Service på bilen (kamrem) - hutlösa priser ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Service på bilen (kamrem) - hutlösa priser ?

Jaha då var det dags för service på bilen, en VOLVO V70 III 2.5 FT Flexifuel (2009)

Den har rullt ~17500 mil nu, och det är 1år och 3månader sedan den förra servicen, så det är dags så att säga.
Jag tänker då ta den stora uppkommande servicen på 18000mil så blir det underhåll och det som är på schemat i samma veva.

Nu är det så att priserna verkar variera en hel del.
Frågar jag runt här i stan på tex. mekonomen så säger de runt 8000-9000kr. (Sura pengar, men men.)

Sedan ringer jag då Volvo-verkstan och får ett pris på 12 100kr (!!)
Sätter kaffet i halsen och frågar hur i.... *ehmm* det kan vara såpass mycket dyrare än konkurrenterna.

Får då till svar;

Jag kan med nästan 100% säkerhet garantera att vattenpumpen är ej med i dom priserna.
Den är ej med som obligatoriskt byte enligt serviceschemat men vi rekommenderar att denna byts i samband med kamremsbyte.
Den pumpen drivs av kamremmen, börjar den läcka efter 2000 mil får allt rivas ner igen, eller om den i värsta fall havererar så kan hela motorn skadas (kamremsbrott)
Vattenpumpen skall ju nu gå ytterligare 18000 mil

Dold text

Då börjar ju lilla jag fundera på... är detta bara sälj-snack ?

Jag vill inte betala mer än nödvändigt, men samtidigt inte heller göra en dålig/sämre service på något vis.
Men 3000kr är mycket pengar för en småbarnsfamilj, så alla kronor räknas.
Bilen är trots allt från 2009, så det är 7år.

Vidare förstår killen i telefonen på mig att jag tyckte det var mycket, och då börjas snacka om mjukvaru-uppgraderingen och deras Volvo-assistans och bla bla bla. Saker jag troligtvis aldrig kommer använda mig utav och så, så jag lyssnar med halva örat.

Så jag ställer mig frågan;
Hur viktig är en mjukvaru-uppdatering på en 7år gammal bil, som fick en sådan uppdatering senast förra året?
Jag menar släpps det ens "utvecklande" mjukvara till såpass gamla bilar ?
Det är ju inte så att det krånglar på något sätt, så varför uppgradera eller ha det som ett argument (mer än att "Det är ju bra..")

Sedan det är med Volvo-assistans...
Det känns mer som en försäkring som, istället för att försöka sälja den löst, är något de trycker in i alla kunders service'ar och "bjuder på". Givetvis tar de betalt för detta, men de är inbakat i priset.
Och let's face it - hur mycket betalar man inte per år i försäkringar etc som ALDRIG används ?

Hur skulle ni gjort, vad tänker ni och hur mycket sanning ligger det i det här med mjukvaruuppdatering och att vattenpumpen bör bytas ?

Spec på vad som skulle ingå i denna service;

• Olja + filter
• Kupefilter
• Kamrem + hjälprem & alla spännrullar & vattenpump
• Motorns luftfilter
• 1 lit Spolarvätska
• 1 års volvoassistans ingår
• Ev mjukvaruuppgradering
• Hela bilen kollas igenom avseende glapp/slitage/funktioner mm

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

alla verkstäder som är som servar volvo har senaste mjukvaran..

kolla vad samma service kostar på meconomen, med och utan vattenpump.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Vattenpumpen byts alltid i samband med kamremsbyte. Den kostar bara ca 500-700 kr och det ska inte vara någon "monteringskostnad" för denna då den alltid monteras ner i samband med byte.

Vill dom ha betalt för detta så är det bara att be dom dra av detta från kostnaden. Det enda tillkommande tid det tar för verkstaden är tiden att öppna förpackningen på den nya vattenpumpen.

Vilken verkstad som helst kan byta kamrem på en V70. På en såpass gammal bil hade inte jag gjort detta på märkesverkstad.

Erik

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är räntefri avbetalning på service med volvo-kortet. Kanske en ide?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv

olja och oljefilter bör bytas minst en gång per år om man ska lyssna på experterna, jag kör såpass långt varenda år så den servicen görs 2 ggr per år för mig, men alla spännrullar och vattenpump är inte helt enkelt att byta själv samt kostar en hel del att byta. vill du ha en billig bil som är lätt att meka med själv så rekommenderar jag en gammal 740 där du kan få plats att stå i motorutrymmet och meka.

Permalänk
Medlem

Fråga runt lite mer för Mekonomen brukar vara rejält dyra jämfört med andra också. Sen att Volvo själva är tokdyra får man räkna med, gäller alla tillverkare. Deras egna verkstäder ligger långt över i pris.

Permalänk

Dels är det mycket runt omkring skälva bytet av remmen som bygger på. Sen passar dem på att ta betalt för något som väldigt få ger sig på att byta själva. (egen teori). Sen kan det i många bilar vara ett komplicerat moment då moderna bilar är väldigt trångt byggda. Dessutom verkar volvo vara lite dyrare generellt att serva etc.
Själv slipper jag problemet i och med kedja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Spännande.

När jag bytte kamrem på min 850 så frågade jag specifikt efter byte av vattenpump och då menade de att det var helt onödigt på min modell eftersom den nästan aldrig gick sönder...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

@andreas_dock:

Vattenpumpen byts alltid i samband med kamremsbyte. Den kostar bara ca 500-700 kr och det ska inte vara någon "monteringskostnad" för denna då den alltid monteras ner i samband med byte.

Vill dom ha betalt för detta så är det bara att be dom dra av detta från kostnaden. Det enda tillkommande tid det tar för verkstaden är tiden att öppna förpackningen på den nya vattenpumpen.

Vilken verkstad som helst kan byta kamrem på en V70. På en såpass gammal bil hade inte jag gjort detta på märkesverkstad.

Erik

Du har ju rätt i att pumpen kostar ca 5-700 men den lossas inte vid kamrems byte på en volvo så man lägger på ca 1h
extra på att byta pumpen.. dvs pump ur/in rengöring av packnings ytan, glykol tappas å fylls på igen ev luftning system tar en ca en timme

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Gjorde vanlig enkel service på min Ford Focus diesel 2011 på Borås Bil (samma firma som gör service på Volvo). Dum som jag var tänkte jag att en vanlig service där man bara byter lite olja, filter, pollenfilter och sådant lär väl inte gå på mer än någon tusenlapp så brydde mig inte om att fråga om priset. Satte också kaffet i halsen när jag fick fakturan på 6000 kr...

Så aldrig mera märkesverkstad. Mekonomen är inte mycket bättre så fråga även på lite mindre verkstäder. Valde märkesverkstaden sist eftersom det fortfarande var garanti på bilen (5 år) men i år blir det något billigare alternativ. Jag räknar med att en simpel service inte ska behöva kosta mer än 1500 kr...

Kamremsbyte vid service gjorde vi på vår Peugot 307 på våran "billiga verkstad" för något år sedan. Har för mig det gick på runt 6000 kr och då bytte de nog lite annat också. Så fråga runt på fler ställen och be dem speca vad som ingår i kostnaden, delar och arbetstid.

Permalänk
Medlem

Assistans är jättebra. Har blivit hämtad 2 gånger (i utlandet dessutom, dock i Norge). Ett samtal och max 1 timme väntan så kom det bärgningsbil och plockade upp bilen och körde mig till verkstad. Första gången fick jag gratis lånebil i 3 dagar när bilen väntade på reparation (andra gången kunde reparation ske direkt).

Kamremsbyte gjort på märkesverkstad kanske gör vissa köpare mer trygga om du ska sälja bilen? Jag hade nog resonerat lite så, även om mekonomen är en stor kedja.

Jag tror Volvo har mer goodwill om du skulle råka ut för något i framtiden.

På min bil byttes dubbelmassesvänghjul och koppling (10k+). Bilen såldes men efter bara några veckor havererade det igen för den nye ägaren, samtidigt upptäcktes ett annat problem som borde upptäckts vid reparationen. Det slutade med att Volvo köpte loss bilen av nya ägaren och erbjöd den rabatterat pris på en motsvarande bil. Tror inte det varit i närheten så smidigt med en extern firma.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nja uppdatera mjukvara är inget måste och ibland så kan man få felkoder med nya mjukvaran då det sätter andra " börvärden" och som zfrigg skriver så tar man ej ner vattenpumpen vid kamremsbyte det gör man bara om man ska byta den. Men man byter alltid vattenpump!!

Men om jag va du skulle jag höra runt lite vad det kostar hos andra volvo verkstäder. 12 tusen för bara byte kamrem och vattenpump låter dyrt. Har bytt många själv och det tar inte mera än en timme att byta kamrem (1½ timme med vattenpump.) det iof på bensin och diesel motorerna.

Edit såg nu att du skrev något om 1 års fri assistans det tror jag bara du i samband med service " olja, filter kontroller samt uppdatering av mjukvara" ? vet ej helt 100 men tror att det är så.

// Piteraq

Permalänk
Lego Master

1. Jag skulle inte godta en mjukvaruuppdatering då jag kör BSR-mjukvara i bilen.
2. Jag skulle definitivt byta vattenpump samtidigt som kamrem, av rena ekonomiskäl som Volvoverkstaden redan nämnt; havererar pumpen måste du ändå riva allt, eller i värsta fall åtgärda skeva ventiler.

Men: Jag gör allt sånt här tillsammans med en polare i hans verkstad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Betalade 1600kr för kamrem, rullarna och vattenpump. Min granne har en verkstad och det tog honom 3.5timmar att göra ingreppet och han tog 1500kr. Bilen är en Volkswagen passat 2012.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Erik: Vissa kan bjuda för kostnaden för själva pumpen och har som standard vid kamremsbyte men allt som oftast tillkommer tiden att montera den då det är ett par extra moment med luftning och låta bilen gå varm efteråt så det är inget de drar av från dessvärre.

@andreas_dock: Endast delarna kostar ca 3000:- att köpa in, om du ber om en specificerad offert med alla delar så kan du se vart kostnaden ligger.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

1. Jag skulle inte godta en mjukvaruuppdatering då jag kör BSR-mjukvara i bilen.
2. Jag skulle definitivt byta vattenpump samtidigt som kamrem, av rena ekonomiskäl som Volvoverkstaden redan nämnt; havererar pumpen måste du ändå riva allt, eller i värsta fall åtgärda skeva ventiler.

Men: Jag gör allt sånt här tillsammans med en polare i hans verkstad.

Man ska ALDRIG uppdatera mjukvara u trimmade bilar! I Volvos fall så är stor risk att styrenehet går sönder och då kostar det minst 10K för ny styrenhet osv.

// Piteraq

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Dels är det mycket runt omkring skälva bytet av remmen som bygger på. Sen passar dem på att ta betalt för något som väldigt få ger sig på att byta själva. (egen teori). Sen kan det i många bilar vara ett komplicerat moment då moderna bilar är väldigt trångt byggda. Dessutom verkar volvo vara lite dyrare generellt att serva etc.
Själv slipper jag problemet i och med kedja.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är väl mer rätt o säga att man skjuter upp problemet. Beror på hur länge man äger bilen och hur mycket man kör också.

Normalt sett så ska kamkedjan hålla under bilens livslängd... men hur länge är det?

De flesta rekommenderar att man byter den vid 20.000 mil.

Men hur som så ska ju kamkedjan ändå alltid kontrolleras när man gör en service. Så att inte glidskenorna är utslitna eller att den är skadad på något sätt. Oavsett rem eller kedja förresten så ska det kontrolleras.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga att jag är utbildad bilmekaniker och även om jag inte arbetar som mekaniker så håller jag på mycket med bilar.

Du ska absolut byta vattenpumpen! Det är regel nr 1!

Vattenpumpen tas ej ner vid kamremsbyte som defult men i och med att den drivs av kamremmen så är det värt att byta den.
Lägger enligt autodata (program för tidsberäkning och offertskapande till värkstäder) till ca 30 min + kylarvätska i kalkylen.
Mekonomen har garanterat med detta i sitt pris.
Enbart Auktoriserade volvo verkstäder har mjukvaru uppgraderingar! Men då bilen är så gammal så är den inte så viktig.

Jag hade valt mekonomen eller liknande om jag inte skulle gjort det själv.
Märkesverkstad använder man enbart då man har rabatterat pris eller om det är en försäkringsskada!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

olja och oljefilter bör bytas minst en gång per år om man ska lyssna på experterna, jag kör såpass långt varenda år så den servicen görs 2 ggr per år för mig, men alla spännrullar och vattenpump är inte helt enkelt att byta själv samt kostar en hel del att byta. vill du ha en billig bil som är lätt att meka med själv så rekommenderar jag en gammal 740 där du kan få plats att stå i motorutrymmet och meka.

köpte mig själv en fin gammal 740 GLE där allt fungerar och den har bara rullat 11700 mil, knappt inkörd. bara småfel tex bränslemätaren som gör lite som den vill, men det är lätt fixat med en lödkolv.
den är nästan helt rost fri så det som finns ska åtgärdas i sommar. är en bil jag kan ha i många år, blir lite extra "spännande" på vintern också.
men det bästa med den är att den är väldigt lätt att reparera och underhålla. skulle kamremen gå av så är det bara sätta in en ny, inga skeva ventiler där inte.

känner en kille som har en volvo som din, ungefär samma årsmodell. han fick ned priset till 7000kr har jag för mig med vattenpump. ring runt och hör lite med olika verkstäder.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har en Volvo 850 som jag bytade kamrem på förra året. Själva satsen gav jag 700kr för på nätet (då var det ändå av märket Michelin, alltså inget dåligt direkt) och arbetet för mig som är ganska oerfaren tog ca 1 dag att göra, följde bara Haynes boken. 12 000kr låter vettlöst dyrt, även fast det är en nyare bil.

Vattenpumpen struntade jag i.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Gjorde vanlig enkel service på min Ford Focus diesel 2011 på Borås Bil (samma firma som gör service på Volvo). Dum som jag var tänkte jag att en vanlig service där man bara byter lite olja, filter, pollenfilter och sådant lär väl inte gå på mer än någon tusenlapp så brydde mig inte om att fråga om priset. Satte också kaffet i halsen när jag fick fakturan på 6000 kr...

Så aldrig mera märkesverkstad. Mekonomen är inte mycket bättre så fråga även på lite mindre verkstäder. Valde märkesverkstaden sist eftersom det fortfarande var garanti på bilen (5 år) men i år blir det något billigare alternativ. Jag räknar med att en simpel service inte ska behöva kosta mer än 1500 kr...

Kamremsbyte vid service gjorde vi på vår Peugot 307 på våran "billiga verkstad" för något år sedan. Har för mig det gick på runt 6000 kr och då bytte de nog lite annat också. Så fråga runt på fler ställen och be dem speca vad som ingår i kostnaden, delar och arbetstid.

6000 för en service på en Ford!? Vi gjorde 10000-milaservice i somras (större service den här gången därav det dyrare priset annars normalt 2200 ungefär) på en auktoriserad Fordverkstad. Kostade 2401 kr inklusive kontroll av kaross och en ny oljeavtappningsplugg. Då har vi en Ford Mondeo bensin 2007... Till på köpet ska Ford ha Prisgaranti så om priset blir dyrare än på någon annan verkstad som använder samma delar (dvs. originaldelar) så gör de det för det billigare priset.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Jag arbetar också innom bilbranchen, dock inte mekaniskt, men rör mig i kretsarna dagligen.
Jag kör aldrig på märkesverkstäder, däremot gör jag alltid så här innan en service, då det är frågan om exakt samma jobb, och inte skiljer på det.
Brukar dra iväg 5-6 olika email till närliggande verkstäder, förklara vad jag vill ha pris på, och att jag sänder ut mejlet till flera, brukar kunna skilja en hel del i priserna jag får varje gång, och det kostar inte mer än 30 minuters arbete framför skärmen.
förra 4500 mila servicen skilde det 1500:- på det högsta och det jag valde.
skall i dagarna faktiskt också skicka ut på 6000 mila servicen som bör vara i mars o se vad jag hamnar då.

Lycka till

sedan håller jag med det @Ronnie60 säger till 100%

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

6000 för en service på en Ford!? Vi gjorde 10000-milaservice i somras (större service den här gången därav det dyrare priset annars normalt 2200 ungefär) på en auktoriserad Fordverkstad. Kostade 2401 kr inklusive kontroll av kaross och en ny oljeavtappningsplugg. Då har vi en Ford Mondeo bensin 2007... Till på köpet ska Ford ha Prisgaranti så om priset blir dyrare än på någon annan verkstad som använder samma delar (dvs. originaldelar) så gör de det för det billigare priset.

Ja så var det. Så olika det kan vara...

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Jag arbetar också innom bilbranchen, dock inte mekaniskt, men rör mig i kretsarna dagligen.
Jag kör aldrig på märkesverkstäder, däremot gör jag alltid så här innan en service, då det är frågan om exakt samma jobb, och inte skiljer på det.
Brukar dra iväg 5-6 olika email till närliggande verkstäder, förklara vad jag vill ha pris på, och att jag sänder ut mejlet till flera, brukar kunna skilja en hel del i priserna jag får varje gång, och det kostar inte mer än 30 minuters arbete framför skärmen.
förra 4500 mila servicen skilde det 1500:- på det högsta och det jag valde.
skall i dagarna faktiskt också skicka ut på 6000 mila servicen som bör vara i mars o se vad jag hamnar då.

Lycka till

sedan håller jag med det @Ronnie60 säger till 100%

Gjorde det första gången vi skulle reparera bilen och inför första servicen. Efter att ha sett att det skiljer max 100 kr eller så så känns det inte lönt här utan vi går till märkesverkstaden där de gett oss väldigt bra bemötande och vi vet att det vi vill ha gjort blir bra gjort.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Är väl ingen hemlighet att det brukar vara rätt dyrt att byta kamrem på de flesta bilar. Och av förståeliga skäl så är det bäst att också byta vattenpumpen när man ändå har bort kamremmen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Gjorde det första gången vi skulle reparera bilen och inför första servicen. Efter att ha sett att det skiljer max 100 kr eller så så känns det inte lönt här utan vi går till märkesverkstaden där de gett oss väldigt bra bemötande och vi vet att det vi vill ha gjort blir bra gjort.

Är det så att på eran bilmodell att det skiljer så lite, ja då hade inte jag heller brytt mig om att se på andra, själv åker jag en Honda och där fanns det pengar att tjäna med att titta runt, det kan självklart också ha betydelse om man bor i en större stad eller en mindre by... fast jag ser ju du bor i skånelandets lund :

Ford hade jag en gång i tiden för många år sedan, numera kör jag med gamla ragge citatet "ingen ford på min gård" Lol, skämta bara klart det finns många fina Fordar... mmmmmmm en go Mustang är aldrig helt fel

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Nja, det är väl mer rätt o säga att man skjuter upp problemet. Beror på hur länge man äger bilen och hur mycket man kör också.

Normalt sett så ska kamkedjan hålla under bilens livslängd... men hur länge är det?

De flesta rekommenderar att man byter den vid 20.000 mil.

Men hur som så ska ju kamkedjan ändå alltid kontrolleras när man gör en service. Så att inte glidskenorna är utslitna eller att den är skadad på något sätt. Oavsett rem eller kedja förresten så ska det kontrolleras.

Stämmer bra, livslängden beror helt på vilket märke och vilken motor det är. Men med tanke på att en kedja är mins trippellänkad så kan det aldrig gå av utan kommer rulla på tills man kan byta den.

Har en granne som har en gammal Merca som har gått 40 000mil och aldrig servats på verkstad. Han byter olja och filter själv en gång per år och slitdelar när de går sönder. Bevisligen finns det grejer som håller

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Stämmer bra, livslängden beror helt på vilket märke och vilken motor det är. Men med tanke på att en kedja är mins trippellänkad så kan det aldrig gå av utan kommer rulla på tills man kan byta den.

Har en granne som har en gammal Merca som har gått 40 000mil och aldrig servats på verkstad. Han byter olja och filter själv en gång per år och slitdelar när de går sönder. Bevisligen finns det grejer som håller

Långt ifrån alla bilar har trippel- eller ens dubbellänkade kedjor. Finns massor av motorer med helt vanliga enkellänkade, men de kan hålla länge ändå. När de går av blir det totalras, och det händer ju till och från, trots kedja alltså. Oftast pga bristfälligt underhåll, men även bristande konstruktioner.

Eftersom du skriver minst, vilka motorer anser du har kvadruppel-kedja eller mer? Jag kan inte komma på någon motor för ögonblicket. Det blir en oerhört stor massa att rotera runt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det kan vara väldigt stor skillnad på märkesverkstad och märkesverkstad också..

Har en Volvo där jag har lämnat in den på den lokala Volvoverkstaden, men där försöker de alltid krama ur en mina sista stålar, så långt det går. De både letar och uppfinner fel, pumparna på macken visar fel, då det går i 7,4L i en 5L dunk... Vet inte om det är fixat, för jag tankar inte där längre.
Åker också hellre 4 mil till nästa märkesverkstad, där man blir väl bemött och alltid bra service.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Långt ifrån alla bilar har trippel- eller ens dubbellänkade kedjor. Finns massor av motorer med helt vanliga enkellänkade, men de kan hålla länge ändå. När de går av blir det totalras, och det händer ju till och från, trots kedja alltså. Oftast pga bristfälligt underhåll, men även bristande konstruktioner.

Eftersom du skriver minst, vilka motorer anser du har kvadruppel-kedja eller mer? Jag kan inte komma på någon motor för ögonblicket. Det blir en oerhört stor massa att rotera runt.

Stämmer många har haft bristfälliga kedjesträckare framförallt wv Audi där där kedjan rasslar kan gå av innan 10000 mil vilket är katastrof. Dem känner till felet men gör inget åt dem.

Sedan har BMW med haft problem med vissa motor framförallt n47 motorn och någon mer men har inte hört någon som haft problem med sexorna på BMW men BMW har iallafall återkallat dem berörda å bytt.

Sen så bör man byta olja efter 12 månader eller Max 1500 mil då kedjan smörjs av oljan min BMW har gått mellan 800-1300 sedan bytet så kedjan räknar jag att den håller 40000 mil mer hinner jag nog inte köra innan rosten äter upp den. Men får byta den elektriska vatten pumpen snart som förebyggande många som halverat väldigt tidigt förmodligen går dem nog tillbaka till vanlig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d