Permalänk
Medlem

SNESpi

Har gjort min Raspberry Pi till en emulator konsol.

Det du behöver:
1 st Raspberry Pi Model B med Raspbian installerat
1 st Super Nintendo Kasett
1 st SD Kort
1 st 1 Polig strömbrytare (http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6mbrytare/22-3119)
2 st kablar
1 st Xbox 360 USB kontroll
1 st gamebit
1 st MicroUSB sladd

Hårdvaru Guide:
1. Köp ett billigt supernintendospel, mitt tips är att köpa ett japanskt(Super Famicom) från http://www.svenskatvspel.se/ då dessa endast kostar 15-25:-.

2. Använd din gamebit för att öppna kasetten och ta ut allt innehåll.

3. Gör hål i kasetten och ta bort innerväggar som du ser på bild 2 och 3.
Detta kan göras betydligt finare än vad jag har gjort det då jag endast hade en kniv och en tång.
Hålet mitt i kasetten gjorde jag enbart för att få in lite luft till raspberryn.

4. Se till att strömbrytaren står i AV läget. Koppla de 2 sladdarna till varsett uttag på strömbrytaren, koppla sen en av sladdarna till pin6(GROUND) och den andra sladden till pin5(GPIO3). Viktigt att sladdarna inte har kontakt med några andra pins på raspberryn. Se pinlayout på bild 4 och färdiga kopplingen på bild 5.

5. Lägg Raspberryn i bakstycket enligt bild 6 och koppla in microUSB sladden (Utan ström i).

6. Sätt på frontstycket och skruva ihop. Detta kan vara lite pilligt då det är väldigt tight med plats.

7. Koppla in tangentbord och bildsladd, sist strömsladden så att rapberryn startar.
Efter att raspberryn har startat slå över strömbrytaren till PÅ läget.

8. Navigera till /home/pi/ (cd /home/pi/) och skapa mappen bin (sudo mkdir bin).
Navigera in i den nya mappen (cd /home/pi/bin) och skapa filen powerbutton.py
(sudo nano powerbutton.py).
Skriv följande i filen:

import RPi.GPIO as GPIO
import time
import os
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(3, GPIO.IN)
while True:
if(GPIO.input(3) == True):
os.system("sudo shutdown -h now")
break
time.sleep(1)

Spara filen (ctrl+o) och gå sedan ur den (ctrl+x).

9. Öppna filen rc.local (sudo nano /etc/rc.local).
I slutet av filen på raden innan exit 0 lägg till följande:

sudo python /home/pi/bin/powerbutton.py &

Spara filen (ctrl+o) och gå sedan ur den (ctrl+x).

10. Skriv (sudo halt) vänta på att raspberryn stängs av dra sedan ut strömsladden och sätt i den igen.
Nu behöver du aldrig mer röra strömsladden utan bara använda strömbrytaren för att stänga av/sätta på raspberryn. Se bild 1 för färdigt resultat.

Emulator Guide:
1. Koppla in din Xbox360 kontroll.

2. Installera RetroPie, instruktioner finns här:
http://blog.petrockblock.com/2012/07/22/retropie-setup-an-ini...

2. När installationen är färdig välj alternativ 3 (SETUP) i retropie menyn.

3. Välj alternativ 16 (Install drivers for Xbox360 Wired Controllers)

4. När den är frärdig gå in i samma meny igen och välj alternativ 19 (register controller for RetroArch Emulator) och följ instruktionerna på skärmen.

Hinner inte mer idag fortsättning förljer imorgon.

SNESpi

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Fint slutresultat, och bra idé. Men det saknas bilder och beskrivng.

Häftigt projekt, men tråkigt galleri tyvärr....

Permalänk

Riktigt snyggt
Hade du kunnat dra iväg ett pm hur du fixa upplösningen ?
MVH Johan

Permalänk

Riktigt kul bygge. Snyggt. Vore kul med flera ingående bilder med beskrivning hur du har gjort.
Tänkte själv bygga nåt liknande.
Men det blev detta istället: http://www.sweclockers.com/galleri/11970-nintendo-emulator-me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimmufish:

Riktigt snyggt
Hade du kunnat dra iväg ett pm hur du fixa upplösningen ?
MVH Johan

pm, varför pm?
ska det vara hemligt? får inte vi andra veta också?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag bygde den så har inte alla detaljer i huvudet, ska försöka ta mig tid i helgen att ta lite fler bilder inne i bygget och skriva mer hur jag gjort.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

nice =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Snyggt och väldigt nördigt gjort. 5/5 av mig.

Det vart nästan jag satte en 4/5 p g a att du inte fotat före/efter, då jag uppskattar det jättemycket och tycker det blir lite roligare galleri när man kan se själva arbetet.

Tänk på det nästa gång.

Bra jobbat

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har nu uppdaterat galleriet med en guide. Hoppas det kan vara till nytta för någon.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk

Nice alltid kul med RETRO gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Tack för en grymt bra Guide.
Har funderat på om man inte kan använda en knapp för att köra ESC så slipper man tangentbordet helt och hållet.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Bra guide på powerknappen, själv fick jag det inte att fungera. Så jag googlade lite.. Jag var tvungen att installera

sudo apt-get install python-dev

Och sen använda denna koden istället

import RPi.GPIO as GPIO
import time
import os
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(3, GPIO.IN,pull_up_down=GPIO.PUD_UP)
while True:
print GPIO.input(3)
if(GPIO.input(3) == False):
os.system("sudo shutdown -h now")
break
time.sleep(1)

Fungerar klockrent nu

Snyggt projekt!

Permalänk
Medlem

Funderar på strömknappen här, gör den en såkallad "säker" nedstängning av Pi:en?