QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Sitter just nu på en QX2710 och funderar på att köpa TV. Är mycket nöjd över hur Qnix inte har onödiga "smart"-TV funktioner och överflöd av portar, utan bara en bra panel. Skärmen är ju dock bara 27'', undrar om det inte finns några större billiga skärmar/tv-apparater som bara är en bra panel rakt igenom utan massa onödiga funktioner? Någon som har någon idé?

Visa signatur

ǀ i5 4670K ǀ GTX 770 TwinFozr ǀ Corsair CX 600M ǀ Corsair Vengeance 8 GB 1600 MHz ǀ

Permalänk
Medlem

Tycker ni fortfarande Korea skärmar är värda? Tänkte kanske beställa en CrossOver 2795 och blir väl ungefär 3k inklusive allt men känner att det kanske är värdare att vänta någon månad till och se vad de större märkena släpper. Hur tänker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvantum:

Sitter just nu på en QX2710 och funderar på att köpa TV. Är mycket nöjd över hur Qnix inte har onödiga "smart"-TV funktioner och överflöd av portar, utan bara en bra panel. Skärmen är ju dock bara 27'', undrar om det inte finns några större billiga skärmar/tv-apparater som bara är en bra panel rakt igenom utan massa onödiga funktioner? Någon som har någon idé?

Jag har haft en Crossover 27Q i massa år och är också svinnöjd!

Jag funderar på den här:

http://www.ebay.com/itm/WASABI-MANGO-UHD550-REAL-4K-HDMI-2-0-...

http://www.overclock.net/t/1574057/official-wasabi-mango-uhd5...

Det jag frågar mig är om den kan känna av och spela 24Hz material utan stutter, innan jag fått svar på det vill jaginte beställa en. Kanske är något för dig?

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört nåt om Koreaskärmar med DP-anslutning och samma överklockningsmöjligheter som Qnix 2710?

Permalänk
Medlem

Någon som kan rek en ny fot/ställ till denna Qnix? Det original som jag har nu är ju helt snett

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Skrivet av Axan:

Någon som kan rek en ny fot/ställ till denna Qnix? Det original som jag har nu är ju helt snett

Jag använder denna:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...

Har en 22tum ovanför. Men du kanske är mer intresserad utav ställ till bara en skärm?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Jag använder denna:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...

Har en 22tum ovanför. Men du kanske är mer intresserad utav ställ till bara en skärm?

Jag har ju bara denna skärmen så bäst är om det finns någon för en skärm

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Skrivet av Axan:

Jag har ju bara denna skärmen så bäst är om det finns någon för en skärm

Denna kanske?
https://www.komplett.se/product/836092/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Är det någon som hört nåt om Koreaskärmar med DP-anslutning och samma överklockningsmöjligheter som Qnix 2710?

Hej!
Jag har beställt X-star DP2414LED 144Hz som kommer nu i dagarna och den ska gå att köra i 200Hz enligt tester och har samma panel som Benq XL2411Z.
Fast det är ju en 24" och kostar 1400kr inkl express frakt.

http://www.overclock.net/t/1574678/x-star-dp2414led-144hz-1ms...

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hej!
Jag har beställt X-star DP2414LED 144Hz som kommer nu i dagarna och den ska gå att köra i 200Hz enligt tester och har samma panel som Benq XL2411Z.
Fast det är ju en 24" och kostar 1400kr inkl express frakt.

http://www.overclock.net/t/1574678/x-star-dp2414led-144hz-1ms...

Det är även en TN-panel, så tyvärr helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Tjena, min skärm la av i morse, efter cirka två och halvt år. Tror det är strömadaptern dock, är åtminstone värt att pröva. Någon som har ett förslag på strömadapter som passar ? Gissar att vilken 12V 5A borde fungera, men vet inte exakta storleken på pluggen ? 5.5x2.5m ?

Hursomhelst hade förslag varit grymt trevligt, helst inom Sverige men blir det Ebay så blir det väl det. Pris är inte största problemet, upp till 600:-.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

kört min i snart 3 år@ 96Hz, tuffar på fortfarande... längtar efter OLED.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Prövade med ny strömadapter och fungerade inte, tror skärmen är död. Men 2½ år är mer än jag kunde fråga efter. Blir att köpa något billigare, ekonomin är inte världens bästa just nu. Blir någon billigare IPS, spelare inte så mycket nu för tiden så klarar mig på 60Hz.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Har haft en QNIX QX2710 sedan december 2013 och den fungerar fint i 96HZ. Tänkte dock sälja den nu. Någon som vet något rimligt pris att lägga ut den för på marknaden?

