Permalänk
Medlem

macbook pro eller Ultrabook

Behöver hjälp ska köpa en ny dator men är kluven
Ska man köpa macbook pro eller en ultrabook surfar mest kollar film när man är på resande fot och kan hända att man spelar

Permalänk
Medlem

ultrabooks är inte bra på spel men kan klara av mindre krävande om man drar ner grafiken. finns en asus zenbook ux303 med gt940m har jag för mig, annars är det integrerat på hela bunten. de flesta har intel hd graphics och mbp har intel iris.

jag är själv mycket nöjd med min mbp. batteritiden är jättebra, pekplattan är inte som något annat jag har varit med om på windows (påminner mer om en pekskärm på en mobil än en typisk pekplatta till en dator), skärmen är helt fantastisk (2560x1600 med en väldigt bra ips-panel och blank men speglar inte nämnvärt), flashlagringen är oerhört snabb och hela datorn bara andas kvalitet. osx var väldigt förvirrande de första dagarna men nu efter en knapp månad har jag vant mig och använder datorn utan att fundera på hur jag ska göra saker hela tiden.

det enda alternativet jag kikade på egentligen var hp envy 13 då man kunde få en sådan för 7990kr med studentpris men det blev ändå en macbook pro för 10900kr. ville inte ta kompromisserna med sämre byggkvalitet, sämre pekplatta, sämre batteritid, sämre skärm, långsammare lagring och allt vad det nu var (skrev en lista men har dessvärre inte kvar den). den var dock lite lättare men mbp väger ändå bara 1,5kg. de andra konkurrenterna var egentligen inte något jag hade i åtanke då de låg alldeles för nära mbp i pris eller till och med över.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har en UX32LN (Föregångare till UX303).
Den har en 4200U och ett GTX840.

Man kan lira lättare spel på den.

En MacBook går att få med Iris klassad integrerad grafik som inte är långt efter.

Mina polare som jag bor med har 13" Pro och 15" Pro.
De har båda bättre skärmar, byggkvalité, batteritid och framförallt pekplattor.
För mig var OSX inget alternativ då de mjukvaror jag använder endast finns på Windows.

Ska du lira så får du kika på Ux303, eller hellre Zenbook pro som är samma modell som Asus Slimmade gaming laptop. Då får du nog ett GTX 960 i tunn profil, kostar oftast 15-20000kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en UX32LN (Föregångare till UX303).
Den har en 4200U och ett GTX840.

Man kan lira lättare spel på den.

En MacBook går att få med Iris klassad integrerad grafik som inte är långt efter.

Mina polare som jag bor med har 13" Pro och 15" Pro.
De har båda bättre skärmar, byggkvalité, batteritid och framförallt pekplattor.
För mig var OSX inget alternativ då de mjukvaror jag använder endast finns på Windows.

Ska du lira så får du kika på Ux303, eller hellre Zenbook pro som är samma modell som Asus Slimmade gaming laptop. Då får du nog ett GTX 960 i tunn profil, kostar oftast 15-20000kr.

Iris 6100 är mycket sämre än ett GT940M när det gäller spel. Iris Pro 5200 prester ungefär likvärdigt med en GT940M men man kan bara få detta integrerad grafikkort ifall man köper Macbook Pro 15.6 då CPU har ett TDP på 47Watt och passar inte speciellt bra för 13.3 tum datorer de kostar också väldigt mycket ca 20k för den billigaste modellen med Iris Pro 5200.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Iris 6100 är mycket sämre än ett GT940M när det gäller spel. Iris Pro 5200 prester ungefär likvärdigt med en GT940M men man kan bara få detta integrerad grafikkort ifall man köper Macbook Pro 15.6 då CPU har ett TDP på 47Watt och passar inte speciellt bra för 13.3 tum datorer de kostar också väldigt mycket ca 20k för den billigaste modellen med Iris Pro 5200.

Jag syftar självfallet på Iris Pro 5200.
En 15" MacBook Pro är fortfarande en MacBook Pro.

Pris står inte specifierat i tråden heller. Bara lägger fram alternativen som finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min nuvarande MBP 13" early 2015 är ett av mina bästa köp någonsin! Fantastisk batteritid och skärm. Har också fastnat för den stora pekplattan och skulle inte kunna gå tillbaka till dator utan force touch!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Vad för spel? Tror att det mesta handlar om vilket OS du föredrar, men bryr du dig inte om det så fundera på vad du prioriterar, batteri, skärm, grafikprestanda (för spel då).

Permalänk

Har en 14000 (exkl. moms) kronors Ultrabook på jobbet: Lenovo X1 Carbon.

Det den gör sämre än macen:
- skärmen
- touchen (registrerar ibland inte klick, svårjobbad)
- att öppna locket på datorn kräver två händer (annars hänger datorn med skärmen)
- Windows 10 har värdelöst stöd för DPI (får logga ut och in varje gång jag kopplar in extern skärm, eftersom text i fönster blir helt kaosstort eller otroligt smått)
- Den stänger ibland av sig istället för att gå ner i vila när man slår igen locket
- När man skriver registrerar touchen ett klick för att armen ligger nära. Detta kan göra att lösenord hamnar i klartext någonstans, eller på annat sätt kladdar text på fel ställen
- Den går inte att väcka från vila med tangentbord/mus som kopplats in före/efter att datorn gått ner i vila.

Förutom detaljen om bättre skärm fixar min Macbook Pro från 2009 allt detta. Jag skulle alltså tro att man får en bra mycket bättre dator för pengarna om man tar en Mac.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag syftar självfallet på Iris Pro 5200.
En 15" MacBook Pro är fortfarande en MacBook Pro.

Pris står inte specifierat i tråden heller. Bara lägger fram alternativen som finns.

Okej var inte så tydligt då laptopen du jämförde med var 13.3 tum ultrabook.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du vill spela så tycker jag nog en PC/ultrabook är det du ska köra. Spel på Mac finns och kommer fler och fler men PC har ändå mkt större utbud idag.
Streaming spelar ingen roll, det funkar på båda.

Nu när Windows 10 släppts så tycker jag PC är rätt trevligt att jobba med igen, kör Macbook Pro 13" 2015 hemma och en Surface Pro 3 med Win10 i jobbet och gillar dom båda två.
Just touchpaden är oslagbar på Macen och den andas kvalitet som den borde göra för de jag betalade för den.

Är spel ett krav, kör PC. Och betala inte extra för touchskärm om du inte väljer en Surface Pro eller liknande, touch på en ultrabook eller laptop generellt är riktigt meningslöst.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Okej var inte så tydligt då laptopen du jämförde med var 13.3 tum ultrabook.

Nja, Zenbook Pro är ju 15" så jämförde 2st 13" och 2st 15" och det från båda OS-leverantörerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@versions: tack för tiden och svaret det lutar faktiskt ganska mycket mot en mb p känns som det enda alternativet där man får hela paketet typ men ja är lite inne på Surface modellerna oxå men vet i Fan hur pass bra dom är

Permalänk
Medlem

Många bra svar och allt lutar mot macbook pro faktiskt som alla skriver så är det kvalité för stålarna spelar inte så hemskt mycket egentligen lite WOW kanske och hon men inte mer än så är ute efter batteri tid och o krånglig användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenano84:

Många bra svar och allt lutar mot macbook pro faktiskt som alla skriver så är det kvalité för stålarna spelar inte så hemskt mycket egentligen lite WOW kanske och hon men inte mer än så är ute efter batteri tid och o krånglig användning

de enda spelen jag har installerat på min macbook är world of warcraft och hearthstone. just wow har jag valt att spela i 2560x1600 då jag helst spelar i native. jag kör på low med texture resolution på good, view distance på fair och environment detail på fair. då trycker datorn ut helt ok fps i draenor (40-60 kanske). många inställningar kan man inte röra, fick exempelvis drygt 20 fps när jag satte liquid detail på fair.

så jävla dåligt ser det faktiskt inte ut med de här inställningarna, det är väl mest ssao, shadows och liquid man saknar (spelar spelet på ultra på den stationära datorn). drar man ner upplösningen och kör i 1280x800 eller 1440x900 så presterar den mycket bättre men har själv hellre native res än högre grafikinställningar.

sedan har jag just nu 92% batteri och datorn säger att 11:49 återstår. vet inte hur nära sanningen det är, tänker inte riktigt på det så mycket utan laddar den helt enkelt på natten och har aldrig varit med om att batteriet tog slut (förutom en gång när jag somnade när jag tittade på twitch). lite optimistiskt är det säkert men när man bara surfar med safari och inte håller på med en massa annat så är det väldigt imponerande. börjar man lyssna på musik på samma gång så blir det naturligtvis lite kortare men fortfarande väldigt bra. det är väl egentligen bara när man spelar som batteritiden inte är så bra, två timmar kanske om jag ska kasta ur mig något men vet inte riktigt.

Permalänk
Medlem

@versions: vad är det för Mac du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenano84:

@versions: vad är det för Mac du har

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039934

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa MacBook kan den vara värt att ha lite is i magen då uppdaterade konfigurationer med processorer ur Skylake-generationen väntar runt hörnet. http://buyersguide.macrumors.com/#Mac
Iaf. så länge som du inte hittar någon MacBook ur nuvarande generation som är nedsatt tillräckligt mycket i pris.

Permalänk

Vart hittade du din MBP för 10900kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Vart hittade du din MBP för 10900kr?

elgiganten hade rea i två dagar i början av januari. köpte min på den andra dagen, var slutsålt överallt i hela göteborgsområdet förutom en butik så hade tur att jag lyckas köpa den innan de tog slut.

Permalänk
Skrivet av versions:

elgiganten hade rea i två dagar i början av januari. köpte min på den andra dagen, var slutsålt överallt i hela göteborgsområdet förutom en butik så hade tur att jag lyckas köpa den innan de tog slut.

Okej tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Fastback:

Mycket bra poäng - tänkte just skriva och säga detsamma.

Gällande spel från Blizzard så är de på gång med att erbjuda Apples Metal API för grafiken vilket bör öka prestandan en del. Tror World of Warcraft är först på tur (det betatestas just nu med Metal).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Var för några år sedan en av de killarna som sa att bara idioter köpte macbook. Sen fick jag för mig att jag skulle köpa en och ha tillsammans med min windows laptop. Ända sedan dess (2013) så har jag älskat min mac, batteritiden är helt underbar och som studiedator finns det inte bättre. Prislappen är väl tyvärr det negativa, köpte min för 8300 ungefär i USA när dollarn låg på 6.30 vilket inte var så farligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Fastback:

Mycket bra poäng - tänkte just skriva och säga detsamma.

Gällande spel från Blizzard så är de på gång med att erbjuda Apples Metal API för grafiken vilket bör öka prestandan en del. Tror World of Warcraft är först på tur (det betatestas just nu med Metal).

spännande, det får man läsa mer om! sedan lär legion vara betydligt mer tungdrivet än wod, precis som wod var mot mop och mop mot cata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenano84:

@versions: tack för tiden och svaret det lutar faktiskt ganska mycket mot en mb p känns som det enda alternativet där man får hela paketet typ men ja är lite inne på Surface modellerna oxå men vet i Fan hur pass bra dom är

Jag kör en Surface 3 pro i jobbet, dock bara 128/4 modellen vilket tyvärr märks ibland.
Måste säga att jag är sjukt imponerad av kvalitetskänslan och MS i stort när det gäller just denna modellen.
Windows 10 är ett stort lyft för mig då jag hatade Win8/8.1.

Kompisen har precis köpt en Surface Pro 4 och jag märkte ingen större skillnad vid en 5 minuters test men ska man tro folk som testat maskinerna så är tangentbordet ett lyft. Just tangentbordet på min Pro 3;a är något jag irriterar mig på lite då det är högt ljud när man skriver mkt. Det går dock att köpa 4;ans tangentbord och köra till 3;an.

Privat kör jag som sagt MacBook pro 13" 2015 och gillar den också. Visst var det en liten inlärningströskel men betydligt lättare än att gå från WIndows 7 till 8.

Permalänk
Medlem

Ultrabook med Skylake

Jag har en Asus Ultrabook, köpt för ett par år sedan. Jag är väldigt nöjd med datorn.

När Asus kommer med Skylake och 15 tum, i7 mm annan mumsigt är det ett givet köp till en familjemedlem. Även om prestandan inte kommer att maxas är det schysst med en dator som alltid rullar på bra, i flera år.

Min slutsats är att det lönar sig att köpa bra prestanda. Datorn ska bara rulla på, och inte vara seg.

Ska man spela rekommenderas en stationär...