Service på bilen (kamrem) - hutlösa priser ?
Jaha då var det dags för service på bilen, en VOLVO V70 III 2.5 FT Flexifuel (2009)
Den har rullt ~17500 mil nu, och det är 1år och 3månader sedan den förra servicen, så det är dags så att säga.
Jag tänker då ta den stora uppkommande servicen på 18000mil så blir det underhåll och det som är på schemat i samma veva.
Nu är det så att priserna verkar variera en hel del.
Frågar jag runt här i stan på tex. mekonomen så säger de runt 8000-9000kr. (Sura pengar, men men.)
Sedan ringer jag då Volvo-verkstan och får ett pris på 12 100kr (!!)
Sätter kaffet i halsen och frågar hur i.... *ehmm* det kan vara såpass mycket dyrare än konkurrenterna.
Får då till svar;
Jag kan med nästan 100% säkerhet garantera att vattenpumpen är ej med i dom priserna.
Den är ej med som obligatoriskt byte enligt serviceschemat men vi rekommenderar att denna byts i samband med kamremsbyte.
Den pumpen drivs av kamremmen, börjar den läcka efter 2000 mil får allt rivas ner igen, eller om den i värsta fall havererar så kan hela motorn skadas (kamremsbrott)
Vattenpumpen skall ju nu gå ytterligare 18000 mil
Då börjar ju lilla jag fundera på... är detta bara sälj-snack ?
Jag vill inte betala mer än nödvändigt, men samtidigt inte heller göra en dålig/sämre service på något vis.
Men 3000kr är mycket pengar för en småbarnsfamilj, så alla kronor räknas.
Bilen är trots allt från 2009, så det är 7år.
Vidare förstår killen i telefonen på mig att jag tyckte det var mycket, och då börjas snacka om mjukvaru-uppgraderingen och deras Volvo-assistans och bla bla bla. Saker jag troligtvis aldrig kommer använda mig utav och så, så jag lyssnar med halva örat.
Så jag ställer mig frågan;
Hur viktig är en mjukvaru-uppdatering på en 7år gammal bil, som fick en sådan uppdatering senast förra året?
Jag menar släpps det ens "utvecklande" mjukvara till såpass gamla bilar ?
Det är ju inte så att det krånglar på något sätt, så varför uppgradera eller ha det som ett argument (mer än att "Det är ju bra..")
Sedan det är med Volvo-assistans...
Det känns mer som en försäkring som, istället för att försöka sälja den löst, är något de trycker in i alla kunders service'ar och "bjuder på". Givetvis tar de betalt för detta, men de är inbakat i priset.
Och let's face it - hur mycket betalar man inte per år i försäkringar etc som ALDRIG används ?
Hur skulle ni gjort, vad tänker ni och hur mycket sanning ligger det i det här med mjukvaruuppdatering och att vattenpumpen bör bytas ?
Spec på vad som skulle ingå i denna service;
• Olja + filter
• Kupefilter
• Kamrem + hjälprem & alla spännrullar & vattenpump
• Motorns luftfilter
• 1 lit Spolarvätska
• 1 års volvoassistans ingår
• Ev mjukvaruuppgradering
• Hela bilen kollas igenom avseende glapp/slitage/funktioner mm
• Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •