Håller grafikkortet på att dö?

Permalänk
Medlem

Håller grafikkortet på att dö?

Jag misstänker att mitt gamla HD7950 sjunger på sista versen. Det började strula tidigt i december, möttes av den här synen när jag startade datorn https://gyazo.com/b15bf4350ee4cd7d9c4a30fa52658911 https://gyazo.com/98853d90ce6f4c5ffbc4b20acf1920a2. När jag sen kom in i windows blev skärmen helt vit eller blå (https://gyazo.com/9763c4ef0aeae8039b9dd2bf387bf505). Efter några omstarter fungerade allt som det skulle i ungefär en månad, sen samma problem. Nu avinstallerade jag drivrutinerna för grafikkortet, då kom jag in i windows men ränderna på skärmen var kvar https://gyazo.com/9515a3cba3b1dd88c78caf6cd2efaa24. Installerade nu drivrutiner igen och sitter och väntar på att datorn ska krascha. Kan det ha varit drivrutinerna som var felet eller tror ni att grafikkortet är på gång att sluta fungera?

Tacksam för all hjälp, jag är helt clueless när det kommer till hårdvara.

Permalänk
Medlem

@zleikir: Allt som händer innan win laddas är utanför drivrutiners kontroll.
Så ett fel när du startar datorn har inget med win eller drivrutiner att göra.

Ta ut kortet, rengör det, sätt tillbaka och se till att allt är inkopplat ordentligt.
Passa på att rengöra allt när du ändå håller på.

Samma problem? Släng möget eller sälj billigt/skänk i marknaden.
Det händer att folk har användning för kylningen.

Stavning.
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har du integrerad gpu på cpun kan du rycka ditt 7950 och testa om problemen kvarstår. Aktivera först detta i bios/uefi bara.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska testa att rengöra grafikkortet. Hur gör jag för att aktivera det integrerade grafikkortet? Mitt moderkort är MSI Z77A-G43 ATX och min cpu intel i5-3570k.
Edit: var inne och kikade i bios, vad ska jag välja under "initiate graphic adapter [PEG] / [IGD]" samt "IGD multi-monitor [disabled] / [enabled]" ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zleikir:

Tack för svaren, ska testa att rengöra grafikkortet. Hur gör jag för att aktivera det integrerade grafikkortet? Mitt moderkort är MSI Z77A-G43 ATX och min cpu intel i5-3570k.
Edit: var inne och kikade i bios, vad ska jag välja under "initiate graphic adapter [PEG] / [IGD]" samt "IGD multi-monitor [disabled] / [enabled]" ?

IDG=Integrated Graphics Device alltså den som sitter i CPU:n bör vara den du ska välja. Glöm inte att flytta skärmkabeln.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: har inte kopplat ur grafikkortet än men jag valde att starta med den integrerade grafiken och då fungerar allt som det ska. Problemet är löst (det är grafikkortet som måste bytas) eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

@Jalle64: har inte kopplat ur grafikkortet än men jag valde att starta med den integrerade grafiken och då fungerar allt som det ska. Problemet är löst (det är grafikkortet som måste bytas) eller har jag missat något?

Om du skall byta är jag Intresserad av fläktarna/ kylningen om det är 2st 95mm fläktar. Dvs inte referenskylaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova I fall du ids, att stryka på ny kylpasta på kortet.

Kylpasta har ett expedieringsdatum. Vissa märken blir torr och seg som gammalt tugggummi efter ett par år, kan vara värt att skrapa bort, rengöra och sätta dit ny pasta. Troligen inte men I en del fall kan det vara så enkelt.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att "baka" det! Som en sista utväg, inget jag själv har testat med läst om många andra som gett sina kort några extra månader att leva på detta vis!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk

Hittade denna tråden, skärmbilderna matchade rätt väl och jag bakade mitt HD7970. Symptomen var först kraschade spel med artefakter, sen kraschade Windows också med ränder, sen kom vertikala stripes t.o.m. på POST-skärmen, Windows laddas och pang, vit skärm med svaga vertikala ränder. Helt obrukbart. Allt hände inom två kvällar, innan dess hade kortet funkat i över ett år utan ett enda problem.

Efter bakning kom jag direkt in i Windows och kunde spela spel, inga som helst problem.

Noterade att den gamla kylpastan var helt förstenad, fick jobba en del för att få väck den även med T-röd. Den hade nog kakat för att de hade applicerat för mycket, jag gjorde jobbet rätt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.