Permalänk
Medlem

Nybygd dator skärmen är bara svart

Hej,

jag bygde ihop en ny dator igår och när den startar så visas inget på skärmen. Och tangentbordet beter sig konstigt genom att gå igenom massor med olika rgb stylar, och när jag klickar just på space eller ctrl så blir det svart. Fast lite senare så fortsätter det igen.

Här är en video som visar det jag skrev: https://youtu.be/r_0RL8QwFfQ

Specs

Moderkort: msi x99a godlike
Proccesor: 5960X
Nätaggregat: ax1500i
Ram minnen : Trident Z 3200mhz
Grafikkort: evga 980ti reference
Proccesor kylare: H80i gt
Chassi: Enthoo primo
"Kommer bli bootdisk": intel 750 ssd 1.2tb
Hårddiskar : ny 6tb wd red disk. Gammal 1 tb Samsung random disk

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagusen:

Hej,

jag bygde ihop en ny dator igår och när den startar så visas inget på skärmen. Och tangentbordet beter sig konstigt genom att gå igenom massor med olika rgb stylar, och när jag klickar just på space eller ctrl så blir det svart. Fast lite senare så fortsätter det igen.

Här är en video som visar det jag skrev: https://youtu.be/r_0RL8QwFfQ

Specs

Moderkort: msi x99a godlike
Proccesor: 5960X
Nätaggregat: ax1500i
Ram minnen : Trident Z 3200mhz
Grafikkort: evga 980ti reference
Proccesor kylare: H80i gt
Chassi: Enthoo primo
"Kommer bli bootdisk": intel 750 ssd 1.2tb
Hårddiskar : ny 6tb wd red disk. Gammal 1 tb Samsung random disk

Har du kopplat allt rätt? Inga av dina fläktar snurrar?
Vilken PSU har du?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kolla om moderkortet fastnar på någon viss kod (röda LED-skärmen nere till höger, ser att du har en). När moderkortet är färdigt med bootsekvensen borde displayen visa CPU-temperaturen, annars har den fastnat någonstans i processen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du kopplat allt rätt? Inga av dina fläktar snurrar?
Vilken PSU har du?

Jag har en corsair Ax1500i och jag har kort selftest på den och den lös grönt då. Just nu är jag ganska förvirrad av phanteks pwm hub för vatten kylnigs fläktarna som inte är inkopplade direkt i moderkortet funkar.

Ska kolla till alla sladdar lite senare.

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Kolla om moderkortet fastnar på någon viss kod (röda LED-skärmen nere till höger, ser att du har en).

Jag har kollat i moderkortets manual och det står inget för koden 00 som är den enda jag har sett på den.

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagusen:

Jag har kollat i moderkortets manual och det står inget för koden 00 som är den enda jag har sett på den.

Är du säker att det inte står D0?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Är du säker att det inte står D0?

Det står 00, man ser det på videon, men troligtvis är det just D0 som den visar (går väl inte att skilja på D och 0 på en sådan display). D0 står för "Late CPU initialization", dvs. CPUn startar inte. Du kan testa följande och pröva dig fram om det skulle funka:

- Dubbelkolla att alla kablar sitter fast ordentligt och på rätt ställen, speciellt 8-pin kontakten bredvid CPUn.
- Skruva loss kylaren och kolla att CPU-socketen inte har några böjda pinnar.
- Testa med att köra systemet utanför lådan för att utesluta kortslutningar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Det står 00, man ser det på videon, men troligtvis är det just D0 som den visar (går väl inte att skilja på D och 0 på en sådan display). D0 står för "Late CPU initialization", dvs. CPUn startar inte. Du kan testa följande och pröva dig fram om det skulle funka:

- Dubbelkolla att alla kablar sitter fast ordentligt och på rätt ställen, speciellt 8-pin kontakten bredvid CPUn.
- Skruva loss kylaren och kolla att CPU-socketen inte har några böjda pinnar.
- Testa med att köra systemet utanför lådan för att utesluta kortslutningar.

Jag ska testa det du sa lite senare men sist så såg pinnarna okej ut och det betyder kanske att proccesorn är sönder. Så hur stor garanti har intel om man nu kan hitta den någonstans?

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagusen:

Jag ska testa det du sa lite senare men sist så såg pinnarna okej ut och det betyder kanske att proccesorn är sönder. Så hur stor garanti har intel om man nu kan hitta den någonstans?

Det är väldigt sällan som processorn är sönder, den testas innan leverans. Mer troligt är det moderkortet som är kaputt eller bricked. Om inte åtgärderna jag nämnde hjälper så skulle jag först prövat byta moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Du kanske har problem med BIOS

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagusen:

Hej,

jag bygde ihop en ny dator igår och när den startar så visas inget på skärmen. Och tangentbordet beter sig konstigt genom att gå igenom massor med olika rgb stylar, och när jag klickar just på space eller ctrl så blir det svart. Fast lite senare så fortsätter det igen.

Här är en video som visar det jag skrev: https://youtu.be/r_0RL8QwFfQ

Specs

Moderkort: msi x99a godlike
Proccesor: 5960X
Nätaggregat: ax1500i
Ram minnen : Trident Z 3200mhz
Grafikkort: evga 980ti reference
Proccesor kylare: H80i gt
Chassi: Enthoo primo
"Kommer bli bootdisk": intel 750 ssd 1.2tb
Hårddiskar : ny 6tb wd red disk. Gammal 1 tb Samsung random disk

Dum fråga men ändå,moderkortsdistanser rätt monterade så det inte är kortslutning nånstans?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra en reset?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du testat att göra en reset?

Hur menar du reset? Om du menar cmos så har jaggjortdet två gånger

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Hedersmedlem

@Hagusen: Det hade varit bra om du svarade på frågan om moderkortsdistanser.

Lägg gärna upp lite bilder också så vi kan bedöma hur det är kopplat.

Användes ESD-skydd (armband etc)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro