Förstärkning av Wifi i liten lägenhet

Permalänk
Medlem

Förstärkning av Wifi i liten lägenhet

Hej Sweclockers!

Jag sitter just nu med Comhem och deras CG3100 modem. Wireless är bara skräp på den även om jag byter kanal mellan 1, 6, 11 (testat med appen"Wifi Analyzer" för att hitta rätt kanal (alla är typ lika fulla)

Så jag är ute efter något sätt att förlänga mitt Wifi, Lägenheten är ganska avlång och dator+cg3100 står på ena sidan och jag ska nå till andra sidan (ca 15-20m) 2 väggar är emellan (öppning som 2 dörrar bara)

Jag funderade på att bara skaffa nått som är rå starkare som en accesspunkt, placera den lite bättre och därmed lösa problemet (TP-Link TL-WA901ND -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=529365)

Men sen kom jag på att det finns el burna system och repeaters som tekniskt sett kommer ge mig samma resultat i mitt fall...

Men, Vad tycker ni att jag ska göra? vad för rekommendationer kan ni ge mig då det bara handlar om att enkelt "förbättra mitt wlan"

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

UniFi AC Longrange eller Lite är min rekommendation. krävs lite kabeldragning, sätt den i taket, köp kabellist. Du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Kabel är att föredra framför el-burna historier, men genom elkontakten är att föredra framför trådlöst.
Problemet med många konsument access-points är att dom inte stödjer seemless-handoff, dvs att du kan gå mellan access punkter utan att byta uppkoppling.

Om man skulle vilja göra det så enkelt som möjligt så skulle jag sätta AP (access-point) typ i mitten av lägenheten, dvs stänga av det inbyggda trådlösa i modemet, sedan köpa och köra en dedikerad AP från tråd, ev från tråd över elkontakten.

EDIT: Jag antog att du kör en bärbar, mobil/tablet eller liknande och att det inte gick att köra med kabel. Det är svårt att sätta i ord hur dåligt trådlöst är om man vill ha någonting som liknar prestanda, om du har någon som helst möjlighet att använda en kabel, gör det, det är lite jobbigt att dra en kabel snyggt, men det är långt ifrån omöjligt och är kraftigt rekommenderat. Trådlöst bör bara användas på mobil telefoner eller när man inte har några krav på prestanda.

Permalänk

Måste du ha Comhems skräp? Jag slängde min utan att ens öppna den och kör med min egen asus router. Får 2av 4 pinnar nere på parkeringen

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr0ne:

UniFi AC Longrange eller Lite är min rekommendation. krävs lite kabeldragning, sätt den i taket, köp kabellist. Du kommer inte ångra dig.

vet inte om jag vill lägga 1k på det atm samt att jag kommer inte dra en snygg kabeldragning då jag ev. flyttar inom ett år
vet du något som är billigare som helt enkelt bara behöver vara "bättre" än det inbyggda i cg3100. Har inte behov för något mer hardcore än så

Skrivet av 7487:

Kabel är att föredra framför el-burna historier, men genom elkontakten är att föredra framför trådlöst.
Problemet med många konsument access-points är att dom inte stödjer seemless-handoff, dvs att du kan gå mellan access punkter utan att byta uppkoppling.

Om man skulle vilja göra det så enkelt som möjligt så skulle jag sätta AP (access-point) typ i mitten av lägenheten, dvs stänga av det inbyggda trådlösa i modemet, sedan köpa och köra en dedikerad AP från tråd, ev från tråd över elkontakten.

EDIT: Jag antog att du kör en bärbar, mobil/tablet eller liknande och att det inte gick att köra med kabel. Det är svårt att sätta i ord hur dåligt trådlöst är om man vill ha någonting som liknar prestanda, om du har någon som helst möjlighet att använda en kabel, gör det, det är lite jobbigt att dra en kabel snyggt, men det är långt ifrån omöjligt och är kraftigt rekommenderat. Trådlöst bör bara användas på mobil telefoner eller när man inte har några krav på prestanda.

