Ny PSU: Högre temperatur och låter mer

Permalänk

Ny PSU: Högre temperatur och låter mer

Tjena.

Börjar med datorns specs så slipper ni fråga sen:
Case: Cooler Master Elite 430
Moderkort: MK Gigabyte GA-Z77P-D3
CPU: Intel Core i5 3570K
GPU: Gigabyte Geforce GTX 780 Ti 3Gb
RAM: Patriot Viper 16Gb
PSU: Corsair CX850M 850W (den jag hade innan var en Corsair TX650 650W)
Lagring: Samsung SSD 840 EVO 500 GB och en Seagate HDD 2TB

Jag köpte ny PSU häromdagen. När jag spelade med det gamla nätagget så var maxtempen på både GPUN och CPUN 65 grader (använde mig av programmet CPUID för att kolla). Men nu med det nya så går CPUN upp i 76 grader som mest och GPUN 70 grader. Jag vet att det inte är några farliga temperaturer men vill bara vara säker på att det inte är några problem. Datorn låter också mycket mer nu än vad den gjorde innan. Är detta normalt?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Även om det nya nätaggregatet blir varmare så ska inte cpu temperatur gå upp 10 grader. Låter som du kanske orsakade något när du bytte ut nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Har du vänt nätagget åt fel håll i chassit, så det blåser ut varmluft in i chassit istället?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas: fläkten är vänd neråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTammeh:

Tjena.

Börjar med datorns specs så slipper ni fråga sen:
Case: Cooler Master Elite 430
Moderkort: MK Gigabyte GA-Z77P-D3
CPU: Intel Core i5 3570K
GPU: Gigabyte Geforce GTX 780 Ti 3Gb
RAM: Patriot Viper 16Gb
PSU: Corsair CX850M 850W (den jag hade innan var en Corsair TX650 650W)
Lagring: Samsung SSD 840 EVO 500 GB och en Seagate HDD 2TB

Jag köpte ny PSU häromdagen. När jag spelade med det gamla nätagget så var maxtempen på både GPUN och CPUN 65 grader (använde mig av programmet CPUID för att kolla). Men nu med det nya så går CPUN upp i 76 grader som mest och GPUN 70 grader. Jag vet att det inte är några farliga temperaturer men vill bara vara säker på att det inte är några problem. Datorn låter också mycket mer nu än vad den gjorde innan. Är detta normalt?

Tack för svar

Ändrade du nått med fläktar när du bytte PSU, eller placera nya agget annorlunda mot det gamla?
tex satte nya agget med fläkten uppåt och den gamla hade den neråt, eller tvärtom.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det gamla nätagget hade en fläkt som snurrar ganska mycket så om du har dålig ventilation i datorn och du byter nätagg till ett som är tystare och har en fläkt som snurrar långsammare så kan det bli att det som gjorde att lådan fick in frisk luft försvann och då blir det varmare inne i, du bör ha en fläkt fram och en bak i lådan för att få lite ventilation iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83: har fläkt bak, fram och på sidan. men frågan är då: ska jag investera i ett nytt chassi då? har just nu matx, ska jag ska skaffa ett full tower då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTammeh:

@Mac83: har fläkt bak, fram och på sidan. men frågan är då: ska jag investera i ett nytt chassi då? har just nu matx, ska jag ska skaffa ett full tower då?

Nä har du den fram och på sidan till att blåsa in och den bak ut så ska det räcka, eftersom du har dom fläktarna så ska inte bytet av nätagg påverka.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainTammeh:

@Mac83: har fläkt bak, fram och på sidan. men frågan är då: ska jag investera i ett nytt chassi då? har just nu matx, ska jag ska skaffa ett full tower då?

Jag skulle investerat i ett nytt chassi oavsett, CoolerMaster chassin håller ruskigt dålig kvalité sett till vad du får för pengarna. luftflöde, byggkvalité och uppgraderingsmöjligheter är under all kritik.

Full tower? Har du behovet utav utrymme och många hårddiskplatser så visst. Dock är de ett rent helvete att flytta och bära på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTammeh:

@Mac83: har fläkt bak, fram och på sidan. men frågan är då: ska jag investera i ett nytt chassi då? har just nu matx, ska jag ska skaffa ett full tower då?

Vad för chassi och vilket är ditt nya agg?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow: mitt nuvarande eller det jag vill skaffa. allt jag har atm står i mitt första inlägg. planerar att skaffa corsair chassi och vattenkylning till cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTammeh:

@Broken-arrow: mitt nuvarande eller det jag vill skaffa. allt jag har atm står i mitt första inlägg. planerar att skaffa corsair chassi och vattenkylning till cpu.

Så du har ett CX nu?

Kan säga att ditt gamla har bättre kvalité än ditt nya i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Du kan ju prova att ha psun ur chassit o se hur temperaturer blir om det blir 10c på cpun eller om du har gort något med datorn

Permalänk

Tack för alla svar!

Har kört med öppet chassi de senaste veckorna och det funkar utmärkt!

Permalänk

@CaptainTammeh: + att jag köpt två st cooler master jetflo fläktar och satt i taket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTammeh:

@CaptainTammeh: + att jag köpt två st cooler master jetflo fläktar och satt i taket!

Kör du med ett grafikkort bör du inte behöva mer än 2/3 chassifläktar och ändå få låg ljudnivå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar