Permalänk

Köpråd, Xeon, i5 eller i7?

Hej!

Tänkte slänga ihop en burk åt en vän, men då jag inte har så jädra stor koll på vad en musikproducent, eller bara producent öht. behöver för komponenter i sin burk så hade jag behövt lite hjälp från er grabbar!

Har kommit in på Xeon/i7 spåret, sitter för tillfället och överväger det dom har att erbjuda, ECC minnen verkar ju vara något man vill ha iaf? rätta mig om jag har fel!

För att göra mig kortfattad så är detta vad jag sitter och luskar på för tillfället.

  • 16GB Ram, helst ECC

  • Stabil Processor, Quad/Octa? lite här jag fastnar då jag vettefan om få snabba kärnor gör jobbet bättre än fler stabilare?

  • GPU är lite whatever, kanske något i mellanklassen så han kan slänga igång något spel om han känner för det (CPU, RAM prioriteras.)

  • Lagring, helt lost, Vad rekommenderas? SSD? Raid?

  • Mobo, lika lost.

  • mATX/mITX hade varit super.

All hjälp uppskattas! ^__^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Inaktiv

Xeon för att få ett vettigt moderkort från supermicro och några SSDs (storlek efter behov) och du är golden.

Permalänk

@Hugligan: Tack för ditt svar man!

Min följdfråga blir vars kan jag köpa allt detta? snabbt enkelt & helst så billigt som möjligt inom sverige? ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem

mm, precis xeon för om du villha ecc, sen en trevlig ssd, gärna nvme bara för att
alla mini-itx moderkort för xeon, 1150,1151 och 2011-3 sockel om du vill ha mer än 4kärnor.
moderkorten: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=m=s2577449...

alla xeon cpuer för alla relevenata socklarna 1150,1151 och 2011-3 med minst 4kärnor och ht:
cpu http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257744411&o=produkt_pr...

sen väljer du minnen med ecc, så klart då du vara uppmärksam då 1150 ska ha ddr3 ecc medans de andra ska ha ddr4 ecc

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

@ajaxoptimal7:

Är detta en maskin som kommer användas för levebröd eller hobby?

Permalänk

@Hugligan: Båda, mestadels "levebröd"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem

ECC minnen är ju mer eller mindre bara bra för om något krachar eller så.

Sedan skulle budget vara rätt bra o veta men stark processor med mycket ram och ett fint ljudkort (externt eller internt) skulle jag rekommendera

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajaxoptimal7:

@Hugligan: Båda, mestadels "levebröd"

Då skulle jag välja en dator från HP Z-serie, Dells T-serie eller en custom från Mullet.se! Då får du kvalité rakt igenom samt garanti ifall något händer.

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

ECC minnen är ju mer eller mindre bara bra för om något krachar eller så.

Sedan skulle budget vara rätt bra o veta men stark processor med mycket ram och ett fint ljudkort (externt eller internt) skulle jag rekommendera

Skrivet av Hugligan:

Då skulle jag välja en dator från HP Z-serie, Dells T-serie eller en custom från Mullet.se! Då får du kvalité rakt igenom samt garanti ifall något händer.

Okej tydligen så har jag ca7-8000 att jobba med, mindre än tänkt men får helt enkelt köra på det, vad behöver jag dra in på då? tänker att en xeon + ecc + massa ssds blev en dröm jävligt snabbt? hoppas jag har fel x)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem

e det inte roligare å sätta ihop ett eget då? kan få många olikakombinationer som du ser å så har du garanti på lösa delarna oxå om det skulle hända nåt. sen om säg din data försvinner inte kommer företagen(färdig datorpaket) att punga ut pengar för att återställa filerna. j

Du lär dig lite å datorn blir inte bara en "pryl" längre, du har byggt den och vet varje del ut å in om det skulle hända nått. man typ "bundar" med sitt bygge, gäller typ allt sånt där man får pilla lite. bilar, mc, hus å egna datorer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

ljudlöst

skulle utan tvekan satsa på att få det så tyst som möjligt, dvs SSDm passivt kyld i7 å passivt gpu.

Permalänk
Medlem

bara lekt ihop ett paket, ingen xeon, inget ecc och inget windows. försökt få det att få så tyst som möjligt. dvs nocuta kylare och en tyst nätdel som e lite väl overkill för detta paket men jag har ingen aning vilka andra som e tysta, finns ju passiva nätdelar iof men inte läst nått om dem.

går att få det ännu billigare med 1150 sockel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9115426/2016-02-02

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx