Permalänk
Skrivet av Meantek:

Vad bitter man blir när man tänker "det här borde man verkligen investera i," och har försökt öppna en aktiedepå hos Avanza utan framgång, eftersom jag är skriven utanför EU. Var seriöst sugen på att skjuta in några lusentappar i den aktien, och nu har den gått upp 71%. Gah.

Det är typiskt, jag hade glömt av denna aktien lite. Tur du påminde mig. Köpte precis 100st nu när jag va hemma på lunch. Den har ju gått upp 27% bara idag. Hoppas det blir så i fortsättningen också så det rullar in lite mer pengar. Det är smartare än att spela på lotto eller V75.

Permalänk

Nu är jag hemma på lunch igen. Läste lite på Avanza och hitta på Aktien Zenergy som har gått väldigt bra sen den börsintroducerades i måndags. La en beställning på 1000st aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Börja lev som en kyrkråtta och acceptera det. Börja samla på dig fonder/aktier och behåll långsiktigt.

Jag har haft lite små koll på aktie/fondmarknaden sen 2013, såg en tråd på fragbite om "hur man blir rik" och såg en kille som gick in tungt i Fingerprints card aktie. Den har gått upp 5 347% på 3år. Just då skrattade folk åt han.

Svågern köpte 5000 aktier i Fingerprints för några år sen för 7kr/st. Han tyckte han gjorde en grym affär när han sålde dom för 29kr/st ett tag senare. Nu säljer dom för 662kr/st....

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Precis som jag. Jag köpte 100st Telia aktier, det va strax innan jag fyllde 18. Sålde dom efter några år för ca 45kr st eller va det va. Typ samma kurs dom har än i dag.

Lite info jag hitta.

"I juni 2000 sålde staten 30 procent av Teliaaktierna till privata investerare och noterade företaget på Stockholmsbörsen. 954.000 svenskar tecknade sig för aktier till priset 85 kronor per aktie.

Även jag spar till det jag vill ha. Har ingen vidare bra lön men inte mycket utgifter heller för den delen. Och endast ett bolång på 30% av vädret. Men sen i september då jag börja läsa denna tråden har jag köpt aktier för ca 60k som nu är vädra nära 100k det känns kul.

Men man ska aldrig köpa aktier som man inte är beredd att förlora. Viktigt att tänka på. Jag har 6st olika aktier, hälften går upp och andra hälften ner men tror även dom kommer gå upp under nästa år.

Nästan 1 miljon svenskar blev alltså blåsta, var tog de pengarna vägen egentligen? Jag har inte heller så mycket utgifter så jag klarar mig gott och väl på min lön som lagerarbetare.

Det är kul när aktierna går upp men det kan vända lika snabbt igen, tror fortfarande mer på fonder för där har jag åtminstone lyckats tjäna några tusenlappar genom åren. Tycker det känns surt att förlora pengar hursomhelst, sover bättre om natten med pengarna tryggade på ett sparkonto än att ligga och oroa sig hur det går på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Nästan 1 miljon svenskar blev alltså blåsta, var tog de pengarna vägen egentligen? Jag har inte heller så mycket utgifter så jag klarar mig gott och väl på min lön som lagerarbetare.

Det är kul när aktierna går upp men det kan vända lika snabbt igen, tror fortfarande mer på fonder för där har jag åtminstone lyckats tjäna några tusenlappar genom åren. Tycker det känns surt att förlora pengar hursomhelst, sover bättre om natten med pengarna tryggade på ett sparkonto än att ligga och oroa sig hur det går på börsen.

Man ska komma ihåg att Telia har ganska bra utdelning. Jag köpte inga och har inte räknat på det, men troligen har utdelningen kompenserat för nedgången genom åren för de som har kvar dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Det här med aktier, inte alls insatt. Men det måste väl vara så att man tjänar på någon annans förlust helt enkelt?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det här med aktier, inte alls insatt. Men det måste väl vara så att man tjänar på någon annans förlust helt enkelt?

Inte nödvändigtvis. Ett företag som går bra (=aktievärde går upp) gör kanske mer i vinst genom att nå ut till fler människor (och inte snor kunder av andra företag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag har en enskild firma som jag ibland använder när jag arbetar utanför arbetet, kalla det lite konsultverksamhet, tar inte in några monstersummor men det brukar bli tillräckligt för att hålla mina teknikprylar i senaste generationen samtidigt som de är saker jag använder "i jobbet".

Sysslar mest med it, transport och bygg genom firman. Jobbar åt andra företag och en del arbeten mot privatpersoner.

It, transport och bygg? Snacka om att täcka upp ett stort område. I like it!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det här med aktier, inte alls insatt. Men det måste väl vara så att man tjänar på någon annans förlust helt enkelt?

Det är faktiskt rätt på ett sätt, t ex har jag aktier i starbreeze som gått upp rejält pga att folk köper payday 2 och dlc's så de "förlorar" ju pengar. Samma med alla bolag, klart pengarna måste "förloras" någonstans men det handlar ju inte om att köpa en produkt, inte slarva bort dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det här med aktier, inte alls insatt. Men det måste väl vara så att man tjänar på någon annans förlust helt enkelt?

Nja, det är väl mer att företaget tar ett lån utav dig.

Permalänk
Medlem

När jag va 25 år så trodde jag också att rikedom va pengar. Idag är jag +40 och inser att rikedom är många riktiga vänner. Så vårda dina vänner och sluta jaga något som inte ger dig någon glädje. När du har så mycket pengar så du inte behöver vara orolig för att pengarna ska räcka hela månaden då är du rik.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det här med aktier, inte alls insatt. Men det måste väl vara så att man tjänar på någon annans förlust helt enkelt?

Ja och nej. Det finns olika sätt att tjäna pengar på värdepappershandel. Den delen som det pratats om i tråden är främst värdeökning på aktier. Det finns flera andra sätt också. Exempelvis utdelning där man får del av vinsten som företaget gjort (kallat aktieutdelning). Här handlar det väl förenklat inte om någon annans förlust egentligen. Har företaget sålt för 1 miljon och haft utgifter för 0,5 miljoner så finns ett överskott som kan delas ut till ägarna.
Värdeökning på värdepappret är lite klurigare när det kommer till att utse "förlorare". Men man kan väl se det på samma sätt som en Picassomålning. När den var nygjord var den inte värd så mycket. Sedan tyckte intresserade köpare att värdet skulle ökas markant och så länge värdet går upp på en tavla så är det ju ingen som förlorar pengar egentligen. Köparna väljer själva om de tycker tavlan/aktien är "värd" köppriset så de är ju inte förlorare vid köpet direkt. Problemet är att alla inte kan plocka ut sina pengar ur konst/värdepappershandeln för då rasar ju värdet.
Förlorarna på aktiemarknaden är de som är kvar när aktien/marknaden tappar i värde och man köpt dyrt. Inte förrän då kan man tjäna på någon annans förlust.
Exempel:
Jag köper ett gäng aktier för 1000 spänn. De går upp i värde och värderas till 10.000 kr. Ingen har förlorat något på det. Jag säljer av mina aktier till dig för 10.000:- och jag gör en vinst på 9.000:- . Alla är nöjda och glada. Aktievärdet går därefter ner för att folk tappat förtroende för detta företag till 4000:-. Då har jag gjort en vinst på 9.000 och du har gjort en förlust på 6000:-. Hade aktievärdet däremot inte gått ner utan fortsatt uppåt efter ditt köp så hade ingen förlorat några pengar.
Så det måste egentligen inte innebära att någon annan förlorar pengar på att andra tjänar pengar på börsen. Det är spekulativt och värdet förloras bara när värdepapper tappar i värde.

Skrivet av Json_81:

Det är faktiskt rätt på ett sätt, t ex har jag aktier i starbreeze som gått upp rejält pga att folk köper payday 2 och dlc's så de "förlorar" ju pengar. Samma med alla bolag, klart pengarna måste "förloras" någonstans men det handlar ju inte om att köpa en produkt, inte slarva bort dem.

Nja. Det där är inte riktigt rätt förklarat tycker jag även om försäljning och börsvärde är relaterade. Aktiens värdeökning kommer från andras investerares tro på aktievärdet snarare än DLCförsäljningen i sig. Ökad försäljning kan såklart leda till ökad tilltro vilket var huvudanledningen till aktiens största värdeökning när payday var släppt), men de större kursändringarna för starbreeze efter detta har hängt ihop med pressreleaser och nyheter (kvartalsrapporter, nyheter om framtida spel, byte av handelsplats för aktien, anställningar, och liknande) snarare än att de varit utslag på hur väl DLCs har sålt.

Edit: Var otydlig ovan. Det jag menade var väl främst att DLCförsäljningen främst kommer tillbaka som aktieutdelning för just starbreeze. Värdeökningen av aktien har inte varit så markant för dessa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

.Nja. Det där är inte riktigt rätt förklarat tycker jag även om försäljning och börsvärde är relaterade. Aktiens värdeökning kommer från andras investerares tro på aktievärdet snarare än DLCförsäljningen i sig. Ökad försäljning kan såklart leda till ökad tilltro vilket var huvudanledningen till aktiens största värdeökning när payday var släppt), men de större kursändringarna för starbreeze efter detta har hängt ihop med pressreleaser och nyheter (kvartalsrapporter, nyheter om framtida spel, byte av handelsplats för aktien, anställningar, och liknande) snarare än att de varit utslag på hur väl DLCs har sålt.

Edit: Var otydlig ovan. Det jag menade var väl främst att DLCförsäljningen främst kommer tillbaka som aktieutdelning för just starbreeze. Värdeökningen av aktien har inte varit så markant för dessa.

Jag tänkte skriva att det var tokfel, men som jag skrev är det faktiskt inte det. Någonstans kommer pengarna från.
Men visst är det mycket mer än så som påverkar varje aktie, och bolagen skiljer sig åt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Jag tänkte skriva att det var tokfel, men som jag skrev är det faktiskt inte det. Någonstans kommer pengarna från.
Men visst är det mycket mer än så som påverkar varje aktie, och bolagen skiljer sig åt.

Det jag menade var att de pengar du tjänar på att värdet per aktie går upp kommer från en aktieköpares ficka. Inte från produktförsäljning i företaget. Så visst kommer pengarna någonstans ifrån, men inte riktigt från DLCs i fallet med starbreeeze utan från andra glada aktieinvesterares spenderingskonton. Det är ju rent spekulativa värden när det kommer till värdering av en aktie.
Om man däremot pratar om aktieutdelningen för starbreeze så bör ditt resonemang vara direkt tillämpbart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag menade var att de pengar du tjänar på att värdet per aktie går upp kommer från en aktieköpares ficka. Inte från produktförsäljning i företaget. Så visst kommer pengarna någonstans ifrån, men inte riktigt från DLCs i fallet med starbreeeze utan från andra glada aktieinvesterares spenderingskonton. Det är ju rent spekulativa värden när det kommer till värdering av en aktie.
Om man däremot pratar om aktieutdelningen för starbreeze så bör ditt resonemang vara direkt tillämpbart.

Jo, det stämmer helt klart.
Grejen var att man tänker igentligen inte att någon förlorar, om det inte är pga kursnedgång, men som sagt pengarna kommer ju någonstans ifrån. Jag har iaf inte tänkt på det sättet förut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Pengarna kommer från många olika källor. I grunden är det arbete som skapar värde. När människor arbetar skapar de dels värden som motsvarar sin lön, men också ett sk mervärde. Du kanske producerar 10 stolar på en dag, du får pengar motsvarande fem, resten förvaltas av företaget, och till slut går någon stol direkt till ägarna i form av utdelningar.

Värdet av alla aktier representerar i många fall företagsvärdet. Även där beror det på människors arbete, som bygger upp tillgångarna och gör företaget mer värt. Har man lyckats bra med det syns det i allmänhet i kursen. Men det finns förstås en spekulativ komponent också, och där kan man tala om förlust-vinst mellan aktieägare som mellan spelare i något hasardspel.

Utan att lägga in någon moralisk värdering här är grundkällan hursomhelst människors arbete, de som arbetar är i allmänhet förlorarna, och de som äger deras arbete, vinnarna. Det är det som utgör grunden i klassamhället. Antingen äger du och lever på det som kapitalist, eller så arbetar du åt någon som arbetare. Det spelar ingen roll vad du får i lön, eller om du äger tio mercedes. Det är ens roll i produktionen som är det avgörande.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Pengarna kommer från många olika källor. I grunden är det arbete som skapar värde. När människor arbetar skapar de dels värden som motsvarar sin lön, men också ett sk mervärde. Du kanske producerar 10 stolar på en dag, du får pengar motsvarande fem, resten förvaltas av företaget, och till slut går någon stol direkt till ägarna i form av utdelningar.

Värdet av alla aktier representerar i många fall företagsvärdet. Även där beror det på människors arbete, som bygger upp tillgångarna och gör företaget mer värt. Har man lyckats bra med det syns det i allmänhet i kursen. Men det finns förstås en spekulativ komponent också, och där kan man tala om förlust-vinst mellan aktieägare som mellan spelare i något hasardspel.

Utan att lägga in någon moralisk värdering här är grundkällan hursomhelst människors arbete, de som arbetar är i allmänhet förlorarna, och de som äger deras arbete, vinnarna. Det är det som utgör grunden i klassamhället. Antingen äger du och lever på det som kapitalist, eller så arbetar du åt någon som arbetare. Det spelar ingen roll vad du får i lön, eller om du äger tio mercedes. Det är ens roll i produktionen som är det avgörande.

Mjaa. Det du beskriver är företagsekonomi och fördelning av vinst eller aktieutdelning. Och där är arbetsinsatsen direkt kopplad mot hur kredit/debit ser ut i företagsekonomin men det är inte samma sak som värdeökning/minskning av aktier.
Hur vi värderar aktier bestäms av hur intresserade köparna/säljarna varit de senaste timmarna, inte hur arbetsinsatsen ser ut. Samma svar gäller alltså här som för följande fråga:
Var kommer pengarna ifrån till en dyr picassomålning?
Ja inte är det arbetet som lagts i tavlan som bestämmer dess värde utan det är vad köpare/säljare anser den vara värd just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är inte samma sak, men är en underliggande faktor i aktiepriset. Pris och hur något "värderas" styrs av tillgång och efterfrågan, som du skriver, men värde och pris är inte samma sak. Priset approximerar värdet, i genomsnitt, vid perfekt konkurrens. En sedel eller en tavla (även om det är en Rembrandt) är värd ganska lite, men i det fall det finns begränsad tillgång, och ingen eller obefintlig konkurrens (ett exemplar Picasso, eller de-facto monopol på tryck) kan priset sättas därefter.

Det är på många sätt också en semantisk fråga. Språk som engelska har fler nyanser av svenskans "värde" som t ex worth, value.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av Beta:

Svågern köpte 5000 aktier i Fingerprints för några år sen för 7kr/st. Han tyckte han gjorde en grym affär när han sålde dom för 29kr/st ett tag senare. Nu säljer dom för 662kr/st....

Utöver att meddela alla som läser tråden att det finns en fallgrop i tankesättet här som de allra flesta inser alldeles för sent, nämligen att det bästa sättet att bli rik är att syssla med någonting som man tycker är roligt och tillfredsställande, eftersom då kan man leva ett helt liv utan att arbeta. Arbeta här då definierat som någonting som man gör för att man måste göra det, snarare än någonting som är lustfyllt. Att ta sig till en position där det blir möjligt kräver med stor sannolikhet hårt just arbete, men det är ändå en bättre och mer lyckobringande målsättning än att bli "rik". Och lycka är vad det hela handlar om.

Så till saken då. Det citerade meddelandet är ett bra exempel på ett tankesätt som är destruktivt och bör undvikas, nämligen att gråta över inbillat spilld mjölk.

Så, varför gör man affärer på börsen? Jag tänker förutsätta att målet är att öka på mängden resurser i form av disponibel valuta (för att exv. kunna ägna sig åt någonting lustfyllt).

5000 aktier a 7 kronor, säljes sedan för 29 kronor, innebär en vinst på, minus skatter och avgifter: 110 000 kronor. Det är definitionen på en bra affär. Om man inte tycker det är en "grym affär" så måste det vara frågan om språklig förvirring, då även mycket unga personer har en adekvat logisk förmåga för att första varför detta är en grym vinst. Grundregeln är enkel: alla affärer du tjänar pengar på är lyckosamma och/eller skickliga affärer, och vice versa. Det finns ingenting mer än detta att ha i åtanke, varför jag uppmanar Beta att fundera igenom och kritisera sitt eget tankesätt i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorviktor:

Utöver att meddela alla som läser tråden att det finns en fallgrop i tankesättet här som de allra flesta inser alldeles för sent, nämligen att det bästa sättet att bli rik är att syssla med någonting som man tycker är roligt och tillfredsställande, eftersom då kan man leva ett helt liv utan att arbeta. Arbeta här då definierat som någonting som man gör för att man måste göra det, snarare än någonting som är lustfyllt. Att ta sig till en position där det blir möjligt kräver med stor sannolikhet hårt just arbete, men det är ändå en bättre och mer lyckobringande målsättning än att bli "rik". Och lycka är vad det hela handlar om.

Så till saken då. Det citerade meddelandet är ett bra exempel på ett tankesätt som är destruktivt och bör undvikas, nämligen att gråta över inbillat spilld mjölk.

Så, varför gör man affärer på börsen? Jag tänker förutsätta att målet är att öka på mängden resurser i form av disponibel valuta (för att exv. kunna ägna sig åt någonting lustfyllt).

5000 aktier a 7 kronor, säljes sedan för 29 kronor, innebär en vinst på, minus skatter och avgifter: 110 000 kronor. Det är definitionen på en bra affär. Om man inte tycker det är en "grym affär" så måste det vara frågan om språklig förvirring, då även mycket unga personer har en adekvat logisk förmåga för att första varför detta är en grym vinst. Grundregeln är enkel: alla affärer du tjänar pengar på är lyckosamma och/eller skickliga affärer, och vice versa. Det finns ingenting mer än detta att ha i åtanke, varför jag uppmanar Beta att fundera igenom och kritisera sitt eget tankesätt i denna fråga.

Ja nu skall vi inte missuppfatta, han är såklart jättenöjd över att ha gjort en grym affär.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skrivet av Beta:

Ja nu skall vi inte missuppfatta, han är såklart jättenöjd över att ha gjort en grym affär.

Jag tror inte jag missuppfattade något men vad bra: Gratulera honom från mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorviktor:

Utöver att meddela alla som läser tråden att det finns en fallgrop i tankesättet här som de allra flesta inser alldeles för sent, nämligen att det bästa sättet att bli rik är att syssla med någonting som man tycker är roligt och tillfredsställande, eftersom då kan man leva ett helt liv utan att arbeta. Arbeta här då definierat som någonting som man gör för att man måste göra det, snarare än någonting som är lustfyllt. Att ta sig till en position där det blir möjligt kräver med stor sannolikhet hårt just arbete, men det är ändå en bättre och mer lyckobringande målsättning än att bli "rik". Och lycka är vad det hela handlar om.

Så till saken då. Det citerade meddelandet är ett bra exempel på ett tankesätt som är destruktivt och bör undvikas, nämligen att gråta över inbillat spilld mjölk.

Så, varför gör man affärer på börsen? Jag tänker förutsätta att målet är att öka på mängden resurser i form av disponibel valuta (för att exv. kunna ägna sig åt någonting lustfyllt).

5000 aktier a 7 kronor, säljes sedan för 29 kronor, innebär en vinst på, minus skatter och avgifter: 110 000 kronor. Det är definitionen på en bra affär. Om man inte tycker det är en "grym affär" så måste det vara frågan om språklig förvirring, då även mycket unga personer har en adekvat logisk förmåga för att första varför detta är en grym vinst. Grundregeln är enkel: alla affärer du tjänar pengar på är lyckosamma och/eller skickliga affärer, och vice versa. Det finns ingenting mer än detta att ha i åtanke, varför jag uppmanar Beta att fundera igenom och kritisera sitt eget tankesätt i denna fråga.

Skrivet av Beta:

Ja nu skall vi inte missuppfatta, han är såklart jättenöjd över att ha gjort en grym affär.

Nu är det inte försent för svågern att fortsätta göra en grym affär, Biometri väntas omsättas ca 200 miljarder år 2020, tar FPC "bara" 10 % av det så är det fortfarande en omsättning 10 gånger över vad de gör idag.
Hamnar kursen runt 400 kr eller under så är det verkligen köpläge.

BTW, deras årsrapport släpps nästa Tisdag den 2/2.
Då kommer aktien ligga på helt andra siffror än dagens 455:-

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det här med aktier, inte alls insatt. Men det måste väl vara så att man tjänar på någon annans förlust helt enkelt?

Skulle vara om du blankar aktien i så fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"