Permalänk
Medlem

Vart hittar man långa cablemods?

Som titeln lyder, vart kan man köpa cablemods till datorn som är 1+ meter långa nätaggs kablar? Var inne på cablemods.com där LinusTechTips från youtube hade fått tag på en 1 meters lång variant 24pin kabel men jag verkar inte hitta den.

Fungerar det att annars ta t.ex. 3 st 300mm kablar och koppla ihop dem för att få en lång?

Har sökt runt i ett bra tag och måste verkligen ha dem för att mitt gymnasiearbete skall fungera.

Tack på förhand!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Gör egna kablar annars?

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Menar du att bara ta vanliga sleevade koppar kablar och förlänga en vanlig? @suzaku:

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova att kontakta dem och berätta om ditt projekt så kanske de kan fixa fram något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@fabazo: Nej då, helt egna. Ev. kan du behöva återanvända kontakten som går in i PSU'n om den är av någon speciellt sort.

Kontakter
Stift
Sladd

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Ojdå.. trodde jag skulle komma undan lättare.

Borde det inte i teorin fungera att bara klippa en kabel och förlänga med vanlig kopparkabel och sen löda ihop?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk

@fabazo: Med en sån här går det både fortare och enklare än att löda på förlängningar. Det blir dessutom mycket snyggare och säkrare.

Ska man förlänga måste man klippa, göra fyra skalningar per ledare, två lödningar och krympslang på två ställen. Använder man stift och gör egen kabel räcker det med att skala i varje ände och sen sätta på stift.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Ojdå.. trodde jag skulle komma undan lättare.

Borde det inte i teorin fungera att bara klippa en kabel och förlänga med vanlig kopparkabel och sen löda ihop?

För att svara på din fråga så funkar det utmärkt att löda in en förlängning så som du beskriver, både i teori och praktik, så länge du håller dig till rimliga förlängningar. Givetvis är du noga med att välja kabel med samma ledartvärsnittsarea. Det brukar stå tryckt på kabeln, vanligt är 0.75 mm^2. Fast svaret från tidigare skribent är nog det du egentligen vill ha, trots att du inte frågade om just det.

Ska man hålla på med extrema förlängningar kan man vara tvungen att byta ut kabeln till något med större tvärsnittsarea för att komma till rätta med eventuellt spänningsfall. En meter bör dock vara chill med originaltvärsnittsarean.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

tack så hemskt mycket! Får testa och återkomma ifall jag stöter på något mer problem.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240