Värderingshjälp! Snes + spel

Permalänk
Medlem

Värderingshjälp! Snes + spel

Hej,

Min sambos farmor sitter på ett snes, tre spel + två kontroller. Super Mario World, Donkey Kong Country och Zelda - A Link to The Past.

Hon vill sälja det, jag behöver eran hjälp för att uppskatta värdet.

Jag skulle säga att hon kan ta omkring 1000:- utan att hon ska känna sig lurad.

Vad tycker ni? Vad skulle ni kunna ge?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Hej,

Min sambos farmor sitter på ett snes, tre spel + två kontroller. Super Mario World, Donkey Kong Country och Zelda - A Link to The Past.

Hon vill sälja det, jag behöver eran hjälp för att uppskatta värdet.

Jag skulle säga att hon kan ta omkring 1000:- utan att hon ska känna sig lurad.

Vad tycker ni? Vad skulle ni kunna ge?

Självklart beror det på skicket, men skulle tro att en lusentapp är ganska rimligt om det inte är några stora skador på det.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@doerman:

Om hon vill sälja skulle jag själv kunna vara intresserad faktiskt, har fått en liten nostalgia-noja här i januari mörkret. Skicka PM i så fall.

Permalänk
Medlem

Beror på skicket, framförallt på spelen och på spelens ev. kartonger och manualer. Bara Link to the Past kan ju ensamt, för rätt köpare, vara värt över tusenlappen om det är i bra skick. Är allt bara kastat i en flyttlåda lite huller om buller så tror jag tusenlappen är rimligt uppskattad (om kanske litet högt siktat) för att hitta en snabb köpare på hela paketet istället. Men jag gissar att allt är svenskköpt (PAL) och om allt är i fint skick, med fina lådor och manualer, kan hon säkert ta 2000 för allt, om än att det är svårt att hitta just den köparen. Man ska förstås hålla i åtanke att hon ändå tjänar mest på att sälja det styckvis. Har hon inte bråttom till kontanterna och ingen nytta av att ha allting samlat medan hon väntar på att bli av med det så tjänar hon bäst på att kränga det del för del. Tyvärr får man ju inte så mycket för självaste basenheten som man skulle kunna tycka eller tro, bara DK Country kan säkert för rätt köpare gå strax under 500-lappen om skicket är bra. Det var väl nästan vad det kostade nytt, utan inflationsjustering (öh, mer typ deflationsjustering väl, höhöh). Motsvarande pris skulle jag tro för baskonsollen.

Lägg upp (eller PM:a) bilder för skickbeskrivning. Jag är själv väldigt fast vid de gamla kassettspelen och spelar mest N64 hemma, kan berätta mer hur en sådan som jag resonerar kring skick. Jag föll också in i en djup omgång retrosjuka nu under vintermörkret så jag beställde Sega Mega Drive-konsoll och min förmodligen högsta favorittitel of all times: Rock'n'Roll Racing. Någonting som jag tror man bör ta höjd för, som säljare av retrospel, är att många nog mest bara vill testa sina gamla favoriter och då finns det en del moderna trick som 'Super Retro Trio' med 'EverDrive'-kassetter. Vill ni få bort prylarna kvickt i måttligt skick har ni detta att konkurera med. Sedan finns det sådana som mig, som lever kvar i någon förflutet; som spottar åt den lata genvägen "only one click away" med förakt; som faktiskt uppskattar att behöva byta kassett mellan spelen och som inbitet menar att ingenting lyckas härma känslan av originalkontroller på originalplattform. Där kan det ta längre tid att vänta in, men beroende på skick finns det folk som är beredda att gå ganska långt i pris.

Jag hoppas någonstans att det hamnar hos rätt person till slut, beroende på skick och förtjänst. Är det near mint, liksom, hoppas jag att en genuin samlare får tag på det när du väl möter den samlaren. Så inte en välbevarad utgåva hamnar hos en som lika gärna spelar med tuschritad kassett, de tar sällan hand om spelen och kommer göra det omöjligt för den "riktige" samlaren att någonsin korsa sin väg med det tidigare välbevarade spelet. Själv står jag någonstans i mitten av den beskrivningen men kan verkligen sympatisera för båda sidor och hoppas att jag kan hjälpa till att landa paketets innehåll till världens samlade bättre

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB