Asus Rog Swift G-Sync (PG278Q) Kvalitetsproblem eller konsturktionsfel?

Permalänk
Skrivet av vr00mfondel:

Vet inte hur mycket du känner till om problemen med skärmen, eller hur mycket du får diskutera det ASUS_Caroline, men får fråga ändå;

Har man kommit fram till vad det är som gör att skärmarna strular? Misstankarna från ägarna verkar ju vara g-sync enheten, och sedan jag fick hem skärm nummer 3 har jag helt enkelt struntat i att slå på g-sync (och hittills har den fungerat felfritt).

Som jag förstår det har det o göra med att Gsync modulen blir för varm från att ha läs runt på internet. Skulle förklara varför min helt plötsligt gick sönder efter sommaren.

Permalänk
Medlem

Jag har min andra PG278Q ROG Swift skärm nu, jag tog ut den från webbhallen då jag köpte den första från komplett(Där jag aldrig någonsin mer kommer att köpa dyra prylar ifrån).

Skärmen har fungerat felfritt sen dess tills denna vecka. Skärmen börjar helt random flasha kolsvart till normalt igen. Ibland stänger den av sig och får "no signal". Det kunde bero på att DisplayPort kabeln glappar. Jag läste även det där om att G-sync kortet överhettas på många andra forum. Senast för en knapp halvtimma sen så blev skärmen helt grynig med horisontella sträck som gjorde att text blev HELT oläsbart och jag kunde inte alls skilja på vilka ikoner som var vilka. Jag tog bilder på detta.

Min fråga är egentligen denna, om jag går tillbaka till webbhallen med skärmen kan jag då kräva mina pengar tillbaka istället för att få en likadan? Jag tänkte att jag skulle visa dem en bra recension som jag såg på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=DtXAHPUmol0) om varför man inte ska köpa den, plus att jag slänger upp denna tråd från SweClockers så att dem får se hur många som faktiskt har samma problem.

Jag har alltid litat på webbhallen så jag hoppas att dem gör det rätta valet.

Frågan är om man vågar testa den nya versionen som har IPS panel.

Tankar på detta?

Visa signatur

- ekloeef i7 6700k, 2x EVGA Titan Black, 16GB Corsair Vengence DDR4

Permalänk
Skrivet av ekloeef:

Jag har min andra PG278Q ROG Swift skärm nu, jag tog ut den från webbhallen då jag köpte den första från komplett(Där jag aldrig någonsin mer kommer att köpa dyra prylar ifrån).

Skärmen har fungerat felfritt sen dess tills denna vecka. Skärmen börjar helt random flasha kolsvart till normalt igen. Ibland stänger den av sig och får "no signal". Det kunde bero på att DisplayPort kabeln glappar. Jag läste även det där om att G-sync kortet överhettas på många andra forum. Senast för en knapp halvtimma sen så blev skärmen helt grynig med horisontella sträck som gjorde att text blev HELT oläsbart och jag kunde inte alls skilja på vilka ikoner som var vilka. Jag tog bilder på detta.

Min fråga är egentligen denna, om jag går tillbaka till webbhallen med skärmen kan jag då kräva mina pengar tillbaka istället för att få en likadan? Jag tänkte att jag skulle visa dem en bra recension som jag såg på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=DtXAHPUmol0) om varför man inte ska köpa den, plus att jag slänger upp denna tråd från SweClockers så att dem får se hur många som faktiskt har samma problem.

Jag har alltid litat på webbhallen så jag hoppas att dem gör det rätta valet.

Frågan är om man vågar testa den nya versionen som har IPS panel.

Tankar på detta?

Verkar som du har fått precis samma problem som jag fick. Lite svårt o se på denna bilden men fotot togs direkt när det uppstod och blev bara värre för varje dag tills det var över hela skärmen. (bild)

Jag gjorde en RMA och det tog en väldans tid men efter hjälp från Caroline här på swec forumet så gick det undan med att få ersättningen och än så länge så har den inte felat (typ 1 mån nu).

Jag har ingen aning hurvida svårt det är att få dem att acceptera att du får pengarna tillbaka och skickar tillbaka skärmen. Tror faktiskt inga av dessa nätbutiker kör RMA själva utan hänvisar till Asus egna i första hand. Kanske du måste gå igenom så att du får den "lagad" alternativt en ny ersättningsskärm innan du kan kräva pengarna tillbaka, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Min andra PG278Q verkar nu också ha börjat uppvisa fel med blurrig text/liknande, någon gång om dagen blinkar skärmen till svart och tillbaka, och när man väcker skärmen ur sleep när man varit ifrån datorn ett tag händer det att texten är konstig, det händer inte hela tiden, men om det börjar uppvisa sig ofta igen är det väl dags att kontakta ASUS på nytt.

Fick ju denna i utbyte mot min gamla som uppvisade blurrig text hela tiden i några dagar fram tills att bilden blev vit och dog totalt.

Nuvarande skärmen har byggdatum December 2014.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Gör er av med denna skärmen fortast möjliga. Förr eller senare pajar dom alla, speciełlt med G-sync igång. Köp en Acer XB270HU, lite dyrare men dubbelt så bra skärm att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Gör er av med denna skärmen fortast möjliga. Förr eller senare pajar dom alla, speciełlt med G-sync igång. Köp en Acer XB270HU, lite dyrare men dubbelt så bra skärm att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Acern verkar onekligen bra, synd att den förstörs av glossy-färgen

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tjarven:

Gör er av med denna skärmen fortast möjliga. Förr eller senare pajar dom alla, speciełlt med G-sync igång. Köp en Acer XB270HU, lite dyrare men dubbelt så bra skärm att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker jag inte, faktiskt testat dom flesta nu i 7k + prisklass.

Tyvärr glossy går bort direkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Har nu kört på min (tredje) sedan 31/8 -15, vilket är längre tid än någon av dom två första höll.

Dock har jag kört med G-sync avslaget sedan dag 1, så det stärker ju definitivt misstankarna om att det är g-sync enheten som är strulet.

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vr00mfondel:

Har nu kört på min (tredje) sedan 31/8 -15, vilket är längre tid än någon av dom två första höll.

Dock har jag kört med G-sync avslaget sedan dag 1, så det stärker ju definitivt misstankarna om att det är g-sync enheten som är strulet.

Ja det är tydligen den överklockade G-sync modulen som inte håller. ULMB är i mitt tycke en bättre teknik att slippa tearing och samtidigt köra högre fps. Så kör det istället för G-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

@tjarven: Själv sitter jag på en XB270HU sedan veckan innan jul, jag upplever samma problem med den, svart flicker och suddig text, exakt som rapporterats i screenshots ovan. Så tyvärr är den inte helt utan denna problematik.

Jag har precis börjat söka runt efter orsaker till detta, då det till slut blev störande och jag vill finna bakgrunden till detta beteende. Troligt är i sådana fall G-sync modulen, då skärmen i övrigt inte har mycket gemensamt med ASUS:en.

Om det framkommit något som löser detta skulle jag vara tacksam om någon i tråden kan peka mig vidare!

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla inlägg där folk byter sina skärmar stup i kvarten. Vad jag läst så har alla skärmar exakt samma fabriksfel. Problemet försvinner inte. Varför fortsätter ni och hoppas på att få ett annorlunda resultat?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Förstår inte alla inlägg där folk byter sina skärmar stup i kvarten. Vad jag läst så har alla skärmar exakt samma fabriksfel. Problemet försvinner inte. Varför fortsätter ni och hoppas på att få ett annorlunda resultat?

För att Asus säger att det inte rör sig om ett utbrett fel och därav är man tvungen att byta skärmen 2 gånger (för samma fel), innan man kan få den krediterad. Jag är mitt i den processen just nu med Asus. Även fast jag själv föreslog att få den krediterad så vill dom att jag ska ta emot en ersättnings skärm istället. Och jag har samma fel på skärmen som övriga i den här tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Inne på min andra skärm nu, den lider av exakt samma problem som den första men med det här exemplaret så syns dom vertikala linjerna ännu tydligare, så även denna går tillbaks..
Synd att Asus inte vill lyssna på deras kunder.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inne på min andra skärm nu, den lider av exakt samma problem som den första men med det här exemplaret så syns dom vertikala linjerna ännu tydligare, så även denna går tillbaks..
Synd att Asus inte vill lyssna på deras kunder.

Ta tillbaka skärmen till butiken där du köpte den och gör en reklamation på den och lämna tillbaka den helt enkelt. Du behöver inte gå via ASUS även om din återförsäljare säger att du måste göra det. Men enligt svensk konsument lag är det butiken du har köpt den hos som har allt ansvar och skall ombesörja så väl garanti ärenden och reklamationer. Det är nämligen dem du har gjort en affär med inte tillverkaren.

Sedan är det bara att hänvisa till detta forum och alla problem som finns med den så skall de inte krångla om de krånglar hör av dig till din konsumentombudsman hos din kommun och de kommer att hjälpa dig med att få köpet hävt vi en reklamation.

Permalänk
Medlem

Har med detta problem
Kommer och går. ränder överallt.
skit störande

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

beställde min swift nu i veckan då komplett hade asus dag,nån som köpt sin väldigt nyligen som fortfarande upplever alla fel som beskrivs här,läst mkt gott om skärmen men efter all läsning här blir man lite skraj ju,uppskattar svar från båda användare och av asus själva.
tack

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Kort version av min erfarenhet med skärmen + ASUS.

Köper en 278Q, överlycklig, helt sjukt bra skärm. Efter ett par veckor börjar problemen. Lightbleed of death på vänster sida och i nedre vänstra hörnet, konstiga ränder och bilden blir pixlig/suddig då och då. Kontaktar ASUS för hjälp och får fylla i nån formulär. Jag blir lovad en utbytesskärm som levereras av världens kanske mest tidsoptimistiska bud (ringer 9 på förmiddagen "kommer snart" dyker upp runt 16:00). "Nya" skärmen är begagnad, flottig och repig display, menyn på tyska och även den har lightbleed. Flippar totalt och ringer upp ASUS direkt. Skriker på nån stackare en stund innan jag ber om ursäkt och ber att få återkomma då jag helt enkelt är för lack. Ringer upp dagen efter och förklarar att de inte kan skicka ut en skärm som bevisligen har skickats in av någon annan då den är trasig. "Det är så vi gör" är svaret jag får. Lovas en "ny" skärm men jag måste starta ett helt nytt ärende med allt det innebär. "Nya" skärmen dyker upp. Gissa vad? Japp, begagnad skärm. Limmade kanter, menyn på tyska, lightbleed i botten. Tröttnar totalt och ger bara upp. Har kört med den här pissiga ersättningsskärmen tills nu när jag bestämt mig för att ta striden igen. Skärmen har limmade kanter, lightbleed i botten och nu även en fet död pixel (ser ut som ett kluster). Den här gången är det ny skärm som gäller (enligt konsumentköplagen).

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Fjärde skärmen är nu på plats. Inget glow och inget light bleed men panelen har en tryckskada som gör att ett område på 6x6 pixlar ungefär visar förvrängd bild. ASUS, vad i självaste fan håller ni på med?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Även problem med min skärm införskaffad för 4 månader sedan och nu börjar den klocka ner sig från 144hz till 85 hz

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela hur det gick för mig.
Det blev en acer xb270hu ips. Lite glow, något damkorn som fastnat i panelen. Bättre bild och bet.vinkl pga av ips istället för tn. Men framförallt inga jäkla linjer tack!

Så vad väljer man idag

Acer xb270hu paneltyp AUOptronics M270DAN02.3
Acer xb271hu paneltyp AUOptronics M270DAN02.6
Asus PG279Q paneltyp AUOptronics M270Q008 V0

M270DAN02.6 håller högst kvalite och är bäst sen kan man alltid ha otur i panellotteriet PUNKT!

De andra två är likvärdiga tycker jag.

Självklart har asus rog;en snyggast design 😀