Datorn behöver ett par försök på sig att boota..

Permalänk

Datorn behöver ett par försök på sig att boota..

Hej!

Min dator verkar behöva ett par försök på sig att boota. Sedan någon vecka tillbaka kan det ta upp till 10 sekunder, ibland mer, innan skärmen lyser upp. Två gånger har den inte gått igång alls trots att den försöker. När den väl är igång fungerar den till synes felfritt. Det här är vad som händer:

När jag startar datorn (moderkort: ASUS B85-PRO GAMER, Socket-1150) går fläktarna igång direkt. Tittar jag in i chassit på moderkortet ser jag sen att CPU LED tänder och släcker och sen blinkar DRAM LED till snabbt (mycket snabbare än CPU LED). Detta upprepas tills datorn går igång (bild på skärmen) och antal gånger den går igenom processen att tända CPU LED, släcka CPU LED, blinka DRAM LED varierar alltså lite från gång till gång..

Fel på CPU? Eller kanske fel på RAM? Jag körde Windows inbyggda test och den hittade inget problem med minnet.

Värt att notera är att VGA LED tänds och släcks först på det försöket då datorn går igång. Efter det tänds ytterligare någon LED i botten av jag inte ser vad det är. Är det grafikkortet?

Permalänk

Kör lite olika komponenttester till att börja med. Så som Memtest för ramminnen och ex seagate tools för att kolla att hårddisken är okej. Testa också att koppla bort grafikkortet och starta och använd det som är intregerat på moderkortet. Testa alltså lite olika delar för att försöka komma fram till vilken det är som är trasig

Permalänk
Skrivet av BjoerklundM:

Kör lite olika komponenttester till att börja med. Så som Memtest för ramminnen och ex seagate tools för att kolla att hårddisken är okej. Testa också att koppla bort grafikkortet och starta och använd det som är intregerat på moderkortet. Testa alltså lite olika delar för att försöka komma fram till vilken det är som är trasig

Crystal disk info är nog bäst att kolla hårddisken med tycker jag

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Jag tippar på nätaggregatet.
Se (sista inlägget) tråd #15809020

Permalänk

@compaq älskaren: Exakt! Glömde bort vad det hette bara