Tull från amazon.co.uk

Permalänk

Tull från amazon.co.uk

Hejsan,..

Tänkte beställa lite grejer från Amazon.co.uk och undrade någon vet om det kommer tull på detta? Vet att amazon uk är "UK" (alltså med i EU) men varorna levereras från USA (alltså amazon.co.uk fungerar som mellanhand mellan butiker i USA).

(grejerna kostar över 1200~1300 lr vad nu tullgränsen ligger vid).

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Om du köper från .co.uk levereras de från UK, inte USA.

Det är ingen extra moms eller tull.

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Om du köper från .co.uk levereras de från UK, inte USA.

Det är ingen extra moms eller tull.

Ok. men nej de leverars från USA, står till och med på produkten. ex: "In stock.
Dispatched from NY, United States. Learn more about international shipping.
International & domestic delivery rates and return policy."

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Min gissning är att du inte behöver betala tull, eftersom att jag antar att kunder i UK skulle bli sura om det var tvungna att betala tull på saker de köpt på co.uk. Antagligen är tullkostnaderna för Amazon redan inbakat i priset.

Dock så är nog enda sättet att vara säker att ringa/maila Amazon.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har du testat att lägga varorna i kundvagnen och gå vidare till kassan så att du ser vad det kommer kosta? Amazon brukar alltid visa den totala kostnaden med frakt, moms och tull inräknat, så det brukar inte tillkomma något mer än vad Amazon anger.

Permalänk
Medlem

Men det låter som himla konstigt att de skulle stå att de skickas från new york när du beställer det från .co.uk..
Det låter som nåt typ av fel.. Hur som helst om det skulle vara så kan ja tänka mig att avgifterna redan ska vara beräknade i priset.. Du beställer och betalar till amazon.co.uk sen vartifrån de i sin tur skeppar ifrån borde inte vara ditt problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Hejsan,..

Tänkte beställa lite grejer från Amazon.co.uk och undrade någon vet om det kommer tull på detta? Vet att amazon uk är "UK" (alltså med i EU) men varorna levereras från USA (alltså amazon.co.uk fungerar som mellanhand mellan butiker i USA).

(grejerna kostar över 1200~1300 lr vad nu tullgränsen ligger vid).

Räkna med att du kan åka på moms, tull (beroende på vara) och speditionsavgift om det inte står något speciellt om tull. Det kommer skickas direkt från säljaren i USA till dig, inte via Amazon.

Permalänk
Medlem

När ett företag inom EU gör affärer med annat länd än det är ifrån så finns det en gräns på runt 150.000 heller om det var 250.000 (och har glömt om det vareuro heller kr men är rätt säker på kr).
När denna gräns överskrids så måste företaget ifråga betala den aktuella momsen i det land som köparen kommer ifrån OM det inte betalas rätt moms så är det företaget som har gjort fel och dom som får stå för konsekvenserna.
Och handla från uk när man är svensk så handlar det om en högre moms och då amazon ej vill stå för dom extra fiolerna så tar dom automatiskt ut den summan från kunden i och med köpet.

Sen varifrån sakerna skickas ska ej ha något som helst med saken att göra och det kan skickas ifrån usa/kina/hongkong/taiwan/indien/etc (ja har sett alla dessa på amazon uk).
MEN tyvärr så är det inte alltid som saker går som dom ska OM saker skickas från ej EU land så finns det en risk att tullen lägger på moms/tull/deklareringsavgift (dock ovanligt och det går efter lite bråkande med bevis att du handlat från inom EU och svensk moms är betald ifrån din sida lösa skiten).

Och ibland så har amazon/företaget ifråga sjabblat bort sig och ej tagit betalt för svenska momsen då var det lite svårare att lösa det hela men i slutändan så var det amazon som fick betala dom extra kr (som dom med säkerhet fakturerade företaget ifråga sedan) och kunden gick skadefri (förutom tiden det tog).
Detta har jag enbart sett i ett fall.

Båda dessa "problem" är sånt jag har läst om under åren och runtom på nätet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Men det låter som himla konstigt att de skulle stå att de skickas från new york när du beställer det från .co.uk..
Det låter som nåt typ av fel.. Hur som helst om det skulle vara så kan ja tänka mig att avgifterna redan ska vara beräknade i priset.. Du beställer och betalar till amazon.co.uk sen vartifrån de i sin tur skeppar ifrån borde inte vara ditt problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligt att Amazon UK agerar mellanhand för andra leverantörer så att vi kunder slipper få våra kontonummer hanterade av andra än Amazon, högre säkerhet. Har köpt från diverse underleverantörer runt om i världen genom dem utan krångel.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Vanligt att Amazon UK agerar mellanhand för andra leverantörer så att vi kunder slipper få våra kontonummer hanterade av andra än Amazon, högre säkerhet. Har köpt från diverse underleverantörer runt om i världen genom dem utan krångel.

Ja givetvis är det så att amazon har flera olika återförsäljare hos sig. Men det jag har svårt att tro är att amerikanska återförsäljare stationerade i USA hamnar på återförsäljarlistan i UK baserade amazon..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja givetvis är det så att amazon har flera olika återförsäljare hos sig. Men det jag har svårt att tro är att amerikanska återförsäljare stationerade i USA hamnar på återförsäljarlistan i UK baserade amazon..

Kallas globalisering, som jag skrev har köpt så själv med amerikanska leverantörer, mest musik på CDar som bara dimper ned i brevlådan utan tullkrångel.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Har åkt på tull på saker köpta via amazon.co.uk då sakerna skickats från Usa. Så räkna med att tulla och bli glad om du slipper.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk

Något är nog inbakat i priset när jag tänker efter..

Ah låter kanske lite mer rimligt att man inte bör betala tull om man går genom UK, som någon nämnde skulle det ju vara konstigt om någon från UK köper saker från UK och får betala tull på en hemsida som ska vara baserad i samma land, dock har jag ingen aning om vad som gäller där..

I alla fall, vad gäller moms kanske det är inbakat i priset, har alltid tyckt frakten har varit oerhört dyr (ca 50kr per bok som jag ville köpa, även om jag t.ex. köper vill köpa massor av böcker från samma leverantör kostar det forf. 50kr (exemelvis ligger frakten på typ 600kr för de 12 böcker jag vill köpa - men kan nog vara så att det är momsen som är inräknad där också^^)

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Som någon sa tidigare så om du går till sista steget i köpet, innan du bekräftar, så står alltid tull och moms med.

Köpte från amazon.co.jp och fick då betala 60,56kr i "Import taxes Prepayments", men då bärdet var för litet och det var tidsskrifter så fick jag senare tillbaka pengarna. Men som sagt så ska det alltid stå i slutet alla kostnader som blir.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av znyggisen:

Ah låter kanske lite mer rimligt att man inte bör betala tull om man går genom UK, som någon nämnde skulle det ju vara konstigt om någon från UK köper saker från UK och får betala tull på en hemsida som ska vara baserad i samma land, dock har jag ingen aning om vad som gäller där..

I alla fall, vad gäller moms kanske det är inbakat i priset, har alltid tyckt frakten har varit oerhört dyr (ca 50kr per bok som jag ville köpa, även om jag t.ex. köper vill köpa massor av böcker från samma leverantör kostar det forf. 50kr (exemelvis ligger frakten på typ 600kr för de 12 böcker jag vill köpa - men kan nog vara så att det är momsen som är inräknad där också^^)

Med tanke på att bokmomsen är 6% så är det troligen något annat de bakar in i frakten, eller bara har ett enkelt sätt att beräkna att fler varor blir ett större tyngre paket som blir dyrare att frakta. Vissa företag har ganska hemska fraktkostnader utomlands...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@gaminggirl: ^^ Kan säkert vara så, tycker det låter konstigt bara.. Att frakta något överhuvud taget borde ju vara de dyraste, sen om det väger 1kg är 5kg låter som det inte borde vara så mycket värre.. Kan kanske vara så att när man går genom Amazon så är den beräknade fraktkostnaden per bok inte som komplett "paket" .. Sen var det manga så de kanske inte räknas som böcker, vad vet jag ..

Men ah, är nog bara att frakten är så dyr bara - låter bara så ovärt och betala så stor % sats i frakt.. Skulle vilja köpa som komplett paket men just den titeln finns typ ingen stans för att den gått ur tryck.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Men det låter som himla konstigt att de skulle stå att de skickas från new york när du beställer det från .co.uk..
Det låter som nåt typ av fel.. Hur som helst om det skulle vara så kan ja tänka mig att avgifterna redan ska vara beräknade i priset.. Du beställer och betalar till amazon.co.uk sen vartifrån de i sin tur skeppar ifrån borde inte vara ditt problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte konstigt, beställde grejer som skickades från hong kong där, kommer inte ihåg om jag fick betala tull (har något vagt minne av att jag trots allt fick göra det, kan vara fabricerade minnen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Hejsan,..

Tänkte beställa lite grejer från Amazon.co.uk och undrade någon vet om det kommer tull på detta? Vet att amazon uk är "UK" (alltså med i EU) men varorna levereras från USA (alltså amazon.co.uk fungerar som mellanhand mellan butiker i USA).

(grejerna kostar över 1200~1300 lr vad nu tullgränsen ligger vid).

Det är ingen tull om du beställer från länder inom europa om jag minns rätt

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk

Du kommer betala tull osv. Själv köpt därifrån innan, och kommer det inte direkt så vänta dig det dimper ner förr eller senare.
Detta är ju vad vi i EU ska unnas av, köpa inom vårt område.

Köper från både USA och Kina flertal gånger och alltid tull.
Morsar du snällt med företaget kan de skriva det som "gift" eller alternativt skriva ner värdet på varan

Permalänk
Skrivet av joel.wedberg:

Du kommer betala tull osv. Själv köpt därifrån innan, och kommer det inte direkt så vänta dig det dimper ner förr eller senare.
Detta är ju vad vi i EU ska unnas av, köpa inom vårt område.

Köper från både USA och Kina flertal gånger och alltid tull.
Morsar du snällt med företaget kan de skriva det som "gift" eller alternativt skriva ner värdet på varan

Inte så lätt att köpa inom EU när de inte finns någon stans att köpa:P kommer avvakta tillsvidare då jag hoppas att få se böckerna på ebay (inte värdens poppis bok så dyker bara upp ett komplett set här och där ett par månader emellan, missade de två senaste så vad jag är beredd att betala går sakta uppåt men med tull/skatt osv landar det typ runt 250kr / bok (från amazon) för begagnade varor vilket känns lite småtrist eftersom de kostade 100kr nya när de fanns i tryck.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Skrivet av znyggisen:

@gaminggirl: ^^ Kan säkert vara så, tycker det låter konstigt bara.. Att frakta något överhuvud taget borde ju vara de dyraste, sen om det väger 1kg är 5kg låter som det inte borde vara så mycket värre.. Kan kanske vara så att när man går genom Amazon så är den beräknade fraktkostnaden per bok inte som komplett "paket" .. Sen var det manga så de kanske inte räknas som böcker, vad vet jag ..

Men ah, är nog bara att frakten är så dyr bara - låter bara så ovärt och betala så stor % sats i frakt.. Skulle vilja köpa som komplett paket men just den titeln finns typ ingen stans för att den gått ur tryck.

Manga är det säkerligen 6% moms på, det mesta man kan bläddra i är det 6% moms på (böcker, broschyrer, tidningar, tidskrifter, musiknoter, kartor, häften och program).

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av znyggisen:

Inte så lätt att köpa inom EU när de inte finns någon stans att köpa:P kommer avvakta tillsvidare då jag hoppas att få se böckerna på ebay (inte värdens poppis bok så dyker bara upp ett komplett set här och där ett par månader emellan, missade de två senaste så vad jag är beredd att betala går sakta uppåt men med tull/skatt osv landar det typ runt 250kr / bok (från amazon) för begagnade varor vilket känns lite småtrist eftersom de kostade 100kr nya när de fanns i tryck.

Nä påstår inte du ska handla inom EU. Men det är delvis därför vi har öppen tull inom EU för att gynna tillväxt här, medan man tullar utanför:)

Därför du inte tjänar på tex converse iPad osv i den bemärkelse man tycker ifrån USA

Permalänk

Om någon fortf intresserad, tull / skatt gäller i landet som sakerna levereras från, inte England även om de beställs där ifrån.

"Om du beställer en vara från ett företag inom EU som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU (till exempel USA) gäller samma regler som om du gör din beställning direkt från ett land utanför EU, läs mer i stycket nedan." (Tullverket)

Visa signatur

Kalas