Kulturskapare försvarar Copyswedes avgifter

Permalänk

"Svenska företag som Telia Sonera och Sony Communications, men även internationella giganter som Samsung, har gjort allt för att politiskt och rättsligt försvåra för våra medlemmar - författare, dramatiker, skådespelare och musiker och andra kulturskapare - att få den ersättning de har rätt till."

"..försvåra för våra medlemmar att få den ersättning de har rätt till."

Vadnudå, har rödvinsvänstern tappat stinget? Självklart så hatar Samsung all kultur och detta ska ha prioritet som hatbrott...

Hata är det nya "av annan åsikt" vet de väl..? Jag tror de får ta lite kurser i genus och feministisk diskurs kontroll..

Permalänk
Medlem

Vill de ha mer pengar får de väl vända sig till Netflix/HBO/VIA Play/Spotify osv. Det är ju så vi konsumerar musik/film/TV numera. Så att kalla lagen modern anser jag vara felaktigt.

Permalänk
Medlem

I Finland avskaffades motsvarande avgift förra året.
Jag ser inget skäl till en sådan avgift, då de flesta skapare av de verk jag lagrar på mina enheter knappast får ersättning av finska/svenska rättighetsorganisationer. Tjänster som Bandcamp gör att artisterna får det de förtjänar. Dessutom anväder jag mig utav molntjäster allt mer, så vad räknas då som "privatkopiering"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

På sätt och vis är avgiften bra. Den gör att jag kan ladda ner vad jag vill från vilken sida jag vill utan att betala (eftersom jag redan betalat flera gånger) och ända känna att jag inte gör något moraliskt fel.

Nej. Du tänker på PIRATkopiering. Detta handlar om PRIVATkopiering. Att man kopierar det man själv köpt. Så inte ens det fungerar denna totalt värdelösa avgift till.

Permalänk
Medlem

Släpp informationen fri!
Vi måste kunna kulturberika varandra via Internet utan att tredjepart kommer in och försöker kontrollera och tjäna pengar på det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det enda jag, samt 99% av alla pirater jag känner, laddar ner är mest amerikanska serier och filmer som oftast inte finns tillgängligt via steaming tjänster, Svenska filmer är det knappt någon som bryr sig om. Och går man in på Piratebay så reflekteras det nedladdningsbeteendet på statistiken hos de mest populära Svenska storfilmerna då dem har 5-25 delare och 0-1 nedladdare just nu.

Den enda som sticker ut är Arn Tempelriddaren men den har högre rankning på sin engelska titel än den svenska, det tyder mest troligen på att det är utlänningar som laddar ner och inte vi.

Och Spotify har ju dödat hela musik piratandet så varför ens bry sig om musik artisterna? Dem flesta gör ju knappt ens någon vettig musik och det syns ganska bra på hur mycket en artist har möjlighet att köra föreställningar och konserter, eller hade Carola tänkt kunna dricka kaffe året runt på bara sin jävla julskiva som ingen lyssnar på?

minst sagt löjligt...

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk

@Mr_Sappy: jo, när jag var mindre hade man ju en hel del mp3 filer. men de senaste 4 åren kör jag allt ifrån youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight08:

Nej. Du tänker på PIRATkopiering. Detta handlar om PRIVATkopiering. Att man kopierar det man själv köpt. Så inte ens det fungerar denna totalt värdelösa avgift till.

Nej, det gör jag inte. Min moral och svensk lag är inte samma sak.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight08:

Nej. Du tänker på PIRATkopiering. Detta handlar om PRIVATkopiering. Att man kopierar det man själv köpt. Så inte ens det fungerar denna totalt värdelösa avgift till.

Låter som copy inofficellt tillåter just detta, när dessa tar stöd av lagen.

Gäller övrigt bara svenskt material man får privatkopiera utan DRM skydd.

Men finns inte i verkligheten längre, utan all privatkopiering är i praktiken olaglig och lagen verkningslös. Men ingen politiker bryr sig om att dom hovar in miljoner på något som inte finns lagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sånt här trams får mig bara att vilja börja privatkopiera/piratkopiera igen..Jävla idioti..Finns inte ett spår av detta så kallade kultur material i min mobil..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

money for nothing

..and chicks for free

Permalänk
Medlem

Jag skulle också försvara källan till gratis pengar endast löst relaterad till prestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Fantastiskt! Anna Carlson, Ordförande Teaterförbundet för scen och film, Pia Gradvall, Ordförande Sveriges Dramatikerförbund, Gunnar Ardelius, ordförande Sveriges Författarförbund,
Jan Granvik, ordförande Svenska Musikerförbundet & Federationen Svenska Musiker har alltså uppfunnit en helt ny ekonomisk teori!

Upp med en hand alla som senast kopierade eller sparade en teaterföreställning eller film som på något sätt har något med Sverige att göra?
Någon som har privatkopierat Astrid Lingrens e-böcker på sistone? Eller Zlatan remix på Nationalsången?

Tycker snarare alla verkar vilja betala för svenska eller nordiska verk när det kommer ut. Amerikanska låtar finns oftast på spotify eller filmerna finns på netflix eller annan tjänst.

Frågan är vem, var och när går alarmet igång för att någon har gjort något som för att copysweden och dessa lallare ska ha sitt bidrag? Skulle gissa på att valfri bränslestation förlorar mer på "användare" som inte betalar för sig än dessa så kallade "artister".

Vill någon ha deras verk så lär väl det bli sålt, annars så är det kanske ett tecken på att det inte finns någon efterfrågan. Jag ritade också jävligt fina bilar i förskolan men inte har jag rätt att tvinga på mig pengar av andra för det.

PS. Hela detta inlägg är kulturellt och således har jag rätt till min del, inte bara av copysweden och alla er som läser detta men inte betalar för er, men även av sweclockers som inte delar med mig alla intäkter från reklamen som trots allt får besökare tack vare mitt inlägg. Eller?

Permalänk
Medlem

Jag har hört att bluffakturor är olagligt. Får hoppas de blir dömda för det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Sånt här trams får mig bara att vilja börja privatkopiera/piratkopiera igen..Jävla idioti..Finns inte ett spår av detta så kallade kultur material i min mobil..

Problemet är ju att det inte finns något att kopiera längre. Utan allt som används är ju tjänster.
Du äger inte längre varken film eller musik utan betalar bara för rätten att nyttja det under en viss period. Således har denna lag inte någon förankring i verkligheten längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att denna diskussionen är lika intressant varje gång. Det går nämligen inte att lagligen privatkopiera något digitalt. Eftersom allt är digitalt idag så är inte lagen applicerbar.

https://lagen.nu/1960:729

Nyckelordet är "sammanställningar". Du får alltså inte privatkopiera en diktsamling i digitalt format. Däremot får du privatkopiera en musik-mp3 som du köpt.

Permalänk
Medlem

Fan vad rik jag kommer att bli eftersom alla som läser detta kommer att få en faktura eftersom det sparas en KOPIA i eran cache ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att dessa iglar inte vill bli av med denna avgift, de snor ju pengar de egentligen inte har rätt till från det svenska folket, på ett helt (bisarrt) lagligt sätt.

Vi som INTE "privatkopierar", det vill säga delar musik, böcker och filmer etc med familj och vänner, får trots det betala denna avgift utan anledning.
För mig är dom inget annat är iglar. Jag älskar Samsung för att de kämpar vidare med att stoppa detta.

Varför ska jag exempelvis behöva betala extra för min telefon, som jag använder som väckarklocka samt för att kolla på youtube samt läsa på internet med? Jag "privatkopierar" inget med denna, men trots det ska alltså dessa iglar få ersättning endast för att jag har köpt en telefon?

Blä.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gäller övrigt bara svenskt material man får privatkopiera utan DRM skydd.

Nää. Man får privatkopiera allt material utan kopieringsskydd. Däremot det finns ingen privat organisation i Sverige som jobbar för att samla in ersättning till den gruppen i nuläget så utländska artister får ingen ersättning.

Skrivet av Broken-arrow:

Men finns inte i verkligheten längre, utan all privatkopiering är i praktiken olaglig och lagen verkningslös. Men ingen politiker bryr sig om att dom hovar in miljoner på något som inte finns lagligt.

Att lagen är verkningslös vill jag nog inte riktigt hålla med om för copyswede använder sig av sin laga rätt att ta ut ersättningar i mängder ;).
Däremot är den riktigt dåligt anpassad för hur samhället fungerar idag så den blir ju riktigt orättvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kultur ska finansieras via samhället och genom biljettintäkter, inte genom märkliga och otidsenliga lagar. Annars borde butiker delfinansieras via en särskild kofotsavgift som kompensation för att de drabbas av inbrott ibland.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Kultur ska finansieras via samhället och genom biljettintäkter, inte genom märkliga och otidsenliga lagar. Annars borde butiker delfinansieras via en särskild kofotsavgift som kompensation för att de drabbas av inbrott ibland.

Fast privatkopiering är lagligt, det är inte inbrott. Då är det bättre att göra privatkopiering olagligt eftersom det tydligen ändå är "fel" och något som kulturskapare skall "kompenseras" för.

Dessutom är det skit som det är. Jag gör också musik, jag är också kulturskapare, men jag ser inte röken av pengarna utan det är bara eliten som får del av dem. Så det är en lag som redan från början målat in sig i ett hörn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Klart som fan de försvarar sin extra inkomstkälla. Vad som är ännu mer intressant är att det är SVT som skriver det. Radiotjänst som kräver pengar via obligatorisk avgift för att man äger en tv, så att SVT kan vara åsiktsneutralt. Ironi har inga gränser.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Man får privatkopiera allt material utan kopieringsskydd. Däremot det finns ingen privat organisation i Sverige som jobbar för att samla in ersättning till den gruppen i nuläget så utländska artister får ingen ersättning.

Att lagen är verkningslös vill jag nog inte riktigt hålla med om för copyswede använder sig av sin laga rätt att ta ut ersättningar i mängder ;).
Däremot är den riktigt dåligt anpassad för hur samhället fungerar idag så den blir ju riktigt orättvis.

Jag menar att ingen idag kan använda lagen förutom copyswe. Så är stort missbruk av lagen. Varför betala för något som inte går att använda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om arbetslösa kulturskapare tycker att det är svårt att få ekonomin att gå ihop kanske dom bör kamma sig och skaffa ett jobb som resten av oss.

Varför ska svenska mobilköpare finansiera juristerna på copyswede när det i praktiken är omöjligt att privatkopiera till en telefon?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det symptomatiskt att de som står bakom debattinlägget alla innehar poster som ordförande och därmed själva är beroende av att de som skapar något föder dem? Jag har inte läst artikeln än, men det framstår som ett exempel på att bidragstagare ska argumentera för att bidrag är viktiga; är det rimligt att förvänta att dessa personer skulle vara negativt inställda till att deras födkrok får in mer kapital?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Kultur ska finansieras via samhället och genom biljettintäkter, inte genom märkliga och otidsenliga lagar. Annars borde butiker delfinansieras via en särskild kofotsavgift som kompensation för att de drabbas av inbrott ibland.

Via "samhället"? Menar du via skattesedeln då eller? Ska staten sitta och välja ut kultur att ge pengar till? Vi kanske kan kalla departementet som gör det Ministry of Truth.

Permalänk
Medlem

@lanbonden: Uppenbarligen... det räcker inte att vara medlem i Svenska Konstnärsförbundet iallafall...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Problemet är ju att det inte finns något att kopiera längre. Utan allt som används är ju tjänster.
Du äger inte längre varken film eller musik utan betalar bara för rätten att nyttja det under en viss period. Således har denna lag inte någon förankring i verkligheten längre.

Finns mycket att piratkopiera om man vill.Privatkopiera kan bli svårare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Frågan är hur ska svenska folket bli av med dessa parasiter som copyswede och radio & tv tjänst? Borde inte folket vara lagom less på dem vi det här laget? Copyswede har varit poänglösa länge och de behöver fan inte ens reformeras och ska bara bort. Radio & tv tjänst behöver vi bli av med och ska ersättas med ett mycket bättre alternativ, finns hur många bra alternativ som helst att välja mellan.

Tydligen ska man jaga parasiter med låg inkomst men när de har mycket pengar då ska vi stödja deras parasitbeteende, dubbelmoral?

Permalänk
Medlem

Det vore lite roligt att ge en DVD med en godtycklig film på till någon av dom som författan artikeln, och be dom kopiera den till en valfri telefon i ett format som telefonen kan visa. Jag gissar att ingen av dom skulle lyckas med det.

Eller ta en godtycklig låt på spotify och kopiera den till någon vän i deras privata kompissfär, som inte själv har spotify, med bibehållen kvalitet.
Lycka till !