Permalänk
Medlem

Dödade datorn med usb *löst*

Hej!

Igår när jag hade stängt av datorn så skulle jag koppla in en usbladdare i en av de främre usbportarna på chassit och jag kan ha först satt i den åt fel håll. Självklart så våldade jag inte i den men den gick i åt fel håll lite. Såg att den inte laddade som den brukar men tänkte inte så mycket på det.
Men imorse när jag skulle ha igång härket så var den helt död. Jag antar att det var kvällens usb-penetrering så är boven i dramat.
Är hoppet ute för moderkortet eller finns det något jag kan testa innan jag jag köper nya grejjor?

//Jonas

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur man kan vålda in en USB-kontakt på fel håll så långt att spänningsledarna får kontakt (dessa sitter längre in).

Dessutom, vad menar du att du kopplade in en USB-laddare? Bara en sladd eller? Var sladden kopplad till det du skulle ladda?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja... jag tror att telefonen var inkopplad faktiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkar väldigt konstigt om du skulle döda hela moderkortet med en sådan grej. Då skulle ju halva rikets moderkort ryka gång på gång.

Testat "Clear Bios"?
Kollat så du inte råka rycka ut strömkontakten?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Har varit med om mycket skummt, prova att koppla ur moderkortet helt och låt det ligga så att det verkligen laddar ur sig helt, har du tur kan det starta sen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har haft två varsin dator som har kortslutits via USB-porten. På min dator kom jag aldrig på felet så skickade in till inet och de bytte porten och problemet har varit löst sedan dess.

På min sambos dator anade jag samma fel så jag tog ut porten och felet har inte uppstått längre (går säkert att koppla bort porten också).

Du kan åtminstone testa bara för att ta reda om det är felet.

Permalänk
Medlem

Börja med att pröva att ta koppla från fram panelen som har USB porten från moderkortet. Tvivlar på att det är moderkortet som har rykit, mer sannolikt att det är USB porten om relaterat som orsaker problemet.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Om du inte redan testat det borde du starta om nätagget. Om du lyckats kortslutit något eller liknande kan någon typ av automatsäkring slagit ifrån. Dem återställs sedan när man bryter strömmen.

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk
Medlem

Pröva som ovanstående skrev. Ta ur usb sladdarna som går ifrån frontpanelen till moderkortet.
Hade samma problem med trasig front USB-port.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Hade faktisk testat att göra nätagget strömlöst men tydligen inte tillräckligt länge. Det fick vara strömlöst i en timme så återställde säkringen sig!

Tackar för alla svar!

Mvh
Jonas