"plugg bärbar" (inte till för tanka eller spel), ipad, mobiler... så wifi vore bra

Jag skulle vilja undvika att dra kabel på nått snyggt sätt då jag ev. flyttar inom ett år. men vad tror du om (stänga av inbyggda wifi i cg3100) -> kabel till mitten av lägenheten (bara lägger längst med väggen) -> en AP som t.ex. den jag nämde. borde det fungera "bättre" än cg3100 wifi?

Skrivet av SimpanDirr:

Måste du ha Comhems skräp? Jag slängde min utan att ens öppna den och kör med min egen asus router. Får 2av 4 pinnar nere på parkeringen

lol

Har ingen annan dock, thats why im here.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Måste du ha Comhems skräp? Jag slängde min utan att ens öppna den och kör med min egen asus router. Får 2av 4 pinnar nere på parkeringen

Hur vet du att det är skräp om du inte ens provat?

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Hur vet du att det är skräp om du inte ens provat?

Bara fråga alla som kör med den

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

Jag skulle vilja undvika att dra kabel på nått snyggt sätt då jag ev. flyttar inom ett år. men vad tror du om (stänga av inbyggda wifi i cg3100) -> kabel till mitten av lägenheten (bara lägger längst med väggen) -> en AP som t.ex. den jag nämde. borde det fungera "bättre" än cg3100 wifi?

Det låter vettigt. Anledningen till att ha den i mitten är för att undvika att uppkopplingen blir för dålig på motsatt sida till vart man har AP:n.
2.4 vs 5 ghz är också en sak man kan fundera på. 2.4ghz har i teorin bättre räckvidd, medans 5ghz har bättre hastighet, men det kan också vara så att 2.4ghz bandet är mer upptaget, vilket kan påverka prestandan negativt även om den i teorin har bättre räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bara fråga alla som kör med den

Dvs du vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur vet du att det är skräp om du inte ens provat?

Skrivet av SimpanDirr:

Bara fråga alla som kör med den

Skrivet av Hubertus:

Dvs du vet inte.

Det är lite lönlöst att argumentera, det förefaller självklart att den är värdelös. Den är byggd till ett mycket lågt pris, dessutom lider den av samma problem som alla andra konsument routrar, i att den inte gör det en router skall göra, dvs routa, utan istället trycker in alla funktioner (Routing, Wifi, switch etc) i samma paket, detta, som jag aldrig sätt göras på ett vettigt sätt, ens i konsument routrar som kostar runt 2000kr i butik, vill comhem sedan betala så lite som humant möjligt för.

Att man inte använt den själv betyder inte att det är omöjligt att veta om den är bra eller inte, har man ens en tillstymmelse av kunskap om nätverk och/eller datorer borde det inte krävas en längre förklaring än vad som getts tidigare.

Men om du inte är övertygad så kan jag glatt meddela att jag har en, och den är skräp. Tur att den går att bridge:a iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Måste du ha Comhems skräp? Jag slängde min utan att ens öppna den och kör med min egen asus router. Får 2av 4 pinnar nere på parkeringen

Vill inte comhem ha tillbaka den när du säger upp abbonemanget?
Det vill ju Telia och BBB.
Annars får man betala en avgift.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

15-20m och liten lägenhet går inte ihop.
Skulle du mot förmodan ha en sanslöst dåligt byggd lägenhet är den ändå minst 45-60m2 med de måtten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Vill inte comhem ha tillbaka den när du säger upp abbonemanget?
Det vill ju Telia och BBB.
Annars får man betala en avgift.

Varken mina päron eller jag har behövt det innan. Sa sist att den försvann då den legat i en låda i två år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

15-20m och liten lägenhet går inte ihop.
Skulle du mot förmodan ha en sanslöst dåligt byggd lägenhet är den ändå minst 45-60m2 med de måtten.

well... vardags rum, hall/entre, "matrum" (sovrum), kök.

från ena sidan till andra

så det är rätt avlångt om vi säger så

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |