Mest prisvärda molntjänst?

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda molntjänst?

Hej!

Har massor av bilder som jag skulle vilja få över till en molntjänst. Vilken är mest prisvärd när det gäller lagringsutrymme?

Mvh,

Permalänk
Medlem

Mega, Kim Dotcom's tjänst. 50GB krypterat gratis.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mega är bra, då du får 50 GB helt gratis. Dock kan bilder vara väldigt stora, speciellt om det är fotografier vi pratar om.

Om du har en server där hemma som du har en massa lagringsutrymme i, så är ownCloud det bästa alternativet.

Om du vill kunna dela ut dina fotografier, samtidigt som du kan lagra andra filer utan delning, så är Google Drive (runt 110 kr per månad) det bästa valet, enligt mig. Men om du är ute efter oändligt med lagringsutrymme, men vill inte dela ut något (alltså, från molnet), så är Crashplan (runt 50 kr per månad) det bästa valet (åter igen, enligt mig).

Båda priserna varierar, "tack vare" aktiekursen. Den här månaden kostade Google Drive något öre över 111 kr för min del, medan Crashplan tog något öre över 52 kr.

Jag hade skrivit lite knasigt lite här och var
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

MS Office 365 personal. 65kr/månad, 1tb i molnet. Nås från datorer, plattor och telefoner

samt att du får ett lagligt office paket

// LZ

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla tips! Ska se vad de blir för något

Måste se till att säkerställa bilder på kidsen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snibel:

Stort tack för alla tips! Ska se vad de blir för något

Måste se till att säkerställa bilder på kidsen osv.

Om det handlar om ren säkerhetskopiering utav något som Du lagrat hemma så rekommenderar jag CrashPlan p.g.a. pris samt obegränsat utrymme.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Amazon är svårslaget med 12$ om året för foton. Dock får man själv hålla reda på vad som är uppladdat så jag använder det enbart som ett sekundärt alternativ. https://www.amazon.com/clouddrive/home

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Amazon är svårslaget med 12$ om året för foton. Dock får man själv hålla reda på vad som är uppladdat så jag använder det enbart som ett sekundärt alternativ. https://www.amazon.com/clouddrive/home

Ptja. Det var ju ett bra pris, men Flickr erbjuder 1 TB (hur lagringsutrymmet är kalkylerat) för 0 kr per år Något som jag förstås glömde nämna i mitt förra inlägg. Jag använder nämligen mig av Google Drive för säkerhetskopiering av mina fotografier, då deras sökmotor gör sökandet vansinnigt smidigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

MS Office 365 personal. 65kr/månad, 1tb i molnet. Nås från datorer, plattor och telefoner

samt att du får ett lagligt office paket

// LZ

Sen får man faktiskt 5 konton, med 5 office paket och 5x1 TB lagring. Har det själv, och get office till min bror, och har 2 konton själv. Och använder det för att göra backup på mina foton.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Office365 personal är väldigt prisvärd. Du får 1tb molnlagring och alla office program för bara 65kr i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Sen får man faktiskt 5 konton, med 5 office paket och 5x1 TB lagring. Har det själv, och get office till min bror, och har 2 konton själv. Och använder det för att göra backup på mina foton.

Delvis korrekt, det är om du köper Family för 89kr / månaden, oxo grymt prisvärt

Har kört privat i 3 månader nu, funkar klockrent

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Delvis korrekt, det är om du köper Family för 89kr / månaden, oxo grymt prisvärt

Har kört privat i 3 månader nu, funkar klockrent

// Lazze

Så var det kanske, jag tog den med 5 konton, så har 2 själv just nu, 1 till min bror och 1 till far, sen har jag fortfarande 1 oanvänd.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Är inte Google Photos helt gratis?

Visa signatur

MacBook Air 13" Mid 2015
iPhone 6S Plus Guld 64GB
Apple Watch Sport 42mm Space Grey
Playstation 4 | Sony MDR-1RBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4cmannen:

Är inte Google Photos helt gratis?

Ja, typ. https://support.google.com/photos/answer/6220791?hl=en&ref_to...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

MS Office 365 personal. 65kr/månad, 1tb i molnet. Nås från datorer, plattor och telefoner

samt att du får ett lagligt office paket

// LZ

Det där undrar jag om jag skulle skaffa till Windowsdatorn. Funkar det att alla konton på datorn kan använda det då?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där undrar jag om jag skulle skaffa till Windowsdatorn. Funkar det att alla konton på datorn kan använda det då?

Ja det kommer det att göra om du installerar onedrive och loggar in med SAMMA konto i Onedrive på alla windows-konton på maskinen.

Vad det gäller office paketet, så måste licensägaren vara inloggad i t.ex. word, men om ni inte har några hemligheter för varandra så är det ju inga problem. Eller så satsar du 89kr/månaden och får 5x 1tb onedrive + 5st office licenser

mvh Lazze