Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nuså har även jag varit till Netonnet och bytt ut min skärm. Inga problem att få den utbytt, mycket bra service av Netonnet.
Kommer tyvärr inte hinna jämföra något eller fota innan jul. Men den verkar betydligt bättre iaf.
Plockade en själv på lagerhyllan som hade en ny hel och fin kartong utan "QC Passed" klistermärke. Tyckte även att förpackningen inuti var annorlunda, men jag kanske bara minns fel.
Tillverkad i Oktober.
Får återkomma när jag haft tid att utvärdera denna.

uppdatering?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tänkte komma med en uppdatering nu när jag haft skärm #3 ett par veckor...

Denna skärm känns väldigt bra: lite glow nere (och minimalt uppe) i högra hörnet och de gånger jag tror mig se en död pixel visar det sig vara smuts (och utanpå skärmen denna gång!)...
Det enda jag är lite orolig över är att skärmen klickat/hoppat till ett par gånger och sedan visat en förvrängd bild. Jag har ett par Argon 7460A högtalare som står precis bredvid och dessa har krånglat och knäppt på/av lite på sista tiden, kan de störa ut skärmen på något sätt? Jag tänker typ magnetfält som påverkar skärmen?? Detta var dock inget som hände med de två först PG279Q skärmarna och högtalarna krånglade redan då, så verkar inte så troligt...
Kommer inte ihåg om det räckte med att starta om skärmen eller om jag behövde starta om datorn för att bilden skulle se normal ut igen, har bara hänt 2-3gånger under 2 veckors användning. Någon som vet vad det skulle kunna vara?

Bild tagen ganska nära, brightness 23:

Bild tagen framför höger sida bara för att visa att IPS-glow försvinner:

Förvrängd bild när skärmen hoppat till:

ord
Permalänk
Medlem

@CpTiger

Låter ju kanon allt utom det sista du nämnde med att skärmen hoppar till och får en förvrängd bild. Har själv inte hunnit testa skärmarna några längre perioder, i och med att jag oftast redan hunnit skicka tillbaka dem pga andra fel.

Hur länge kvarstår problemet? Hoppar den tillbaka direkt, eller krävs det att du startar om skärmen, eller måste den vila ett tag?

Kör du GSYNC aktivt hela tiden, eller kör du den överklockad till 165Hz? Tänkte om det kan ha något med det att göra. Typ att gsync-modulen överhettas, eller att skärmarna inte är riktigt helt stabila i 165Hz?

Har för mig att liknande problem med "förvrängd bild" har återfunnits hos pg278q också. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN

Det har bara hänt mig någon gång och sen för tjejen någon gång när jag inte var hemma, så kommer inte ihåg exakt vad som behövde göras. Vet att tjejen startade om skärm+dator, men kommer inte ihåg om det var samma för mig. Den behövde inte vila någon längre period iaf.

Och jag kör numera G-SYNC i stort sett hela tiden då den annars höll på att växla av/på när jag alt-tabbade in och ut ur spel och det kunde resultera i andra problem i spelet sen...
Har inte överklockat, 144Hz är mer än nog för mig och i reviews så verkar 144Hz resultera i bättre bild än 165Hz...

Har försökt googla lite, men inte hittat något om problemet än, iaf inte på PG279Q...

Permalänk
Medlem

Dessa paneler alltså. Vet inte om man bara ska ge upp.

Var och hämtade mitt tredje exemplar. Paketet var i betydligt bättre skick, inga gamla rester av kollinummer på paketet. Dock hade den fortfarande en QC-sticker och var igentejpad med en bredare tejp.

Packade upp och installerade skärmen. För första gången får jag upp förfrågan om jag vill ha igång Light in motion. Detta har jag aldrig blivit förfrågad tidigare då jag startat de för första gången. Uniformity är bättre, men inte bra. Ser skillnad på skärmens övre vänstra respektive högra del.

Även på detta exemplar har jag ett dammkorn (täcker drygt 9 pixlar) som är grått och syns mest på vita bakgrunder.

Har bara kollat som snabbast efter pixelfel, men inte hittat något ännu.

BLB och glow har jag inte heller kunnat undersöka mer då det fortfarande är relativt ljust i omgivningen. Men det känns som skärm #2 var snäppet bättre på den fronten.

Det är helt otroligt hur bristande deras kvalitetskontroller kan vara, speciellt för en skärm som kostar så mycket.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på att lämna tillbaka min och vänta på nåt annat under året istället... Är man inte helt nöjd så borde man lämna tillbaka medan man har chansen..
Dessutom funderar jag på en 21:9 skärm istället.. Typ acer x34 .. Dock får man väl samma blb och ipsglow problem med dom med..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Dessa paneler alltså. Vet inte om man bara ska ge upp.

Var och hämtade mitt tredje exemplar. Paketet var i betydligt bättre skick, inga gamla rester av kollinummer på paketet. Dock hade den fortfarande en QC-sticker och var igentejpad med en bredare tejp.

Packade upp och installerade skärmen. För första gången får jag upp förfrågan om jag vill ha igång Light in motion. Detta har jag aldrig blivit förfrågad tidigare då jag startat de för första gången. Uniformity är bättre, men inte bra. Ser skillnad på skärmens övre vänstra respektive högra del.

Även på detta exemplar har jag ett dammkorn (täcker drygt 9 pixlar) som är grått och syns mest på vita bakgrunder.

Har bara kollat som snabbast efter pixelfel, men inte hittat något ännu.

BLB och glow har jag inte heller kunnat undersöka mer då det fortfarande är relativt ljust i omgivningen. Men det känns som skärm #2 var snäppet bättre på den fronten.

Det är helt otroligt hur bristande deras kvalitetskontroller kan vara, speciellt för en skärm som kostar så mycket.

Testa Acer XB271 istället, är otroligt nöjd med mitt exemplar har kanske har haft tur med att lyckas få ett ex utan bleeding och döda pixlar men sannolikheten verkar ändå större att få en bra Acer XB271 framför en bra Asus PG279.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Testa Acer XB271 istället, är otroligt nöjd med mitt exemplar har kanske har haft tur med att lyckas få ett ex utan bleeding och döda pixlar men sannolikheten verkar ändå större att få en bra Acer XB271 framför en bra Asus PG279.

Jag får nog göra det. Får bara vänta tills det kommer något bra erbjudande. Om det inte hade varit för BF-priset så hade jag gett upp för länge sen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Jag får nog göra det. Får bara vänta tills det kommer något bra erbjudande. Om det inte hade varit för BF-priset så hade jag gett upp för länge sen.

Köpte min PG279 på BF jag med men hade tur med att Electrowold hade 10% på gaming skärmar vid tillfället så det blev inte så mycket dyrare..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Köpte min PG279 på BF jag med men hade tur med att Electrowold hade 10% på gaming skärmar vid tillfället så det blev inte så mycket dyrare..

Ja, nä det lät inte så dumt. Det är väl något sådant jag får spana efter.

Tänkte också invänta om det är några fler rapporteringar med skärmar tillverkade i november, om det verkar nå bättre.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Fick hem min andra skärm idag.
QC sticker på lådan, dubbeltejp. plasten som satt runtom skärmen helt skrynklig, även den tjockare plasten som satt framför var helt ihopvikt.

oktober panel, dock betydligt mindre märkbar blb.
finns lite uniformity, lite gulaktiv på övre delen.

dessa skärmar alltså... :/

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Bara för att skriva min erfarenhet (om än kort) med mina två skärmar:

Fick tag på mina i Fredags och har sedan dess haft dem gåendes nära på 24/7, för att "stressa" dem för att om möjlig finna några problem med dem.
De är båda två utan QC stickers och verkar vara från en nyare batch, gissningsvis November då de precis inkommit ifrån leverantören. Butiken jag köpte dem från var Webhallen.

0 döda pixlar, vitt, svart, RGB. Helt fantastiskt men kanske vad man väntade sig för skärmar på detta pris.
Min ena har lite BLB ifrån nedre högra hörnet (knapparnas hörn) men inget som missfärgar Vitt, utan endast syns som en 1cm-bred hinna på svart backgrund, ca 5cm lång (uppåt) ifrån nedre hörnet. Den andra har inget synligt BLB eller IPS-Glow vid 30cm-50cm avstånd, vilket jag anser är precis så de ska vara - denna är nu min Main-skärm.

Dessa kontroller har alla gjorts vid ca 120 cd/m2 (nådde inte bättre än 119cd/m2) men jag kan ej klaga.
Inga problem med det som tidigare personer nämnt, med smuts eller öppnade/glappande hörn.

Jag kan ha haft tur eller så fick jag en skärm ifrån en ny Batch där de har fixat problemen sina. I vilket fall som helst, så hoppas jag nu kunna sitta på dessa två skärmar en lång tid framöver.

Ni som har haft problem, jag önskar er lycka till.

Permalänk
Medlem

@Denzoh

Härligt, grattis! Sånt här ger en nya hopp.

Du ser vilken batch, eller vilken månad den är tillverkad på skärmens baksida, under kanten där man stoppar in kablarna.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@Denzoh: Grattis.
Återkom gärna med batch månad som nämned ovan.. Från skärmens baksida! Trodde inte det fanns november batchar..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001
Jo jag har hört det rapporteras på overclock.net och någon recension på amazon. Så de existerar åtminstone Hade varit najs om de börjar dyka upp allt mer hos våra återförsäljare.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN: Ja abolut.. Nu har säkert många återförsäljare sålt slut på sina lager av skärmen och börjar väl få in nya till januari.. Har de nyare batches så borde det absolut dyka in snart..
Hoppas verkligen att Denzoh har fått ett bra november exemplar och att man kan förvänta sig det av nästa batch.. Isåfall kommer jag byta min en gång till ifall netonnet tillåter..
Annars lämnar jag tillbaka den och köper en 21:9 skärm under året istället...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001
Hoppas också det. Det bådar i alla fall gott att netonnets lager är tomt, och att de inväntar en ny leverans. Kanske också ska ge det en till chans och byta den för sista gången. Ska avvakta och fundera hur jag ska göra.

Ja om det är något fel på skärmen så har du all rätt att göra det.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Vad det är skillnad på lagershop och lagershop, var och lömnade in min andra skärm idag. Personalen hävdade att jag kunde få en utbytesskärm ifall jag betalade fullpris(köpte min på b-friday)
Jag vägrade och efter lite om och men så fick jag rätt och kommer att få en ny skärm hemskickad.
Första gången jag lämnade in den var det imga bekymmer alls.

Nu får man hoppas det blir en november batch.
Är den kass ger jag upp och gör en ångerrätt.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@RawN
@Nima2001

Gott Nytt på er!

Kollade under kanten vad för Batch/datum det stod och tyvärr, var det Oktober 2015 och inte en November som jag trodde.
Liksom NetOnNet, Inet och så gott som alla återförsäljare däremot, så hade Webhallen stor avsaknad av skärmarna och fick precis nyligen in denna leverans så kan jag bara gissa att det är ifrån en något bättre tillverkningsgrupp... Eller så hade jag bara tur. :-S

Men inga QC-stickers på några av WH's (I sthlm) lådor på denna leverans och jag har iaf inga problem med mina två skärmar.

Permalänk
Medlem

Gott nytt år på er ja!

Tänkte bara uppdatera och säga att jag nu varit och lämnat tillbaka min tredje skärm på Netonnet. Det var inga som helst problem, de var väldigt tillmötesgående som alltid. Eftersom de just fyllt på sitt lager så valde jag att ge det en sista chans. De erbjöd mig även gratis hemleverans, så borde få den redan imorgon.

Jag hoppas verkligen att det blir bra denna gång. För detta blir mitt absolut sista försök.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Min utbytesskärm skickades också idag, blir mitt sista försök med.

Hoppas verkligen på en bättre batch den här gången.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk

Tjena, är det någon som fått ett bra ex map BLB, glow, pixelfel och den jäkla gula hinnan på övre 1/3 av skärmen? Köpte min på BF men kommer nog lämna tillbaka den och testa en xb271hu eftersom ingen i denna tråd har fått ett bättre ex vid byte....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

@xxxPaladinxxx:

fick min nya skärm idag, ingen blb, inga döda pixlar. Glow finns på alla ips skärmar.
tyvärr enda negativa är gul hinna uppe i vänstra hörnet, inte jättemkt men den finns där.

muspekaren står i mitten av skärmen som ref, det som syns uppe i högra hörnet är glow, sitter man vid skärmen syns det inte.

funderar starkt på att behålla detta exemplar, trots det gulaktiga i vänstra hörnet som ärligt talat bara syns vid kritvita hemsidor.
vid spel och film märker man inget.

edit: November batch

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan

Det här verkar riktigt lovande!! Spännande med november batch. Antar att det inte var någon QC-sticker på den heller? Uppskattningsvis, hur stort område tar den gulaktiga hinnan upp, är det 1/4 av skärmen om man delar upp den i "kvadranter"(rektanglar) eller är det bara närmast hörnet?

Väntar spänt på min leverans också, hoppas den hinner komma ikväll, annars måste jag vänta till torsdagkväll då det är röd dag imorgon.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN:

nej ingen QC lapp på
ja det är 1/4 av skärmen, kanske något mindre.

jag pallar inte byta fler gånger, chansen att jag får en bättre skärm är minimal. Antingen behåller jag den eller ångrar köpet, ska tänka på det några dagar

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan
Okej, ja nä det förstår jag. Man vill ju vara helt nöjd, speciellt när man lägger så mycket på en sån här produkt. Gör så

Återkommer med mer info när jag får mitt exemplar också

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN:
Hoppas din blir ännu bättre, håller tummarna

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Skrivet av hajvan:

@xxxPaladinxxx:

fick min nya skärm idag, ingen blb, inga döda pixlar. Glow finns på alla ips skärmar.
tyvärr enda negativa är gul hinna uppe i vänstra hörnet, inte jättemkt men den finns där.

http://i.imgur.com/L7OIVPJ.jpg

muspekaren står i mitten av skärmen som ref, det som syns uppe i högra hörnet är glow, sitter man vid skärmen syns det inte.

funderar starkt på att behålla detta exemplar, trots det gulaktiga i vänstra hörnet som ärligt talat bara syns vid kritvita hemsidor.
vid spel och film märker man inget.

edit: November batch

hmm, alltså är den gula hinnan kvar på november-batchen också....
jag har inte så mycket bleed/glow men stör mig på färgskiftningen när man surfar osv...
blir nog en retur då.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Just mottagit min fjärde skärm och jag har en bra magkänsla! Har bara packat upp skärmen i värmen, känns att den varit ute i kylan ett tag.

Till de goda nyheterna!
- Ingen QC-sticker, den är inte öppnad sen innan dvs (känns bra haha)
- Tillverkad i November 2015
- Serienummret börjar på FBLMQ, inte FALMQ som de andra skärmarna jag har testat(Verkar bero på när de är tillverkade^^)

Är så taggad på att dra igång och testa den, hoppas hoppas den är bra nu!

Återkommer med uppdateringar

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Skrivet av RawN:

Just mottagit min fjärde skärm och jag har en bra magkänsla! Har bara packat upp skärmen i värmen, känns att den varit ute i kylan ett tag.

Till de goda nyheterna!
- Ingen QC-sticker, den är inte öppnad sen innan dvs (känns bra haha)
- Tillverkad i November 2015
- Serienummret börjar på FBLMQ, inte FALMQ som de andra skärmarna jag har testat(Verkar bero på när de är tillverkade^^)

Är så taggad på att dra igång och testa den, hoppas hoppas den är bra nu!

Återkommer med uppdateringar

spännande!!!!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum