Permalänk
Medlem

Var kopplar jag in kablarna?

Tjena allihopa!
Jag har ett asus h170m plus och har nu börjat montera det men jag är nybörjare och har inte lyckats lista ut hur man sätter in alla sladdarna i "system panel connector" som asus skriver. Jag vet i vilken av kontaktställena de ska sitta men inte hur de ska sitta i den kontakten.
Länk till moderkortet:
https://www.asus.com/Motherboards/H170M-PLUS/overview/

Alla mina kablar är svarta men en av de två har en pil bakom sig

Permalänk
Medlem

Den färgen alla har gemensamt är minuspol. Oftast vita. Ej röda.

Kan se ut liknande såhär.

powersw och reset spelar ingen roll hur de vrids så länge de sitter över rätt pinnar

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Den färgen alla har gemensamt är minuspol. Oftast vita. Ej röda.

Kan se ut liknande såhär.
http://www.computerhope.com/jargon/s/systempanel.jpg

powersw och reset spelar ingen roll hur de vrids så länge de sitter över rätt pinnar

Det finns en liten pil på baksidan av reset sw, hdd led och power sw men visar den pilen plus eller minus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åt vilket håll kopplar jag in kablarna?!

Har nu suttit hör i 10 minuter och försökt lista ut åt vilket håll jag ska sätta in mina "system panel connector" sladdar men har inte hittat åt vilket håll de ska sitta. Mitt moderkorts kablar är svarta allihopa men en av de på varje kontakt har en liten pil på sig. Betyder det plus eller minus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piao24:

Det finns en liten pil på baksidan av reset sw, hdd led och power sw men visar den pilen plus eller minus?

Skickades från m.sweclockers.com

Power sw och Reset sw spelar ingen roll.

LED:arna får du väl testa åt ena hållet och se om de lyser. Annars vända dem. Om du nu inte kan se på sladdarna vilken färg de har.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Piao24:

Har nu suttit hör i 10 minuter och försökt lista ut åt vilket håll jag ska sätta in mina "system panel connector" sladdar men har inte hittat åt vilket håll de ska sitta. Mitt moderkorts kablar är svarta allihopa men en av de på varje kontakt har en liten pil på sig. Betyder det plus eller minus?

Helt ärligt? Du märker om det funkar eller inte.
Knapparna, av/på samt reset spelar ingen roll. De släpper antingen igenom ström, eller inte. Spelar ingen roll åt vilket håll.
Dioderna på fronten är just det, dioder. Dvs, de släpper bara igenom ström åt ett håll. Antingen lyser de, eller så gör de det inte. Om inte, byt håll på dem. Du kan inte fumla detta så du dödar nånting (om du inte våldar kontakter/kablar såklart).

Det finns en anledning till att det inte är helt solklart hur man ska koppla in det, ingen har brytt sig om att designa en idiotsäker anslutning eftersom det inte gör något om du gör fel, det enda som händer är att knappen/dioden inte funkar och då är det bara att byta håll på kontakterna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

pilen är plus sida av kontakten.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Helt ärligt? Du märker om det funkar eller inte.
Knapparna, av/på samt reset spelar ingen roll. De släpper antingen igenom ström, eller inte. Spelar ingen roll åt vilket håll.
Dioderna på fronten är just det, dioder. Dvs, de släpper bara igenom ström åt ett håll. Antingen lyser de, eller så gör de det inte. Om inte, byt håll på dem. Du kan inte fumla detta så du dödar nånting (om du inte våldar kontakter/kablar såklart).

Tack för hjälpen och ja helt ärligt men det är första gången och jag ville inte ha sönder något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

pilen är plus sida av kontakten.

Ok tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hejsan,

I något gammalt chassi som jag byggde för länge sedan stod det i bruksanvisningen att den pilmärkta var plus.

Har kört så sedan dess och det har funkat(hittills iaf).

MVH

Permalänk
Medlem

Hejsan Piao24,

Skrivet av Piao24:

Tack för hjälpen och ja helt ärligt men det är första gången och jag ville inte ha sönder något

Skickades från m.sweclockers.com

Helt förståeligt.
Skicka en fråga innan hellre än att försöka och hoppas.

Det finns en del tumregler, men det mesta i ett chassi är relativt robust. Framförallt så länge ström och spänning inte är med i bilden
1 Tänk på statisk elektricitet, se till att du jordar dig då och då om du inte har antistat.armband
2a Ta inte i allt vad du orkar för att få komponenter på plats, många saker "snäpper till" när de kommer på plats
2b Samma sak gäller givetvis när du tar loss komponenter
3 Dra inte åt skruvar för "kund och fosterland", lagom hårt räcker
4 Undvik kabel-tjorrar i chassit, tänk på luftflöden och underhåll när du drar kablarna (du vill undvika behöva lossa alla kablar för att få loss komponenter)

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Texten på kontakterna ska vara uppåt på moderkortet.
Pil = plus .

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla!

Skickades från m.sweclockers.com