Om det var riksdagsval idag...

Permalänk
Medlem

@Sidju: Nog för att jag inte är särskilt förtjust i något av riksdagspartierna så är missnöjesröster helt klart fel väg. Att helt öppna gränserna skulle bara funka under förutsättningen att alla andra länder gör det också samt att invandringen medför ekonomisk tillväxt (vilket den inte gör i nuläget). Om dessa förutsättningar inte finns så är förslaget helt orealistiskt.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@Oldskool: Får man fråga på vilket sätt Romson är värd något som helst förtroende? Hennes missar verkar aldrig ta slut. Det mest ironiska nu är väll att regeringens flyktingpolitik är mer restriktiv än vad SD föreslog.

Hennes s.k. missar består i att vad hon säger vad hon tycker, även när det inte är medialt smart. Exempelvis är det klart att det hade varit bättre för henne om hon inte dragit upp Auschwitz när hon pratade om flyktingar som dör i Medelhavet. Alla andra ledande politiker är alldeles för slipade och medietränade för att säga något sådant, ur hjärtat. Det är just därför hon är den enda som förtjänar något förtroende från oss. Vi kan lita på att hon säger precis vad hon tycker, hon är nog oförmögen att göra på ngt annat sätt. Ovanligt kvalitet hos en politiker idag. Jag vill ha folk av kött och blod, inte någon Tomas Tobé av plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Om ni ska diskutera BNP kan det ju vara bra att ställa det i relation till någonting. BNP i sig säger ingenting om ett lands välmående.
Låter Oscar Sjöstedt förklara.

https://www.youtube.com/watch?v=xWAsJN1UldQ

Nu var min replik riktad mot påståendet att BNP backar, inte huruvida BNP är ett bra mått för välstånd.
Det senare behöver jag inte titta på youtube videos för att förstå. Men för var och en efter behov, av var och en efter förmåga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tas lånen med i beräkning så backar vi.

Du har nog missat hur BNP funkar. Om vi lånar en miljard extra, så vips åker BNP upp en miljard. BNP är ett väldigt dåligt och svårtolkat mått, det säger något om "ekonomisk aktivitet", men även rena förlustaffärer räknas in bland "aktiviteterna" i BNP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Romson är den enda som säger vad hon tycker, oavsett hur det låter ur en medial synvinkel. Alla andra är söndertränade av medietränare. Har du tänkt på hur t.ex. Björklund och Lööf alltid tar till samma uttryck när det skall förklara något ? Det är intränat. Om man lyssnar på en partiledardebatt så tycker jag det är tydligt hur de andra kommer med sina förtränade one-liners, utom Romson, som alltid skiter i hur det kommer ut.

Och det är en anledning att lita på henne? Herregud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du har nog missat hur BNP funkar. Om vi lånar en miljard extra, så vips åker BNP upp en miljard. BNP är ett väldigt dåligt och svårtolkat mått, det säger något om "ekonomisk aktivitet", men även rena förlustaffärer räknas in bland "aktiviteterna" i BNP.

BNP -MINUS- lån, lättare att tolka?
Som senast, vi tar lån för att betala fler statligt anställda pga ökat behov.
Att ta ett LÅN för att i samma veva bränna upp pengarna är och kan aldrig vara en vinst.
Den närmaste relationen man kan få där är en typ av nödlösning för ett land som är i KRIS!
Där akuta finanser för att stimulera å jämna ut gropar så vägen ens ska vara färdbar.

"Vi är så rika... " hur ofta har vi inte hört denna vals?
Men skulder per invånare ökar, boendet ökar, mat ökar samt statliga utgifter ökar.
Kan tillochmed ett dagisbarn räkna att ska alla va å nalla ur godispåsen får barnet inga godisar själv.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och det är en anledning att lita på henne? Herregud...

Du föredrar att lite på uppenbara lögnhalsar som inte ens själva tror på det dom säger ? Herregud...

