Permalänk
Inaktiv

2016 Pascal Dator. 18 000 Kr

Min lille bror ville inte ha den datorn jag hade planerat för honom för cirka 11k. Han vill köra all in efter vi har läst rykten om att Pascal kommer ut mid 2016. Det går tyvärr inte vänta för att han saknar en spel datorn för tillfället. Planen är att köpa ett 980Ti som jag får köpa av honom senare när Pascal kommer ut. http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2815563/nvidia-pasca...

Datorn kommer användas till spel mm med enbart en skärm. CD-ROM, Hårddisk, OS Windows 7 kommer vi ta ifrån ett 2010 bygge.

Delarna beställs senast 2016-01-03 och förhoppnings kommer allt vara framme tills den 8 då vi ska sätta igång byggandet.

Det jag undrar just nu är.
Kan han sätta in en Pascal grafikkort med den här riggen och moderkortet?
Är Nätägget overkill?
Vad tycker ni om vattenkylning till denna rigg? Borde vi satsa på det?
Bör man skippa delar från sin tidigare bygge, är de för gamla eller det spela ingen roll?
Har jag missat något viktigt?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3009613&view=m

Intel Core i7 6700K 4,0GHz Socket 1151 Box without Cooler 3 690:-
8/10

EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ HDMI 3xDP 6GB 6 990:-
8/10

Fractal Design Newton R3 1000W 1 099:-
5/10

Noctua NH-U12S 509:-
9/10

Fractal Design Define R5 (Svart) 1 049:-
8/10

Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB 1 529:-
8/10

Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC17000/2133MHz CL14 2x8GB 988:-
Asus Z170 Pro Gaming 1 499:-

17 353:-

EDIT: Länk

Permalänk
Medlem

@anon152135: allt ser bra ut. ett pascal grafikkort kommer att gå fint där i. vattenkylning gör man som man vill, den blir OFTAST tystare. man kansk ska slänga in en hårddisk också. nätaggregatet är lite ``overkill´´. jag tror absolut inte att pascal kommer att dra så mycket mer ström en dom grafikkorten som finns nu. men skulle ändå köra på det, för det är ett bra agg. Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moox:

@Darre08: allt ser bra ut. ett pascal grafikkort kommer att gå fint där i. vattenkylning gör man som man vill, den blir OFTAST tystare. man kansk ska slänga in en hårddisk också. nätaggregatet är lite ``overkill´´. jag tror absolut inte att pascal kommer att dra så mycket mer ström en dom grafikkorten som finns nu. men skulle ändå köra på det, för det är ett bra agg. Lycka till!

Tack, hårddisken kommer vi ta från ett bygge från 2010.

Permalänk
Avstängd

Recensionerna för det där agget ger ju verkligen ingen positiv bild i längden. Jag hade köpt EVGA eller ett bättre Corsair agg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Recensionerna för det där agget ger ju verkligen ingen positiv bild i längden. Jag hade köpt EVGA eller ett bättre Corsair agg.

Yes det är noterat. Detta då eller?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

Permalänk
Inaktiv

Lille bror gick med Inet's support och beställde detta.

Vad tycks??

Förstår inte varför de bad honom byta moderkortet och minnet. Chassin hittar jag inte ens. Black pearl R5? woot :P. 18000 blev 22000 kr + 6000 skärm.

Edit: håller på fixa bilden
Edit 2: bilden fixat!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon152135:

Vad tycks??

http://i.imgur.com/wgaqMpa.jpg?1
Förstår inte varför de bad honom byta moderkortet och minnet. Chassin hittar jag inte ens. Black pearl R5? woot :P. 18000 blev 22000 kr + 6000 skärm.

Ser väl bra ut, moderkortet bytte de förmodligen för att de ville tjäna 300kr extra och minnena vet jag inte.
Kan väl vara så att Inet har statistik på reklamations-siffror för minnen från olika tillverkare och att Corsair ligger bra till för dem.

"R5 Black Pearl" står för Fractal Design Define R5 med en "Black Pearl"-finish
Define R5 är basically Volvo V70 av chassin.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Recensionerna för det där agget ger ju verkligen ingen positiv bild i längden. Jag hade köpt EVGA eller ett bättre Corsair agg.

Dåliga recensioner??
Den har ju fått bra betyg i tex techpowerup

The most important thing in a modern PSU is the +12V rail, and the +12V rail of the Newton R3 is really good.

https://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/Newton_R3_...

mer info
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Hade definitivt inte köpt allt från en leverantör, borde gå att spara rätt mycket pengar på att köpa lämpliga delar från olika återförsäljare. Gör en dator på prisjakt istället och sen respektive beställningar efter det.

Sen är ju det övre förslaget rätt identiskt med min burk, jag är nöjd och det tuffar på bra! Känner mig rätt trygg med att kunna uppgradera vid behov också.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Ser väl bra ut, moderkortet bytte de förmodligen för att de ville tjäna 300kr extra och minnena vet jag inte.
Kan väl vara så att Inet har statistik på reklamations-siffror för minnen från olika tillverkare och att Corsair ligger bra till för dem.

"R5 Black Pearl" står för Fractal Design Define R5 med en "Black Pearl"-finish
Define R5 är basically Volvo V70 av chassin.

Mjooo. Men om du ser andra delar så är de billigare än vad det stod på deras hemsida. t.ex. grafikkortet med 400 kr. Även chassit 100 kr billigare.

Skrivet av Yorg:

Hade definitivt inte köpt allt från en leverantör, borde gå att spara rätt mycket pengar på att köpa lämpliga delar från olika återförsäljare. Gör en dator på prisjakt istället och sen respektive beställningar efter det.

Sen är ju det övre förslaget rätt identiskt med min burk, jag är nöjd och det tuffar på bra! Känner mig rätt trygg med att kunna uppgradera vid behov också.

The addiction is strong with this gamer. Han är redan förkrossat att han har missat 1 veckas gaming av sin ledighet då hans dator inte fungerar. Dagens snorungar 18 år, går i gymnasiet och förväntar sig allt på en silverfat och inom 12 h. Det ironiska är att han spelar ändå lika mycket fastan han har skola, patetiskt är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Mjooo. Men om du ser andra delar så är de billigare än vad det stod på deras hemsida. t.ex. grafikkortet med 400 kr. Även chassit 100 kr billigare.

The addiction is strong with this gamer. Han är redan förkrossat att han har missat 1 veckas gaming av sin ledighet då hans dator inte fungerar. Dagens snorungar 18 år, går i gymnasiet och förväntar sig allt på en silverfat och inom 12 h. Det ironiska är att han spelar ändå lika mycket fastan han har skola, patetiskt är bara förnamnet.

Skulle ju inte betyda att det nödvändigtvis tar längre tid, bara att beställa allt samtidigt även om det är olika leverantörer. Det enda som känns riktigt överprisat är ju nätagget, där skulle det gå att spara rätt många hundralappar med någon form av is i magen.

Skärmen är ju 6K + moms också, saftigt!

Skärmen finns 1500 billigare om man kan tänka sig en fyndvara (så klart risk för döda pixlar, men det har du ju med en vanlig också) eller 500:- (600 om man räknar med studentrabatt) billigare om man vill ha en ny.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Skulle ju inte betyda att det nödvändigtvis tar längre tid, bara att beställa allt samtidigt även om det är olika leverantörer. Det enda som känns riktigt överprisat är ju nätagget, där skulle det gå att spara rätt många hundralappar med någon form av is i magen.

Skärmen är ju 6K + moms också, saftigt!

Jo, jag vet. Men han lyssnar inte. Skärmen är väl den bästa i den prisklassen? Hann inte ens checka skärm.

Vänta är jag efterbliven nu? Räknar de varorna utan moms först? LOL

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden fick du/han en Swift för 5999:-? Billigt för den skärmen.

Edit: Jaha, det kanske inte va moms på?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hur i hela friden fick du/han en Swift för 5999:-? Billigt för den skärmen.

+ moms. Den finns för 5990:- (fyndvara) på både NoN och CDON dock.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zipmiX:

Hur i hela friden fick du/han en Swift för 5999:-? Billigt för den skärmen.

Edit: Jaha, det kanske inte va moms på?

haha, jag var också blåst. Luriga är dem, lägger moms i slutet sådär.

Skrivet av Yorg:

+ moms. Den finns för 5990:- (fyndvara) på både NoN och CDON dock.

mm men sak samma.

Räknade ut vad det skulle bli på prisjakt. 27 007:-

Han skulle spara cirka, 1200 kr. Tycker det är inte så mycket när det gäller så stora belopp som nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

haha, jag var också blåst. Luriga är dem, lägger moms i slutet sådär.

mm men sak samma.

Räknade ut vad det skulle bli på prisjakt. 27 007:-

Han skulle spara cirka, 1200 kr. Tycker det är inte så mycket när det gäller så stora belopp som nu.

1200 är alltid 1200. Om man också överväger att byta mot likvärdiga men för tillfället billigare delar så blir det säkert en hel del till.

Men men, han lyssnar ju ändå inte så jag vet inte poängen med diskussionen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

1200 är alltid 1200. Om man också överväger att byta mot likvärdiga men för tillfället billigare delar så blir det säkert en hel del till.

Men men, han lyssnar ju ändå inte så jag vet inte poängen med diskussionen.

Mmm, men ville kolla så ingen del var för dåligt eller dumt om du förstår vad jag menar. Vill ändå säga tack till alla som hjälpt till med råd och åsikter. <3 God fortsättning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Dåliga recensioner??
Den har ju fått bra betyg i tex techpowerup

The most important thing in a modern PSU is the +12V rail, and the +12V rail of the Newton R3 is really good.

https://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/Newton_R3_...

Syftade på omdömen @prisjakt, verkar ju fallera för flera efter en tid..