Kontrollera användare på wifi manuellt

Permalänk
Medlem

Kontrollera användare på wifi manuellt

Nu äre så att jag är jävligt trött att få lagg när jag sitter och spelar, då syrran alltid ska ha en eller två kompisar hemma hos oss som ska va uppkopplade till wifi hela tin när dem har tagit steget innanför dörren. Min ping stiger upp till nå för jävligt när en smartphone eller tablet ska connecta till vårt wifi. Jag vet att min polares brorsa brukar stänga ut honom från deras wifi ibland, med sin smartphone. Nu är frågan, hur kan jag få tag på ett sånt program så att jag kan manuellt bestämma vilka som ska få va uppkopplade till wifi. Naturligtvis kommer det bara användas mot syrrans polare eller mot hon själv när bara vi två är hemma. >:D Har sökt en del på internet men hittar inget direkt svar så jag vänder mig till er här på sweclockers.

Note: Det funkar med en viss antal smartphones som kan va uppkopplade, men efter ett antal så funkar det inte för mig att spela ett ända online spel. Och att uppgradera wifi har vi gjort, vi köpte fiber men kommer inte försen till slutet av det här året tyvärr.

Permalänk
Medlem

Logga in på din router via webbläsaren. Där kan du ju se alla anslutna enheter, och därifrån även spärra dem. Beroende på vilken router du har så kan du sätta upp scheman etc när vissa specifika enheter får vara anslutna.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förmodar att det inte är du som står för bredbandet ? Den tekniskt bästa lösningen är inte att strypa uppkopplingen för någon utan att prioritera speltrafiken, jag förutsätter att du inte använder wifi till ditt spelande för i så fall är det att använda kabel som är det absolut första du ska göra, det låter nämligen underligt att latensen svajar med fiberuppkoppling pga telefoner oavsett vad de har för sig eftersom upplänken inte borde bli fylld, sedan gäller det att ha en router som kan prioritera trafiken till en viss dator eller en viss trafiktyp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Logga in på din router via webbläsaren. Där kan du ju se alla anslutna enheter, och därifrån även spärra dem. Beroende på vilken router du har så kan du sätta upp scheman etc när vissa specifika enheter får vara anslutna.

Tack ska testa det! Det är oftast så att dem är bara uppkopplade och drar en massa trafik som gör att jag då blir ju något så frustrerad! Och jag vill bara stänga av dem temporärt när jag sitter och kör CS till exempel, men när jag bara surfar vanligt på internet så äre inget problem med att dem är uppkopplade.

Skrivet av mrqaffe:

Jag förmodar att det inte är du som står för bredbandet ? Den tekniskt bästa lösningen är inte att strypa uppkopplingen för någon utan att prioritera speltrafiken, jag förutsätter att du inte använder wifi till ditt spelande för i så fall är det att använda kabel som är det absolut första du ska göra, det låter nämligen underligt att latensen svajar med fiberuppkoppling pga telefoner oavsett vad de har för sig eftersom upplänken inte borde bli fylld, sedan gäller det att ha en router som kan prioritera trafiken till en viss dator eller en viss trafiktyp.

Korrekt, jag står inte för bredbandet. Men det är dock jag som använder det mest utav oss alla här hemma. Farsan köpte fiber då det blir problem när dem vill streama och jag sitter och spelar (fibern kommer inte försen årets slut). Jag har en cat 6 kabel uppkopplad till routern och datorn då, vilket reducerade problemet med latency en del. Men som sagt, efter en viss mängd med smartphones och tablets uppkopplade så krashar allt för mig medans det flyter bra för dem andra. Hur kan jag göra så att bredbandet/routern ska prioritera datorerna förre smartphones och tablets.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WilliamG:

Tack ska testa det! Det är oftast så att dem är bara uppkopplade och drar en massa trafik som gör att jag då blir ju något så frustrerad! Och jag vill bara stänga av dem temporärt när jag sitter och kör CS till exempel, men när jag bara surfar vanligt på internet så äre inget problem med att dem är uppkopplade.

Korrekt, jag står inte för bredbandet. Men det är dock jag som använder det mest utav oss alla här hemma. Farsan köpte fiber då det blir problem när dem vill streama och jag sitter och spelar (fibern kommer inte försen årets slut). Jag har en cat 6 kabel uppkopplad till routern och datorn då, vilket reducerade problemet med latency en del. Men som sagt, efter en viss mängd med smartphones och tablets uppkopplade så krashar allt för mig medans det flyter bra för dem andra. Hur kan jag göra så att bredbandet/routern ska prioritera datorerna förre smartphones och tablets.

Även om du ännu sitter på adsl så är lösningen ungefär densamma, skaffa en bra router med möjlighet till trafikprioritering, det som skiljer är att man måste brygga sin gateway eller byta ut den mot ett modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamG:

Tack ska testa det! Det är oftast så att dem är bara uppkopplade och drar en massa trafik som gör att jag då blir ju något så frustrerad! Och jag vill bara stänga av dem temporärt när jag sitter och kör CS till exempel, men när jag bara surfar vanligt på internet så äre inget problem med att dem är uppkopplade.

Korrekt, jag står inte för bredbandet. Men det är dock jag som använder det mest utav oss alla här hemma. Farsan köpte fiber då det blir problem när dem vill streama och jag sitter och spelar (fibern kommer inte försen årets slut). Jag har en cat 6 kabel uppkopplad till routern och datorn då, vilket reducerade problemet med latency en del. Men som sagt, efter en viss mängd med smartphones och tablets uppkopplade så krashar allt för mig medans det flyter bra för dem andra. Hur kan jag göra så att bredbandet/routern ska prioritera datorerna förre smartphones och tablets.

Spelar du CS över wifi? Om ja på den frågan, så kör med kabel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Spelar du CS över wifi? Om ja på den frågan, så kör med kabel istället.

Haha, nej. Fyfan, gjorde det för länge sen. Har en cat 6 kabel uppkopplade. men jag vill få bort syrran och hennes kompisar från wifi när jag sitter och spelar.