Permalänk
Medlem

@Oldskool: Right, för mig är det viktigare att de fattar vettiga beslut. Håller inte heller med om att Romson skulle vara den enda som "talar ur hjärtat", tydligt exempel är väll bara att kolla på vad hon sa om invandringspolitiken för ett år sedan och sen kolla på id-kontrollerna. Talar hon från hjärtat när hon kallar sig vice statsminister när hon bara är det på pappret?

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

BNP -MINUS- lån, lättare att tolka?

I all vänlighet, det är nog "resultatet" som du tänker på. Alltså vinsterna minus förlusterna. "Det statsfinansiella resultatet" om man skall vara lite mer noggrann.

Permalänk
Medlem

Hur länge efter att man slutar kalla sig för nazist är man nazist? Det är en fråga som vaknade i mig när jag läste denna tråd. Med tanke på att i princip alla partier var "tysk-vänner på 30-40 talet.

Permalänk
Medlem

Det finns i dagsläget bara 3 partier att rösta på:
Sverigedemokraterna
Socialliansen
Vänsterpartiet

En bild säger mera än tusen ord:

Skrivet av Larskrister:

Hur länge efter att man slutar kalla sig för nazist är man nazist? Det är en fråga som vaknade i mig när jag läste denna tråd. Med tanke på att i princip alla partier var "tysk-vänner på 30-40 talet.

Fun info: Löfvens morfar var högt uppsatt nazist

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Röstar DD. Direktdemokraterna. Inget parti i riksdagen har mitt fulla förtroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@Oldskool: Right, för mig är det viktigare att de fattar vettiga beslut. Håller inte heller med om att Romson skulle vara den enda som "talar ur hjärtat", tydligt exempel är väll bara att kolla på vad hon sa om invandringspolitiken för ett år sedan och sen kolla på id-kontrollerna. Talar hon från hjärtat när hon kallar sig vice statsminister när hon bara är det på pappret?

Grattis, man kan ju faktiskt fatta vad nån annan menar utan att hålla med! Du är nästan ensam på det här forumet att klara detta.

Om MP hade haft egen majoritet så hade man nog inte behövt ändra sig när det gäller t.ex. Motorvägen över Drottningholm eller Bromma flygplats.
Vad gäller invandringspoliktiken blev ingen förvånad över att invandring ökade kraftigt, men alla (inklusive alla expertmyndigheter) blev förvånade över exakt hur stor ökningen blev. Detta låg till grund för regeringens omställning.
Vad gäller "vice statsminister" så är det mycket sånt som Stefan Löfven bestämmer över. När Löfven har satt ner foten, och har sitt parti och sin riksdagsgrupp med sig, så är det det som gäller, till 95%. Kom ihåg, MP är ett för litet parti för att kunna bestämma på egen hand. Det mesta blir som (S) vill. Åtminstone så görs det några vettiga klimatinsatser nu, det är första gången på ett decennium. För första gången på bra länge är det på g att vi skall få nya Nationalparker som bevarar vårat naturarv etc.

Permalänk
Medlem

@HallonsyltarN: Jag vet egentligen det. Tacksamt nog är det inte val nu... Jag hoppas att jag kommer på något bättre till nästa val.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av waktron:

Tycker det känns rätt bra att hjälpa människor som flyr från krig, 80% av de som flyr fruktar ju för sina liv, varför skulle de annars tar sina livs besparingar och ge sig ut på en ytterst farlig resa. Debatten haltar ju so otroligt, låter precis som att alla kommer hit för att det är en kul grej att lämna allt man håller kärt och känner till.

Sen att systemet blir överbelastat och integreringen blir sämre är naturligtvis inte bra, men då jag ser vilka alternativ dessa människor har att välja på så känner jag mig verkligen stolt över Sveriges invandringspolitik och är helt övertygad att det i längden kommer innebära något riktigt bra för vårat isolerade land uppe i norr.

Jag håller med att integrationen just nu haltar men tycker att vi jobbar på väldigt bra för att komma ikapp igen, pengar finns ju, tittar bara på de enorma summor EU lagt på att rädda bankerna 671 miljarder Euro sen 2008 och detta enligt Enligt siffror som EU-kommissionen själva gått ut med.

Känns det "rätt bra" att hjälpa människor som "flyr" från kransländerna snarare än konfliktområdena och sedan specifikt pekar ut vart de vill "fly"? Folk som tackar nej till asyl i Tyskland och Danmark för att Sverige skall vara paradiset? Folk som vägrar lämna bussarna för att boendet inte ligger centralt i de största städerna? Särskilt när dessa "utsatta" består till 80% av unga till medålders män, trots att kvinnor och barn drabbas hårdast av konflikterna?

Du tycker det känns lika bra när äldre kastas ut ur sina hem för att lägenheterna skall göras till flyktingboenden? Det är lysande hantering av bostadsbristen i ditt tycke?

Du tycker det känns helt ok när det våra föräldrar och deras föräldrar innan dess har byggt upp monteras ned för att fylla en kvot? Det råder bostadsbrist och arbetsbrist i paradiset och lösningen är att öppna gränserna, släpp in alla. ISIS trojaner kan konverteras genom givmildhet och Sverige ser fantastiskt bra ut i statistiken sedan! Problemet uppstår när de flyktingar du vill fixa bostäder åt fortfarande står bostadslösa när nästa våg av flyktingar kommer från nästa konflikt i en annan av världens alla hålor. Din ändlösa givmildhet går ut på att förminska problemen i det egna landet och arbeta helt utan ramar och gränser när det kommer till "hjälp", det är som att bjuda in släkten på julbord när du har en färdigrätt i skafferiet "Men det är väl klart ni ska komma och äta".

Du lever i en sagovärld om du verkligen tror att någonting positivt kommer ut av det som pågår.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Känns det "rätt bra" att hjälpa människor som "flyr" från kransländerna snarare än konfliktområdena och sedan specifikt pekar ut vart de vill "fly"? Folk som tackar nej till asyl i Tyskland och Danmark för att Sverige skall vara paradiset? Folk som vägrar lämna bussarna för att boendet inte ligger centralt i de största städerna? Särskilt när dessa "utsatta" består till 80% av unga till medålders män, trots att kvinnor och barn drabbas hårdast av konflikterna?

Du tycker det känns lika bra när äldre kastas ut ur sina hem för att lägenheterna skall göras till flyktingboenden? Det är lysande hantering av bostadsbristen i ditt tycke?

Du tycker det känns helt ok när det våra föräldrar och deras föräldrar innan dess har byggt upp monteras ned för att fylla en kvot? Det råder bostadsbrist och arbetsbrist i paradiset och lösningen är att öppna gränserna, släpp in alla. ISIS trojaner kan konverteras genom givmildhet och Sverige ser fantastiskt bra ut i statistiken sedan! Problemet uppstår när de flyktingar du vill fixa bostäder åt fortfarande står bostadslösa när nästa våg av flyktingar kommer från nästa konflikt i en annan av världens alla hålor. Din ändlösa givmildhet går ut på att förminska problemen i det egna landet och arbeta helt utan ramar och gränser när det kommer till "hjälp", det är som att bjuda in släkten på julbord när du har en färdigrätt i skafferiet "Men det är väl klart ni ska komma och äta".

Du lever i en sagovärld om du verkligen tror att någonting positivt kommer ut av det som pågår.

En medelåldersman fick byta lägenhet 2012.
Ve och fasa!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Club Europe behöver fler dörrvakter till att börja med.
Integrationen är under all kritik.
Det byggs för lite, dags att låna och sätta spaden i jorden.
U-svängarna i integrationspolitiken är roande men oansvarsfullt. Man kunde väl tänkt ett steg längre tidigare istället för att ta till nödstoppet kan jag tycka.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Club Europe behöver fler dörrvakter till att börja med.
Integrationen är under all kritik.
Det byggs för lite, dags att låna och sätta spaden i jorden.
U-svängarna i integrationspolitiken är roande men oansvarsfullt. Man kunde väl tänkt ett steg längre tidigare istället för att ta till nödstoppet kan jag tycka.

Äh flyktingmottagandet minskade lite efter "nödstoppet" men är fortfarande större än vanligt. Man har också lagt ner tältlägren.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Bott i Sverige närmare hela mitt liv, är svensk medborgare, identifierar mig som svensk i många lägen och iranier i andra. Blir illamående när jag läser hur andra ska bestämma och definiera mig som svensk eller inte. Synd att man inte ens kan fly undan politiken på Sweclockers, deprimerande läsning att se hur många som röstar SD och kallar det en missnöjesröst. Rösta blankt istället. Partier som pratar om hur de ska hota med att dra in presstöd till media de anser inte riktigt följer deras linje är sjukt vidrigt. Sen att de ska "stimulera utvandring" är ett annat otrevligt diffust begrepp som inte riktigt säger exakt vad det innefattar. Får så många fascismvibbar från SD.

"if it looks like a duck swims like a duck and quacks like a duck then it probably is a duck..."
Synd bara att gemene man verkar ha fallit för deras fasad och anser att SD är rumsrena eller rent av blundar för det. Att vi har en flyktingskris i Europa är det ingen tvekan om, men det är hur vi agerar nu som definierar oss som samhälle. Otroligt svår situation, men vi borde enas som samhälle istället för att öka motsättningar. Make love people, finns tillräckligt med elände i världen som det är.

Är själv moderat btw... / end rant.

By the way, här är länken till SDs motion om presstöd:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H...

Alla har väll rätt att rösta hur man själv vill, hur ska en blank röst förändra något mer än att visa missnöje?
I övrigt så har ju moderaterna aviserat rejält hårdare invandringspolitik "källa tomas tobe" , samt har inte dom också ett nazistikt förflutet, låter isf som att du är exakt som "gemene man"

Och dom konventionella partierna har ju själva ökat motsättningarna i samhället, om dom hade varit öppna och debatterat välfärd, invandring osv istället för att bemöta det med "du är rasist, man kan inte sätta en peng på mänskliga rättigheter, det finns ingenting som heter ekonomiska flyktinar" sedan göra en helomvändning stänga gränserna, öka id kontroller, avisera att 70% mest troligt kommer att bli avvisade då dom anses inte fylla asyl regleran (ekonomiska flyktingar)
Sen att familjerna kanske har fått jobb, har barn som går i skolen avvissas om sisådär 5-10år är helt okej?

Utöver det så pengarna som går till invandringspolitiken tas även från biståndspengarna vilket är tvärt emot vad man också försöker ge sken av, hur hjälper det till att minska invandringen. SD vill öka biståndspengarna men det är rasistiskt

Man har alltså konstant kallat SD, alla som har röstat på SD för rasister som inte vet bättre för att sedan föra SD's politik själva. Var finns logiken i det?

Vill också påpeka att vi har kallat våra grannländer, danmark tror jag för rasistiska för att dom för en tuff invandringspolitik, nu verkar vi ju tävla med danmark vem som har den tuffaste integrationspolitiken, känns som att hela det svenska folket är rasister isåfall.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska lustigt att det enda som verkar räknas är invandringspolitiken. Ingen verkar bry sig om att vi i rask takt närmar oss nästa finanskris och att en blivande regering borde ha en politik som minskar effekterna i Sverige.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vad gäller invandringspoliktiken blev ingen förvånad över att invandring ökade kraftigt, men alla (inklusive alla expertmyndigheter) blev förvånade över exakt hur stor ökningen blev. Detta låg till grund för regeringens omställning.

Enligt miljöpartiet och deras språkrör var de tvungna att "anpassa politiken efter verkligheten"...

Jag tror inte egentligen att de var så förvånade, även om de valde att spela det kortet inför media och Svenska folket. Men det är faktum att i maj sa Stefan Löfven i en intervju med media på frågan "Finns det en gräns för hur många vi kan ta emot?" "Nej, det finns ingen gräns". Sex månader senare säger han: gränsen är nådd, nu klarar vi inte mer.

Kan du förklara för mig hur detta går ihop?

Om det aldrig fanns en gräns, hur kunde vi då helt plötsligt ha börjat ta emot för många och behöva begränsa den?

Problemet var att de visste hela tiden, de hoppades bara att EU skulle komma till undsättning med att alla länderna skulle dela på flyktingarna som kom. Detta misslyckades totalt, och därför var de tillslut tvungna att reagera på hemmafronten då de insåg att deras planer höll på att gå i stöpet.

Skrivet av Oldskool:

Vad gäller "vice statsminister" så är det mycket sånt som Stefan Löfven bestämmer över. När Löfven har satt ner foten, och har sitt parti och sin riksdagsgrupp med sig, så är det det som gäller, till 95%. Kom ihåg, MP är ett för litet parti för att kunna bestämma på egen hand. Det mesta blir som (S) vill. Åtminstone så görs det några vettiga klimatinsatser nu, det är första gången på ett decennium. För första gången på bra länge är det på g att vi skall få nya Nationalparker som bevarar vårat naturarv etc.

Nej så är det inte. Utan MP och V klarar sig inte S alls i regeringen, om de inte samarbetar med C eller L då. Detta ger MP och V en enorm makt över S, inte tvärtom.

Det var därför som den rödgröna budgeten blev som den blev. Extremt påverkad av både V och MP då S inte kunde regera utan dem. Sen att det blev gränskontroller hade inte med att S körde över MP, utan att om inte MP gick med på det skulle regeringen falla. För dem var det då viktigare att gå emot sin egen politik och sitta kvar än att förlora den makten. Så enkelt är det.

Edit:

Skrivet av Nisbel:

Tycker det är ganska lustigt att det enda som verkar räknas är invandringspolitiken. Ingen verkar bry sig om att vi i rask takt närmar oss nästa finanskris och att en blivande regering borde ha en politik som minskar effekterna i Sverige.

Problemet är att vi har en extremt svag regering som inte vågar ta ställning och fatta beslut, utan kan enbart agera när de endast har ett val kvar. Som med flyktingkrisen nu i höstas. De reagerade för sent och hade därför endast valet att i princip stänga gränsen för flyktingar.

Att vi står inför en finanskris kan de inte erkänna, då skulle de behöva erkänna att de hade fel från början angående att flyktingar är en miljardinvesting för Sverige, och att vi tjänar på att ta emot så många som möjligt. Den svenska ekonomin "går som en Tesla" enligt Magdalena Andersson, även om det var "tomt i ladan" när de tillträdde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

(Folkomröstningar är inte bindande och vår Svenska tradition är att göra tvärtemot resultatet.)

Givetvis så pratar jag om mandatfördelningen, vår demokrati bygger på val, inte opinionsundersökningar.

Nej nej, klart dom inte är bindande enligt vår tradition och som den sanna demokratin Sverige är kan man strunta fullständigt i vad folket tycker även om man skulle sätta igång en folkomröstning. Det finns en hel del svenskar som gillar det, Kim Jong-un gillar det han med. Vår tradition påminner om varandras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Nej nej, klart dom inte är bindande enligt vår tradition och som den sanna demokratin Sverige är kan man strunta fullständigt i vad folket tycker även om man skulle sätta igång en folkomröstning. Det finns en hel del svenskar som gillar det, Kim Jong-un gillar det han med. Vår tradition påminner om varandras.

Det är viktigt med traditioner eller vad är det Åkesson säger?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

@Igelkott:
Pröva själv? Det är väl du som borde ta dig en titt på verkligheten.
Hur många "värdegrunds"-reformer har inte den svenska skolan genomgått? Hur många ämnen har inte bantats bort för att vi skall känna mindre för oss själva som folk? Istället för att vara stolta över vårt arv skall vi skämmas. Det är ju precis det svenska elever lär sig idag. Historieundervisningen har blivit sådan att svenska elever skall lära sig mer om förintelsen än om sin egna historia.
Och det finns en medveten strategi bakom det också. Mångkulturen skapar friktion. Gör svenskarna så menlösa och slätstrukna som det bara går så minskar vi denna friktionen. För tror du verkligen 50-60-talens rejäla män hade accepterat dagens utveckling? Eller hade man i grupp gått emot dessa gäng som inte ens polisen vill konfrontera? Dagens feminiserade småpojkar som uppmuntras sminka sig och utveckla sina känsliga sidor kommer ätas upp av mellanöstern-männen som fullständigt pissar på vår kultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Malmö har passerat >50%

Gärna lite källa på det också. Se nedan.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Be...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Entusiast
Skrivet av waktron:

Tycker det känns rätt bra att hjälpa människor som flyr från krig, 80% av de som flyr fruktar ju för sina liv, varför skulle de annars tar sina livs besparingar och ge sig ut på en ytterst farlig resa. Debatten haltar ju so otroligt, låter precis som att alla kommer hit för att det är en kul grej att lämna allt man håller kärt och känner till.

Sen att systemet blir överbelastat och integreringen blir sämre är naturligtvis inte bra, men då jag ser vilka alternativ dessa människor har att välja på så känner jag mig verkligen stolt över Sveriges invandringspolitik och är helt övertygad att det i längden kommer innebära något riktigt bra för vårat isolerade land uppe i norr.

Jag håller med att integrationen just nu haltar men tycker att vi jobbar på väldigt bra för att komma ikapp igen, pengar finns ju, tittar bara på de enorma summor EU lagt på att rädda bankerna 671 miljarder Euro sen 2008 och detta enligt Enligt siffror som EU-kommissionen själva gått ut med.

Fast nej, de flesta flyr misär, inte död. Tror FN gjorde någon undersökning och över 95% sa att de inte flydde skulle dö om de inte flydde till Europa. Helt rimligt, annars skulle de där 60 miljoner människorna på flykt tunnas ut rätt snabbt om det vore fly eller dö. I Afghanistan, som extremt många av flyktingarna kommer ifrån, är det inte ens krig.

Angående att man inte skulle fly om det inte gällde livsfara. Har du hört talas om den svenska utvandringen? Fler dog procentuellt i Atlanten då än vad folk går under i Medelhavet idag. De flydde misär, för ett bättre liv. Inte en säker död. Så människor är villiga att riskera sina liv för mindre än du tror. Det är alltid så abstrakt, man tror att man själv ska klara sig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Apropå okunskap...

Skulle gärna vilja ha en bi-poll där vi kan se hur många av sweclockers användare som sitter vid datorerna på grund av "livsfarliga invandrargäng som bara vill skada svenskar". Hoppas även att du kan dra en parallell mellan "SKIT-MEDIA" och dina förmodade väldigt *källkritiska och oberoende* alternativa medier, sedan ifall du säger att SD har stått för sin politik i snart 30 år, då bekräftar du bara att de inte alls har gjord av med politiken från sitt brokiga förflutna. Att du snart flyttar ifrån detta land låter ju trevligt för dig, akta dig bara så att du inte blir del av ett invandrargäng som hatar populationen i landet du flyttar till.

Jag håller också på att lämna Sverige.

Skillnaden mellan mig och drägget som kommer till Sverige är att jag kommer att arbeta, betala skatt, följa lagar OCH traditioner i det nya landet.

Permalänk
Medlem

Blir M skulle jag tro om de inte gör bort sig allt för mycket, dock är de andra inget alternativ heller så ja, det blir M^^
AKB är väl ingen Reinfeldt tyvärr men vad gör man..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellepelle:

Receptet för att ta sig ur dimman och börja tänka stavas SLUTA LÄSA SKIT-MEDIA, såsom Aftonbladet, expressen, dn, metro. Så kanske du kan räddas.

Får man fråga vad du läser för tidningar? Tyckte du rabblade upp de mesta.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så om jag och min fru fick barn i Kina skulle han/hon vara Kines?

Man kan inte räkna hur många generationer man bott här som kriterium för om man är Svensk.
Går man tillräckligt långt bak så är knappt någon Svensk i så fall.
Man får se på utseende, språk, namn och beteende när man gör den bedömningen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]