Intel Nuc för transcoding från nas [Plex]

Permalänk
Medlem

Intel Nuc för transcoding från nas [Plex]

Tjena,

Jag har funderat på om det går att skaffa en intel nuc som man kör själva plex servern på och hämtar datan från en nas. Då jag idag sitter på en synology nas som inte orkar transcoda så skulle jag vilja se om de går att ordna på annat håll.

Så om detta går vad installerar jag för operativsystem på Nucen?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Hej
Jag kör med Windows 10, fungerar kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Hej
Jag kör med Windows 10, fungerar kanon.

Okej och du installerar bara serverklienten från deras hemsida? Trevligt blir nog att köra på det, va kör du för setup på den datorn?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Hej
Det är en intel nuc i5-4250U med 8gb ram och 250Gb mssd. Det fungerar riktigt bra och jag har tagit bort mycket "junk" i win som jag inte använder. Vet ej om det är möjligt att ta bort resten av alla skitappar typ e-post, kartor osv men det går bra ändå.
jag har följt en del guider på http://www.htpcguides.com
Jag försökte mig på ubuntuserver först med fick inte samba osv att funka så jag körde på med windows som man "kan"
Jag har dock ett litet bekymmer som händer när man startar om datorn, det är att min nas som är "mappar" måste man gå in i utforskaren och trycka på för att den ska ansluta ordentligt (den finns ju där men är ett rött kryss öven den). Det kanske någon här som har en lösning på det problemet.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en celeron baserad nuc med windows 10 och det lirar hur bra som helst med plex, iaf med 1-2 klienter. Dock så var jag tvungen att uppgradera från en mekanisk disk till ssd då biblioteket laddade lite väl långsamt.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|