Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Jag tycker att kör du på en väg och det kommer en annan väg till höger. Där kommer en bil och vill köra ut. Då ska du inte stanna och släppa ut den utan den ska vänta.

alltså jag som inte för så länge sen tog moppe körkort kan säja att det är sånna som dig som nästan dödat mig flertal gånger i trafiken på bara några veckor

Permalänk

och ja högerregeln gäller vart som helst om inte annat visas som i huvudled o skyltar eller polis eller traficklysen eller cirkulasionsplats

Permalänk
Medlem

Högerregeln och zebra lagen borde skrotas!!!
Likaså nyare bilar i div märken , som helt saknar blinkers!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Vill minnas från körskolan och tillägga att högerregeln gäller bilar som närmar sig från höger, dvs. behöver du inte lämna företräde om bilen från höger har stannat. Du skall ju dock sänka farten i god tid och på så sätt visa att du avser att lämna företräda så bilen från höger inte måste tvärnita.

Vad gäller gång-/cykelövergång så förklarade min lärare att dessa partier oftast var upphöjda, t.e.x. med kullerstenar eller att du som bilist behöver köra över lägre trottoarkanter.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

@Mange75: Är det bättre med störst går först eller djungelns lag? Om ingen vill växa upp och ta sitt ansvar så skulle vi få gigantiska premier. Enkelspåriga tankegångar fungerar kanske som valpropaganda men fungerar sällan i praktiken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Att köra efter högerregeln är = livsfara, vänta hellre än att riskera ditt liv för att följa en gammal regel som borde tagits bort för många år sedan, min körskolelärare sa till mig att:

"här gäller högerregeln men kolla alltid så dina medtrafikanter är uppmärksamma om att det gäller också vilket inte ofta är fallet så var försiktig!"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Högerregeln i göteborg är ersatt med störst går först.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Att köra efter högerregeln är = livsfara, vänta hellre än att riskera ditt liv för att följa en gammal regel som borde tagits bort för många år sedan, min körskolelärare sa till mig att:

"här gäller högerregeln men kolla alltid så dina medtrafikanter är uppmärksamma om att det gäller också vilket inte ofta är fallet så var försiktig!"

Om du tror att det är livsfarligt att köra efter högerregeln så har du inte förstått vad den betyder.

Att köra efter högerregeln innebär inte att man bara kör utan att titta vad andra trafikanter gör. Högerregeln talar bara om vem som ska stanna och släppa förbi den andre.
Du ska alltså inte köra förrän du försäkrat dig om att den som har väjningsplikt faktiskt stannar.

Det är absolut inget fel på regeln, den är alldeles utmärkt och entydig. Problemet är att folk inte kan köra bil.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Om du tror att det är livsfarligt att köra efter högerregeln så har du inte förstått vad den betyder.

Att köra efter höggerregeln innebär inte att man bara kör utan att titta vad andra trafikanter gör. Högerregeln talar bara om vem som ska stanna och släppa förbi den andre.
Du ska alltså inte köra förrän du försäkrat dig om att den som har väjningsplikt faktiskt stannar.

Det är absolut inget fel på regeln, den är alldeles utmärkt och entydig. Problemet är att folk inte kan köra bil.

Haha bra där hoski:-) Ibland undrar man ju hur många dödskallar som sitter med mobilen framme och pratar eller smsar som har fått sina körkort i ett corn flakespaket:-))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Haha bra där hoski:-) Ibland undrar man ju hur många dödskallar som sitter med mobilen framme och pratar eller smsar som har fått sina körkort i ett corn flakespaket:-))

Finns ju fan folk som sitter och kollar på film i mobil/padda medans de kör...helt sanslöst!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Stainlees:

alltså jag som inte för så länge sen tog moppe körkort kan säja att det är sånna som dig som nästan dödat mig flertal gånger i trafiken på bara några veckor

Nej du har fel, det är inte sådana som jag som nästan dödat dig.

Även fast jag tycker regeln är dålig så följer jag den så länge den finns, självklart. Folk ser ofta förvånade ut när jag stannar och släpper ut dem, trots att det är vad lagen säger.

Kan tilläga att även jag endast har mopedkörkort.
Tänk på att även om du har rätt så kan du inte bara köra ut. Sunt förnuft och trevlighet räcker längst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

Tänk på att även om du har rätt så kan du inte bara köra ut. Sunt förnuft och trevlighet räcker längst.

Man har aldrig rätt att köra, det är den andre som är skyldig att stanna.
Som jag skrivit tidigare; det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Man har aldrig rätt att köra, det är den andre som är skyldig att stanna.
Som jag skrivit tidigare; det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Man tänker ändå att den andra bilen har väjningsplikt mot en. Nåväl, ännu större anledning till att inte bara köra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

När vi ändå har högerregeln uppe på tal så kanske någon kan förklara vad den ens gör för nytta?
Jag tänker så här: Om man ska ut på en större väg är det oftast väjningsplikt eftersom den större vägen är huvudled, men på mindre vägar där högerregeln gäller brukar det ändå inte vara sån pass trafik att man tvingas stå och vänta länge och alltså finns väl ingen anledning till att en bil ska stanna och släppa ut en?

För att om det smällar så ska man kunna lägga ansvaret på någon, hade vi inte haft högerregeln skulle vi få singla slant om vem som ska bära ansvaret, alternativt att båda parter får ta ansvaret och får sämre försäkringspremie osv.

Låter som att frågan om det är högerregel eller inte redan är besvarad, så lägger mig inte i det. Dock låter det som en typisk situation där folk har den större vägen som "oskriven huvudled".

Permalänk
Medlem

@RSX: Får väl lägga mej i debatten då med ett påstående
Eftersom att det finns ett övergångsställe i korsningen så gäller utfartsregeln
Övergångsstället är ju att betrakta som en del av gångbanan som i det här fallet är en trottoar
Du har ju väjningsplikt för dom gående och då upphävs ju högerregeln

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av niska:

För att om det smällar så ska man kunna lägga ansvaret på någon, hade vi inte haft högerregeln skulle vi få singla slant om vem som ska bära ansvaret, alternativt att båda parter får ta ansvaret och får sämre försäkringspremie osv.

Jo men som sagy tycker jag att det inte är särskilt logisk, varför ska man stanna och släppa ut någon när det inte behövs? I en korsning där det inte är tydligt borde man bara sätta upp väjningspliktsskyltar där de ska vara.

Permalänk
Medlem

Bor i Stockholm och håller med andra.. vart har folk i denna stad fått sina körkort ifrån! Ingen kan högerregeln och man står som ett fån och viftar i bilen så folk ska fatta att de har företräde men kronan faller ändå inte ner för folk. I Finland t.ex. är man stenhårda med högerregeln och alla kan den.. man undrar hur vissa svenskar klarar sig där

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jo men som sagy tycker jag att det inte är särskilt logisk, varför ska man stanna och släppa ut någon när det inte behövs? I en korsning där det inte är tydligt borde man bara sätta upp väjningspliktsskyltar där de ska vara.

Som i Finland

Skrivet av Raymond:

Bor i Stockholm och håller med andra.. vart har folk i denna stad fått sina körkort ifrån! Ingen kan högerregeln och man står som ett fån och viftar i bilen så folk ska fatta att de har företräde men kronan faller ändå inte ner för folk. I Finland t.ex. är man stenhårda med högerregeln och alla kan den.. man undrar hur vissa svenskar klarar sig där

Åtminstone där jag vistas är det absolut inte så i Finland.
Nästan alla vägar som ansluter till en väg som inte har de där gulvita förkörsskyltarna har ju väjningspliktsskyltar eller STOP. Enkelt för de som kör på den "större" vägen som inte behöver bry sig om sidovägarna och enkelt för de som kör på sidovägarna då de 100% säkert vet att de måste väja.
Jag vet inte många ställen med likvärdiga korsningar och där ser man genast att folk är osäkra, inklusive mig. Trafiken flyter dessutom sämre då man på den vägen som anses vara den "större" måste smyga fram i varenda en korsning.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Nu känns det som att alla har misstolkat vad jag egentligen tycker.

Jag är inte någon ond människa! Jag följer högerregeln. Jag kör inte som jag själv tycker att det borde vara. Jag uppmuntrar ingen att strunta i högerregeln. Trafikreglerna som finns skall följas.

Det jag däremot gör att ifrågasätta om högerregeln verkligen är en bra regel och om man inte kan ta fram något bättre istället.

Högerregeln: kör du på en icke-huvudled och det kommer någon från höger ska du stanna och släppa fram den.

Detta är i min mening inte bra eftersom:
Du tvingas stanna och enligt eco-drivingens alla regler är det inte bra för miljön. "Om det inte hade varit så hade ju den andra bilen tvingats stanna" tänker du, så det tar ju ut sig, någon stannar hur som helst. Men nej, på grund av att så många inte klarar av högerregeln så måste man ändå stanna om man kommer från höger för att undvika risken att bli påkörd. I nuläget stannar alltså två bilar istället för endast en som det skulle kunna vara om man gör om reglerna.
Varför ska man släppa ut den som kommer från höger? Är det för att hjälpa den personen för att komma ut i trafiken? Saken är den att på vägar som inte är huvudled, alltså på vägar där högerregeln gäller, så är det ändå inte så mycket trafik att bilen inte kommer komma ut!

Därför tycker jag att ska man svänga ut på en ny väg så borde man vänta på att bilen på den vägen passerat. Kör du på en väg och ska fortsätta rakt fram så borde inte du behöva stanna för att släppa ut någon.

Nej, högerregeln är bara förvirrande. Kanske inte på pappret, men bevisligen är den det eftersom så få följer den eller blir osäkra i korsningar. I en korsning där det är oklart om vem det är som svänger ut på en ny väg gäller det helt enkelt att sätta dit en väjningspliktsskylt så råder det efter det inga som helst tvivel om vem som ska släppa fram vem.

Så snälla, sluta klaga på mig för att jag struntar i högerregeln. Återigen, det gör jag inte! Jag är en av få som följer den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Haha bra där hoski:-) Ibland undrar man ju hur många dödskallar som sitter med mobilen framme och pratar eller smsar som har fått sina körkort i ett corn flakespaket:-))

Typ 99%, så rimligen kvalar du och jag in där också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

Varför ska man släppa ut den som kommer från höger? Är det för att hjälpa den personen för att komma ut i trafiken?

Därför att nån måste köra först, och att ha en vänsterregel är ologiskt eftersom vi har högertrafik.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Övergångsstället är ju att betrakta som en del av gångbanan som i det här fallet är en trottoar

Nej, övergångställen är som sagt tidigare inte automatiskt förlängning av gångbana. Trotoar är inte ens automatiskt gångbana, och i det här fallet, om man vill hävda att det ÄR gångbana, så syns kantlinjen obruten hela vägen. Den korsar inte vägen

Skrivet av Uslingen:

Du har ju väjningsplikt för dom gående och då upphävs ju högerregeln

Nä. Det framgår i klartext i min tidigare länk:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Här har transportstyrelsen fått svara på samma fråga.

Vid ett övergångsställe har du BARA väjningsplikt mot fotgängare. All övrig trafik har fortfarande att anpassa sig efter höger-regeln. Me andra ord, är där en fotgängare vid övergångsstället kan korsande trafik ignorera mig där jag kommer vid övergångsstället, men annars är det 100% högerregel som gäller. (Jag föreslår att övrig trafik inte ignorerar mig, eftersom jag kanske skiter i fotgängaren, men nu är vi där igen, man har inga rättigheter, bara skyldigheter. JAG skulle stanna, inte alla andra gör det)

Skrivet av NybbTronio:

Varför ska man släppa ut den som kommer från höger? Är det för att hjälpa den personen för att komma ut i trafiken? Saken är den att på vägar som inte är huvudled, alltså på vägar där högerregeln gäller, så är det ändå inte så mycket trafik att bilen inte kommer komma ut!

