Bärbar till Redigering, Modellering och Programmering

Permalänk
Medlem

Bärbar till Redigering, Modellering och Programmering

Hej, jag söker en ny bärbar dator att ha till studierna.
Det datorn kommer att användas till är Premier CS6, 3ds max, lättare saker i unreal engine 4, diverse programmering mest i c++ och ev lite spelande och då främst CS:GO.
Jag har en bra och kraftfull stationär PC så allt för tunga renderingar och liknande kommer köras på denna.

Då datorn kommer släpas fram och tillbaka till skolan inprincip varje dag så är vikten av stor betydelse. Jag tänker mig runt 2kg men gärna under det. Storlek hade jag tänkt mig från 13,3 till 15,6 tum då det är dessa som verkar vara inom min viktgräns. När jag klämnt och känt på datorer så verkar 14tums vara det perfekta valet storlektsmässigt.
Max budgeten ligger på runt 11k
Då jag har svårt att hitta den bästa datorn till bra pris och vikt så vänder jag mig nu till mer kunnigt folk.
Jag har kikat en hel del och kommit fram till ett par som borde passa men alla har nackdelar. Att de endast har hhd eller små ssder kan ni strunta i då jag har en liggandes som jag tänkt stoppa i.

Först ut är en Asus zenbook. Den verkar vara väldigt lätt och smidig att bära runt på. Dock är jag osäker på om den klarar av mina krav. Är ett gtx 940m tillräckligt?
Asus Zenbook UX303UB-R4072T

Sen har vi en Toshiba Satellite. Denna har ett bättre grafikkort och verkar ha en Quad core cpu. Ligger lite högre i pris och är lite tyngre. Nackdelarna med denna är väl dels att jag inte hört så bra rykte om Toshiba datorer och så hittar jag den endast i guld
Toshiba Satellite P50-C-17C

Sedan har vi en till Asus. Även denna väger mer än zenbooken men har en mycket kraftfullare gpu och har även denna en quadcore i7. Dock är denna i7 en haswell. Hur myket skiljer de olika processor arkitekturerna åt.
Asus G501JW-CN474T

Sen så har jag även hittat 2st budget alternativ. En Asus och en Acer. Acern är ganska så tung i jämförelse med de andra datorerna 2,4kg. Och Asusen har "bara" en i5 och en TN panel.
Asus K501LX-DM121H
Acer Aspire V Nitro VN7-592G Black Edition (NX.G6HED.001)

Så mina frågor är egentligen:
1. Är ett gtx 940m tillräckligt för mina ändamål?
2. Hur mycket skiljer mellan Haswell, Broadwell och Skylake och är det nånting jag behöver ta i beaktning till mina ändamål?
3. Klara jag mig med en i5 eller behövs i7?
4. Är Toshiba ett vettigt laptopmärke?
5. Är guld en snygg färg på en laptop?

Om ni har förslag på andra datorer ni tror skulle passa mig bättre tar jag gärna emot dem.

Permalänk
Skrivet av kire75:

Hej, jag söker en ny bärbar dator att ha till studierna.
Det datorn kommer att användas till är Premier CS6, 3ds max, lättare saker i unreal engine 4, diverse programmering mest i c++ och ev lite spelande och då främst CS:GO.
Jag har en bra och kraftfull stationär PC så allt för tunga renderingar och liknande kommer köras på denna.

Då datorn kommer släpas fram och tillbaka till skolan inprincip varje dag så är vikten av stor betydelse. Jag tänker mig runt 2kg men gärna under det. Storlek hade jag tänkt mig från 13,3 till 15,6 tum då det är dessa som verkar vara inom min viktgräns. När jag klämnt och känt på datorer så verkar 14tums vara det perfekta valet storlektsmässigt.
Max budgeten ligger på runt 11k
Då jag har svårt att hitta den bästa datorn till bra pris och vikt så vänder jag mig nu till mer kunnigt folk.
Jag har kikat en hel del och kommit fram till ett par som borde passa men alla har nackdelar. Att de endast har hhd eller små ssder kan ni strunta i då jag har en liggandes som jag tänkt stoppa i.

Först ut är en Asus zenbook. Den verkar vara väldigt lätt och smidig att bära runt på. Dock är jag osäker på om den klarar av mina krav. Är ett gtx 940m tillräckligt?
Asus Zenbook UX303UB-R4072T

Sen har vi en Toshiba Satellite. Denna har ett bättre grafikkort och verkar ha en Quad core cpu. Ligger lite högre i pris och är lite tyngre. Nackdelarna med denna är väl dels att jag inte hört så bra rykte om Toshiba datorer och så hittar jag den endast i guld
Toshiba Satellite P50-C-17C

Sedan har vi en till Asus. Även denna väger mer än zenbooken men har en mycket kraftfullare gpu och har även denna en quadcore i7. Dock är denna i7 en haswell. Hur myket skiljer de olika processor arkitekturerna åt.
Asus G501JW-CN474T

Sen så har jag även hittat 2st budget alternativ. En Asus och en Acer. Acern är ganska så tung i jämförelse med de andra datorerna 2,4kg. Och Asusen har "bara" en i5 och en TN panel.
Asus K501LX-DM121H
Acer Aspire V Nitro VN7-592G Black Edition (NX.G6HED.001)

Så mina frågor är egentligen:
1. Är ett gtx 940m tillräckligt för mina ändamål?
2. Hur mycket skiljer mellan Haswell, Broadwell och Skylake och är det nånting jag behöver ta i beaktning till mina ändamål?
3. Klara jag mig med en i5 eller behövs i7?
4. Är Toshiba ett vettigt laptopmärke?
5. Är guld en snygg färg på en laptop?

Om ni har förslag på andra datorer ni tror skulle passa mig bättre tar jag gärna emot dem.

1. Vet ej.

2. Vet ej.

3. För kompilering av din C++ så hjälper det med fler trådar så en i5 quad core skulle jag säga är bättre än en i7 dual core. Sedan är frågan hur mycket kompilering och rendering du ska göra på bärbara, det får du väga mot prislappen. Även om du har en stationär för det jobbet primärt så är det ju inte säkert att du pluggar hemma speciellt mycket i slutändan när väl studierna börjar. Själv var jag en hel del i plugget med enbart min bärbara tillhands.

4. Jag har suttit på en Toshiba Portege i snart 6 år och ska köpa nytt nu under våren. Den var dyr när jag köpte den men har hållt länge, inget att klaga på. Om specifikationerna och prislappen talar för en Toshiba dator så tvekar jag inte på att köpa Toshiba igen.

5. Du får helt enkelt skaffa en drös klisterlappar och sätta över färgen

Permalänk

Oklart vad Toshiban du länkar till egentligen har för specifikationer, står att den kan konfigureras lite hur som helst men CDON säljer ju givetvis bara en enda version.
UltraHD-skärm drar mer batteri, frågan är hur mycket skillnad det gör att ställa ner upplösningen?
Går det fortfarande precis lika mycket ström?

Du kan hitta utförliga recensioner av bärbara på notebookcheck.de

De har en del på engelska också men de recennsionerna brukar sakna bilder på betraktningsvinklar t.ex.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av kire75:

Hej, jag söker en ny bärbar dator att ha till studierna.
Det datorn kommer att användas till är Premier CS6, 3ds max, lättare saker i unreal engine 4, diverse programmering mest i c++ och ev lite spelande och då främst CS:GO.
Jag har en bra och kraftfull stationär PC så allt för tunga renderingar och liknande kommer köras på denna.

Då datorn kommer släpas fram och tillbaka till skolan inprincip varje dag så är vikten av stor betydelse. Jag tänker mig runt 2kg men gärna under det. Storlek hade jag tänkt mig från 13,3 till 15,6 tum då det är dessa som verkar vara inom min viktgräns. När jag klämnt och känt på datorer så verkar 14tums vara det perfekta valet storlektsmässigt.
Max budgeten ligger på runt 11k
Då jag har svårt att hitta den bästa datorn till bra pris och vikt så vänder jag mig nu till mer kunnigt folk.
Jag har kikat en hel del och kommit fram till ett par som borde passa men alla har nackdelar. Att de endast har hhd eller små ssder kan ni strunta i då jag har en liggandes som jag tänkt stoppa i.

Först ut är en Asus zenbook. Den verkar vara väldigt lätt och smidig att bära runt på. Dock är jag osäker på om den klarar av mina krav. Är ett gtx 940m tillräckligt?
Asus Zenbook UX303UB-R4072T

Sen har vi en Toshiba Satellite. Denna har ett bättre grafikkort och verkar ha en Quad core cpu. Ligger lite högre i pris och är lite tyngre. Nackdelarna med denna är väl dels att jag inte hört så bra rykte om Toshiba datorer och så hittar jag den endast i guld
Toshiba Satellite P50-C-17C

Sedan har vi en till Asus. Även denna väger mer än zenbooken men har en mycket kraftfullare gpu och har även denna en quadcore i7. Dock är denna i7 en haswell. Hur myket skiljer de olika processor arkitekturerna åt.
Asus G501JW-CN474T

Sen så har jag även hittat 2st budget alternativ. En Asus och en Acer. Acern är ganska så tung i jämförelse med de andra datorerna 2,4kg. Och Asusen har "bara" en i5 och en TN panel.
Asus K501LX-DM121H
Acer Aspire V Nitro VN7-592G Black Edition (NX.G6HED.001)

Så mina frågor är egentligen:
1. Är ett gtx 940m tillräckligt för mina ändamål?
2. Hur mycket skiljer mellan Haswell, Broadwell och Skylake och är det nånting jag behöver ta i beaktning till mina ändamål?
3. Klara jag mig med en i5 eller behövs i7?
4. Är Toshiba ett vettigt laptopmärke?
5. Är guld en snygg färg på en laptop?

Om ni har förslag på andra datorer ni tror skulle passa mig bättre tar jag gärna emot dem.

1. Ett GT940M (GTX940M existerar inte) är ett nedre mellanklass grafikkort för laptops och inte allt för kraftfullt. Huruvida det räcker för dina ändamål vågar jag inte svara på.

2. Generellt gäller att desto nyare processorgeneration desto energieffektivare, dvs. lägre strömförbrukning och värmealstring. När det kommer till faktiskt batteritid spelar självklart andra saker roll såsom batteriet i datormodellen ifråga.
Pratar vi faktisk prestanda måste man även beakta vilken typ av processor som det är fråga om. En 4-kärnig Haswell i7:a är t.ex. fortfarande mycket kraftfullare än en 2-kärnig ULV Skylake i7:a.

3. Se svaret på fråga 2. En 2-kärnig icke-ULV i5:a är sannolikt fortfarande kraftfullare än 2-kärnig ULV i7:a. Frågan blir snarare om du klarar dig med de ULV-processorer (indikeras av ett "U" efter processormodellen) som ultrabooks i 13"-klassen utrustas med eller om du behöver en "big core/icke-ULV" processor (indikeras av "H/HQ/MQ" efter processormodellen) som återfinns i 15"-17"-klassen.
Exakt vilken prestanda du behöver vågar jag inte riktigt svara på.

4. Mig veterligen är Toshiba helt ok.

5. Ja, är ju väldigt subjektivt.

Vissa gillar guld.

Andra föredrar silver.

Angående modeller så är nog Asus Zenbook UX303UB-R4072T ett bra val när det kommer till 13".

Asus G501JW-CN474T hade jag undvikit och istället valt Asus Zenbook Pro UX501JW-FI473T. Samma dator men med annan design och 1/3 större batteri. I G501JW har 1/3 av batteriet uppoffrats för att ge plats åt den mekaniska disken.

Toshiba Satellite P50-C-17C verkar vara ganska mycket prestanda för pengarna. Har för mig att jag läst någonstans att P50-serien ska ha undermålig batteritid.

Ang. budgetmodellerna så hade iaf. jag om jag var du försökt undvika modeller med TN-panel om budgeten så tillåter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Det lutar just nu ganska mycket åt Toshiban. Dock har jag även spanat in nya dell xps 15. Dock talar vi om en mycket högre prislapp. Men känner att kanske värt att lägga några tusen extra för att få en redig dator som kanske klarar sig under större delen av studietiden.