Moment 22 ångerrätt/reklamation?
Pappa satte ihop en ny dator (skylake) men har stött på lite buggar med den integrerade grafikkretsen, skärmen tappar signal då och då för en kort stund som bland annat ställer om ikonerna på skrivbordet varje gång. För övrigt tycks allt fungera ok. Då det inte finns så många komponenter i datorn föll min gissning på att moderkortet kanske inte leker väl med de andra komponenterna eller eventuellt behöver någon biosuppdatering. Har också läst på nätet om att flera skylakedatorer haft liknande problem.
Vi tog kontakt med nätbutiken där moderkortet var inhandlat (inom 14 dagar), förklarade hur allt stod till och föreslog, för att spara tid, att vi vill returnera moderkortet men kan tänka oss att istället köpa ett annat moderkort direkt från dom.
Fick chatta med en mycket trevlig person på supporten som skulle vidarebefordra ärendet samt förslag om direktbyte till deras tekniker som skulle höra av sig dagen efter med besked om hur vi kunde ordna någon smidig lösning. I värsta fall kunde vi alltid nyttja ångerrätten enl. chattsupport.
Dagen efter får vi bara ett kort mejl om att de behöver moderkortets serienummer, vilket pappa redan hade skrivit till dom i en separat anmälan om ångerrätt dagen innan. Tar återigen kontakt med chatten som nu säger att de inte kan göra något utan att vi återigen får vänta till nästa dag och besked från teknikern. Jag insisterar på att vi inte har några som helst bevis på att det är just moderkortet är problemet, att pappa ända från början gjort en anmälan om återköp (ångerrätt) samt att hela syftet med ärendet var att spara tid.
Ännu en dag går och vi får bara ett kort mejl om att de vidarebefordrat ett reklamationsärende till tillverkaren. Inte ett ord om något av det vi diskuterat via chattsupporten eller någon som helst övrig information.
Jag har full förståelse för att de har rätt att inleda ett reklamationsärende om produkten visar sig vara defekt (DOA), men kan inte för allt i världen förstå varför vi ska behöva vänta på det eller rentav riskera att få svaret att reklamationen nekas om de inte hittar några fel när vi ändå har ångerrätt. I värsta fall drar reklamationen ut på tiden så att ångerrätten inte gäller.
Vi har inte insisterat på att produkten ska reklameras utan pappa har hela tiden hävdat att han vill nyttja ångerrätten. Jag ser inte hur en tekniker kan göra bedömningen att det måste göras en reklamation istället endast baserat på en chattbeskrivning av ett banalt fel som kan bero på vad som helst innan de ens har tittat på produkten.
Och även om produkten skulle vara defekt upphör väl inte kundens rätt till att returnera produkten?! Om jag har förstått det hela rätt så har vi i vilket fall rätt att returnera varan antingen genom ångerrätten om produkten fungerar, eller rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka om produkten är defekt (DOA). Varför då denna krångel?
Edit: ÅF har nu sansat sig och valt att hedra det ursprungliga löftet om retur. Stort tack för all hjälp!
Edit2: Själva problemet med datorn tycks också vara löst efter att jag lyckats övertala pappa till att göra en biosuppdatering