Utan att ha sett statistik på det, misstänker jag att trafikflödet vid korsningar styrda av högerregler är som högst i tätbebyggt område. Som en annan rent allmän gissning är det även där det finns flest. Utan högerregel finns det, åtminstone i den här stan, mängder med korsningar där man skulle bli stående mellan 7 på morgonen och 17 på eftermiddagen, helt enkelt eftersom trafiken flyter konstant. Tack vare höger-regeln så saktar folk ned och släpper in de som står på de anslutande gatorna, och trafiken flyter. Det är ingen som behöver stanna, folk är så vana vid trafiksituationen att det skapas en lucka i trafiken utan att någon står still. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det är nervöst om man står där med nytaget körkort, och är lite ovan vid sitt fordon. Men i realiteten är det inte ett problem, kommer du inte in i luckan stannar folk, även om det säkert är en massa ilsket muttrande.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jo men som sagy tycker jag att det inte är särskilt logisk, varför ska man stanna och släppa ut någon när det inte behövs? I en korsning där det inte är tydligt borde man bara sätta upp väjningspliktsskyltar där de ska vara.

Tänker du att man måste stanna för att "släppa förbi" någon som inte kommer? För då pratar vi ju om stop plikt, inte väjningsplikt. Väjningsplikt innebär att du ska ta hänsyn till att det kan komma någon från annat håll och att du har skyldighet att släppa fram ett eventuellt fordon, dock behöver du inte stanna om det inte krävs.

Har folk koll på reglerna så behövs inte skyltar, dessutom innebär ju inte högerregeln att du har väjningsplikt mot alla i korsningen, bara för dom som kommer från höger. Så ska vi ha skyltar för det måste vi utforma en ny skylt och sedan trycka upp x antal tusen exemplar som inte ska behövas, alla som kör ett fordon i Sverige har skyldighet att kunna högerregeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

I en korsning där det är oklart om vem det är som svänger ut på en ny väg gäller det helt enkelt att sätta dit en väjningspliktsskylt så råder det efter det inga som helst tvivel om vem som ska släppa fram vem.

Det har inget med saken att göra om man svänger ut på en ny väg eller inte. Gäller inte utfartsregeln och det saknas vägmärken som styr är det den som är till vänster har väjningplikt.
Eftersom högerregeln är en av de mest grundläggande trafikreglerna vi har behöver man inte sätta upp väjningspliktsmärken i varenda korsning.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Nej det menar jag inte.

Jag menar ungefär att det helt ska vara som om det vore utmärkt huvudled hela tiden.

Med smälla ner trianglar menar jag sätta dit väjningsplikt. Men jag har läst om och förstår att det kan tolkas som olycks-varnings-trianglar.

Det är orimligt att sätta en skylt på precis varenda ställe där två eller fler vägar möts, även om det kanske är bra mål att sikta mot för att förtydliga.
Det kommer finnas ett glapp, och där är det bra om vi har en regel för hur trafiken ska flöda.
Visst skulle vägverket kunna vara flitigare med att sätta upp fler skyltar, men det är inte generellt fel på regeln/lagen.

Problemet är bilförarna inte följer lagarna och att bilförarna håller på med massa annat trams istället för att framföra sitt fordon på ett trafikenligt sätt.

Det är en följd av att polisen inte har nog med resurser för tillräcklig närvaro i trafiken och de skrattretande låga straffen på samtliga trafikbrott.

Medeltrafikanten är dum i huvet och skiter i regler, oavsett om den "bara" är en lag eller om det finns en skylt.
Jag tror inte att fler skyltar är lösningen på det problemet, utan mot hårdare straff och fler poliser som ser till att lagen följs.

