Hur vet man vilken processor som är bra?

Permalänk

Hur vet man vilken processor som är bra?

Hej.

Jag har upptäckt fenomenet två kärnig processor som är seg och två kärnig processor som är snabb.

Jag har en Asus Sonicmaster X551m och kan jag få köpa en HP EliteBook 2540p för 2400 kr.

Hp:n har Intel i5-540M 2.53GHz, 4GB RAM och Asus:n har Intel Celeron 2.16GHz Processor, 4GB RAM

Vem är snabbast? Ska man utgå från det som står här så är HP:n snabbast. Men hur blir verkligheten?

Kör MATLAB 2015 på min ASUS och det går riktigt segt.

Permalänk
Medlem

Ingen av CPUerna som Asus listar till X551m har 2.16 GHz, men jag utgår ifrån att det handlar om en Celeron N2830 eller liknande. Alla dessa Celeron N är väldigt klena jämfört med t.ex. Core i3 eller i5, och återfinns endast i de allra billigaste datorerna. Så jag kan förstå att du tycker den är seg.

Nu är det rätt stor skillnad i ålder mellan 540M och N2830, så det är svårt att hitta vettiga jämförelser. Men kollar man på t.ex. Notebookcheck (540M, N2830) så presterar en 540M ganska precis dubbelt så bra i Cinebench R10. Och det ger nog en ganska realistisk syn på vilken skillnad du kan förvänta dig i t.ex. Matlab.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ingen av CPUerna som Asus listar till X551m har 2.16 GHz, men jag utgår ifrån att det handlar om en Celeron N2830 eller liknande. Alla dessa Celeron N är väldigt klena jämfört med t.ex. Core i3 eller i5, och återfinns endast i de allra billigaste datorerna. Så jag kan förstå att du tycker den är seg.

Nu är det rätt stor skillnad i ålder mellan 540M och N2830, så det är svårt att hitta vettiga jämförelser. Men kollar man på t.ex. Notebookcheck (540M, N2830) så presterar en 540M ganska precis dubbelt så bra i Cinebench R10. Och det ger nog en ganska realistisk syn på vilken skillnad du kan förvänta dig i t.ex. Matlab.

Jag får köpa den av företaget. Jag ska försöka pruta ned till 2000 kr. Är det värt att köpa den då? Jag behöver en bra och billig dator. Dessa blir nyrenoverade innan dem säljs vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag får köpa den av företaget. Jag ska försöka pruta ned till 2000 kr. Är det värt att köpa den då? Jag behöver en bra och billig dator. Dessa blir nyrenoverade innan dem säljs vidare.

EliteBooken var ju en riktigt bra (och dyr) dator när den var ny, och hänger fortfarande med bra prestandamässigt. Den är dock rätt liten med sin 12" skärm, vilket kan vara både en fördel och nackdel. Det tråkiga med den är att den använder en 1.8" micro-SATA hårddisk, vilket starkt begränsar utbudet av kompatibla SSDer. En 2540p med SSD skulle nog annars vara en riktigt trevlig liten dator. Men om den är i bra skick med medföljande OS och gärna någorlunda nytt batteri så kan den nog vara värd 2000 kr.

Permalänk
Avstängd

Man ser till att processorn omgärdas med så många interjektioner av typen "ultra", "force", "mega", "black", "ultimate", osv! Och så klart, så många GHz som möjligt!

Nej, skämt åsido, det enda man kan göra är att kolla på benchmarks. Hitta benchmarks som på något sätt är representativa för vad man själv vill göra med datorn. Processorer är så knasigt märkta idag att benchmarks egentligen är det enda sättet. Sedan får man klura lite själv, t.ex. om man tror att det är viktigare med flera kärnor än snabbare kärnor, osv.

Men rent spontant så känns något som har "Celeron" i namnet som långsammare än i5.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Men tror ni MATLAB 2015 fungerar OK att köra på en sådan maskin?
Jag ska ha CodeSys igång också.
Kanske Word 2013 också.

Permalänk
Medlem

@heretic16:

Det beror precis på vad du menar med "OK". Ska du köra en massa tunga beräkningar i Matlab eller vad ska du ha den till?
Vad gäller Codesys tycker jag det är slött på min Core2 Quad 9450 @ 3,2 ghz. Men det är mest vid uppstart och vid överladdning till PLC. I övrigt flyter det på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

@heretic16:

Det beror precis på vad du menar med "OK". Ska du köra en massa tunga beräkningar i Matlab eller vad ska du ha den till?
Vad gäller Codesys tycker jag det är slött på min Core2 Quad 9450 @ 3,2 ghz. Men det är mest vid uppstart och vid överladdning till PLC. I övrigt flyter det på bra.

Precis så ska man tänka om CPU'n. Det finns sajter som https://www.cpubenchmark.net/ men de säger ju inget om hur vi eller dem använder datorn. Deras lista kan dock ge en bild av hur bra man har jämfört med annat. Det blev lite flummigt svar där...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Prova med Nordic Hardware-s guide som kan ge dig en bra grund inom Cpu kunskapen
Svenska CPU-guiden - Sveriges största test av processorer

Ger dig ett utdrag från den;

Högre frekvens är inte alltid snabbare

En vanlig missuppfattning är att en processor med högre klockfrekvens per automatik är snabbare än en processor med lägre klockfekvens. I vissa situationer är det sant - jämför du två processorer av samma modell och överklockar den ena så kommer den bli snabbare än den med originalfrekvens. Samma sak gäller dock inte nödvändigtvis mellan olika processorer. Frekvensen berättar nämligen bara hur många klockcykler som hinns med på en sekund, men olika processorer hinner med olika mycket arbete under en klockcykel. Dessutom kan en processor ha högre IPC för en syssla (såsom videokonvertering), men lägre för en annan (såsom kryptering). Därför bör du alltid ta en titt på prestandatester eller läsa på om arkitekturen hos processorn innan ett köp.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Precis som Lengab skrev är cpubenchmark.net ett bra sätt att bilda sig en snabb uppfattning.
Här är de aktuella processorerna i fråga:
i5-540M
Celeron N2830

Som poängterats i tråden beror den slutgiltiga prestandan på en mängd olika parametrar, men för matlab tycker jag de här poängen ger en ganska bra fingervisning. Du bör alltså kunna halvera beräkningstiden med i5:an vilket får ses som ett rejält lyft. (Beror på hur tunga program du kör såklart).
Om du upplever att Matlab går "riktigt segt" kan det också bero på för lite RAM-minne. Jag körde tidigare Matlab på en dator med HDD, och så fort man körde slut på RAM-minnet gick det otroligt slött.

Annars om du vill ha bra prestanda med Matlab så är en processor med många kärnor att föredra. Idag använder jag en 8-kärnig Xeon och det går som tåget om man kodat allt rätt.