Z3 skärm spricker för tredje jävla gången. Garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Själv så hanterar jag min Z3 som en mobil skall hanteras. Har haft den i över 1 år och har aldrig haft sönder något. Dock börjar gummit på ena luckan lossna.

Är din uppfattning att en mobil skall hanteras ungefär som ett....vinglas?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta om de som säger att deras telefoner självspruckit om de har sin mobil i framfickan eller bakfickan.
Sen gissar jag på att Sonys mobiler inte spricker mer än till exempel iphones eller några andra för den delen. Skillnaden är att Sony använder sig av ett glas där digitizern sitter i själva glasskivan. Så spricker glaset så bryts kretsarna och touchen slutar fungera. Och då är det klart att ägarna blir förbannade. Det är en konsekvens av oss konsumenters krav på supertunna mobiler.

Det hjälper såklart inte TS. Men har du inte en försäkring som täcker? Drulle via hemförsäkringen till exempel.

Permalänk
Medlem

Skärmarna på Z-serien är ett kvalitetsmässigt skämt. Framförallt det ultrabegåvade beslutet att lägga digitizern så att den dör vid minsta lilla skärmspricka, finns ju en anledning varför jag övergav Sony efter min Z1....

Nåja, de gånger du bytt skärm, har det varit på originalverkstad eller tredje part? Vet att sambons syrra råkade spräcka skärmen, resultatet blev att den nya skärmen var mycket känsligare och gick sönder för bra mycket mindre.

Permalänk
Medlem

@babgjyshi:

Hur lyckas du ?
Min Z1 har smakat på betong, kakel, blivit tappad i toan av en klantig flickvän och skärmen är hel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mobilen är alltid i framfickan

@vesh Alltid på sonys verkstad, dvs original.

@hakd Första gången tappade jag den när jag gick ur bilen, andra gången medan jag svetsade så kom en stänk genom byxan i mobilen.
Denna gången som jag redan skrivit, så har jag inte en blekaste aning, har varken tappat eller fått svetsstänk på den. Det är därför jag är lite irriterad på skiten. Iom att jag är mekaniker, så brukar jag alltid lägga den på bänken så att jag inte trycker ihop den i fickan eller slår med något verktyg.

Permalänk
Medlem

@babgjyshi: Okej, då borde dom i varje fall veta vad dom gör och använda rätt grejer. Tror även det kan vara svårt att få igenom ett nytt byte, störst chans är nog att hoppas på goodwill från deras sida.

Vill du behålla telefonen och komma billigare undan så finns alltid ebay, kostade runt 350:- för en Z1 och skulle gissa att Z3 är i samma område, då ingick även verktyg och klistersticker för baksidan. Utan att ha varit isär med en Z3 skulle jag tro att den är ganska lik Z1:an mekaniskt och med hjälp av youtube så var det ganska enkelt att få dit en ny skärm.

Permalänk
Medlem

Min Z3 compact sprack under natten, rätt störande när skärmen inte fungerar och man är trött och ska stänga va alarmet

Jag stötte säkert till den nångång under dagen sen kom sprickan under natten.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

@babgjyshi: Okej, då borde dom i varje fall veta vad dom gör och använda rätt grejer. Tror även det kan vara svårt att få igenom ett nytt byte, störst chans är nog att hoppas på goodwill från deras sida.

Vill du behålla telefonen och komma billigare undan så finns alltid ebay, kostade runt 350:- för en Z1 och skulle gissa att Z3 är i samma område, då ingick även verktyg och klistersticker för baksidan. Utan att ha varit isär med en Z3 skulle jag tro att den är ganska lik Z1:an mekaniskt och med hjälp av youtube så var det ganska enkelt att få dit en ny skärm.

Går inte på goodwill eller något liknande. Antingen betalar jag 1500 för att byta skärmen, 400 för att få tillbaks den som den är, eller återvinner den gratis för ''miljöns skull''

Skrivet av Citrona:

Min Z3 compact sprack under natten, rätt störande när skärmen inte fungerar och man är trött och ska stänga va alarmet

Haha hände mig också, tills man gick upp, letade efter otg kabeln och musen så väcktes hela huset, och det var inte populärt kl 6 på en lördag morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Är din uppfattning att en mobil skall hanteras ungefär som ett....vinglas?

Nu dricker inte jag alkohol men det är nog en rätt bra förklaring.
Eftersom jag antagligen är yngre än dig och har vuxit upp med dagens telefoner (och spruckit två skärmar i ung ålder) har jag anpassat mig. Om man nu är aktiv i jobbet/har en aktiv livsstil varför köper man inte S6-Active, CAT etc? De lär ju hålla bättre i jämförelse med en average flaggskäpps-mobil som Z3?

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

Nu är det ingen z3a, men en liten Off-topic anekdot...

Hade köpt en galaxy s6 och efter en vecka lägger jag den på sängbordet som vanligt för att ladda den.
Morgonen efter hade den en spricka på baksidan, i mitten av sprickan ser man att det är "intryckt" eller vad man ska säga, att ett litet gruskorn eller något legat där jag la den, för att skapa en punkt där den kunde knäckas.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Hade en Z3 Compact som framsidan av telefonen lossnade i övre högra hörnet. Typ som att en limfog hade släppt. Efter ett tag kom beskedet från verkstaden att det var orsakat av kund. Ringer Xperia Support, de kollar upp det, ärendet går till någon handläggare, han står vid verkstadens beslut osv osv. Kan nämna att min baksida hade fått en horisontell, rak spricka över baksidan någon dag innan jag skickade in den också. Vet inte om detta är självsprickefenomenet som vissa stött på men skitsam.

De hävdade prompt att det var mitt fel pga sprickan på baksidan. Jag frågade dem om de tyckte det var rimligt att jag skulle kunna orsaka skada på så sätt att framsidan lossnar i ena hörnet och inte hela skärmen spricker vilket de valde att inte svara på.

Skulle dra in arn men insåg ganska snabbt att det skulle vara en ord-mot-ord situation och de hade min telefon så jag pröjsade. Sålde den nyreparerade skiten till en polare som lyckades spräcka skärmen efter en vecka.

Aldrig mer Sony, deras support hade fruktansvärt taskig attityd och det kändes som att de fiskade efter att jag skulle erkänna min skuld. Sen var kameran dassig dessutom. Köpte en Samsung Galaxy Edge+ och är kanonnöjd. Hade inte Sonys support varit som en ogenomtränglig mur och telefonerna ömtåligare än blyerts hade jag kanske kunnat tänka mig en till Compact då jag gillade formatet på den.