Valve gör prestandatest för Steam VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peddan:

Nått måste vara skumt med min rigg, får bara 7.0 med en 2500K@4,4 och ett 390@stock.
Är 290x så mycket bättre eller är det knas på min maskin?

//Peddan

Tror inte att 290x är så mycket bättre än ett 390. Har sett flera med liknande men något bättre pc än min få sämre poäng.
Tycker det verkar som att poängen fluktuerar mer på windows 10 jämfört med windows 7...
Värt att tillägga är att jag kör med 15.7.1-drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Rak o fin linje

Permalänk
Skrivet av D4NN3N:

7970 1170 MHz på core fick iallafall 3,7.
1225MHz på core så fick jag 4,1 men är inte stabilt.
Känns att det är dags att uppgradera vid nya grafikkortssläppen.

Skumt, fick bara 2,6 med mitt @ 1150/1600 :/

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Bra för jOnÄTÄn glömde tydligen bort oss

Min bror med ett sapphire fury och en 2500k (vet ej om den är klockad) fick 8.6.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@anon5930 jag gråter... verkligen. 2700k som inte klockas... T-T

Är som att köra stock Skyline... fin ja, man du har ett vilddjur under huven som bara väntar på att släppas lös, med lite extra delar och pilleri

Trots det lite imponerande att du klarar dig så bra. Antar att min mellan gamla rigg kommer duga fint då...

@Albinfiskare jag undrar om det inte är minnet som är problemet med 7970. Det är ju trots allt hög upplösning och 3GB minne, utan någon komprimeringsteknik kan vara boven.
Detta skulle även kunna förklara varför tex 780/670 mfl har så svårt.

Permalänk
Medlem

Ni som undrar varför resultaten fluktuerar mellan samma modell av grafikkort, svaret är helt enkelt olika drivrutiner och olika klock och kanske olika bra kylning pga power limits. Eftersom testet är så gpu-bundet märks minsta skillnad just för gpun.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Var tvungen o testa.. Men som någon redan skrev så verkar 11 vara max.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

@anders190 jag gråter... verkligen. 2700k som inte klockas... T-T

Är som att köra stock Skyline... fin ja, man du har ett vilddjur under huven som bara väntar på att släppas lös, med lite extra delar och pilleri

Trots det lite imponerande att du klarar dig så bra. Antar att min mellan gamla rigg kommer duga fint då...

Har inte riktigt behövts, den går upp i 3,9GHz i turboläget. Sedan föredrar jag stabilitet då datorn innan var allt annat än stabil.

Egentligen var CPUn något av ett felköp då jag borde ha skaffat en i7 3770 för att få VT-d. Men det bra priset lockade för mycket 1941kr med CDONs rabatt för 3,5 år sedan).

Funderat på att klocka upp den lite sedan jag skaffade 144Hz skärmen för att minska risken att CPU flaskar. Sedan noterade jag att grafikinställningar i Rise of the Tomb Raider kvittar då CPU verkade flaska. Men tid, ork och intresse är inte alltid så stort nu på senare år. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hulle:

Men nio kärnor har den!

/Hulle.

Exakt! Just den här modellen får nio kärnor när den matas med Norrlands-el producerad av renaste fjällvatten. Matas den med importerad rysskolkraft får man vara nöjd om den ens får tre kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag har grejerna i min signatur, inget över klockat. Har du klockat ditt 980ti ? samt vilken version av 980ti har du?

Inte klockat grafikkortet. Har ett ASUS STRIX-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har inte riktigt behövts, den går upp i 3,9GHz i turboläget. Sedan föredrar jag stabilitet då datorn innan var allt annat än stabil.

Egentligen var CPUn något av ett felköp då jag borde ha skaffat en i7 3770 för att få VT-d. Men det bra priset lockade för mycket 1941kr med CDONs rabatt för 3,5 år sedan).

Funderat på att klocka upp den lite sedan jag skaffade 144Hz skärmen för att minska risken att CPU flaskar. Sedan noterade jag att grafikinställningar i Rise of the Tomb Raider kvittar då CPU verkade flaska. Men tid, ork och intresse är inte alltid så stort nu på senare år. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag förstå.

Själv har jag fått en usel 2600k, som inte vill mer än 4,3-4,4 och även det har jag inte orkat stabilisera än, då den verkligen var bångstyrig med det. Just nu kör den 4.0 om jag inte behöver kraften, 4,2 om jag gör (4,0 är tystare, lägre timings och faktiskt kanon effektivt läge för denna). Hade dock gärna fått tag i en 2700k, då dessa ska vara de bästa från 2600k som Intel ville sälja lite dyrare

I 60 fps så flaskar sällan en CPU som är vettig, men i 100+Hz så är det en hel annan tävling... så du borde verkligen ta dig tid. Även om du bara tar den till 4,5Ghz stabilt så blir det en kraftig förbättring i spel faktiskt. Just med VR så är ju 90+ målet här kommer CPUn göra skillnad.

Just AMD kort behöver i DX11 tyvärr också mer CPU ponnys

Skrivet av Yoshman:

Exakt! Just den här modellen får nio kärnor när den matas med Norrlands-el producerad av renaste fjällvatten. Matas den med importerad rysskolkraft får man vara nöjd om den ens får tre kärnor!

Allt Yoshman säger är fakta, så jag vågar inte ens argumentera

Permalänk
Medlem

Inget 980Ti direkt

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd

@vompen: Bra fråga, din testade fler frames i alla fall.. Drivrutiner up to date etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Bra för jOnÄTÄn glömde tydligen bort oss

Jag har inte glömt har bara segt internet och ett jobb jag var tvungen att gå till. Kommer testa när jag kommer hem ca 01 20

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

@vompen: Bra fråga, din testade fler frames i alla fall.. Drivrutiner up to date etc?

Allt är up to date så vitt jag vet.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Testat på min dator, texten ser lite konstig ut, vet inte om det har med min 4K-skärm att göra.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vilken modell av grafikkort har du och vilken klock kör du på din processor? Vi har samma komponenter men jag fick ett liiiitet högre betyg. [...]

Just nu 3,8Ghz och stock @ 980Ti STRIX.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Btw varför är du medlem på sweclockers? Folk är naturligtvis intresserade av hur olika system presterar. Om inte annat för att jämföra med sitt eget.

Finns många olika skäl till att vara med, men det är defenitivt inte för att jämföra E-penis. Att diskuttera runt VR är givetvis ok, tyckte bara att det är helt meningslöst med att klistra in sina scores. Det är ju för f** samma bild med nästan samma resultat 100ggr.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Finns många olika skäl till att vara med, men det är defenitivt inte för att jämföra E-penis. Att diskuttera runt VR är givetvis ok, tyckte bara att det är helt meningslöst med att klistra in sina scores. Det är ju för f** samma bild med nästan samma resultat 100ggr.

Eller så kan man diskutera varför någon har sämre score med samma eller bättre setup än en annan, bara en idé till varför man ska posta sitt resultat Sluta va bitter nu

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Eller så kan man diskutera varför någon har sämre score med samma eller bättre setup än en annan, bara en idé till varför man ska posta sitt resultat Sluta va bitter nu

Ja e inte bitter, och får hålla med om att det ligger något i det du just skrev.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

Rak och fin linje även för mig.

Lite märkligt att det inte körs i helskärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Färväntade mig inget. Har väntat tills VR skulle vara ute och testat innan jag uppgraderar mig. Klarar de flesta spel med höga inställningar på min 3440x1440 skärm (vissa spel sätter jag på 2560x1080) rätt bra så har inte haft stort behov men visst har det varit jobbigt att vänta. Får hoppas att Pascal levererar.
Problemet är bara att jag vill ha Ti varianten men pallar inte vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite märkligt att det inte körs i helskärm.

Inte alls, det körs i samma upplösning som i ett typiskt VR-headset och utan skalning, då blir bilden sådär liten på din jättestora(?) skärm

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Kan jag förstå.

Själv har jag fått en usel 2600k, som inte vill mer än 4,3-4,4 och även det har jag inte orkat stabilisera än, då den verkligen var bångstyrig med det. Just nu kör den 4.0 om jag inte behöver kraften, 4,2 om jag gör (4,0 är tystare, lägre timings och faktiskt kanon effektivt läge för denna). Hade dock gärna fått tag i en 2700k, då dessa ska vara de bästa från 2600k som Intel ville sälja lite dyrare

I 60 fps så flaskar sällan en CPU som är vettig, men i 100+Hz så är det en hel annan tävling... så du borde verkligen ta dig tid. Även om du bara tar den till 4,5Ghz stabilt så blir det en kraftig förbättring i spel faktiskt. Just med VR så är ju 90+ målet här kommer CPUn göra skillnad.

Just AMD kort behöver i DX11 tyvärr också mer CPU ponnys

Haft tillräckligt med problem med moderkort för att låta bli att pressa prylarna för hårt. Asus Rampage II Gene fick mig att skippa Asus när det var dags för senaste CPU-bytet. Helvete vilket krånglande moderkort! Fin dock... när den väl fungerade och ville sammarbeta.

Lite det du är inne på här som gör att jag inte känt vitsen att överklocka min CPU, ljudnivån ökar samt temperaturerna. Nu är förvisso inte min dator tillräckligt tyst i dagsläget så det spelar nog kanske inte någon roll. Provade faktiskt att klocka CPU och GPU lite nu ikväll. CPU börjar throttla vid ynkliga 73 grader så kommer inte högre än 4GHz typ. Men 4GHz på alla kärnorna är samtidigt en förbättring mot stock, bara vid en och två kärnor den klarar 3,9GHz. Måste kolla närmare på det. Intressant att se om det blir någon skillnad i just Rise of the Tomb Raider.

100+ Hz ställer helt klart lite andra krav. Datorn känns mer åldrad än innan när jag spelat på min 2560x1440 skärm runt 60Hz. Samtidigt upplever jag inte att just mitt R9 290 bromsar så mycket, även om det finns lite snabbare kort i dagsläget. Men kostnaden för den relativt låga prestandaökningen är svårmotiverad men får se hur det ser ut med årets nyare kort förstås. Känns lite dumt att köpa "gammal" 28nm teknik när nytt förhoppningsvis dyker upp om ca ett halvår.

Förvånar mig inte om i7 2700K skulle vara lite bättre att klocka, tycker mig minnas att i7 920 stepping D0 var klart bättre än C0/C1 likaså Q6600 med stepping G0 var bättre än tidigare revisioner. Fast på den tiden var jag dessutom mer intresserad, processorerna behövde nästan klockas för att få ut rimlig prestanda. i7 2700K är den första CPU jag upplevt att den faktiskt duger som den är. Tills nu då möjligen.

Återkommer eventuellt med ett bättre VR-resultat ifall det intresserar någon. Beror på om jag får ut någon vidare OC på grafikkortet och det ger någon relevant prestandaökning. Finns iofs bara ett R9 "200-series" kort i tråden som presterar förvånansvärt bra, hade varit intressant att höra hur det kortet körs för att få de poängen.

Permalänk
Medlem

Ha, ha, ha... Jag hade verkligen inte väntat mig något annat än ett resultat långt ner i det röda, men att CPU:n skulle få typ godkänt var mer förvånande, särskilt med tanke på att jag bytt GPU typ 3 gånger sen jag bytte CPU. Drygt att GPU:er blir utdaterade så fort OCH kostar asmycket...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Min bror med ett sapphire fury och en 2500k (vet ej om den är klockad) fick 8.6.

Ok, då ligger den i klass med R9 Nano som en hade förut idag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Detta resultat fick jag på min helt oklockade FX-8350, samt R9 290 vid stock.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Ping @AMD-FX
Ursäkta, jag har ett Fury inte Fury X. Skämmigt att jag har glömt bort vilken som är vilken.

Sapphire Tri-X Fury & Intel i7 4790k

Någorlunda besviken. Varför tokmaxxar det inte i fidelity. Både 980 och 980Ti gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Rak och fin linje även för mig.
http://i.imgur.com/v3UIqDQ.png

Lite märkligt att det inte körs i helskärm.

Hahaha tack för den Fick mig ett gott skratt!
Min kördes inte heller i helskärm.
Snabbkollade lite på andras resultat o det är lite svårt o säga med tanke på att alla kör så olika cpuer men tyckte det verkade som att 290 o 290x presterade en hel del bättre än 780 o 780ti?

Ingen har testat med ett r9 nano. Jag har ett liggandes men jag tror inte jag orkar byta kort. Lathetsdemonen styr mig

Permalänk
Medlem

Fury Strix och i5 3570K i stock:

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |