Ny PSU fungerar inte som det ska?

Permalänk

Ny PSU fungerar inte som det ska?

Hej Alla,
Testar med att lägga ut en tråd om det är någon som sitter på ovärderlig info...

Jag köpte i dagarna ett FD Newton 1000W från Inet (vet, overkill men det var ju billigt! ). Syftet var att denna skulle ersätta min 500W BQ-agg jag använder i sonens dator för att inte riskera att överbelasta agget.

Sonens dator är:
CPU Intel i5 3570k
Asus P8Z77-M PRO
16Gb Corsair
Gigabyte R280X

När jag pluggar in det nya agget och trycker på startknappen snurrar bara CPU- fläkten till lite, sedan dör den. Det går inte trycka igen på knappen utan man måste slå av agget och sedan på igen för att fläkten skall snurra (för att dö igen eter 2-3 sekunder). Kopplar jag in mitt BQ igen fungerar det klockrent (gröna MB- lampan lyser hela tiden oavsett agg).

Testade sedan agget i min dator:
CPU Intel i5 4690k
Asus ASUS Z97-A
16Gb Kingston
Sapphire R290
PSU HX 650W Corsair

Nu verkar det som om agget går igång. Testade bara bara 24 pin och 8 pin, men allt började snurra osv utan att avta. Lite lustigt att fläktarna började snurra på GPU:n, trotts att detta agg inte var inkopplat (antar det får lite ström från PCI-e porten?).

Frågan är, är inte alla PSU kompatibla med olika plattformar som moderkort etc? Eller gjorde jag nått generalfel någonstans?

Permalänk
Medlem

@Brannigan: Det enda jag tänker på som brukar vara anledningen till att fläkten surrar till och sedan slocknar datorn är att man glömmer koppla in 4/8 pinnars kontakten till cpu'n.

Permalänk
Medlem

Att agget stänger ner kan vara en säkerhetsfunktion,
som stänger ner agget pga felkoppling/kortslutning.

-Inget annat som är ändrat/utbytt?
-Dubbelkolla en gång till att allt är rätt kopplat.
(Det är inte så att ni återanvänder någon modulär kabel från annat nätagg?)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brannigan:

Jag köpte i dagarna ett FD Newton 1000W från Inet (vet, overkill men det var ju billigt! ). Syftet var att denna skulle ersätta min 500W BQ-agg jag använder i sonens dator för att inte riskera att överbelasta agget.

Sonens dator är:
CPU Intel i5 3570k
Asus P8Z77-M PRO
16Gb Corsair
Gigabyte R280X

Några 1kW är inte nödvändigt, systemet i sig drar inte ens 250w ur väggen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Att agget stänger ner kan vara en säkerhetsfunktion,
som stänger ner agget pga felkoppling/kortslutning.

-Inget annat som är ändrat/utbytt?
-Dubbelkolla en gång till att allt är rätt kopplat.
(Det är inte så att ni återanvänder någon modulär kabel från annat nätagg?)

Som FatherOfThree skriver, ni har väl inte varit lata och återanvänt modulära kablar? Då kommer kortslutningarna och brända komponter som ett brev på posten och man sitter med skägget i bvrevlådan.

Det finns ingen standard för hur modulära kablar är kopplade på nätaggssidan och kan skilja även inom samma märke (t ex Corsair AX1200 har helt egna kablar som inte passar AX1200i).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

testa att http://www.sweclockers.com/forum/trad/680256-tjuvkoppla-natag...
förmodligen är agget kasst ,har själv råkat ut för det med ett fd r2 ,lagom kul
efter man kopplat om allt

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Som FatherOfThree skriver, ni har väl inte varit lata och återanvänt modulära kablar? Då kommer kortslutningarna och brända komponter som ett brev på posten och man sitter med skägget i bvrevlådan.

Det finns ingen standard för hur modulära kablar är kopplade på nätaggssidan och kan skilja även inom samma märke (t ex Corsair AX1200 har helt egna kablar som inte passar AX1200i).

Använder aldrig samma kablar. Alltid de medföljande..

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Några 1kW är inte nödvändigt, systemet i sig drar inte ens 250w ur väggen.

Enligt sweclockers tester drar 280x system runt 400w? (Dock annan CPU). Jag har dessutom 3 hdd och en massa fläktar och optiska läsare. Vet att 1000w är overkill men den kostade ju lika mycket som brons-agg runt 700w...
Detta är semipassivt och platinum certifierat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brannigan:

Enligt sweclockers tester drar 280x system runt 400w? (Dock annan CPU). Jag har dessutom 3 hdd och en massa fläktar och optiska läsare. Vet att 1000w är overkill men den kostade ju lika mycket som brons-agg runt 700w...
Detta är semipassivt och platinum certifierat

Det var ett bra köp, så sov lugnt om nätterna! Jag kör ett AX1200 eftersom jag fick det gratis, trots att jag behöver max hälften. Moderna nätagg har mycket bra effektivitet även långt ned i effektuttagen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brannigan:

Enligt sweclockers tester drar 280x system runt 400w? (Dock annan CPU). Jag har dessutom 3 hdd och en massa fläktar och optiska läsare.

Sweclockers använder sig utav en entusiastplattform med strömtörstigare processor.

Skrivet av BRannigan:

Vet att 1000w är overkill men den kostade ju lika mycket som brons-agg runt 700w...
Detta är semipassivt och platinum certifierat

Då är frågan vilka nätaggregat du kollat på? Finns/fanns både GOLD och platinum nätaggregat i samma prisklass. Newton serien är dessutom nedlagd och ersatt med Edison M.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Sweclockers använder sig utav en entusiastplattform med strömtörstigare processor.

Då är frågan vilka nätaggregat du kollat på? Finns/fanns både GOLD och platinum nätaggregat i samma prisklass. Newton serien är dessutom nedlagd och ersatt med Edison M.

Fick bli ett http://www.inet.se/produkt/6909737/fractal-design-newton-r3-1...

Men det hamnade i min burk istället...

Pojken fick mitt HX650W istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Fick bli ett http://www.inet.se/produkt/6909737/fractal-design-newton-r3-1...

Men det hamnade i min burk istället...

Pojken fick mitt HX650W istället...

Och vad var lösningen på problemet?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Och vad var lösningen på problemet?

Vet faktiskt inte....

Satte i alla kablar ordentligt då det borde inte ha berott på glappkontakt eller nått..
Är clueless...