Eizo Foris FS2735 – Gamingskärm med Freesync och 144 Hz IPS-panel

Permalänk
Medlem

Så synd...
Så nära, men ändå så långt ifrån.

13kkr, fine. Du kan få dem... men då ska du också fixa småfelen på skärmen.

Först. Skippa högtalarna. Varför ha dem om de är så kassa???
Andra. HDMI 2.0 @ HDMI 2.0. För detta priset ska det bara fungera. DVIn kan du klippa och slänga.
Tredje. Freesync. Om vi nu "antar" att de felen de fick är unikt och kommer lagas, varför så omständigt att byta läge?? De har gjort så enkelt att byta läge på andra funktioner, varför inte göra vad som behövs för att få samma funktion här?
Bonus: Eller för den delen... få skärmen att känna igen när den är @ 60 och välj ett bra läge då. Om du nu kan styra det i mjukvaran så borde du kunna ändra det "on the fly" med eftersläp/overdrive mm beroende på vilken frekvensområde man kör, tycker man.

Att en billig skärm har defekter är en sak men när denna har så irriterande dumma fel undrar man vad problemet är. Är kostnaden ett problem? Ville de egentligen ta 14000kr?
Ta då 14kkr och fixa det, för jag tar hellre perfekta skärmen för 14kkr, än "nästan" för 13kkr.
Kort sagt, gör det billigt eller gör det perfekt... inte halvdant.

I övrigt var det kanon att se en suveränt bra skärm, och det båda bara till det bättre med fler aktörer

Permalänk
Inaktiv

Fin skärm på många vis även om prislappen inte riktigt motiverar vad man får.

Jag antar att priset lär sjunka den närmaste tiden med. Strax under 10 000kr vore inte helt orimligt, fortfarande en bit över Acer XF270HU (7500kr i dagsläget).

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Bra och saklig review.
Angående: "Bild- och färgkvaliteten är mycket bra, nästintill perfektion ihop med mätutrustning... Men kör du AMD-grafikkort klipps signalnivåer."
Testade du med något nVidia kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kul med ett nytt ansikte framför kameran även om det såg lite skakigt ut, hoppas det blir fler klipp med andra skärmar i framtiden!

Tyckte jag kände igen honom ifrån Fbi´s Amerikas ten most wanted criminals?

Annars, fin recension tackar och att det blir lite skakigt beror kanske på att detta var första gången.

Eizo stod för kvalitet och bra färgåtergivning och användes väl för semiproffisionell bildhantering.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Intressant video och att ni prövar lite nya saker, bildskärmsrecensioner lämpar sig verkligen bra i detta video format, ett förslag är att använda Sweclockers redan etablerade betygssystem i slutet av videon, bra produkt osv. Kul!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem med freesync...

Permalänk
Avstängd

Lol priset på denna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stark presentation Thomas! Mycket bättre att få skärmen presenterad än att behöva läsa själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde Eizo var kända för billiga skärmar.

Haha vart har du hört det? Billiga skärmar håller sig Samsung, Acer, Phillips och de andra skitmärkena på med! Asus, BenQ, LG och AOC har några riktigt bra 27 tummare men resten är mest designskräp. Tyvärr lägger de flesta pengar på grafikkort när det i själva verket borde vara skärmen som man borde lägga mest pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer - första gången jag ställer mig framför en kamera på det här sättet. Achievement unlocked.

Det är bara att köra och både Emils och Jonas "track record" är bevis på att det blir bättre och lättare

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Helt grei video, men fyren burde kanskje puste litt bedre for å få bedre flyt.

Synes selv ikke at presentasjonen var for lang.

Flott at se Sweclockers tester Eizo Foris FS2735!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Haha vart har du hört det? Billiga skärmar håller sig Samsung, Acer, Phillips och de andra skitmärkena på med! Asus, BenQ, LG och AOC har några riktigt bra 27 tummare men resten är mest designskräp. Tyvärr lägger de flesta pengar på grafikkort när det i själva verket borde vara skärmen som man borde lägga mest pengar på.

Samsung gör snarare skärmar i alla prisklasser, därav många billiga modeller med egenskaper därefter. Dem har riktiga monster modeller med riktigt imponerande egenskaper för t.ex. grafiskt arbete. Vet inte hur det står sig med Philips och Acer däremot.

Håller verkligen med om att folks satsningar mellan skärm och grafikkort är oftast väldigt illa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Viochee: Mmm precis :/
Kan väl gissa på vad jag har i kikaren (6 månader) då jag sitter på en G-synk skärm fastän jag har en R9-290.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kul att Thomas kör videorecensioner nu också. Ser fram emot mer av detta.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Haha vart har du hört det? Billiga skärmar håller sig Samsung, Acer, Phillips och de andra skitmärkena på med! Asus, BenQ, LG och AOC har några riktigt bra 27 tummare men resten är mest designskräp. Tyvärr lägger de flesta pengar på grafikkort när det i själva verket borde vara skärmen som man borde lägga mest pengar på.

Jag vet faktiskt inte. Men skärmar är i ärlighetens namn något jag har 0 koll på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer - första gången jag ställer mig framför en kamera på det här sättet. Achievement unlocked.

Andra gången du står framför kameran själv, dock första gången här
Det är svårare än folk tror. Lättare att ha någon med sig som ställer på förhand uppgjorda frågor.

Tyckte videon var bra då man, av Thomas Ytterberg, lär sig massa TEC om skärmar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Svindyr skärm utan GSYNC... FLOPP !!!!

Älskar min XB270HU som kostade hälften av denna. Nu har även all form av clouding försvunnit och svärtan är verkligen kolsvart så skärmen är så underbart perfekt att man tappar hakan. 1440p med denna skärm och dess otroligt levande färger är mindblowing och jag tröttnar aldrig på att sitta och titta på snygga 1440p skrivbordsbakgrunder eller 4K-Youtubeklipp
Och att man behöver vara raketfysiker för att "möjligen" få Freesync att fungera är ju bara så EPIC FAIL ! Jag har aldrig behövt göra något för att Gsync ska fungera, och det är lätt att stänga av och på och vill man köra det i fönsterläge är det inga problem... Nä, detta med freesync verkar vara en riktig flopp, precis som AMD's grafikkort.. "Du måste köra i 2560x1440" och de vill ha nästan 15 lax för denna skärm, tala om EPIC FAIL !!!

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till G-sync tror jag om det skulle bli tanke på skärmköp med de olika teknikerna i dagsläget iaf. Trevlig recension!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Hva var problemet med klipte fargeverdier (hvis jeg skjønte dette riktig) når man har AMD skjermkort, kan noen vennligst oppsummere?

Permalänk
Medlem

Jättebra recension Thomas, hoppas man får se flera recensioner.

Synd att skärmen ska ha så många problem, priset, latensen, värdelösa högtalare, ghosting, meh-sync etc.

Gör om gör rätt.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde Eizo var kända för billiga skärmar.

Knappast
De är kända för att göra skärmar för bildredigering och CAD och dylikt = inte billiga skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanonbra recension Thomas, fortsätt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Japanska Eizo är kända för sin kvalitetsskärmar. När de med modellen Foris FS2735 hoppar på Freesync-tåget, 2 560 × 1 440 pixlar i 144 Hz och IPS-teknik har de en del att leva upp till.

Läs hela artikeln här

"Detta bådar förstås gott då merparten av utbudet i motsvarande klass handlar om G-Sync-skärmar"

Det finns väl fler Freesync-skärmar än G-Sync va? Dessutom är ju G-Sync dyrare, och med färre ingångar på skärmen.

Däremot fungerar G-Sync riktigt bra.

Jag har dock haft noll problem med min Asus IPS 27" 1440P 144hz Freesync-skärm. Freesync-intervallet på min skärm ligger mellan 35-90hz. Vilket passar mig perfekt. I 1440p ligger man inte ofta över 90fps med maxade inställningar i dagens spel... Förutsatt att man inte sitter på ett monster till dator då. Oavsett så passar 90fps mig bra. Fungerar klockrent!

Kör skärmen med ett R9 Fury.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jäklar så otydligt han pratar i videon, riktigt jobbigt att lyssna på!

Permalänk
Medlem

Känns inte som den är värd priset, du får en Asus MG279Q 27" 144Hz IPS ~5k, kan varmt rekommendera den.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Roligt att se en videorecension! Tycker det var bra och informativt, sedan är det ju alltid en avvägning mot hur lång videon ska bli.

Det har väl kommit skärmar som fungerar bra med Freesync förresten? Tillverkarna borde ju kunna lära av varandra så att det blir något att räkna med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Kul att see thomas i bild!

Han behöver nog öva lite, men det kommer sig med tiden! Emil och Jonas var inte så varma på sina första videos heller.

Keep upp the good work, hoppas verkligen se dig mer!

Permalänk
Medlem

@Underklockaren: Du ska ta och lugna ner dig din nvidiafanboy. Freesync fungerar helt perfekt på andra freesyncskärmar så sluta generalisera. På min BenQ XL2730Z så fungerar freesync perfekt, även i windowed mode så du vet inte vad du snackar om. Typiskt skitsnack från en fanboy. AMD's grafikkort är det inget fel på heller.

Felen ligger garanterat hos Eizo. Det är helt enkelt en överprisad skärm med många brister.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Accipiter46:

Roligt att se en videorecension! Tycker det var bra och informativt, sedan är det ju alltid en avvägning mot hur lång videon ska bli.

Det har väl kommit skärmar som fungerar bra med Freesync förresten? Tillverkarna borde ju kunna lära av varandra så att det blir något att räkna med.

Mer eller mindre alla FreeSync-skärmar ska fungera bra idag. Konstigheterna med denna skärm lär Eizo ha ansvaret för.

Med tanke på priset hade det varit bra om Eizo ordnat en bättre och smidigare lösning. Men bortsett från det tycker jag ändå att skärmen ser trevlig ut. Men prislappen är något avtändande.