Permalänk
Medlem

Lag är lag oavsett tyckande

Skrivet av hoski:

Ok, så du menar att den inte borde gälla i T-korsningar.
Men alla andra typer av korsningar då? Det finns många andra typer av korsningar än fyrvägs- och T-korsningar.

Yes Quote, helt rätt men låt oss hålla oss till Lagen även i Tkorsningar. Vi bör sluta mena - det är en annan diskussion. I ursprungsfrågan = första frågan var det om situationen på bilden. Gäller HÖGERREGELN ? Svar: JA ABSOLUT TILL 100%. Jag förstår om Ni som inte har körkort TYCKER, men det här är för ALLVARLIGT för att tycka. Liv kan stå på spel. Det är allas SKYLDIGHET som har körkort att kunna HÖGERREGELN. Tänk dej att du ignorerar den och bara kör på - till höger om dej på passagerarsätet sitter den du älskar mest i världen. Bilen i korsningen som kommer från höger kör enligt lagen och när du inte lämnar företräde krockar den in i din bils högra sida, passageraren blir svårt skadad eller avlider och det är DU SOM ÄR VÅLLANDE till detta (domstolen dömer så) HUR SKULLE DET KÄNNAS , bara för att du tycker eller inte bryr dej om reglerna?
Nej alla Ni anarkister snälla tänk om innan det sker något tragiskt som du orsakar Du har ännu tid på dej. GOTT NYTT ÅR igen hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

@Rivan92: Får väl lägga mej i debatten då med ett påstående
Eftersom att det finns ett övergångsställe i korsningen så gäller utfartsregeln
Övergångsstället är ju att betrakta som en del av gångbanan som i det här fallet är en trottoar
Du har ju väjningsplikt för dom gående och då upphävs ju högerregeln

Ett övergångsställe är till för gående att ta sig över de trafikerade vägarna som är bilisternas, de lånar vägen av bilisterna för att komma över och är ingen gångbana.
Ingen utfartsregel tillämpas därefter.
Kör du över trottoaren/gångbanan och ut på vägen då ska du tillämpa utfartsregeln.

Skrivet av NybbTronio:

Varför ska man släppa ut den som kommer från höger? Är det för att hjälpa den personen för att komma ut i trafiken? Saken är den att på vägar som inte är huvudled, alltså på vägar där högerregeln gäller, så är det ändå inte så mycket trafik att bilen inte kommer komma ut!

Ja dels för att skapa bättre flyt i trafiken och inte ska vara "jag" som kör hela tiden. Det ska flyta egentligen så varannan bil kan köra, men händer det? Knappast.
Om du säger att det inte är mycket trafik på vägar det inte finns huvudled så har du kört i en storstad? Där är det många gator där det är högerregeln på som är väldigt trafikerade.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ja dels för att skapa bättre flyt i trafiken och inte ska vara "jag" som kör hela tiden. Det ska flyta egentligen så varannan bil kan köra, men händer det? Knappast.
Om du säger att det inte är mycket trafik på vägar det inte finns huvudled så har du kört i en storstad? Där är det många gator där det är högerregeln på som är väldigt trafikerade.

Å andra sidan borde det ju finnas trafikljus om det är mycket trafik. Men jag håller med om att högerregeln behövs om det är vältrafikerade stadsgator.
På landsbygden däremot skulle det vara otroligt irriterande om häckar, träd eller annat skymmer att sakta ner vid varenda en väganslutning till "huvud"vägen. Tacka vet jag väjningspliktstriangeln utanför städer (även inom städer i områden med lite trafik).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Högerregeln i T-korsningar utan huvudled

Bor i Täby och vistas en del i Danderyd också, 2 kommuner med ett väldigt högt antal bildade invånare.
Man kan ju tycka att här borde folk kunna högerregeln, den mest grundläggande trafikregeln av dem alla, men icke!
Störst går först, större väg har företräde, blinda korsningar i villaområden så är det väldigt sällan någon saktar in och kollar runt hörnet och i T-korsningar har jag nog aldrig varit med om att högerregeln tillämpats.
T.o.m polisen verkar inte bry sig, som totalt struntade i att jag kom från höger i en T-korsning, det var ingen huvudled de åkte på utan det här var i ett villaområde.

När man själv (väl) tillämpar högerregeln i T-korsningar så tror folk att man är efterbliven eller nåt.
Den vägen som går "rakt fram" i en T-korsning är den som har företräde verkar alla tro.

Värst är nog alla lattemorsor i Djursholm med sina stora suvar, hamnade i ett verbalt bråk med en sådan förra året efter att jag tillämpat högerregeln i en helt vanlig 4-vägskorsning.
Totalt skogstokig för att jag körde ut framför henne, hon kom i högre fart än beräknat (ca 40-50 på en 30-väg i ett villaområde).
Det var ingen blind korsning, hon låg säkerligen 30-40m bort när jag körde ut (svängde vänster), självklart kör hon in i sidan på mig men klipper endast baklyset som tur var. Det var isigt underlag och hon fick inte stopp, tyckte att jag borde släppt förbi henne eftersom det var just isigt underlag(!!?). Jag läxade upp henne rejält på plats och fick såklart rätt i försäkringsärendet.

Men det finns hopp, har märkt att de som är bäst på högerregeln (och T-korsningar) är faktiskt ungdomar, men det är väl ganska självklart när man precis tagit lappen att man kan "grundregel nr 1" i trafiken.

Generellt så kan nog de flesta regeln men efter ett antal år i trafiken så struntar man helt enkelt i det och följer det alla andra gör för att det flyter på bäst, eller att man kanske tror att det är ok bara för att alla andra gör så, eller nåt. En ond spiral blir det av det.

Djungelns lag! Kör försiktigt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Nu känns det som att alla har misstolkat vad jag egentligen tycker.

Jag är inte någon ond människa! Jag följer högerregeln. Jag kör inte som jag själv tycker att det borde vara. Jag uppmuntrar ingen att strunta i högerregeln. Trafikreglerna som finns skall följas.

Det jag däremot gör att ifrågasätta om högerregeln verkligen är en bra regel och om man inte kan ta fram något bättre istället.

Högerregeln: kör du på en icke-huvudled och det kommer någon från höger ska du stanna och släppa fram den.

Detta är i min mening inte bra eftersom:
Du tvingas stanna och enligt eco-drivingens alla regler är det inte bra för miljön. "Om det inte hade varit så hade ju den andra bilen tvingats stanna" tänker du, så det tar ju ut sig, någon stannar hur som helst. Men nej, på grund av att så många inte klarar av högerregeln så måste man ändå stanna om man kommer från höger för att undvika risken att bli påkörd. I nuläget stannar alltså två bilar istället för endast en som det skulle kunna vara om man gör om reglerna.
Varför ska man släppa ut den som kommer från höger? Är det för att hjälpa den personen för att komma ut i trafiken? Saken är den att på vägar som inte är huvudled, alltså på vägar där högerregeln gäller, så är det ändå inte så mycket trafik att bilen inte kommer komma ut!

Därför tycker jag att ska man svänga ut på en ny väg så borde man vänta på att bilen på den vägen passerat. Kör du på en väg och ska fortsätta rakt fram så borde inte du behöva stanna för att släppa ut någon.

Nej, högerregeln är bara förvirrande. Kanske inte på pappret, men bevisligen är den det eftersom så få följer den eller blir osäkra i korsningar. I en korsning där det är oklart om vem det är som svänger ut på en ny väg gäller det helt enkelt att sätta dit en väjningspliktsskylt så råder det efter det inga som helst tvivel om vem som ska släppa fram vem.

Så snälla, sluta klaga på mig för att jag struntar i högerregeln. Återigen, det gör jag inte! Jag är en av få som följer den.

Problemet blir ju då att ingen kommer släppa fram folk med trafikknök som resultat. Kanske inte om man bor på landsvägen, men skulle aldrig fungera i städernas rusningstrafik.

Skickades från m.sweclockers.com