Permalänk
Medlem

Bios o mjukvara mm på ny dator

Ska bygga ihop min första dator. (Eller min första byggde jag ihop 1992, men då hade jag en kunnig kamrat som hjälpte) Det mekaniska tror jag att jag har kläm på (läs youtube ) men mjukvara och setup är jag lite nervös för. Har ingen koll här.

Datorn är nästan vinterdatorn med Asus z170 pro gaming, i5-6600k, GeForce GTX970 ssc, samsung evo 850 samt en till hdd, w10.

Hur ska jag konfigurera Bios mm? Att jag ska kolla att Diskaran körs i AHCI innan windows installation har jag förstått. Är det något mer jag bör tänka på? Läst en del om att man bör vänta med att ansluta hdd nr 2 till efter w7 installation, gäller samma för w10?

Tips och råd tas tacksamt imot så jag slipper göra onödiga fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa01:

Läst en del om att man bör vänta med att ansluta hdd nr 2 till efter w7 installation, gäller samma för w10?

Det brukar vara bäst att göra så, annars finns en risk att Windows lägger bootfiler på fel disk. Det är inte så allvarligt, men kan vara lite drygt om du i framtiden för får dig att dra ur den disken i tron att den inte används till något, och så slutar Windows plötsligt att boota.

I övrigt brukar det inte vara så mycket att ställa in i BIOS. Du bör som sagt kontrollera att AHCI är på, och du bör också slå på XMP-profilen för minnena så att de går i rätt hastighet. Efter att du installerat Windows och kopplat in alla diskar kan du också behöva ändra boot-ordning på diskarna så att datorn bootar från rätt disk.

När det gäller mjukvara så är det väl mest att bör strunta i skivor med drivrutiner som tillverkarna skickar med, och ladda ner drivrutinerna från deras hemsida istället så att du får de senaste.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Ska tänka på det när jag sätter ihop den i helgen