Hur mycket internminne behöver jag för spelande m.m idag?

Permalänk
Medlem

Hur mycket internminne behöver jag för spelande m.m idag?

Hej!

Någon som har koll på hur mycket minne jag kan tänkas behöva för spelande idag? Såg när jag spelade Tomb Raider att 6gb+ användes och jag har 8gb i datorn. Är det nödvändigt att skaffa mera?

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

För att vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att du har 16gb ram. Såg ett youtube klipp på witcher 3 som använder runt 7.3gb. 1440p ultra settings utan motion blur.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

Kolla hur mycket minne ditt moderkort kan ta som mest. Så kör du på det. Jag själv kör med 32GB, lite overkill, men hellre för mycket än för lite. Tycker jag iallafall.

Permalänk
Medlem

Minsta idag skulle jag säga är 16gb, imorgon 16gb+

Funderar på att uppgradera igen nu när Quantum Break kommer så jag ligger på kanske 32gb istället.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Klarat mig på 6 GB sedan 2009... måste göra något fel
Men jag kör bara i 1080p, påverkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joole:

Kolla hur mycket minne ditt moderkort kan ta som mest. Så kör du på det. Jag själv kör med 32GB, lite overkill, men hellre för mycket än för lite. Tycker jag iallafall.

Okej, men dubblar isåfall minnet till 16gb. Kan ingen ge mig en rimlig förklaring till varför jag skulle behöva mera än så får det vara så länge!

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Minsta idag skulle jag säga är 16gb, imorgon 16gb+

Funderar på att uppgradera igen nu när Quantum Break kommer så jag ligger på kanske 32gb istället.

Okej, men dubblar isåfall minnet till 16gb. Kan ingen ge mig en rimlig förklaring till varför jag skulle behöva mera än så får det vara så länge!

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Klarat mig på 6 GB sedan 2009... måste göra något fel
Men jag kör bara i 1080p, påverkar det?

Delvis, men det som påverkar mer är om du har fler skärmar och om du kör med många browserflikar/fönster igång samtidigt som du spelar ett eller flera spel.

Grafik och videodata drar mycket minne, så jag skaffade 16GB under Black Friday för att jag varit för nära mina tidigare 8GB ett par gånger på sistone. Sånt som händer när man kör både Hearthstone och WoW/Diablo 3 samtidigt som man kollar på youtube/film med massa browserflikar uppe samtidigt över tre skärmar XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Delvis, men det som påverkar mer är om du har fler skärmar och om du kör med många browserflikar/fönster igång samtidigt som du spelar ett eller flera spel.

Grafik och videodata drar mycket minne, så jag skaffade 16GB under Black Friday för att jag varit för nära mina tidigare 8GB ett par gånger på sistone. Sånt som händer när man kör både Hearthstone och WoW/Diablo 3 samtidigt som man kollar på youtube/film med massa browserflikar uppe samtidigt över tre skärmar XD

Ah sant, jag är nog väldigt överdrivet noga med att inte ha igång så mycket i bakgrunden, en gammal ovana från när man satt med 256mb ram och försökte spela WoW...

Hade jag haft fler skärmar så hade jag säkert behövt mycket mer ram, men om man inte bryr sig om att glo på Seinfeld o surfa medans man spelar så tror jag faktiskt många skulle klara sig fint på 6GB än idag, det gör iaf jag

Sen så känner jag mig nog väldigt låst, när man kör DDR3 2000MHz triple channel minnen så kan man inte bara köpa en till sticka billigt, för då sprängs tydligen datorn eller något (jk), utan man måste hitta tre identiska stickor och sätta in igen så att dom fungerar i symbios eller nått? så jag får nog vänta lite till tills plånboken håller helt nya stickor!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Klarat mig på 6 GB sedan 2009... måste göra något fel
Men jag kör bara i 1080p, påverkar det?

Min firefox session drar ca 8 GB, antar att du inte är en flitig användare av flikar/grupper i din webbläsare. Och nej det drar inte mindre i chrome. Jag har dock själv aldrig varit med om att spel i sig dragit mer än 8 GB minne, de flesta är ju än idag fortfarande 32 bit och klarar ej av att adressera mer än 4 GB. I framtiden så kommer det nog spela större roll med internminne allteftersom vi går över till DDR4 (DDR4 klarar av större minnesmängder och kommer driva spelutvecklare att utnyttja mer eftersom det generellt sett kommer finnas stora mängder ram).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah sant, jag är nog väldigt överdrivet noga med att inte ha igång så mycket i bakgrunden, en gammal ovana från när man satt med 256mb ram och försökte spela WoW...

Hade jag haft fler skärmar så hade jag säkert behövt mycket mer ram, men om man inte bryr sig om att glo på Seinfeld o surfa medans man spelar så tror jag faktiskt många skulle klara sig fint på 6GB än idag, det gör iaf jag

Sen så känner jag mig nog väldigt låst, när man kör DDR3 2000MHz triple channel minnen så kan man inte bara köpa en till sticka billigt, för då sprängs tydligen datorn eller något (jk), utan man måste hitta tre identiska stickor och sätta in igen så att dom fungerar i symbios eller nått? så jag får nog vänta lite till tills plånboken håller helt nya stickor!

Kompatibilitetsmässigt vet jag inte, men prestandamässigt så spelar ju triple channel inte så stor roll för spelande iaf.
Så länge man kör samma hastighet/timings och spänning så gör det inte så mycket att slänga in olika storlekar på minnen, t.ex. byta ut ett 2GB mot en ny 4/8GB och köra single channel men med mer minne.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@ruf0ns:
hade själv 8 innan. men det la precis under och gnällde.
Gick upp till 16 och det är en fröjd. Så himla skönt inga drops som innan

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Min firefox session drar ca 8 GB, antar att du inte är en flitig användare av flikar/grupper i din webbläsare. Och nej det drar inte mindre i chrome. Jag har dock själv aldrig varit med om att spel i sig dragit mer än 8 GB minne, de flesta är ju än idag fortfarande 32 bit och klarar ej av att adressera mer än 4 GB. I framtiden så kommer det nog spela större roll med internminne allteftersom vi går över till DDR4 (DDR4 klarar av större minnesmängder och kommer driva spelutvecklare att utnyttja mer eftersom det generellt sett kommer finnas stora mängder ram).

Kör väl än 4-5 flikar max, orkar inte riktigt hålla mer bollar i luften än så antar jag, skillnaden är väl bara att jag oftast stänger ner min webbläsare när jag inte använder den O_o

Har aldrig fått slut på minne än så länge, och spelar dom senaste spelen... men redan när jag skaffade ram minnerna 2009 så var 8gb normen för gamers kändes det som, så jag lever nog på gränsen!

Skrivet av blackeagle:

Kompatibilitetsmässigt vet jag inte, men prestandamässigt så spelar ju triple channel inte så stor roll för spelande iaf.
Så länge man kör samma hastighet/timings och spänning så gör det inte så mycket att slänga in olika storlekar på minnen, t.ex. byta ut ett 2GB mot en ny 4/8GB och köra single channel men med mer minne.

Är det sant? Kan jag bara köpa en till sticka och köra in och ändra dess timings och sånt i biosen så funkar det galant? Har för mig att man typ får någon felkod då eller nått, men vet inte riktigt :S Får testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det sant? Kan jag bara köpa en till sticka och köra in och ändra dess timings och sånt i biosen så funkar det galant? Har för mig att man typ får någon felkod då eller nått, men vet inte riktigt :S Får testa!

Kan ju vara idé att låna ett och prova, men jag har kört många moderkort för dual channel med bara en sticka eller t.ex. två st 1GB och en 2GB iaf.

Triple channel har jag inte provat, så därför är jag lite osäker på just om du får felkoder eller sånt, men rent prestandamässigt är det somsagt ingen märkbar skillnad i spel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

Okej, men dubblar isåfall minnet till 16gb. Kan ingen ge mig en rimlig förklaring till varför jag skulle behöva mera än så får det vara så länge!

Finns en bra tumregel för när det är dags att skaffa mer minne.
Använder du ofta 100% eller i närheten av ditt minne kan det var bra med mer, ligger du aldrig i närheten av 100% användning så klarar du dig på det du har.

Skrivet av Chromatic:

Har aldrig fått slut på minne än så länge, och spelar dom senaste spelen... men redan när jag skaffade ram minnerna 2009 så var 8gb normen för gamers kändes det som, så jag lever nog på gränsen!

Normen har väl snarare legat på 4GB tills för några år sedan, idag är den 8GB och den lär bli 16GB inom en inte allt för avlägsen framtid.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Finns en bra tumregel för när det är dags att skaffa mer minne.
Använder du ofta 100% eller i närheten av ditt minne kan det var bra med mer, ligger du aldrig i närheten av 100% användning så klarar du dig på det du har.

Normen har väl snarare legat på 4GB tills för några år sedan, idag är den 8GB och den lär bli 16GB inom en inte allt för avlägsen framtid.

Oj då minns jag nog fel O_o Hur som helst så är det olika för alla! Jag är helt amazed att jag klarat mig såpass bra även med dom mest krävande spel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mechersmith:

Min firefox session drar ca 8 GB, antar att du inte är en flitig användare av flikar/grupper i din webbläsare. Och nej det drar inte mindre i chrome. Jag har dock själv aldrig varit med om att spel i sig dragit mer än 8 GB minne, de flesta är ju än idag fortfarande 32 bit och klarar ej av att adressera mer än 4 GB. I framtiden så kommer det nog spela större roll med internminne allteftersom vi går över till DDR4 (DDR4 klarar av större minnesmängder och kommer driva spelutvecklare att utnyttja mer eftersom det generellt sett kommer finnas stora mängder ram).

En FF som drar 8GB WOW! Har du hundra+ flikar eller?

Till TS: Som de flesta redan sagt så räcker det med 8GB fortfarande, men ska man ha nytt så är 16 inte fel iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 12GB idag, och när jag spelat har jag nog aldrig kommit över 7GB, men det beror väl på vilket spel du kör också. Andra applikationer kan ju dra oerhörda mängder RAM, men det är ju irrelevant med tanke på trådens titel. Iofs kan TS kör webläsare med 32 flikar i bakgrunden när han spelar och då ska ju båda applikationerna ha sin del av kakan

Inte förrän allt RAM används behöver du mer egentligen. Det är först då innehåll måste läsas från hårddisk/SSD och du får små frysningar eller dippar.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte sprungit in i några problem med mina fjuttiga 8.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj då minns jag nog fel O_o Hur som helst så är det olika för alla! Jag är helt amazed att jag klarat mig såpass bra även med dom mest krävande spel!

Det enda som måste vara är att de ska gå i samma hastighet och timings, men det ställs in i BIOS där eventuella snabba minnen ställs ner automatiskt om de körs tillsammans med långsammare. Och det rekommenderas att du har samma modell av minnen av kompabilitetsskäl.

Det som är mer frivilligt är att du måste ha samma konfiguration i de olika kanalerna för att du ska kunna köra dubbla eller trippla kanaler. Olika mycket minnen i vardera kanal gör att de kommer köras i enkanalsläge och du tappar lite hastighet.

Det många felaktigt tror är att du måste ha alla minnen av samma storlek, men jag kör dock 12 GB i dual channel, så det går att köra 2+4 GB i vardera kanal, så länge de båda kanalerna är lika.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Du borde klara dig på 8gb, men jag skulle personligen rekommendera 16gb