Permalänk
Medlem

Är det så att era skärmar fladrar blått lite överallt när ni lägger igång dem, men försvinner efter en liten stund

klockat till 105hz

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Till att börja med, ursäkta för en sen post. För det andra, ursäkta för lång post!

xorg.conf är inte vendor specifik, de gäller för X11 xorg-server:n men de kan innehålla inställningar som är vendorspecifika däremot. Jag tror att min xorg.conf har en del skalningsrelaterat som är nvidia specifikt, men filen fungerade med 290X i alla fall.

Det viktigaste är att sätta en modeline i xorg.conf som man kan få via cvt eller gtf kommandona.

http://linux.die.net/man/1/cvt
http://linux.die.net/man/1/gtf

Du kan generera xorg.conf med ett verktyg men nvidias verktyg är endast bra om du vet vad du gör, och jag vet inte vad AMD har men du lär klara dig med en xorg.conf från nätet. Samma settings i vilket fall, med viss modifikation för att passa nvidia/amd.
Det är bättre att googla efter en xorg.conf på nätet och använda den. Modelines och så är väl samma för alla upplösningar och refreshrates.
Jag kan förövrigt nämna att i Archlinux slipper jag xorg.conf, det funkar bättre utan en
Jag lyckades få åtminstone 90 Hz i linux, men med en moddad xorg.conf och jag tror att det går att få högre.

De viktigaste inställningarna för Qnix har med EDID info att göra, t ex stänga av EDID i xorg.conf för att det skapar problem i Ubuntu, sabayon och kanske gentoo med (minns inte).
Problemen beror på att vissa linuxdistar har drivare och programvara som är dåliga på att läsa EDID datan från skärmen. Windows och i mitt fall archlinux med opensourcedrivare fungerar bra.
Nvidias officiella drivare fungerade sämre, och AMDs lite bättre men inte så bra som opensource drivarna.

Den här Arch sidan verkar ha en del relevant info som jag själv missat till nu, men skojjigt nog funkar min Qnix och Arch ändå utan problem.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Qnix_QX2710

Den här innehåller det viktigaste men den kan behöva tweakas lite och om du har en nyare Qnix kanske det är annorlunda. Borde ju funka med de flesta andra som X-star osv.

http://www.linuxquestions.org/questions/attachment.php?attach...

http://blog.patshead.com/2014/12/overclocking-my-qnix-qx2710-...

Härifrån fick jag min ursprungliga xorg.conf för Qnix

http://hardforum.com/showthread.php?t=1762843

... Ett par månader senare...

Satte mig ned med det här igen och upptäckte att jag lade det på is förut då det verkar som om att försök att modda xorg.conf filen förut orsakade att fglrx inte längre fungerar, jag är alltså utan GUI tills att jag kör

sudo apt-get purge fglrx*

och är då tillbaka på open source drivarna för AMD som fungerar. Nu sitter jag fast och kan inte längre använda fglrx (Kör jag in dessa igen så hamnar jag direkt tillbaka utan GUI).

Nu försöker jag alltså, utan att lyckas (eller ens direkt veta hur jag ska bära mig åt) att få fglrx att fungera igen, och sedan kanske försöka få mina högre Hz under Linux med. Hittar heller fortfarande ingen xorg.conf fil någonstans?

Jag har försökt med (från CLI medans fglrx är "aktiverad")

cd /etc/x11 sudo Xorg -configure -OCH/ELLER- sudo Xorg -reconfigure

Båda ger felmedelande och löser inte problemet.

Något förslag?

OBS: Oerfaren inom Linux, så håll det gärna på svenska/engelska.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

... Ett par månader senare...

Satte mig ned med det här igen och upptäckte att jag lade det på is förut då det verkar som om att försök att modda xorg.conf filen förut orsakade att fglrx inte längre fungerar, jag är alltså utan GUI tills att jag kör

sudo apt-get purge fglrx*

och är då tillbaka på open source drivarna för AMD som fungerar. Nu sitter jag fast och kan inte längre använda fglrx (Kör jag in dessa igen så hamnar jag direkt tillbaka utan GUI).

Nu försöker jag alltså, utan att lyckas (eller ens direkt veta hur jag ska bära mig åt) att få fglrx att fungera igen, och sedan kanske försöka få mina högre Hz under Linux med. Hittar heller fortfarande ingen xorg.conf fil någonstans?

Jag har försökt med (från CLI medans fglrx är "aktiverad")

cd /etc/x11 sudo Xorg -configure -OCH/ELLER- sudo Xorg -reconfigure

Båda ger felmedelande och löser inte problemet.

Något förslag?

OBS: Oerfaren inom Linux, så håll det gärna på svenska/engelska.

Ok, jag är inte expert alls men jag har aldrig litat på Xorg programmet för att skapa configs. Som jag förstår det så känner det oftast inte av om det behövs några speciella konfigurationer för AMD eller Nvidia eller om användaren kör någon speciellt skärm med knepig EDID information.
Om man kör Nvidia kan man använda nvidia-xconfig med lite olika flaggor, men oavsett om man kör intel, amd eller nvidia så kommer man vad jag märkt behöva lägga till fler "options" i xorg.conf.

xorg.conf ligger normalt i /etc/X11/ men ibland finns det en katalog /etc/X11/xorg.conf.d som innehåller en eller flera filer för samma syfte.

Det finns en sida här med tips på hur EDID info:n kan repareras men jag har inte provat metoden. Gissningsvis kan man slippa att ignorera EDID informationen då.

Jag kollade den här länken för om det går att klocka till 120 Hz på linux men enligt ToastyX som skrev CRU och patchen för windows så måste linuxdrivaren patchas och han har inte gjort någon. Jag vet dock att det går att klocka då jag vill minnas att jag fick min Qnix att köra 90 Hz någon gång på nvidias egna closed-source drivare. Då körde jag archlinux och jag tror att jag lade in in modelines i xorg.conf för några refreshrates, åtminstone upp till 90 Hz vilket borde ligga inom spannet som ska gå utan att patcha drivare.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Har haft denna skärm nu i typ 4 och en halv månad och har 100-tals pixlar som har fastnat och går inte att få bort.
Jag undrar hur garantin fungerar på dessa. Har varit inne i panelen och skulle fixa BLB vilket inte fungerade. Det är små märken från skruvmejseln på plasthöljet, kommer då garantin inte gälla? Skärmen fungerade som vanligt efter jag satt ihop den men efter nu typ 4 månader senare så är skärmen fylld med fasta pixlar. Om garantin skulle gälla hur går det till då? Har inte kartongen kvar.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande folk som är intresserade av dessa skärmar? funderar på att sälja min och köpa en ASUS Rog 34 med G-sync. Men hur mkt kan man få för en beggad?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Oneone: runt 1500 borde du få.

2500-3000 för en QHD ~100hz är fortfarande rätt attraktivt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Är detta fortfarande en bra deal?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@kroken: Köpte en Qnix i somras, gick runt 2 500:- inkl tull och moms och den klockar upp till 110hz. Antagligen en av de bästa affärerna jag gjort!

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

@Timtimtim90: Köpte en Qnix i somras, gick runt 2 500:- inkl tull och moms och den klockar upp till 110hz. Antagligen en av de bästa affärerna jag gjort!

Jo jag ägde en själv för ett tag sen.. finns kanske någon nyare.modell tänkte jag, kan du länka säljaren du köpte av?

Finns de någon bra 4K Korea skärm idag?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@kroken: Köpte från en säljare vid namn "7daysdirect". Har ingen länk just nu men borde vara ganska lätt att hitta, tror denne är en av de få som fortfarande säljer Qnix QX2710 så butiken bör dyka upp om du söker efter det på eBay

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Jo jag ägde en själv för ett tag sen.. finns kanske någon nyare.modell tänkte jag, kan du länka säljaren du köpte av?

Finns de någon bra 4K Korea skärm idag?

Nja inte direkt, det finns flera alternativ men ingen bra eller i nivå med 1440p skärmarna, jag väntat själv på att det ska ta fart, bli billigare. Det kanske till och med finns en 4k korea skärm med HDR om det skulle ta fart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

@Timtimtim90: Köpte från en säljare vid namn "7daysdirect". Har ingen länk just nu men borde vara ganska lätt att hitta, tror denne är en av de få som fortfarande säljer Qnix QX2710 så butiken bör dyka upp om du söker efter det på eBay

Jag hittade, tack

Skrivet av Jay-Jay:

Nja inte direkt, det finns flera alternativ men ingen bra eller i nivå med 1440p skärmarna, jag väntat själv på att det ska ta fart, bli billigare. Det kanske till och med finns en 4k korea skärm med HDR om det skulle ta fart

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat något på qnix uhd3216r? Den verkar omtalad på overclock.net iallfall och priset är ju inte helt fel?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Börjar ju bli intressant nu när även ultrabreda kommer från kina...

34"
3440x1440
100hz
IPS
Curved (väldigt mycket faktiskt!)
~6500kr med fri frakt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Undrar om någon vet om man kan köra sin Qnix skärm med överklock, från ett grafikkort utan DVI (min Qnix är äldre och har bara DVI), om man kan med ev. nån adapter från HDMI eller DP?
Sugen på köpa ett RX Vega men dom kommer ju utan DVI.

Permalänk
Bildexpert 📺

@CIA_SWE: Svar nej.

Du behöver ett grafikkort med DVI-DL inbyggt på kortet. Eller till slut byta skärm. Någon adapter som löser detta finns inte utan signalen måste omvandlas.

Omvandlare som hanterar överklockning verkar heller inte finnas. Eller mer rimligt: ingen verkar riktigt beredd att slänga ut de 1500-2000 kronor som en omvandlare kostar för att bekräfta att det fungerar eller inte.

Situationen är beskriven här:

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...