Permalänk
Medlem

Problem 2.4 GHz bandet

Hej!

Jag har köpt lite nya nätverksleksaker så jag tänkte att men då sätter jag min Asus RT-AC66U som Access Point så vi får bättre täckning i hela huset, den satt o agerade router innan i ett dataskåp.

Men nu när jag flyttade på den till vardagsrummet och slog över på Access Point läge så vill inte 2.4 bandet funkar, eller det är ostabilt som en träkoja i ett jordskalv.

Testat olika kanaler, testat både 20 och 40 MHz, satt den på N Only. etc.
Testat samma inställningar i Router läge och Access Point läge. Men det vill inte funkar i Access Point läget men funkar bra i Router läge.
Laptopen vill knappt koppla upp sig (inga problem och får ut runt 60Mbit på 2.4 i Router läge) och telefonerna får bara ut 1-5Mbit om ens det. Har inga grannar med Wi-Fi som stör.

Hade merlin innan men nu är jag på stock.

5.0 bandet funkar lika bra som innan, jag får ut max av mina 100Mbit.

Är det någon som har suttit med samma problem och lyckats hitta en lösning?

Tacksam för svar!

God Fortsättning såhär i snön som kom tre dagar försent!

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Hej!

Jag har köpt lite nya nätverksleksaker så jag tänkte att men då sätter jag min Asus RT-AC66U som Access Point så vi får bättre täckning i hela huset, den satt o agerade router innan i ett dataskåp.

Men nu när jag flyttade på den till vardagsrummet och slog över på Access Point läge så vill inte 2.4 bandet funkar, eller det är ostabilt som en träkoja i ett jordskalv.

Testat olika kanaler, testat både 20 och 40 MHz, satt den på N Only. etc.
Testat samma inställningar i Router läge och Access Point läge. Men det vill inte funkar i Access Point läget men funkar bra i Router läge.
Laptopen vill knappt koppla upp sig (inga problem och får ut runt 60Mbit på 2.4 i Router läge) och telefonerna får bara ut 1-5Mbit om ens det. Har inga grannar med Wi-Fi som stör.

Hade merlin innan men nu är jag på stock.

5.0 bandet funkar lika bra som innan, jag får ut max av mina 100Mbit.

Är det någon som har suttit med samma problem och lyckats hitta en lösning?

Tacksam för svar!

God Fortsättning såhär i snön som kom tre dagar försent!

nätverksleksaker? även fast du inte ser andra Wifi nätverk så kan det ju vara fullt för att dina leksaker stör ut Wifi.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nätverksleksaker? även fast du inte ser andra Wifi nätverk så kan det ju vara fullt för att dina leksaker stör ut Wifi.

Nätverksutrustning
Har kollat med wifi analyzer och inssider på datorn. Läst att 40MHz bandet kunde vara instabilt bland elektronik (mikro) som frångav sig mycket strålning. Men frågan är varför den funkar felfritt i router läget.

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Nätverksutrustning
Har kollat med wifi analyzer och inssider på datorn. Läst att 40MHz bandet kunde vara instabilt bland elektronik (mikro) som frångav sig mycket strålning. Men frågan är varför den funkar felfritt i router läget.

wifi analyzer och inssider kan bara se Wifi-signaler och inget annat, Blåtand, trådlösa kameror,mikro allt annat som också använder 2.4Ghz kommer således att vara helt osynliga på wifi analyzer och inssider.

detta dataskåp som du har, är det en plåtlåda utan elektronik eller nånting inne i den?

"flyttade på den till vardagsrummet" har du bara använt längre nätverkskabel eller använder du nånting annat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

wifi analyzer och inssider kan bara se Wifi-signaler och inget annat, Blåtand, trådlösa kameror,mikro allt annat som också använder 2.4Ghz kommer således att vara helt osynliga på wifi analyzer och inssider.

detta dataskåp som du har, är det en plåtlåda utan elektronik eller nånting inne i den?

"flyttade på den till vardagsrummet" har du bara använt längre nätverkskabel eller använder du nånting annat ?

Jo jag vet, körde inssider och wifi analyzer bara för att utesluta att inga nätverk låg o störde.
Vi har inte så mycket som jag tycker inte kan störa ut, inga bluetooth saker, bara vanliga vitvaror som står i annat rum. Det är väl i så fall TVn som står hyfsat nära routern nu.

Vi bor i nybyggt(betonghus med gipsväggar) så vi har nätverksuttag i varje rum och så går de in till en patchpanel som sitter i ett Garo dataskåp som de sätter i nybyggt. Sen sitter brytarna och säkringarna precis sida vid sida med dataskåpet så fattar inte hur det blir krångel nu men inte när routern satt där? Skåpet sitter även i andra sidan lägenheten med badrummet vägg i vägg.

Permalänk
Medlem

Nu med mycket test fram o tillbaka så stötte jag på ett väldigt udda problem som orsakade problemet med 2.4 bandet....
Det är IPTV boxen från telia..... När den inte är inkopplad eller har telias VLAN 243 (tvn funkar inte då) så funkar wlanet, men är IPTV inte inställt i Asusen så funkar tv utan problem men wlanet funkar inte....