borde inte min i7 6700k klocka ner sig vid idle?

Permalänk
Medlem

borde inte min i7 6700k klocka ner sig vid idle?

hej

har precis satt i ett asus z170 pro gaming och en intel core i7 6700k i min dator, och när jag startar real temp och har typ 2% load på processorn så står det att den körs i typ 4ghz, men borde den inte klocka ner sig själv när där inte är någon load på den eller är detta normalt på just 6700k att det ska vara så? jag kör med allt på default i bios så där har jag inte ändrat nåt som kan påverka det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

hej

har precis satt i ett asus z170 pro gaming och en intel core i7 6700k i min dator, och när jag startar real temp och har typ 2% load på processorn så står det att den körs i typ 4ghz, men borde den inte klocka ner sig själv när där inte är någon load på den eller är detta normalt på just 6700k att det ska vara så? jag kör med allt på default i bios så där har jag inte ändrat nåt som kan påverka det i alla fall.

Jo den borde den, men jag kommer inte ihåg vad det heter på Asus-korten. Kollat så speedstep är aktiverat och så? Något med Turbo har jag för mig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo den borde den, men jag kommer inte ihåg vad det heter på Asus-korten. Kollat så speedstep är aktiverat och så? Något med Turbo har jag för mig.

speedstep står på auto, hade en i7 2600k tidigare och den klockade ner sig själv vid idle i alla fall

Permalänk
Medlem

@mnsn
Kolla så att inte energischemat är satt till "prestanda" (med förutsättning att du kör Windows).

Visa signatur

Dator: FD R4 | EVGA SuperNOVA G2 750 W | ASUS Z97-A | Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | 500 GB M.2 NVMe | 2000 GB SSD | 6 TB HDD | Server 1: HP Microserver G7 N54L | 120 GB SSD | 15 TB HDD | Server 2: HPE Microserver G8 | 120 GB SSD | 16 TB HDD | HTPC: Intel NUC 6th Gen i3 SYH | 240 GB SSD | DDR4 2133 MHz 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ckert:

@mnsn
Kolla så att inte energischemat är satt till "prestanda" (med förutsättning att du kör Windows).

jag använder windows 10 och den står på balanserat,tror det är nåt i biosen man ska ändra

Permalänk
Medlem

@mnsn
Bra! Då är det inte det som är problemet iaf.

Visa signatur

Dator: FD R4 | EVGA SuperNOVA G2 750 W | ASUS Z97-A | Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | 500 GB M.2 NVMe | 2000 GB SSD | 6 TB HDD | Server 1: HP Microserver G7 N54L | 120 GB SSD | 15 TB HDD | Server 2: HPE Microserver G8 | 120 GB SSD | 16 TB HDD | HTPC: Intel NUC 6th Gen i3 SYH | 240 GB SSD | DDR4 2133 MHz 8 GB

Permalänk
Medlem

ingen som använder ett asus z170 pro gaming och en i7 6700k som vet vad som är problemet?

Permalänk
Medlem

gjorde precis en bios uppdatering och efter det klockar den ner sig till typ 3,3ghz i alla fall men har ingen aning om det är normalt eller om den ska klockas lägre för att anses "normalt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

gjorde precis en bios uppdatering och efter det klockar den ner sig till typ 3,3ghz i alla fall men har ingen aning om det är normalt eller om den ska klockas lägre för att anses "normalt"

Min 6700K klockar ner sig till ca 800MHz när jag inte har nått speciellt igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Min 6700K klockar ner sig till ca 800MHz när jag inte har nått speciellt igång.

vad har du för moderkort? jag kollade i biosen och speedstep står på enabled och turbo var också på enabled men när jag satte turbo på disabled så blev det ändå ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Min klockar också ner sig till 800Mhz vid idle. Har ett Asus Z170-A

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Min klockar också ner sig till 800Mhz vid idle. Har ett Asus Z170-A

ha du turbo enabled i biosen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

ha du turbo enabled i biosen?

Japp

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

jag med, vad kan det då vara för fel eftersom min processor inte klocka ner sig?

Permalänk
Medlem

Om man ställer in på XMP-profil i BIOS så kommer en fråga upp om någon Asus Core Enhancement skit vill jag minnas. Alternativet är att köra Intels vanliga genom att trycka "No". Det är inte så att det är det som spökar och att du missat detta?

Pröva alltså att gå från Xmp till auto, och sedan till XMP igen och när frågan dyker upp så väljer du "Nej".

Edit: en annan sak jag tänkte på är ifall du har synkat alla kärnor i BIOS, pröva ställa in egen multiplier på stock-hastigheten. Dvs. 40(42?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

testa ändra detta värdet.

Permalänk
Medlem

Råkat ut för samma problem med senaste biosen (1302) på Maximus VIII Gene. Med förra biosversionen (1202) klockade processorn ner sig till 800MHz. Nu med exakt samma inställningar i bios tuffar 6600k på i 4,6GHz hela tiden. Prövat ändra speedstep från auto till enabled med samma resultat.
Samtidigt som jag flashade om bios till det senaste passade jag oxå på att uppdatera HWinfo64 programmet. Kan vara så att programmet läser in fel värden..

Permalänk
Medlem

tror jag har hittat vad som var fel nu, jag använde mig av realtemp 3.70 för att kolla temperatur och clock på processorn och där är antagligen en bugg i det programmet för när jag provade med cpuid så klockar processorn ner sig till ungefär 800mhz så det är normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludo:

Råkat ut för samma problem med senaste biosen (1302) på Maximus VIII Gene. Med förra biosversionen (1202) klockade processorn ner sig till 800MHz. Nu med exakt samma inställningar i bios tuffar 6600k på i 4,6GHz hela tiden. Prövat ändra speedstep från auto till enabled med samma resultat.
Samtidigt som jag flashade om bios till det senaste passade jag oxå på att uppdatera HWinfo64 programmet. Kan vara så att programmet läser in fel värden..

Hwinfo visar rätt för mig, antar jag... Runt 800 i idle med samma moderkort och biosversion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är hwinfo (v5.12-2740) som spökar hos mej.

Permalänk
Medlem

Någon som löst sitt problem? Åkt på samma sak nu märkte jag tidigare idag. För tillfället är jag inte vid datorn men en sak som slog mig just nu är att jag installerade Samsung Magician för två dagar sedan och aktiverade "maximum performance"-läget samt. Rapid-läget för min SSD

Permalänk
Skrivet av HotLegs:

jag installerade Samsung Magician för två dagar sedan och aktiverade "maximum performance"-läget samt. Rapid-läget för min SSD

Det ändrar så prollen inte klockar ner sig, bara att ändra tillbaka manuellt i energischemat igen.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M