Permalänk
Medlem

Nybörjar systemkamera

Hej
Jag har tänkt att köpa en systemkamera och jag kan inte så mycket om dem.
Tanken med den är hobby kamera lite naturbilder, klätterbilder och semester.

Undrar vilka som är bra för en nybörjare?
Vill inte pröjsa multum för något som jag inte kommer förstå.
jag hittade en begagnad Canon EOS 1100D med minneskort och grejs är det något bra?
Kan man fortfarande köpa objektiv till den? hur vet man att det objektivet skulle passa kameran?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera typ en begagnad Canon 600D istället för 1100D. Lite mer "riktig" och kommer hålla längre, även vartefter du blir mer erfaren.

Eftersom det inte är fullformat kommer alla EF och EF-S objektiv att passa. Kort och gott; alla Canons objektiv funkar.
Värt att veta är att om du använder EF så kommer bilden att beskäras/"zoomas in" i och med den mindre sensorn. Så ett 30mm EF objektiv kommer snarare att agera som ett 50mm (minns inte exakt hur man räknar ut det, så siffrorna är huggna ur luften).

Huruvida du går på Nikon, Canon eller annat fabrikat är mer smaksak än något annat.
Personligen gillar jag Canon.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om du skall ha med dig kameran överallt så rekommenderar jag att titta på en så kallad spegel lös systemkamera, tex. en Sony A6000. Alla fördelar som en systemkamera, med 1/4 av vikten.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Nikon och Canon är väl de två märkena som sticker ut ur mängden. Skall kolla in lite på 600D

Med EF och EF-S menar du då att EF är på något sätt digital Zoom, (vet inte om det är den jag menar). jämfört med EF-S
Om jag minns rätt skall det finnas två typer av Zoom, en skall vara sämre än den andra för att bilderna blir pixligare.
Är det något i det stuket du menar eller missuppfattar jag det?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Om du skall ha med dig kameran överallt så rekommenderar jag att titta på en så kallad spegel lös systemkamera, tex. en Sony A6000. Alla fördelar som en systemkamera, med 1/4 av vikten.

mvh Lazze

Alltså, du kan inte ha samma fördelar när dessa inte existerar på en spegellös kamera.
Vissa spegellösa saknar optisk sökare - som kan vara bra ibland. EFV kan på vissa modeller anslutas eller är inbyggda men har sina brister de också, speciellt i motljus.
Spegellösa använder kontrastdetektion för att fokusera, vilket är långsamt och kräver mer ljus i jämförelse med fasdetektion (som finns som både aktiv och passiv).
A6000 väger dessutom bara hälften (inte en 1/4-del) så mycket som D1100 och är dyrare.

Spegellöst kan vara ett bra alternativ, absolut. Beror dock på vilka preferenser man värdesätter och vad man jämför med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Nikon och Canon är väl de två märkena som sticker ut ur mängden. Skall kolla in lite på 600D

Med EF och EF-S menar du då att EF är på något sätt digital Zoom, (vet inte om det är den jag menar). jämfört med EF-S
Om jag minns rätt skall det finnas två typer av Zoom, en skall vara sämre än den andra för att bilderna blir pixligare.
Är det något i det stuket du menar eller missuppfattar jag det?

Njae, digital zoom är att hela bilden fotas, och att kameran sedan beskär och sträcker ut bilden i efterhand, och på så sätt "zoomar in" objektet. Detta är tämligen värdelöst, och bör egentligen inte ens kallas för zoom, utan för beskärning.

EF och EF-S är två olika fattningar/serier från Canon.
EF-S är gjorde för CMOS sensorer (alltså ej-fullformat), och EF är gjorda för fullformat. EF är kompatibelt med CMOS-sensorer, men EF-S är inte kompatibelt med fullformat.

Eftersom CMOS-sensorn är mindre än en fullformat-sensor, så försvinner delar utav objektet genom objektivet.
Det blir lite som att titta på ett foto genom en toalettrulle. Diametern utav toalettrullen bestämmer hur mycket utav fotot du ser.

Jag är rätt nöjd med den liknelsen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

De jag köpte var i alla fall D90+Sigma 18-200 Vr och ett 35mm Nikon objektiv för inomhus bilder.
Sigma är ok för semester bilder tycker jag. Gav 800kr för de! 1500 för D90 huset och 2000 för Nikon objektivet men de var Nytt.

Permalänk
Medlem

Min A6000 fokuserar grymt mycket snabbare än min Canon 5D MK II med L objektiv. Att skärmen på baksidan är vinklingsbar är oxo ett +

192 fokus punkter på A6000, 17 på Canon

Kan dessutom filma i FHD hur länge jag vill med A6000, 12 minuter med Canon utan firmware patch.

A6000 har EVF + skärm, så är det soligt så kör man EVF istället för skärmen.

Seriebildstagning med 30 bilder / sek

Jag gillar båda kamrorna, men skulle jag bara ha EN, så skulle det bli A6000 för sin smidighet

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Min A6000 fokuserar grymt mycket snabbare än min Canon 5D MK II med L objektiv. Att skärmen på baksidan är vinklingsbar är oxo ett +

192 fokus punkter på A6000, 17 på Canon

Kan dessutom filma i FHD hur länge jag vill med A6000, 12 minuter med Canon utan firmware patch.

A6000 har EVF + skärm, så är det soligt så kör man EVF istället för skärmen.

Seriebildstagning med 30 bilder / sek

Jag gillar båda kamrorna, men skulle jag bara ha EN, så skulle det bli A6000 för sin smidighet

// LZ

Det är möjligt att du bara drog lite specs för att enkelt kunna visa OP några fördelar med Sonyn, men man kan med kameror aldrig bara jämföras specar för att se vilken som tar bäst bilder. Om man vill uppnå så hög bildkvalitet som möjligt så hamnar de spegellösa fortfarande bakom. Däremot, om man lätt vill ha med sig en bra kamera (läs: bättre än mobil-/kompaktkamera) när man är ute, vinner spegellösa för sitt mindre format.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Det är möjligt att du bara drog lite specs för att enkelt kunna visa OP några fördelar med Sonyn, men man kan med kameror aldrig bara jämföras specar för att se vilken som tar bäst bilder. Om man vill uppnå så hög bildkvalitet som möjligt så hamnar de spegellösa fortfarande bakom. Däremot, om man lätt vill ha med sig en bra kamera (läs: bättre än mobil-/kompaktkamera) när man är ute, vinner spegellösa för sitt mindre format.

Jag anpassade mig efter "bästa kameran för en nybörjare". Vilken jag anser en A6000 är, då den uppfyller alla kvalitetskrav en normal användare kan ha + att den filmar fantastiskt bra och är LÄTT att bära med sig. Supersnabb och låg inlärningströskel för att ta "bra bilder"(tekniskt, hantverket/konstnärligheten är något man får öva upp oavsett kamera).

Specsen drog för att visa vad jag jämförde mot, dvs min 5d MKII.

Jag har haft Canon DSLR sen typ 1998 eller så och gillar dem verkligen, men min rekommendation kvarstår på en modell A6000 eller liknande för den som "bara vill ha en bra kamera".

// Lazze

Permalänk
Medlem

Jag pratade med en kompis som jag kom på tar bilder och han erbjöd mig att köpa hans Nikon d200 ifall han skall uppgradera är den en bra newbie kamera?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Jag anpassade mig efter "bästa kameran för en nybörjare". Vilken jag anser en A6000 är, då den uppfyller alla kvalitetskrav en normal användare kan ha + att den filmar fantastiskt bra och är LÄTT att bära med sig. Supersnabb och låg inlärningströskel för att ta "bra bilder"(tekniskt, hantverket/konstnärligheten är något man får öva upp oavsett kamera).

Specsen drog för att visa vad jag jämförde mot, dvs min 5d MKII.

Jag har haft Canon DSLR sen typ 1998 eller så och gillar dem verkligen, men min rekommendation kvarstår på en modell A6000 eller liknande för den som "bara vill ha en bra kamera".

// Lazze

Absolut, och det var det jag ville påpeka i mitt inlägg. För att bara ta bra bilder så är en spegellös kamera fullt duglig och tar kort med bra kvalitet. Om man däremot vill utvecklas och kanske framöver känner att man vill ha en bättre kamera är det, enligt mig, lättare att gå från en systemkamera till en annan än att gå från en liten och smidig kamera till en stor och klumpig.

När jag läser OPs inlägg igen ser jag att det bara är för hobbyfotografering, vilket kanske betyder att det inte finns ett intresse för uppgradering inom det närmaste. Om det är som du säger och OP enbart vill kunna ta bra bilder så är en spegellös ett bra alternativ. Om man vill jämföra kameror så är DXOMark. Där kan man också se att det finns spegellösa kameror som kommer upp i jämförbar bildkvalitet, men så kostar de mer.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Det är möjligt att du bara drog lite specs för att enkelt kunna visa OP några fördelar med Sonyn, men man kan med kameror aldrig bara jämföras specar för att se vilken som tar bäst bilder. Om man vill uppnå så hög bildkvalitet som möjligt så hamnar de spegellösa fortfarande bakom. Däremot, om man lätt vill ha med sig en bra kamera (läs: bättre än mobil-/kompaktkamera) när man är ute, vinner spegellösa för sitt mindre format.

Du säger ju emot dig själv rätt rejält.
Först ska man inte jämföra med bara specar och sedan slår alla dslr a6000.
Beror ju på. En A6000 är en jäkligt vass systemkamera och du får köpa en bra dyr dslr för att slå den.

Om vi tex tar APS-C så har ju spegellösa systemkameror högre upplösning och snabbare serietidningar till ett mycket lägre pris.

Kort sagt, du kan inte jämföra bara specar. Det beror alltid på vem som ska ha den och framförallt till vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Värt att veta är att om du använder EF så kommer bilden att beskäras/"zoomas in" i och med den mindre sensorn. Så ett 30mm EF objektiv kommer snarare att agera som ett 50mm (minns inte exakt hur man räknar ut det, så siffrorna är huggna ur luften).

Nja, detta du skriver är lite missvisande.

Brännvidden 30mm är 30mm på både EF och EF-s objektiv.

Tar du alltså ett EF-s objektiv på 30mm kommer du ha samma bildyta som om du tar ett EF objektiv på ett 30mm på samma kamera.

Så bilden beskärs inte på det sättet du tänker. Du kan t.o.m. gå åt andra hållet, sätta ett EF-s objektiv på en fullformatskamera. Visst, vissa objektiv KAN belysa sensorn ej fullt ut. Men du kommer du ha samma "zoom" som om det är ett EF objektiv på samma brännvidd.

Enda anledningen till att man talar om att brännvidden på tex 30 mm på en APS-c kamera blir som ett 50 mm är att sensorn sonika är mindre. Och därför så blir ju beskärningsytan en faktor som gör att du "zoomar" in.

Du kan göra exakt samma med en fullformatskamera genom att sonika beskära bilden digitalt i efterhand...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Min A6000 fokuserar grymt mycket snabbare än min Canon 5D MK II med L objektiv. Att skärmen på baksidan är vinklingsbar är oxo ett +

192 fokus punkter på A6000, 17 på Canon

Kan dessutom filma i FHD hur länge jag vill med A6000, 12 minuter med Canon utan firmware patch.

A6000 har EVF + skärm, så är det soligt så kör man EVF istället för skärmen.

Seriebildstagning med 30 bilder / sek

Jag gillar båda kamrorna, men skulle jag bara ha EN, så skulle det bli A6000 för sin smidighet

// LZ

Hur tänker du nu?

Canon EOS 5d MK2 kom ut 2008.
Sony A6000 kom ut 2014

Det är 6 år nyare kamera. Kanske är en anledning till varför du kan spela in längre med full HD på din Sony?
Får man fråga vilket objektiv du har på din Canon som du jämför med? Att det är ett L-objektiv behöver ju inte betyda att det är en med USM-motor med ringfattning...
Jag har en Canon EOS 6d med dels ett L-objektiv och ett annat fast på 35 mm. Båda har USM med ringfattning. Båda fokuserar så snabbt att jag inte ens hinner reagera.
Trycker på fokus och på direkten är det fokus.

Hur går det med Sony:n att göra det i ett rum med bara en lampa tänd, alltså inte taklampan. Går det lika snabbt? Eller när du tar fokus på stjärnorna? Går det lika snabbt som på en spegelreflex?

EDIT:
Lite info ute på nätet:

"Sony a6000 focus VERY slow in low light. Often wrong. Why?"
http://www.dpreview.com/forums/post/54985219

Eller här där det jämförs lite med en Canon 1d MIII
http://www.verybiglobo.com/sony-alpha-a6000-worlds-fastest-af...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Behöver du AF för stjärnor? Dom är oftast längst bort och ska ingenstans

Förstår din poäng, men du kan ta vilket objektiv du vill i dagsljus så kommer den inte vara lika snabb som a6000.

Sen plussade ju han även video. Och om det är viktigt så är tyvärr Canon helt ute ur leken. Till och med Nikon har med D7500 fattat galoppen. De är ett par generationer bakom, men de går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Behöver du AF för stjärnor? Dom är oftast längst bort och ska ingenstans

Förstår din poäng, men du kan ta vilket objektiv du vill i dagsljus så kommer den inte vara lika snabb som a6000.

Sen plussade ju han även video. Och om det är viktigt så är tyvärr Canon helt ute ur leken. Till och med Nikon har med D7500 fattat galoppen. De är ett par generationer bakom, men de går framåt.

Vet inte så mycket alls om just video, använder inte min kamera alls för det ändamålet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Jag pratade med en kompis som jag kom på tar bilder och han erbjöd mig att köpa hans Nikon d200 ifall han skall uppgradera är den en bra newbie kamera?

D200 är rät gammal, så det beror ju lite på priset. Det är en semiproffskamera, så den är tålig och har mycket rattar och reglage som gör att man slipper gräva i menyer så mycket, men den har ett gäng år på nacken och framför allt på höga ISO-tal ligger den ju lite efter modernare kameror. Dess största nackdel, IMO, är att den är tämligen batterislukande. Man bör ha åtminstone ett extra batteri för att vara säker på att inte få batterislut om man är ute en hel dag. Det beror såklart lite på hur man använder kameran, men den är, som sagt, ganska törstig om man jämför med de flesta andra kameror.
Jag hade nog faktiskt hellre letat efter en D90. Den är inte lika robust byggd som en D200, men i övrigt är det, IMO, en bättre kamera på det stora hela.

Vad vill han ha för den och medföljer det något objektiv?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Spegellösa använder kontrastdetektion för att fokusera, vilket är långsamt och kräver mer ljus i jämförelse med fasdetektion (som finns som både aktiv och passiv).

Spegellösa använder väl numera ofta en kombination av fas- och kontrastdetektion. Skillnaden ligger väl främst i att fasdetektorerna sitter på själva sensorn, så kameran kan inte fokusera mellan det att bilderna tas, så man har ju en stor nackdel när det gäller att följa rörliga motiv med sekvenstagning, men i övrigt skulle jag säga att många av de spegellösa kamerorna är rätt rappa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Om man vill uppnå så hög bildkvalitet som möjligt så hamnar de spegellösa fortfarande bakom.

Inte helt sant om man får tro DxoMark: http://www.dxomark.com/Cameras/Sony/A7R
Skarpaste objektivet hittills enl. DxoMark: http://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-FE-Carl-Zeiss-Sonnar-...

Skillnader mellan fetDSLR (CaNikon) och spegellöst (Sony):
https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw
https://www.youtube.com/watch?v=U4GTBkCxjcI

Permalänk
Medlem

Kan man inte ta bilder i RAW med Sony´s kamera?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Sonyn har abslolut RAW, i NEF formatet.

Jag tog Canon 5d mark II, för att det är den kamera jag har, dvs där jag kan göra en direkt jämförelse. 5dmkII är ju en fullformats kamera i pro-segmentet - så jag ville förtydliga vad jag hade att jämföra med.

Man skall köpa den kamera man trivs med, kvalitetsmässigt så tror jag man alltid blir nöjd(med bilderna alltså) - för mig är det inte så viktigt om kameran har 15 eller 25 megapixlar, det som är viktigt är hur lätt den är att hantera, bära med sig, koppla in. Att jag slipper ta med videokamera oxo ser jag som ett stort plus.

Enklast är att gå till mediamarkt eller fotokungen och faktiskt provklämma de olika modellerna.

Canons största plus är utbudet av objektiv, men de flesta hobbyfotografer klarar sig finfint med ett normalzoom + telezoom och kanske om man tycker det är QL, ett Makroobjektiv - o dessa finns till Sonyn oxo.

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Jag håller med dig, man ska ha den kamera man är nöjd med. Och ja, jag kan absolut förstå fördelarna med att ha en mindre kamera som inte väger och tar lika mycket plats.

Var det inte Sony som hade en variant av "spegellös" kamera där det var ett prisma istället för spegel? Där "halva" ljuset åkte upp i kikhålet och "halva" ljuset åkte in mot sensorn.
Det var alltså inte en rörlig spegel som åkte upp och ner utan ett prisma.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av bogmadur:

Hej
Jag har tänkt att köpa en systemkamera och jag kan inte så mycket om dem.
Tanken med den är hobby kamera lite naturbilder, klätterbilder och semester.

Undrar vilka som är bra för en nybörjare?
Vill inte pröjsa multum för något som jag inte kommer förstå.
jag hittade en begagnad Canon EOS 1100D med minneskort och grejs är det något bra?
Kan man fortfarande köpa objektiv till den? hur vet man att det objektivet skulle passa kameran?

Jag hade kört igång med den du har för o se lite hur pass roligt du tycker det är...
Som nybörjare får du ut väldigt mycket mer av att lära dig t.ex hur du ska stå i förhållande till solen, vilket sorts solljus som ger bäst bilder, var på bilden du ska placera objektet du fotar etc etc...
Skulle du sen tycka att detta är roligt så är faktiskt inte själva kamerahuset (läs: märke/modell) särskilt viktigt i förhållande till objektivet som sitter på kameran... Dom objektiv som medföljer i dom kamera-pkt som folk vanligtvis köper (kit-objektiv) har i dom flesta fall en ganska medioker prestanda men behöver du inte tänka på i början...
När/om du ska köpa ny kamera i framtiden så håller jag med det som någon skrev här ovan... Det finns otroligt mkt fina begagnade kameror som är till salu.
När det gäller fabrikat så kommer du att märka att smaken är som baken dvs alla talar sig varma för det dom själva har goda erfarenheter av...
Alla tillverkare har väldigt stort urval med allt ifrån enkla billiga instegsmodeller till proffskameror som mest riktar sig mot yrkesfotografen så det spelar mindre roll om du väljer en Nikon, Canon, Sony, Panasonic, Pentax m fl för alla har både bra o mindre bra modeller...
Själv föredrar jag Sony o har både en Nex-5 (föregångaren till den A6000 som ni pratat om ovan) och en A77 och är helnöjd...

Lycka till

/Lossi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

@Tea42BBS: Jag håller med dig, man ska ha den kamera man är nöjd med. Och ja, jag kan absolut förstå fördelarna med att ha en mindre kamera som inte väger och tar lika mycket plats.

Var det inte Sony som hade en variant av "spegellös" kamera där det var ett prisma istället för spegel? Där "halva" ljuset åkte upp i kikhålet och "halva" ljuset åkte in mot sensorn.
Det var alltså inte en rörlig spegel som åkte upp och ner utan ett prisma.

Hade en liknande (Canon Pellix QL) på 60-talet med en fast genomskinlig (pellicle) spegel som delade upp ljuset till prismat resp. filmplanet. En av fördelarna med fast spegel var att endast slutaren hördes vid exponering samt frånvaro av spegelvibrationer vid långa slutartider. En annan fördel var att vid exponering slocknade inte sökaren (som med dagens DSLR) när spegeln fälldes upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

D200 är rät gammal, så det beror ju lite på priset. Det är en semiproffskamera, så den är tålig och har mycket rattar och reglage som gör att man slipper gräva i menyer så mycket, men den har ett gäng år på nacken och framför allt på höga ISO-tal ligger den ju lite efter modernare kameror. Dess största nackdel, IMO, är att den är tämligen batterislukande. Man bör ha åtminstone ett extra batteri för att vara säker på att inte få batterislut om man är ute en hel dag. Det beror såklart lite på hur man använder kameran, men den är, som sagt, ganska törstig om man jämför med de flesta andra kameror.
Jag hade nog faktiskt hellre letat efter en D90. Den är inte lika robust byggd som en D200, men i övrigt är det, IMO, en bättre kamera på det stora hela.

Vad vill han ha för den och medföljer det något objektiv?

Spegellösa använder väl numera ofta en kombination av fas- och kontrastdetektion. Skillnaden ligger väl främst i att fasdetektorerna sitter på själva sensorn, så kameran kan inte fokusera mellan det att bilderna tas, så man har ju en stor nackdel när det gäller att följa rörliga motiv med sekvenstagning, men i övrigt skulle jag säga att många av de spegellösa kamerorna är rätt rappa idag.

Det som medföljer är:
D200 + 2 batterier + laddare + batterigrep för 2500:-

Har även ett 17-55 f/2.8 objektiv för 1000
Har även ett 70-300 med VR.. den går för 3500.
Har ett 18-200 (förbannat bra nybörjar glas jag inte använt sen 2008) som du kan få för 1500.

jag har noll koll på objektiv så den delen vill jag gärna ha hjälp med här.

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Skrivet av bogmadur:

Det som medföljer är:
D200 + 2 batterier + laddare + batterigrep för 2500:-

Har även ett 17-55 f/2.8 objektiv för 1000
Har även ett 70-300 med VR.. den går för 3500.
Har ett 18-200 (förbannat bra nybörjar glas jag inte använt sen 2008) som du kan få för 1500.

jag har noll koll på objektiv så den delen vill jag gärna ha hjälp med här.

Hittade denna gamla tråd och blev lite nyfiken på vilken kamera du valde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bogmadur:

Hej
Jag har tänkt att köpa en systemkamera och jag kan inte så mycket om dem.
Tanken med den är hobby kamera lite naturbilder, klätterbilder och semester.

Undrar vilka som är bra för en nybörjare?
Vill inte pröjsa multum för något som jag inte kommer förstå.
jag hittade en begagnad Canon EOS 1100D med minneskort och grejs är det något bra?
Kan man fortfarande köpa objektiv till den? hur vet man att det objektivet skulle passa kameran?

har haft en 1100D mycket trevlig kamera för pengarna.

tog bra bilder bra placering på knapparna enligt mig skön att använda.

köpte sedan en begagnad 600D lite mer kvalitétskänsla dock även att jag haft den i 2 år så måste jag säga att 1100D känns mer planerad när det kommer till knapparna.

men bildmässigt är bägge riktigt fina kameror.

en 600D borde du få för 2000-3000:- nånting med kitobjektivet eller en fast 50mm f1.8 lins
gav 3500:- för min med kitobjektivet samt en Fisheyelins, väska och minneskort när jag köpte min.

1100D borde du få för under 2000:- med kitobjektivet, minneskort iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows