Permalänk
Medlem

Är detta en bra setup?

Ska flytta så passar på att slänga ut sketen jag sitter på nu och har plocka ihop en dator i delar + lite andra grejor
Så skulle kunna behöva lite input.

Har bara köpt färdig byggda datorer på typ NetonNet etc. förut så har noll koll på the stuff så att säga.

Men datorn ska användas för Spel, Gfx/video redigering, samt KAD.

Köp lista http://www.inet.se/kundvagn/visa/9129717/freshstart.

Budgeten överlag "33-35k" då inkluderas, datorn, skärmställ/arm, 3 skärmar,mus,tangentbord, soundbar, extrn hdr.

Så blir Ca 15-16k, till datorn

Any good? byta ut något i datorn?

Permalänk
Medlem

Medans RealPower sover kan jag kanske komma med mina idéer, Jag antar att du ska skaffa en helt ny setup

För det första så för en dator på 16k kan du få ett GTX 980 ti som är ganska mycket bättre än det där 970:t

Rekommenderar även att kanske köra med 6700k då det kan överklockas och är väl bättre helt enkelt.

Om du nu inte planerar på att överklockas så behöver du ingen vattenkylning om du inte hemskt gärna vill det.
Hur tänkte du med moderkortet?
Skulle nog rekommendera ett z170A istället (dock då får du byta chassit till ATX)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@santdie

Moderkortet valde jag för jag såg passa chassi, ddr4 stöd typ de ända anledningarna. Finns det andra som är bättre och passar chassit så tar jag gärna inputs.

Vill helst ha en så kompat chassi som möjligt. angående processor blir det 6700k, vattenskylning tog jag mer som en säkerhets grej. Då fler cpu jag har haft överhettas flertal gånger som senare sen gav upp. Sen om det för ställena där jag köpt pc gjort dåligt jobb med kylning och luftflöde eller jag som kör hårt med datorn kan jag ej svara på.

Antar att jag kan gå upp till et GTX 980 ti men hur stor skillnad från 970 till 980 är det? tänkte annars om man tar 970 nu sen längre fram eventuellt uppgradera till en titan.

Permalänk

@Dejoe:

"Antar att jag kan gå upp till et GTX 980 ti men hur stor skillnad från 970 till 980 är det? tänkte annars om man tar 970 nu sen längre fram eventuellt uppgradera till en titan."

Ett Titan X är pengarna i sjön, du behöver inte 12gb vram. Satsa på ett 980ti, speciellt om du ska bygga ett kompakt system. 970 sli kommer att bli väldigt varmt i ett litet chassi

Permalänk
Medlem

@Fundamentals @Saintlie @RealPower

Gjorde lite för ändring i köp listan tog in lite vad ni sa.
hitta andra skärmar så budget får pc ökat till 18k
Updaterad köplista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9131575/v2 : bra?Dåligt?
(och ja OCD behov rött/svart tema inne i chassit)

Permalänk

@Dejoe: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9131665/2016-02-08

Jag tycker att det är något i denna stil du borde satsa på.
Chassit jag valt är av lite mindre modell samt är ljuddämpat. Tillsammans med processorkylaren, fläktarna och nätaggregatet jag har valt så kommer det att vara riktigt tyst. Fläktarna styr du via moderkortet jag har valt från ASUS som har den bästa programvaran för detta.
Jag valde även löjligt mycket minne då det skulle redigeras och CADa mycket med datorn. GTX980Ti valde jag för att det är det bästa på marknaden just nu och för att kuna spela på skärmen jag valde så behövs det. Just den skärmen valde jag för att du får mer skrivbordsyta med denna än med de tre du valde.(4K=4x1920x1080) Sedan får du lägga till tangentbord och mus efter eget tycke och smak. Jag ser dock inget lockande med musen du har valt samt att soundbaren du valde känns som pengar i sjön.

Permalänk

@Dejoe:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9131781/2016-02-09

Hade kört på detta, beprövade och bra produkter. Chassit är det du valde, och är helt valfritt. Eventuellt använt 2666mhz minnen för att dra ner nån extra hundring om man vill spara/använda till annan produkt

Permalänk
Medlem

Varför har du ett slaving Kit med i varukorgen. Det är vad jag ser inte ens kompatibelt med nätagget du valt.

StuntmanMikes förslag är bra, skulle dock kört 16gb ram istället.

Permalänk
Medlem

Kör med luftkylare (t.ex en av Noctua). Finns ingen poäng med en AIO-vattenkylare om du inte har ont om utrymme. I övrigt lär du kunna klämma in ett 980 Ti inom din budget.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

@RealPower
Sleaven stod att den är kompatibelt för RM Gold Series - 1000/850/750/650/550/450
Och netagget jag valde är en Corsair RM750.

Varför? mer en OCD liknade sak, då det förmodligen kommer bli en glas sida och se sladdar som inte följer färg schemat nja vet inte.

@StuntmanMike
inte ila men 1 skärm räcket inte känns strikt med de 2 som jag använder nu, bara använda en skärm till arbetet rysser.
tänkte mer något i denna still: http://imgur.com/KX9dOFt
det är skärm armen jag hade i första posten, armen är bara dem tre längst ner sen går det att utöka om man nu vill det senare sen, går att vinkla dem med.

angående soundbaren tänkte jag ja ha antingen ovan för skärmarna eller dolt dit satt under/bakom skrivbordet för en slick look.

Permalänk
Skrivet av Dejoe:

@StuntmanMike
inte ila men 1 skärm räcket inte känns strikt med de 2 som jag använder nu, bara använda en skärm till arbetet rysser.
tänkte mer något i denna still: http://imgur.com/KX9dOFt
det är skärm armen jag hade i första posten, armen är bara dem tre längst ner sen går det att utöka om man nu vill det senare sen, går att vinkla dem med.

angående soundbaren tänkte jag ja ha antingen ovan för skärmarna eller dolt dit satt under/bakom skrivbordet för en slick look.

Skärmen va ju inte det viktiga, utan mer en "fingervisning". En 27-28"skärm i 1920x1080 är inte det trevligaste att jobba med, tre stycken sådana låter ännu värre. Men jag förstår tjusningen med flera skärmar, jag tycker bara att du borde gå ner i storlek eller upp i upplösning då bara...
Och jag anade att syftet med ljudet va sådant. Dock så har jag själv gjort val där estetiken fått gå före prestanda och senare fått lida för att.
Personligen så är jag mer för denna typen av högtalare. Men sånt beror ju självklart vad du ska ha det till. Är det för spel så rekommenderar jag hörlurar.