USB sticka eller DVD för OS installation

Permalänk
Medlem

USB sticka eller DVD för OS installation

En fråga, alla verkar så negativa till att montera en dvd läsare i nya datorer., och tycker att det är självklart att man inte ska sätta dit en. Att de inte är nödvändiga förstår jag, men rent ekonomisk så blir det ingen kostnad att sätta dit en. En billig dvd läsare kan fås från ca 140kr på t.ex Webhallen. W10 på USB kostar 100kr mer än på dvd, och att köpa ett litet USB minne för att instalera drivrutiner på moderkortet kostar ca 40kr. Med andra ord samma pris, men finns det någon annan anledning till att inte instalera in dvd-läsare?

Jag sätterihop en dator och konstaterar att båda vägarna kostar lika mycket, men med dvd-läsaren så finns den kvar, finns det någon nackdel att det sitter en dvd-läsare där även om den inte behövs efter installationen?

Permalänk
Medlem

DVD är numera på ut, jag själv har inte använt dvd på säker 7år, dels för att spelen finns att laddar hem om man har fet uppkoppling vill säga och sen att göra plats för annat i chassit som tex vatten kylning.

Sen usb kan ju även lägga drivrutiner för sitt moderkort m.m. om plats finns.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tompa01:

En fråga, alla verkar så negativa till att montera en dvd läsare i nya datorer., och tycker att det är självklart att man inte ska sätta dit en. Att de inte är nödvändiga förstår jag, men rent ekonomisk så blir det ingen kostnad att sätta dit en. En billig dvd läsare kan fås från ca 140kr på t.ex Webhallen. W10 på USB kostar 100kr mer än på dvd, och att köpa ett litet USB minne för att instalera drivrutiner på moderkortet kostar ca 40kr. Med andra ord samma pris, men finns det någon annan anledning till att inte instalera in dvd-läsare?

Jag sätterihop en dator och konstaterar att båda vägarna kostar lika mycket, men med dvd-läsaren så finns den kvar, finns det någon nackdel att det sitter en dvd-läsare där även om den inte behövs efter installationen?

I normala fall är det ingen nackdel, i extrema så kanske du behöver platsen eller porten den ansluts till för annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Förstår nu att USBn som är 100kr dyrare har en full licens till skillnad från DVDn som har enOEM licens. Inte för jag att det för mig är en enorm skillnad, men ett plus dör USBn är det. Så förmodligen går jag den vägen