Permalänk
Medlem

60k och största delen av budgeten går till SSD lagring? Hade nog köpt 2x GTX 980 TI eller rent av 3x med den budgeten.

Edit: My bad, såg nu att det redan ingår 2x grafikkort i den budgeten. Hade hursomhelst köpt ett PCIe SSD-kort istället för SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Broadwell-E är de som kommer snart, Skylake-E dröjer nog länge.

Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

dum fråga du vad ska man ha en bil som kostar 1-10 miljoner kr till ? samma sak. är väl upp till var och en och 60K på dator är ju ingenting tycker jag

själv ska jag bygga ny burk som kommer kosta 250.000kr

Jag frågade vad han skulle ha datorn till och varför han behövde en så kraftfull dator? Är det en dum fråga? Snarare gav du ett dumt svar.

Oftast behöver man inte en dator för så mycket pengar. Men om man är ekonomiskt oberoende, visst. Men det finns ändå ingen dator som kan maxa W3 i 4k på tre skärmar liksom, man kan inte tänka dubbla budgeten dubbla prestandan i sådana lägen.

Det skulle vara mycket lättare om TS sa vad han skulle ha datorn till

Lycka till med din dator för 250k, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Jag frågade vad han skulle ha datorn till och varför han behövde en så kraftfull dator? Är det en dum fråga? Snarare gav du ett dumt svar.

Oftast behöver man inte en dator för så mycket pengar. Men om man är ekonomiskt oberoende, visst. Men det finns ändå ingen dator som kan maxa W3 i 4k på tre skärmar liksom, man kan inte tänka dubbla budgeten dubbla prestandan i sådana lägen.

Det skulle vara mycket lättare om TS sa vad han skulle ha datorn till

Lycka till med din dator för 250k, haha

VR lär jju kräva en skaplig rigg om du vill kunna köra spelen med maxade inställningar.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk

En fundering bara, vad har trådskaparen för skärm?
När budgeten är så stor kam det ju vara skönt att kunna njuta av prestandan på en riktigt grym skärm

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

La ihop en lista på prisjakt som går för runt 61,5-62k med frakt inräknat på komponenterna från olika återförsäljare. Paketet innehåller 3st evga gtx titan x sc, cooler master v1200, 2st samsung 850 evo 1tb, corsair 4x8GB 3200MHz cl16 ram, asus rampage V extreme, i7 5960x, sliverstone ft05 chassi som med sin konstuktion fungerar extremt bra med referens kort och corsair h80 gt pga chassits restriktioner och cpun
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3015778&view=b

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

VR lär jju kräva en skaplig rigg om du vill kunna köra spelen med maxade inställningar.

Jo det är klart men då skulle jag väntar till Pascal / Arctic Islands, de lär va mycket mer anpassade för vr. Men det är klart 980 Ti i SLI kommer funka!

Permalänk
Medlem

I den prisklassen hade jag nog väntat på Pascal snarare än att sänka tiotusentals kr på dagens mossiga Nvidia-kort.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Master of Overkill

Gillar alla som klagar på priset....

Seriöst bygg när pascal kommer då det är så nära ändå!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gillar alla som klagar på priset....

Seriöst bygg när pascal kommer då det är så nära ändå!

Hur långt borta är "nära"?

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk

Dom som klagar är väl de som inte har råd/ är avundsjuk.
Och bästa datorn för den summan finns det nog lika många modeller utav som användare på forumet

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

dum fråga du vad ska man ha en bil som kostar 1-10 miljoner kr till ? samma sak. är väl upp till var och en och 60K på dator är ju ingenting tycker jag

själv ska jag bygga ny burk som kommer kosta 250.000kr

Ja men det låter trevligt.

Hoppas du äger eller ha pengar kvar till en digitalkamera så du kan lägga upp bilder
på en sån monsterdator i galleriet.

För det har inte hänt att någon gjort hittills under mina 14år på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Dom som klagar är väl de som inte har råd/ är avundsjuk.
Och bästa datorn för den summan finns det nog lika många modeller utav som användare på forumet

Min första Intel-PC jag köpte (hyrde någon skräpdator från Thorn i tre år haha) kostade runt 40000:- och det var en MMX 233MHz med 128 MB RAM. Ett monster. Den höll i fem år vill jag minnas. Detta var väl runt 1996 tror jag kanske 1997, minns inte exakt, någon som har koll på processormodellerna och när de kom kan säkert fylla i. I dagens penningvärde motsvarar det väl runt 50.000:- och det kändes inte dyrt på något sätt. Jag fick ju en 17" monitor på köpet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Skulle alldrig slänga så mycket pengar på ssder.
Du skulle kunna spara pengarna och köra triple SLI med 980 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja men det låter trevligt.

Hoppas du äger eller ha pengar kvar till en digitalkamera så du kan lägga upp bilder
på en sån monsterdator i galleriet.

För det har inte hänt att någon gjort hittills under mina 14år på Sweclockers.

inget jag lovar att köpa utan planerar eventuellt. väntar på nyare Xeon processorerna ska komma + pascal innan det blir nåt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inget jag lovar att köpa utan planerar eventuellt. väntar på nyare Xeon processorerna ska komma + pascal innan det blir nåt

De där Xeon är jag duktigt nyfiken på också. Är själv i valet och kvalet och sitter idag med en sketen 4790K. Den orkar inte med riktigt. Eller, orkar kanske, men det tar en evinnerlig tid med somligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Bara jag som tvivlar på att TS faktiskt går i köptankar för detta? Ingen information om användningsområdet, inga svar och inga tidigare trådar eller så som talar för det. Men kan såklart ha fel, känns bara som att ingen köper en dator för 60 000 utan anledning.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Bara jag som tvivlar på att TS faktiskt går i köptankar för detta? Ingen information om användningsområdet, inga svar och inga tidigare trådar eller så som talar för det. Men kan såklart ha fel, känns bara som att ingen köper en dator för 60 000 utan anledning.

Men folk köper en bil för 300.000:- och ingen reagerar.
"Vad skall du ha bilen till?"
"Hur snabbt behöver du köra? (det är väl drygt 100 som är maxhastighet i sverige ändå)
"Köp den i mattsvart, det är billigare"
"Vinterdäck behöver du inte, det kan du köpa på blocket och montera själv"
"Strunta i extraljusen, du kommer ju ändå bara köra i stan"

...och så vidare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kom over till den roda sidan?

Webhallen varukorg

oh Shit, shots fired...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Inte ens en inbiten AMD-fanboy kan rekommendera AMD (Framförallt på CPU-sidan) i ett sånt prestandabygge. De finns i pricnip inget som talar för det. Grafikkorten är en annan femma men även där är ju 980Ti/Titan snabbast i det mesta?. Så om ditt inlägg var seriöst är det iaf en ide som kan skrotas direkt.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Men folk köper en bil för 300.000:- och ingen reagerar.
"Vad skall du ha bilen till?"
"Hur snabbt behöver du köra? (det är väl drygt 100 som är maxhastighet i sverige ändå)
"Köp den i mattsvart, det är billigare"
"Vinterdäck behöver du inte, det kan du köpa på blocket och montera själv"
"Strunta i extraljusen, du kommer ju ändå bara köra i stan"

...och så vidare.

Man behöver inte vara Einstein för att förstå om en tråd är seriös.

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Bara jag som tvivlar på att TS faktiskt går i köptankar för detta? Ingen information om användningsområdet, inga svar och inga tidigare trådar eller så som talar för det. Men kan såklart ha fel, känns bara som att ingen köper en dator för 60 000 utan anledning.

Ja han bara trollar, rätt uppenbart.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Men folk köper en bil för 300.000:- och ingen reagerar.
"Vad skall du ha bilen till?"
"Hur snabbt behöver du köra? (det är väl drygt 100 som är maxhastighet i sverige ändå)
"Köp den i mattsvart, det är billigare"
"Vinterdäck behöver du inte, det kan du köpa på blocket och montera själv"
"Strunta i extraljusen, du kommer ju ändå bara köra i stan"

...och så vidare.

Jag fick samtliga av de där kommentarerna i somras när jag köpte min nya bil Enda jag bommade var nog den om att köpa bilen i mattsvart för det är billigare

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Jag fick samtliga av de där kommentarerna i somras när jag köpte min nya bil Enda jag bommade var nog den om att köpa bilen i mattsvart för det är billigare

Ja, vi är ju olika alla och har minst sagt olika budget. En del svänger ihop datorpaket för mindre än min skärm kostar. Många studenter och en del som inte har så höga anspråk. Det är ok, men en liten annan liga och troligtvis en smula annat användningsområde.
Jag önskar det fanns lite nivåer i köpråd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K