samsung evo blir uppäten av något

Permalänk
Medlem

samsung evo blir uppäten av något

godkväll!

jag har en ssd på 120gig som har rullat på bra i snart ett år, men för några dagar sen så började något växa utav bara helvete, gick från 20gig kvar till, 10gig kvar, till 5 osv, nu har jag helt plötsligt 500mb kvar utan att jag har gjort något speciellt. Gjorde en virussökning med avg men hittade inget, någon som vet vad som kan vara felet?

sen undrar jag om de går att se vad de är som tar plats, för de enda jag vet att jag har på min ssd är windows, steam och cs men de borde ju inte ta upp 120gig, kan man se vilka filer som är störst utan att behöva gå in alla mappar som finns på C:?
bara under tiden som jag har skrivit tråden har 3mb försvunnit och jag har bara lyssnat på spotify.

de är en samsung 840 120gig evo

Permalänk
Vila i frid

Många spel, men även Spotify, Google Earth och hopers andra program kör P2P och "cache" dvs lagrar icke-viktiga data på din dator och "lånar" bandbredd.

Använd SpaceSniffer eller Spacemonger v1.4

Permalänk
Medlem

Ladda ner Windirstat och kolla vad som tar plats. Dra en rensning med CCleaner och se om det hjälper.

samma bild haha

Permalänk
Medlem

@d0mpi: Ladda ner WinDirStat och titta vad som tar plats. En rekommendation är att stänga av hibernate. Samt ladda ner CCleaner och rensa datorn. Annars kan du formatera om hela datorn.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Vilket Windows?
Windows 10 kan lätt fylla X antal GB med nya installationer, både på befintliga Win 10 installationer när de ska uppdateras och på Win 7/8 när den försöker uppgradera, även om du inte valt något. (Du får ställa dig i kö o skrika på MS).

Så jag föreslår som andra ovan... börja med att kolla vad det är som tar utrymme. Tänk på att du kan behöva aktivera att se dolda och systemfiler för att hitta det.

Permalänk
Medlem

Kan vara automatiska backuper som windows gör innan den uppdaterar. Hade en gång ca 20gb med sådana backups. (som man inte hittar, dom filerna visas inte ens på tårt diagrammet för disken ) Enkelt att få bort.... Tar steg för steg.
1. öppna disk cleanup och välj disken du skall rensa.
2. tryck på: clean up system files.
3. tryck på More options.
4. tryck på "clean up" under System Restore and Shadow Copies.
5. Vänta några sek..... FÄRDIGT! Nu har du förmodligen frigort 10-20gb x)

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Medlem

Sitter på samma problem som ts, halva min disks utrymme är borta och jag kan inte hitta vad det är. Har kört CCleaner och Disk Cleanup men utan resultat :/

Edit: Glömde skriva att jag har testat det som nämns i tråden

Omformulering
Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myskah:

Sitter på samma problem som ts, halva min disks utrymme är borta och jag kan inte hitta vad det är. Har kört CCleaner och Disk Cleanup men utan resultat :/

Har du testat att läsa tråden du just skrev i? Där finns några bra förslag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

kolla patchcleaner,
rensade 35gb på min disk med den

windows-update och programuppdateringar där windows sparar tidigare versioner för att veta tidigare version eller något.

fungerar asbra, och gör stor skillnad

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Om du kör Windows 7/8.1 kan det vara att det laddat ner Windows 10 i bakgrunden, dock tror jag inte det skulle ta så mycket plats... ...inte säker.

Visa signatur

mhmmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

de är en samsung 840 120gig evo

Om du inte redan har gjort det, se till att ladda ner Samsung Magician 4.9 och uppdatera firmware på din SSD till det senaste. Det har inget att göra med dina utrymmesproblem, utan med att 840 EVO som inte har senaste firmware lider av prestandaproblem.

Permalänk
Hedersmedlem

@d0mpi Har du kollat efter med ett Antimalware program typ MBAM?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du testat att läsa tråden du just skrev i? Där finns några bra förslag.

Öh, jo glömde tillägga det Har gått igenom vad folk har rekommenderat men fick bort ~15gig :/

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myskah:

Öh, jo glömde tillägga det Har gått igenom vad folk har rekommenderat men fick bort ~15gig :/

Om du inte "kan hitta vad det är" har du inte använt WinDirStat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte "kan hitta vad det är" har du inte använt WinDirStat.

Jo, körde den och hittade lite saker, men WinDir säger att disken är 90gig stor så det är ju något som är galet :/

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myskah:

Jo, körde den och hittade lite saker, men WinDir säger att disken är 90gig stor så det är ju något som är galet :/

Lägg upp en skärmdump på diskhantering (diskmgmt.msc).

EDIT: Och en på WinDirStat också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

godkväll!

jag har en ssd på 120gig som har rullat på bra i snart ett år, men för några dagar sen så började något växa utav bara helvete, gick från 20gig kvar till, 10gig kvar, till 5 osv, nu har jag helt plötsligt 500mb kvar utan att jag har gjort något speciellt. Gjorde en virussökning med avg men hittade inget, någon som vet vad som kan vara felet?

sen undrar jag om de går att se vad de är som tar plats, för de enda jag vet att jag har på min ssd är windows, steam och cs men de borde ju inte ta upp 120gig, kan man se vilka filer som är störst utan att behöva gå in alla mappar som finns på C:?
bara under tiden som jag har skrivit tråden har 3mb försvunnit och jag har bara lyssnat på spotify.

de är en samsung 840 120gig evo

Spotify cache:ar låtar och de lägger sig på C:. Jag tror dock inte att spotify har cache:at 19,5 GB (om du inte lyssnar på väldigt många låtar förstås ) men är antagligen en bov. Min Spotifymapp tar t.ex. upp 10,01 GB. Har dock använt junction för att få Spotifymappen att ligga på hårddisken och inte SSDn.

Spotifymappen ligger i C:\Users\Ditt användarnamn\AppData\Local. Kika hur stor den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lägg upp en skärmdump på diskhantering (diskmgmt.msc).

EDIT: Och en på WinDirStat också.

och

Så ser det ut. Har slagit av hibernation så den filen kan jag väl ta bort.

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myskah:

http://i.imgur.com/GOkZ7h1.png
och
http://i.imgur.com/KAyGvqz.png

Så ser det ut. Har slagit av hibernation så den filen kan jag väl ta bort.

WinDirStat säger att 96,6 GB används, inte att din SSD är 96,6 GB stor. Kolla vad i Windows-mappen som tar plats. Min gisssning är winsxs.
http://www.howtogeek.com/174705/how-to-reduce-the-size-of-you...

Viloläge kan du stänga av och bli av med hiberfil.sys genom att köra powercfg -h off i cmd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

WinDirStat säger att 96,6 GB används, inte att din SSD är 96,6 GB stor. Kolla vad i Windows-mappen som tar plats. Min gisssning är winsxs.
http://www.howtogeek.com/174705/how-to-reduce-the-size-of-you...

Viloläge kan du stänga av och bli av med hiberfil.sys genom att köra powercfg -h off i cmd.

Aha, då missuppfattade jag vad den menade. Skall kolla de du länkade och tack för hjälpen!

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem

Pröva att stänga av "Systemskydd" (Datoregenskaper->Avancerade systeminställningar, Systemskydd-fliken).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Öppna Windowskatalogen i Windirstat och se mer på vilka mappar som tar upp plats.
Ibland kan det bli mycket loggar i C:\Windows\Logs\CBS
Man kan rensa den, men kommer det tillbaka är det något fel i Windows som behöver åtgärdas.

Permalänk
Medlem

@d0mpi:

Treesize är ett enkelt program, ser ut såhär och är smidigt att använda:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället