windows 8 totalt svart skärm (från knapptryck

Permalänk
Medlem

windows 8 totalt svart skärm (från knapptryck

jag installerade windows 8 igår på tjejens dator, mest för att jag tänkte att datorn skulle må bra av det, och för att jag ville testa det. detta gjorde jag i natt, allt fungerade fint, stängde av datorn. men nu när jag till min förvåning på morgonen sskulle starta datorn så är den helt svart. det är precis som om skärmen skulle gått sönder. man hör att datorn går igång, men inte ens tillverkarloggan i början syns. verkligen ingenting.

hur kan detta komma sig? det är en laptop, som har stått avstängd på en stol i några timmar, som vilken annan natt som helst. jag hade tänkt att installera win 8 nu när ajg vaknade på min dator, men nu vet jag inte om jag vill göra det.

finns det nån lösning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

jag installerade windows 8 igår på tjejens dator, mest för att jag tänkte att datorn skulle må bra av det, och för att jag ville testa det. detta gjorde jag i natt, allt fungerade fint, stängde av datorn. men nu när jag till min förvåning på morgonen sskulle starta datorn så är den helt svart. det är precis som om skärmen skulle gått sönder. man hör att datorn går igång, men inte ens tillverkarloggan i början syns. verkligen ingenting.

hur kan detta komma sig? det är en laptop, som har stått avstängd på en stol i några timmar, som vilken annan natt som helst. jag hade tänkt att installera win 8 nu när ajg vaknade på min dator, men nu vet jag inte om jag vill göra det.

finns det nån lösning på detta?

Skulle misstänka att det är energisparläge som gått in och hängt sig så att skärmen inte väcks upp! Prova koppla ur laddaren och ta loss batteriet, sätt tillbaka batteriet och prova boota! Detta är ett problem som kan uppstå med alla versioner av Windows vad jag erfarit, det är alltså inte kopplat enbart till Win 8! Fungerar detta inte kan du prova göra datorn strömlös så som jag beskrev ovan och sedan hålla startknappen intryckt i 30 sekunder (brukar återställa BIOS/UEFI till grundinställningar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hye:

jag installerade windows 8 igår på tjejens dator, mest för att jag tänkte att datorn skulle må bra av det, och för att jag ville testa det. detta gjorde jag i natt, allt fungerade fint, stängde av datorn. men nu när jag till min förvåning på morgonen sskulle starta datorn så är den helt svart. det är precis som om skärmen skulle gått sönder. man hör att datorn går igång, men inte ens tillverkarloggan i början syns. verkligen ingenting.

hur kan detta komma sig? det är en laptop, som har stått avstängd på en stol i några timmar, som vilken annan natt som helst. jag hade tänkt att installera win 8 nu när ajg vaknade på min dator, men nu vet jag inte om jag vill göra det.

finns det nån lösning på detta?

Det finns en risk att du har dubbla grafikkretsar i datorn och då kan det bli lite problem. Jag hade så på en tjejkompis dator och efter ett par omstarter löste det sig själv.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Skulle misstänka att det är energisparläge som gått in och hängt sig så att skärmen inte väcks upp! Prova koppla ur laddaren och ta loss batteriet, sätt tillbaka batteriet och prova boota! Detta är ett problem som kan uppstå med alla versioner av Windows vad jag erfarit, det är alltså inte kopplat enbart till Win 8! Fungerar detta inte kan du prova göra datorn strömlös så som jag beskrev ovan och sedan hålla startknappen intryckt i 30 sekunder (brukar återställa BIOS/UEFI till grundinställningar).

det låter rimligt faktiskt, det hade jag inte alls tänkt på. det första funkade inte, men hur exakt menar du att jag ska hålla in knappen tre sek? jag förstod inte riktigt om batteriet ska vara ute eller inte och om datorn ska vara på eller av när jag gör detta. för mig låter det som att datorn borde vara på, givetvis, men ville bara fråga för säkerhetsskull

edit: testat både på och av och med battre och utan. verkar inte lösa det.

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns en risk att du har dubbla grafikkretsar i datorn och då kan det bli lite problem. Jag hade så på en tjejkompis dator och efter ett par omstarter löste det sig själv.

vad innebär det? det har aldrig varit problem förut? jag sitter på en laptop från 09 ungefär, så det är ingen superdator iaf. jag har startat om datorn säkert 10 gånger minst. ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

det låter rimligt faktiskt, det hade jag inte alls tänkt på. det första funkade inte, men hur exakt menar du att jag ska hålla in knappen tre sek? jag förstod inte riktigt om batteriet ska vara ute eller inte och om datorn ska vara på eller av när jag gör detta. för mig låter det som att datorn borde vara på, givetvis, men ville bara fråga för säkerhetsskull

tack!

Datorn skall vara helt strömlös, ingen laddare eller batteri anslutet! Tryck sedan in Powerknappen och håll den intryckt i 30 sek!
Koppla in batteriet och testa att boota!

Hjälper inte det, så finns det en risk att det kan vara hårdvarufel. Defekt ramminne brukar resultera i att man inte får bild t.ex.! Det kan också orsakas av kortslutning på annan hårdvara men är inte riktigt lika vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Datorn skall vara helt strömlös, ingen laddare eller batteri anslutet! Tryck sedan in Powerknappen och håll den intryckt i 30 sek!
Koppla in batteriet och testa att boota!

Hjälper inte det, så finns det en risk att det kan vara hårdvarufel. Defekt ramminne brukar resultera i att man inte får bild t.ex.! Det kan också orsakas av kortslutning på annan hårdvara men är inte riktigt lika vanligt.

okej, tack. det funkade inte. då vet jag fan inte om jag vågar installera det här på min dator. bara hoppas hon har garanti kvar på den då

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

okej, tack. det funkade inte. då vet jag fan inte om jag vågar installera det här på min dator. bara hoppas hon har garanti kvar på den då

Var med om en liknande grej för ett tag sen på en kollegas laptop, den visade ingen bild vid boot men verkade ändå gå ingång som vanligt!
Kopplade på en extern skärm och då fungerade det! Så det visade sig att det var extern skärm valt i mjukvaran, finns en funktionsknapp (fn) som styr detta i kombination med en annan tangent med skärmsymbol på. Långsökt men inte omöjligt att det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Var med om en liknande grej för ett tag sen på en kollegas laptop, den visade ingen bild vid boot men verkade ändå gå ingång som vanligt!
Kopplade på en extern skärm och då fungerade det! Så det visade sig att det var extern skärm valt i mjukvaran, finns en funktionsknapp (fn) som styr detta i kombination med en annan tangent med skärmsymbol på. Långsökt men inte omöjligt att det är det som är problemet.

har testat köra in tvn via hdmi, den får bara ingen signal. testat win+p, vilket det borde vara. när den här datorn körde vista var jag iaf tvungen att logga in innan den externa skärmen visades, och så långt kan jag inte komma utan bild, så kan vara det också. så mycket lättare att hitta dessa fel på stationära datorer

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, kan du starta i felsäkert och återställa från tidigare tidpunkt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hye:

vad innebär det? det har aldrig varit problem förut? jag sitter på en laptop från 09 ungefär, så det är ingen superdator iaf. jag har startat om datorn säkert 10 gånger minst. ingen skillnad.

Vad är det för märke och modell på datorn? Kanske går att Googla fram någon lösning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Hej!

Känner igen ditt problem.

Har själv en Acer Predator (ett köp jag kraftit ångrar idag), med Win8 som fick samma problem som din tjejs dator.
Det började med att min dator startade om sig själv flera gånger i rad efter att jag hade startat den för dagen. (Brukar stänga av min dator varje natt innan jag somnar).

I början fick jag en massa felmedellanden, och alternativ att starta windows i olika lägen som ex, "felsäkert läge".

Men det fortsatte att starta om sig själv.

Till slut blev det helt "svart" som du beskrev det.

Och så blev det efter att jag startade om min dator flera gånger. (PS, allt detta händer inom loppet av en dag).

Till slut dök en meny upp om att jag kunde återställa datorn, eller fortsätta till windows 8.

Så jag återställde datorn, och då blev det ännu värre.

När jag väl loggade in då blev datorn riktigt jävla seg.

Den hade ingen skrivbordsbakgrund, jag kunde inte komma åt enheten C:, datorn sa "åtkomst nekad", trots att jag loggade in som admin.

Jag kunde inte installera någon .exe-fil. Ville återinstallera mitt antivirus program för att scanna efter virus.

Gick sedan till inställningar för att klicka på total ominstallation av windows 8. Fick ett felmedellande att det inte gick.

Gick vidare till menyn för att skapa en "recoveryskiva", fick felmedellande där också.

Till slut lyckades jag på något sett ladda ner en recoveryskiva via nätet, och bränna den via min dvd, i "den här datorn". Men det var efter fjärde försöket, datorn gav mig felmedellande när jag försökte att bränna iso-filen i början.

Startade om datorn med den brända, skivan. Och kom tillbaka till min gamla blå meny med alternativen att återställa datorn eller fortsätta till windows 8.

Och så var datorn i den menyn i hela tre dagar, jag gjorde allt men kunde inte komma in på windows 8, och den gav felmedellande när man klickade på återställning.

Till slut gav jag upp och lämande in den till en certifierad datareparatör. (En ingenjör med 20 års erfarenhet)

Han kunde inte fixa den heller, och han provade verkligen alla sätt och metoder.

Till slut berättade han till mig att min dator var inställd för att bara läsa av recovery från just min modell Acer Predator, och den skivan borde jag ha bränt när jag installerade datorn för första gången.

Datareparatören misstänkte att det rör sig om krashad bios i mitt moderkort. (Eller något annat problem i moderkortet)

Till slut fanns bara det sista alternativet och det var att lämna in den till affären jag köpte datorn ifrån. Garantin gäller fortfarande men den befinner sig på slutet. (Tur i oturen)

Så efter en sådan här lång historia så tror jag att din tjej's dator är drabbad av liknanade problem som min dator blev drabbat av.

Något fel i moderkortet (förmodligfen bios).

Och ska ni beställa ett nytt moderkort, så kan det bli dyrare än själva datorn beroende på vilket märke er bärbara dator har. Eftersom vissa företag specialtillverkar kort så att det inte ska bli lönsamt att laga dom.

Lämna tillbaka datorn om er garanti gäller, eller köp en ny dator om ni kan. (Ni kan prova att lämna in den hos en certifierad datareparatör, men att laga den kan bli dyrare än vad själva datorn kostade från början).

Permalänk
Medlem

kunde inte start Windows 8

@Mannex11:
jag bara som vanligt stängt av dator ,Jag har samma problem med den Windows 8 Datorn helt strömlös, ingen laddare eller batteri kunde inte anslutet, och kunde inte start dator blev svart ,tidigare hade en gång likadan men en vecka senare dator fungera,nu likadan problem igen. vad är det för Windows 8 ?

Permalänk
Medlem

Kunde inte start windows 8

@vjetropricaci:
Jag köpte HP windows 8 bara 2 år eftersom för vilken Bank ID , WINDOWS XP fungerat inte, det är orättvis för mig att köpa en ny dator,jag har ingen pengar nu.

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Var med om en liknande grej för ett tag sen på en kollegas laptop, den visade ingen bild vid boot men verkade ändå gå ingång som vanligt!
Kopplade på en extern skärm och då fungerade det! Så det visade sig att det var extern skärm valt i mjukvaran, finns en funktionsknapp (fn) som styr detta i kombination med en annan tangent med skärmsymbol på. Långsökt men inte omöjligt att det är det som är problemet.

jag har en Asus GW55 ivy bridge generation.
början så gick boota vanligt senare vart som du skrev trycka fn+skräm och win+p, lite joppigt får bild efter lite lek med
knapprna.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Dator start igen

Hej
Min dator start igen,en pojke hjälpte mig mycket enkelt , för vi båda förstår, det bara batteri problem.
MVH