Bygga en stationär speldator för cs:go, LoL, WoW etc 7-12K

Permalänk
Medlem

Bygga en stationär speldator för cs:go, LoL, WoW etc 7-12K

Tjena!

Jag har tänkt att bygga en stationär gaming dator som får kosta runt 10.000kr.
Datorn ska kunna streama spel som H1Z1, CSGO, LOL och WOW osv på bra kvalite.
Jag har tänkt att ha MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB som grafikkort och Intel Core i7 processor och 16GB ramminne.
De 3 delarna har jag fått en uppfattning av att det ska vara hög klass på. Är det fel tänkt?
Resten i den stationära behöver jag hjälp med.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja ett 390 istället för en 970 !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@Bulan75: Vilket kort menar du då? denna: ASUS Radeon R9 390 8GB STRIX GAMING?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8974495/2015-12-31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josephf:

Tjena!

Jag har tänkt att bygga en stationär gaming dator som får kosta runt 10.000kr.
Datorn ska kunna streama spel som H1Z1, CSGO, LOL och WOW osv på bra kvalite.
Jag har tänkt att ha MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB som grafikkort och Intel Core i7 processor och 16GB ramminne.
De 3 delarna har jag fått en uppfattning av att det ska vara hög klass på. Är det fel tänkt?
Resten i den stationära behöver jag hjälp med.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Det är bra tänkt, men har du någon alls aning om vad dessa delar kostar?

Permalänk
Hedersmedlem

@Josephf *Bump raderad*

Observera att vi inte tillåter bumpning. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers och lycka till med datorköpet!
/moderator

Skrivet av Josephf:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josephf:

@Bulan75: Vilket kort menar du då? denna: ASUS Radeon R9 390 8GB STRIX GAMING?

Hej i princip alla kort i 390 serien är bra då det inte finns några referens kort, men jag förespråkar i första hand Sapphire korten, dom är kända får att gå tyst och svalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Tack för att du tog din tid!
vad säger du om denna: Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD istället för: Samsung 850-Series EVO 250GB?

Permalänk
Medlem

@RealPower: Ja självklart har jag kollat upp priset på dessa. När jag säger 10k så gör det ju inget om det går över lite grann.

Permalänk
Medlem

@Bulan75: Okej ska nog gå för en Sapphire 390 då en över rekommenderade den också. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josephf:

@SUMITOMO: Tack för att du tog din tid!
Jag undrar bara varför just det dära grafikkortet och inte MSI Geforce 970 som jag skrev vad är skillnaden på dessa?
vad säger du om denna: Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD istället för: Samsung 850-Series EVO 250GB?

GTX 970 är ett bra kort, men.

R9 390 har inte 3.5GB Buggen som 970.
Är billigare och presterar lika bra och bättre i högre upplösningar.

Egentliga minuset är att det drar mer ström.

Läs Swec test ar Sapphire:
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Okej då förstår jag. Operativsystem har du inte tagit med något. Operativsystem vet jag faktiskt inte jag har hållt på med windows 7,8 och nu 8.1. Har vägrat testa win 10 för folk säger att de strular. Vad tycker du där? Vilket rekommenderar du till den datorn du länka?

Permalänk
Medlem

@Josephf: Kör 2 maskiner hemma med win10 och har byggt flera utan några problem.
Tycker det fungerar minst lika bra som win7.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Okej fint. DÅ undrar jag vilken är den rätta windows 10? kollade upp det och det fanns många med olika namn.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ska bygga en stationär gaming dator runt 9-12k!

Hej!
Jag vill ha en bra gaming dator som klarar av att streama de populäraste spelen som tex H1Z1, CSGO, LOL och WOW.
Därför vill jag bygga en bra gaming dator som klarar av att ha 2 skärmar ikopplade samt klarar dessa spelen på bra grafik.
Jag har ingen erfarenhet av att bygga datorer och har inte hållt på med stationära nästan någonting. Har haft laptops och lirat sisådär på under åren, men nu vill jag satsa på streaming och uppleva spelen på bästa sätt genom att bygga en fet gaming dator då jag fått upp intresset oerhört mycket för spel.
Sätt gärna ihop en full dator som är redo att byggas ihop som fungerar perfekt till mina krav.

Jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

ja ta det dyraste så har du en grym dator

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av Josephf:

Hej!
Jag vill ha en bra gaming dator som klarar av att streama de populäraste spelen som tex H1Z1, CSGO, LOL och WOW.
Därför vill jag bygga en bra gaming dator som klarar av att ha 2 skärmar ikopplade samt klarar dessa spelen på bra grafik.
Jag har ingen erfarenhet av att bygga datorer och har inte hållt på med stationära nästan någonting. Har haft laptops och lirat sisådär på under åren, men nu vill jag satsa på streaming och uppleva spelen på bästa sätt genom att bygga en fet gaming dator då jag fått upp intresset oerhört mycket för spel.
Sätt gärna ihop en full dator som är redo att byggas ihop som fungerar perfekt till mina krav.

Jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få!

Tja! Slog ihop en kundvagn lite snabbt, dock är den 14 kronor över budget, Tänk på att montering inte ingår i detta paket utan kostar 1000 kronor extra. Kan du lösa Windows på egen hand kan du skippa det i kundvagnen.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8974848/2016-01-02

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | CPU: Ryzen 5 3600 @ 3,6GHz MoBo: ROG Strix B450-F Gaming
GPU: GTX 1660 Ti OC 6G | SSD: 860 EVO 1TB SSD
PSU: Fractal Design Integra M 750W

Citera för svar - Frakfritt: Inet

Permalänk
Medlem

@Neutrum00: Stort tack! jag har inte så mycket erfarenhet utan jag kollar runt och ser vad olika personer tycker. alla säger ganska lika förutom någon del som är annorlunda men stort tack än en gång!

Permalänk
Medlem

@zfrigg: Jadu så kan man ju också göra.

Permalänk
Medlem

@Josephf: Win 10 home är vanligast.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Okej tack ska du ha! ha en god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Bygga en dator runt 7-9tusen!

Tjena!
jag har tänkt att bygga en dator som jag ska ha till att spela de flesta populära spelen som Csgo, H1Z1,Lol och wow. Jag vill också kunna streama utan att det laggar och fortfarande ha bra kvalite på grafiken osv. Jag kräver inte att jag ska kunna spela på högsta grafik utan någonstans runt medium kanske.
Jag är tacksam över all hjälp jag kan få och jag hoppas ni kan sätta ihop en hel stationär dator runt 7-9 tusen kronor.

Tack!

Permalänk

@Josephf: Inga problem! Gör så, alltid bra med flera åsikter

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | CPU: Ryzen 5 3600 @ 3,6GHz MoBo: ROG Strix B450-F Gaming
GPU: GTX 1660 Ti OC 6G | SSD: 860 EVO 1TB SSD
PSU: Fractal Design Integra M 750W

Citera för svar - Frakfritt: Inet

Permalänk
Medlem

@Josephf:

Jag tycker om lite kompaktare system så jag tog mig friheten att bygga det i mATX

Två system från Inet

Ett lite dyrare, strax under 10 TSEK:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8975582/2016-01-02

Ett lite billigare, ca 8 TSEK:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8975596/2016-01-02billigare

Alla komponenter i den "billigare" är helt enkelt lite billigare... Du kommer dock sannolikt inte märka någon större skillnad. Jag plockade bort den mekaniska disken i den "biligare" setupen. Bägge innehåller Win 10 men ingen monteringstjänst vald i någon av systemen.

Sen måste man inte köpa från Inet, du kan plocka delar från olika webbutiker och spara ytterligare ett par hundralappar.

/Erik

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

@Josephf
Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Erik:

@Josephf:

Jag tycker om lite kompaktare system så jag tog mig friheten att bygga det i mATX

Två system från Inet

Ett lite dyrare, strax under 10 TSEK:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8975582/2016-01-02http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8975582/2016-01-02

Ett lite billigare, ca 8 TSEK:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8975596/2016-01-02billigarehttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8975596/2016-01-02billigare

Alla komponenter i den "billigare" är helt enkelt lite billigare... Du kommer dock sannolikt inte märka någon större skillnad. Jag plockade bort den mekaniska disken i den "biligare" setupen. Bägge innehåller Win 10 men ingen monteringstjänst vald i någon av systemen.

Sen måste man inte köpa från Inet, du kan plocka delar från olika webbutiker och spara ytterligare ett par hundralappar.

/Erik

Vet inte om jag är ute och cyklar, men brukar man inte ha DDR4 och inte 3 till Skylake.`?
Syftar då på sista förslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Vet inte om jag är ute och cyklar, men brukar man inte ha DDR4 och inte 3 till Skylake.`?
Syftar då på sista förslaget

Ja, men detta är ett 1151 moderkort med DDR3 stöd.
Ganska bortkastat att välja detta då DDR4 är en av få fördelar med Skylake.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort är bäst?

Tjena!

Jag har tänkt mig att bygga en ny gaming dator som ska användas till streaming, spelande och filmer osv..
Jag har fått förslag på detta grafikkort: Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite.
Jag hade innan tänkt mig att detta skulle fungera: MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming.
Det jag då undrar är vilket grafikkort är bäst till streaming och spelande på bra kvalite?
Vad är skillnaden på dessa två?

MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming eller Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att R9 390 presterar markant bättre. Kortet går några grader varmare - men det är det värt.

Permalänk
Medlem

Prestanda mässigt är de nästan identiska. Fast med bonusen på Radeon 390X med 8GB minne.

Nvidia korten har däremot rätt bra streaming funktioner med sitt Shadowplay mjukvara, som avlastar CPUn mycket bättre än vad AMDs version gör.
Dock jämfört med CPU baserad streaming mjukvara som t.ex OBS, så är Shadowplay väldigt basic i vad du kan ställa in för effekter och rutor i din stream.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro