Hjälp med att koppla soundbar till tv.

Permalänk

Hjälp med att koppla soundbar till tv.

Hejsan!

Har ett litet problem här, har köpt mig en ny tv och ett soundbar. Idag när skulle börja koppla ihop det här så märker jag att tvn har ont om ljudingångar. Vilket var dåligt av mig och kolla visst, men man förväntar sig mer av dagens tv apparater. Så här ligger det till, jag har ett ps4 och en telia boxer kopplat till tvn, med HDMI kontakter. Så tvns enda hdmi ingångar är upptagna. Det som finns kvar är analog RCA ingångar. Sen har jag då min soundbar som har analoga, koax, optisk och hdmi ingång. Telia boxern har hdmi och koax ingång (tror jag) en orange ingång. Playstationet har hdmi och optisk ingång.

Hur tycker ni jag ska göra? Ska ja koppla analog från soundbaren till tvn eller? Har hört att de ska va sista alternativet. Och de finns risk att surround kan försvinna ?
Eller finns de ett smartare alternativ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lite hjälp med vad du har skaffat för grejer skulle ju underlätta.

Konstigt att TV:n inte har en optisk ut annars vore det ju det bästa.
Sen får du tänka på att det är skillnad på ingång och utgång, bara för att det sitter ett uttag i enheten betyder ju inte automatisk att det är en ingång, utan flertalet (så som den optiska porten i din PS4) är utgångar, underlättar även det om man håller reda på in och utgångar.

Permalänk
Medlem

Tv:n råkar inte ha nån optisk ingång? Fick för mig att det var standard nu för tiden. Eller kanske bara haft "tur" med mina 2 senaste tv-apparater. Tycker också det låter konstigt att tv:n bara har 2 hdmi-ingångar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du letar efter fel sak. Eftersom du vill ha UT ljud från din TV, bör du kolla om det finns en optisk UTgång från den. Vad du sedan gör med din spelkonsol och dina digitalboxar spelar ingen roll eftersom de är kopplade med HDMI IN i din TV. Kolla vad du hittar för utgångar på TV:n så vet vi vad som kan göras.

Permalänk
Permalänk
Medlem

OK, då den TV:n har uselt med ut- och ingångar så finns det egentligen bara en lösning på ditt problem.
Du behöver en HDMI-switch för att kunna koppla in TV-box och PS4 till en av HDMI kontakterna, och sen kopplar du in den andra HDMI kontakten (med ARC-stöd) till soundbaren.
Detta är den ända lösningen som inte kräver att du skaffar dig en annan TV med tillräckligt med anslutningar, sen så borde det ju gå bra då du antagligen inte kommer att spela samtidigt som du tittar på TV:n.

Typ någon av dessa borde fungera: http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/h...

Permalänk

Kolla om du inte kan skaffa en enkel hdmi-växel där du kopplar in både digitalboxen och ps4'an. Sedan kör du från hdmi-anslutningen som har ARC till soundbaren.

Jag tror det ska fungera med surroundljud också. Det var väl så att ljud via den optiska utgången ej får surroundljus i 5.1 av rättighetsskäl, medan hdmi ska ha surroundljudet intakt.

Som sagt, försök hitta en enkel hdmi-växel. Denna från kjell&co har jag: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptr... (Kompakt automatisk HDMI-switch 3-vägs)
Den fungerar från ps3 och från dator till tv, har ej testat med ps4. Den fungerar som så att den enhet som slås på senast får bild. Startar du digitalboxen efter ps4'an får den bild t.ex. Det finns dock en knapp för att välja manuellt.
Finns även liknande med fjärrkontroll.

Edit: Haha, pucktvåa

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Tack så mycket för snabba svar! Ska testa det där med HDMI växel de låter lovande. och då kommer jag få ut ljudet från soundbaren i alla enheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du kan inte returnera tv:n då? Känns som ett mer rimligare alternativ istället för att lägga ut ytterligare en tusenlapp för en hdmi växlare.

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/39-43tum/lg-42lf580v/...

typ till denna.. Då får du även smart tv på köpet. Visst den är 1 tum mindre men du får mer på köpet

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Qullander: Så länge Soundbaren är kopplad till den utgång som har ARC-stöd (skall finnas en enligt det som står på notonnet's hemsida, hittar ingen online-manual så jag kan inte dubbelkolla om det stämmer).
Kan vara så att du kan behöva aktivera ARC stöd i någon meny i TVn för att få det att fungera.

Permalänk

Har köpt mig en hdmi switch nu, så tvn arc hdmi ska gå till soundbaren? Trodde switchen skulle sitta i soundbaren o resten av alla enheter kopplas genom den. Så att man kan växla imellan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TV'n har inget 3,5mm hörlursutgång, och soundbaren en 3,5mm ingång då?

Permalänk
Skrivet av Cirap:

TV'n har inget 3,5mm hörlursutgång, och soundbaren en 3,5mm ingång då?

Nej tvn har bara analog ingång men soundbaren har 3.5 mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade jag vart i din sits hade jag kopplat ljudet direkt från konsolen och digitalboxen till soundbaren.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har svårt att förstå vad man ska ha en hdmiswitch till, kan nån tänka igenom det och förklara hur den ska användas för att lösa problemet ?
Tvn har 2 ljudutgångar varav en är ledig, scarten, soundbaren har analog ingång så det borde bara vara att skaffa en passande kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qullander:

Nej tvn har bara analog ingång men soundbaren har 3.5 mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande inte ingångar i TV:n du vill ha, det är UTGÅNGAR.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Optisk-ut (PS4) -> Optisk-in (Soundbar)
Coax-ut (Digitalbox) - Coax-in (Soundbar)

Svårare än så är det väl inte?

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Skrivet av REPTiL3:

Optisk-ut (PS4) -> Optisk-in (Soundbar)
Coax-ut (Digitalbox) - Coax-in (Soundbar)

Svårare än så är det väl inte?

Nej svårare är de fan inte, jag krånglar till det för mycket. Tack så mycke hörrö, men de va inte en koax ingång i boxern, de va en digital optisk ingång, hette något med S. Orange färgad. Kanske finns en omvandlad till något annat som passar i soundbaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå vad man ska ha en hdmiswitch till, kan nån tänka igenom det och förklara hur den ska användas för att lösa problemet ?
Tvn har 2 ljudutgångar varav en är ledig, scarten, soundbaren har analog ingång så det borde bara vara att skaffa en passande kabel.

Bägge enheterna kopplas via switchen till tv'ns ena hdmi in.
Hdmi med arc kopplas till soundbaren. Jag antar att det är så den är tänkt att användas?

Kan ju ha missförstått dock.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Bägge enheterna kopplas via switchen till tv'ns ena hdmi in.
Hdmi med arc kopplas till soundbaren. Jag antar att det är så den är tänkt att användas?

Kan ju ha missförstått dock.

Hmm, det kanske fungerar, soundbaren är ju märkt hdmi out arc men det kanske är en hdmi in arc på den ?
Jag tänkte att den skickade vidare ljud till tvn när det stod out vid kontakten men det är kanske så att den tar in ljud den vägen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

låter väldigt klöddigt eftersom du inte fått riktigt rätt TV från början med mycket in-utgångar. Kanske kan lämna tillbaka tv och se efter en tv med fler in/ut gångar? Du har väl öppet köp, och verkar som folk kan lämna tillbaka elektronik på NetonNet fast det är upppackat och testat. Eftersom det är jobbigt att ha extra dosor och mer huvudbry hur du skall koppla allt än om du hade haft rejält med uttag i TV från början.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare att normalt ljudsystem man behöver i stället för en soundbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hmm, det kanske fungerar, soundbaren är ju märkt hdmi out arc men det kanske är en hdmi in arc på den ?
Jag tänkte att den skickade vidare ljud till tvn när det stod out vid kontakten men det är kanske så att den tar in ljud den vägen också.

Ja det är ju jäkligt märkligt att den heter "out". Samtidigt försvinner ju idén med hdmi helt eftersom det ändå inte finns någon ingång. Det finns alltså ingen möjlighet att skicka bilden vidare och behålla ljudet.

Jag har iaf tolkat det som hela idén med arc är just denna typ av tillämpning. Eller en av idéerna iaf.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ja det är ju jäkligt märkligt att den heter "out". Samtidigt försvinner ju idén med hdmi helt eftersom det ändå inte finns någon ingång. Det finns alltså ingen möjlighet att skicka bilden vidare och behålla ljudet.

Jag har iaf tolkat det som hela idén med arc är just denna typ av tillämpning. Eller en av idéerna iaf.

De som är intresserade av bra ljud har oftast en hembioreceiver som kopplar allt till tvn och de om inte vill ha det har nog oftast max en signalkälla att koppla till tvn och är inte intresserade av att koppla nått via en soundbar.
Då räcker det ju mer 2 hdmi varav en stödjer arc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De som är intresserade av bra ljud har oftast en hembioreceiver som kopplar allt till tvn och de om inte vill ha det har nog oftast max en signalkälla att koppla till tvn och är inte intresserade av att koppla nått via en soundbar.
Då räcker det ju mer 2 hdmi varav en stödjer arc.

Jag håller med.

Bag tror dock jag utryckte mig lite fel.

Jag tänkte såhär: Om dom menar på att det är en hdmi UTgång så verkar det lite konstigt eftersom det inte finns någon INgång. Tanken måste ju vara att det är en INgång för just det ändamål som du beskrev här ovan, bara det att någon namngett den lite märkligt.

Bättre vore att kanske bara kalla den hdmi audio eller liknande. Fast även det blir fel eftersom den tydligen ska kunna styras via hdmi cec.

Att ta in ljudet via hdmi arc tror jag är bästa sättet om man vill nyttja hdmi.

Nu verkar det dock som att det blir en inkoppling över spdif, vilket inte är fel, men som tyvärr medför att bild och ljudväxling med endast en fjärr försvinner. Knappast livshotande dock

Visa signatur

.:bjorn