Anslutningsproblem med en specifik vän genom skype mm.

Permalänk
Medlem

Anslutningsproblem med en specifik vän genom skype mm.

Började få det här problemet när jag flyttade till en lägenhet 100m bort från hans och använder då samma abonnemang från com hem.
Allt funkade som det skulle innan jag flyttade och då hade jag Telia. Det började med att vi märkte att det inte gick att ringa varandra i skype utan en tredje person var tvungen att vara ledare över samtalet och senare märkte vi att vi inte änns kan spela i samma GTA ONLINE lobby.
Väldigt frustrerande eftersom vi brukade spela mycket tillsammans och kan inte längre. Är det någon som vet vad som kanske pågår? Frågar här eftersom jag inte orkar med någon hopplös och långdragen konversation med com hem support.

Rubrik komprimerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Filips_:

Började få det här problemet när jag flyttade till en lägenhet 100m bort från hans och använder då samma abonnemang från com hem.
Allt funkade som det skulle innan jag flyttade och då hade jag Telia. Det började med att vi märkte att det inte gick att ringa varandra i skype utan en tredje person var tvungen att vara ledare över samtalet och senare märkte vi att vi inte änns kan spela i samma GTA ONLINE lobby.
Väldigt frustrerande eftersom vi brukade spela mycket tillsammans och kan inte längre. Är det någon som vet vad som kanske pågår? Frågar här eftersom jag inte orkar med någon hopplös och långdragen konversation med com hem support.

Lite förvirrande.

Du flyttade närmare din polare och ni började att använda samma abonnemang hos comhem?
Hur gjorde ni det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Kanske pga samma IP men sådant borde skype kunna lösa. Har ni kört traceroute på varandra?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vi använder ju inte samma abonnemang utan jag har ett liknande med samma hastighet och liknande router och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kanske pga samma IP men sådant borde skype kunna lösa. Har ni kört traceroute på varandra?

Hur gör man det?

Permalänk
Skrivet av Filips_:

Hur gör man det?

Tracert "ip"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Hur traceroutear man till någon annan och varför gör man det? Har aldrig hört talas om det förut

Permalänk
Skrivet av Filips_:

Hur traceroutear man till någon annan och varför gör man det? Har aldrig hört talas om det förut

Öppna cmd fråga din kompis kolla sin ip igenom valfri sida ta sedan hans ip och skriv tracert "ip"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Okej känner mig dum nu trodde det va mer advancerat

Permalänk
Medlem

Slå av mjukvarubrandväggen i modemen och testa. I alla fall den av er som har ett modem från compal eller "hostar" chatten. Har nästan för mig att dethär har nämnts en gång i den stora comhemtråden på detta forum. Något om att det blev strul vid grupp-skype om man hade ett compal-modem hur sjukt det än må låta. Alt kan man testa att slå av NAT men intressant vore om det bara räckte med modemets firewallfunktion. Hur man hittar den: Jo surfa in på 192.168.100.1 eller om det var 192.168.0.1 fyller i admin och lösenordet som står på modemet, letar efter advanced settings så bör man se alternativet "firewall". Alt kollar i manualen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Slå av mjukvarubrandväggen i modemen och testa. I alla fall den av er som har ett modem från compal eller "hostar" chatten. Har nästan för mig att dethär har nämnts en gång i den stora comhemtråden på detta forum. Något om att det blev strul vid grupp-skype om man hade ett compal-modem hur sjukt det än må låta. Alt kan man testa att slå av NAT men intressant vore om det bara räckte med modemets firewallfunktion. Hur man hittar den: Jo surfa in på 192.168.100.1 eller om det var 192.168.0.1 fyller i admin och lösenordet som står på modemet, letar efter advanced settings så bör man se alternativet "firewall". Alt kollar i manualen.

Tack så mycket för hjälpen lyckades slå av brandväggen och ska be min kompis göra det om ett tag!

Permalänk
Medlem

Med NAT av så funkar allt som det ska tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filips_:

Med NAT av så funkar allt som det ska tack så mycket för hjälpen!

OBS! Du kanske sitter nu direkt mot Internet vilket är inte bra. Kontrollera vilken IP adress du har på din dator.
Om du inte har en 192 adress så är du nog koppla direkt till Internet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |