Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jag behöver lite vägledning i ett fel!

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite vägledning i ett fel!

Hej!

Första posten på detta forum!

Det är såhär att för drygt en månad sen bytte jag ut min i5 4670K till en i7 4790K och mitt MSI GTX770 2GB till ett EVGA 980Ti 6B SC.
Resterande delar i riggen är
MSI Z87-G45 MB
2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz
Corsair SSD's
Corsair AX 850W

Mina problem börjar vid kall boot, och då menar jag att datorn varit avstängd ett par timmar.
Jag får konstiga pixliga mönster redan vid bios bootscreen och i enstaka fall så resetar drivrutinen till grafikkortet.
Ibland återkommer dessa pixelmönster inuti windows och datorn antingen rebootar eller fryser helt och jag tvingas till manuell reset.

Efter ett par omstarter brukar detta gå till sig och performance-wise i spel så är den klockren, inga onormala temps ingenting. Allt händer vid första boot för dagen.. typ.

Jag har processorn överklockad till 4,6Ghz på 1.25v (otur i kisellotteriet) och den är stabil.
I Unigine funkar gpu snarlikt med övriga världens kopior av samma kort.

Det jag gjort är:
Re-rackat GPU (ett par ggr).
Cleared Cmos (ett par hundra gånger känns det som).
Provat annan bildkabel (en gång).
Bytt plats på sladdarna in i GPU från PSU.
Provat byta uppdateringsfrekvens på skärmen från 60-120Hz.
Uppdaterat Nvidia drivers, backat tillbaka flera steg och nu sitter jag på nyaste igen.

Sen har jag även provat ha datorn igång, stängt av den, stängt av PSU på sin egen strömbrytare och låtit den vila 15-20min.
En gång av de 3-4 ggr jag provat ikväll har gett dessa mönster.

Nu söker jag kunskap om detta fel, någon som vet varför det är såhär?
Är det grafikkortet det är fel på?

Permalänk
Medlem

@lejder
Hej
Har du prova kört stock clock på CPUn samt blåst rent systemet dvs formatera och installera om Windows när du bytte delar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

har du möjlighet att kolla grafikkortet i någon polares dator?

om du har artefakter redan vid boot tyder på att du fått ett defekt grafikkort.
även att du har en krashande drivrutin kan bero på detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

mm jag har provat köra stock och formaterat 2 ggr.

men om det nu är defekt så varför är det vid kall boot och varför påverkar det inte spel liksom?

jag hade lite problem enstaka gånger med mitt 770 med kraschande drivers på slutet så jag undrar om pci sloten börjat ge upp? kanske ska putta ner det i nåt av dom andra slotsen och prova?

Permalänk
Skrivet av lejder:

mm jag har provat köra stock och formaterat 2 ggr.

men om det nu är defekt så varför är det vid kall boot och varför påverkar det inte spel liksom?

jag hade lite problem enstaka gånger med mitt 770 med kraschande drivers på slutet så jag undrar om pci sloten börjat ge upp? kanske ska putta ner det i nåt av dom andra slotsen och prova?

du sa ju att det även dök upp inne i windows ibland i första inlägget?

artefakter kan bero på t.ex en minneskrets som ibland ger ifrån sig en felberäkning ett trasigt grafikkort kan ibland gå flera timmar mellan felen och kan ibland ge så små artefakter att de kan vara svåra att få ögona på.

hade en polare vars grafikkort gick sönder det funkade alderles utmärkt att spela med så i säkert 1-1.5 år men ibland blev vissa texturer förvrängda i början inte speciellt mycket snackar småfel enstaka pixlar som låg fel till mot slutet ge alla texturer spikes tvärs över halva skärmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@lejder:
Har du uppdaterat Bios på ditt Mobo till senast utgivna?
Då ditt grafikkort inte fanns då du köpte ditt moderkort kanske det behövs en uppdatering av drivarna.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Jag ska ta och dra skämskudden över huvet nu. Jag kollade lite noggrannare i PCIe slotten och jag ser nu vad felet är, jag har lyckats kröka ett stift. Så fick byta ner en rad, inga artefakter vid boot så jag kan nog säga att felet var där.

MEN specen för kortet är ju 3st 16x PCIe men i gpuz så är den bara 8x o.O... Eller har jag fattat det fel? Är det nån märkbar prestanda på 8x kontra 16x?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lejder:

Jag ska ta och dra skämskudden över huvet nu. Jag kollade lite noggrannare i PCIe slotten och jag ser nu vad felet är, jag har lyckats kröka ett stift. Så fick byta ner en rad, inga artefakter vid boot så jag kan nog säga att felet var där.

MEN specen för kortet är ju 3st 16x PCIe men i gpuz så är den bara 8x o.O... Eller har jag fattat det fel? Är det nån märkbar prestanda på 8x kontra 16x?

Skickades från m.sweclockers.com

ingen skillnad när du kör pci-e 3.0 hade du kört 2.0 kanske 1-2fps på sin höjd.

dit kort har 3st x16 platser men plats 2 och är x8 max och 3 är x4.
PCI-E Gen Gen3 (16,0,0), (8,8,0), (8,4,4)
https://www.msi.com/product/motherboard/Z87-G45-GAMING.html#h...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är nog tyvärr kortet ändå och inte pci-sloten även om det gick bra igår.. får samma fel idag med annan slot. Helvete.