Fundering över delar till hemma NAS.

Permalänk
Inaktiv

Fundering över delar till hemma NAS.

Jag har nu under en tid funderat på att bygga en NAS för hemmabruk.
Börjar bli lite drygt att kasta en Extern hårddisk fram och tillbaka varje gång någon i familjen ska lägga in bilder/filmer osv.
Men jag är samtidigt ny i NAS världen och har därför lite funderingar över vilka delar som kan anses som "OK" för hemmabruk.

Kort vad den ska användas till:
- Lagra bilder som hela familjen ska kunna komma åt och se.
- Filmer, allt från 360p till 1080p. Tanken är också att man ska kunna kolla filmer direkt från NAS'en istället för att dra ned dem på datorn.
- Lagra större filer

Max användare vid samma tillfälle kommer max nå 5 personer.

Tanken är att jag ska bygga NAS'en själv med standard datorkomponenter för hemmabruk och inte server delar. Några synpunkter på detta?
Hur bra processor och hur mycket RAM tycker ni jag borde skaffa?
Som jag förstått det så ska man gärna matcha antalet GB i ram med antalet TB man har i lagring.

EDIT: Ska köra FreeNas

Permalänk
Medlem

Ett tips är att fundera om du verkligen vill bygga och själv eller gå på en färdig NAS (ex Synology).
För film löser du detta smidigast med exempelvis PLEX.
Tänk på valet av hårddiskar, i en NAS kommer de vara ingång mer och rulla längre, själv kör jag WD Red hårddiskar.
Aldrig hört talas om matchningen med GB i ram och TB lagring.

Själv sitter jag på en Synology DS 415+.

Edit: @Morpiha edit om FreeNAS kom under tiden jag skrev ovan Låter detta stå kvar iaf.

Permalänk
Medlem

Först av allt om du ska bygga dig en egen NAS av vanliga konsument prylar och tänkt använda FreeNAS eller liknande, se till att du skaffar ett MB med ett intel nätverkschip. För det är otroligt många som får problem när dom försöker komma undan med annat.

Sedan så rekommenderar FreeNAS att man har minst 8GB ram för att använda deras OS. OCH om jag får välja så ska du satsa på ECC minnen.

Du kan kika in på mitt Galleri om du vill få lite mer tips. Men jag använder mig utav lite mer "Server" inriktad hårdvara som kan vara lite dyrare.

@Tino: Det gäller för FreeNAS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tino:

Ett tips är att fundera om du verkligen vill bygga och själv eller gå på en färdig NAS (ex Synology).
För film löser du detta smidigast med exempelvis PLEX.
Tänk på valet av hårddiskar, i en NAS kommer de vara ingång mer och rulla längre, själv kör jag WD Red hårddiskar.
Aldrig hört talas om matchningen med GB i ram och TB lagring.

Själv sitter jag på en Synology DS 415+.

Edit: @Morpiha edit om FreeNAS kom under tiden jag skrev ovan Låter detta stå kvar iaf.

Kommer bli att köra med WD Red Hårddiskar

Skrivet av nikwad:

Först av allt om du ska bygga dig en egen NAS av vanliga konsument prylar och tänkt använda FreeNAS eller liknande, se till att du skaffar ett MB med ett intel nätverkschip. För det är otroligt många som får problem när dom försöker komma undan med annat.

Sedan så rekommenderar FreeNAS att man har minst 8GB ram för att använda deras OS. OCH om jag får välja så ska du satsa på ECC minnen.

Du kan skicka in på mitt Galleri om du vill få lite mer tips. Men jag använder mig utav lite mer "Server" inriktad hårdvara som kan vara lite dyrare.

@Tino: Det gäller för FreeNAS

Tänkte köra Intel CPU så borde det inte finnas intel nätverkschip på moderkortet då?
Rätta mig om jag har fel, men är det inte nästan bara server hårdvara som har stöd för ECC minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Kommer bli att köra med WD Red Hårddiskar

Tänkte köra Intel CPU så borde det inte finnas intel nätverkschip på moderkortet då?
Rätta mig om jag har fel, men är det inte nästan bara server hårdvara som har stöd för ECC minnen?

Det är upp till moderkortstillverkaren vilket närverkschip som används, exempel: http://www.inet.se/produkt/1902848/gigabyte-z170-hd3p#/specs
Så därför är det viktigt att du kontrollerar detta innan köp.

Generellt är det så som du säger att för att få tag på ECC så måste man köpa "Server" inriktad hårdvara. Men det finns undantag så som vissa i3 (exempelvis Core i3-6100) tillsammans med lämpligt moderkort (MSI B150M Night Elf verkar stödja ECC minnen).
Dock så vet jag inte hur det ser ut med DDR4 med ECC idagsläget.

Permalänk

Hej
Jag har alltid kört egna NAS och kan väl igenteligen bara instämma i att se till o ha ett nätverkschips av Intel.
Helst köp ett separat NIC kort för detta, gärna något värre med 2portar....

och om du ska köra ett ZFS baserat filsystem se till att ha hyffsat med ram. minst 8GB som nikwad säger.
En tumregel brukar vara 2GB per TB lagringsutrymme.

ECC tycker inte jag är så viktigt. aldrig haft några problem rörande minnen.

CPU är inte så viktigt här. vilken I3'a som helst funkar bra.

ett tillägg kan vara, att om du bor på landet o kan råka ut för strömavbrott mer än 1gång vart tionde år. Så köp en UPS som stänger av datorn på rätt sätt om du får ett avbrott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikwad:

Det är upp till moderkortstillverkaren vilket närverkschip som används, exempel: http://www.inet.se/produkt/1902848/gigabyte-z170-hd3p#/specs
Så därför är det viktigt att du kontrollerar detta innan köp.

Generellt är det så som du säger att för att få tag på ECC så måste man köpa "Server" inriktad hårdvara. Men det finns undantag så som vissa i3 (exempelvis Core i3-6100) tillsammans med lämpligt moderkort (MSI B150M Night Elf verkar stödja ECC minnen).
Dock så vet jag inte hur det ser ut med DDR4 med ECC idagsläget.

Men om jag då tekniskt sätt skulle köpa lite äldre server hårdvara, t.ex server MB med Xeon processor skulle det kanske vara en bättre lösning?
Har sett rätt många server moderkort som kör med DDR3 ECC som inte kostar mer än 2000kr. Och en lite äldre Xeon kan man nog också få tag i rätt billigt.

Skrivet av bwiklander:

Hej
Jag har alltid kört egna NAS och kan väl igenteligen bara instämma i att se till o ha ett nätverkschips av Intel.
Helst köp ett separat NIC kort för detta, gärna något värre med 2portar....

och om du ska köra ett ZFS baserat filsystem se till att ha hyffsat med ram. minst 8GB som nikwad säger.
En tumregel brukar vara 2GB per TB lagringsutrymme.

ECC tycker inte jag är så viktigt. aldrig haft några problem rörande minnen.

CPU är inte så viktigt här. vilken I3'a som helst funkar bra.

ett tillägg kan vara, att om du bor på landet o kan råka ut för strömavbrott mer än 1gång vart tionde år. Så köp en UPS som stänger av datorn på rätt sätt om du får ett avbrott.

Beroende på om jag kör vanligt moderkort eller server moderkort så kommer jag antingen gå på 8GB ram eller 16GB
Om jag inte kör på ett server moderkort så kommer jag då köra med en Intel Core i3 6100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Men om jag då tekniskt sätt skulle köpa lite äldre server hårdvara, t.ex server MB med Xeon processor skulle det kanske vara en bättre lösning?
Har sett rätt många server moderkort som kör med DDR3 ECC som inte kostar mer än 2000kr. Och en lite äldre Xeon kan man nog också få tag i rätt billigt.

Beroende på om jag kör vanligt moderkort eller server moderkort så kommer jag antingen gå på 8GB ram eller 16GB
Om jag inte kör på ett server moderkort så kommer jag då köra med en Intel Core i3 6100

Du kan köra i3 även om du köper ett servermoderkort så länge du köper ett baserat på c* chipset med rätt sockel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Du kan köra i3 även om du köper ett servermoderkort så länge du köper ett baserat på c* chipset med rätt sockel.

Moderkortet jag kollat lite på har socket LGA1366 så isåfall är det en lite äldre i3'a man får leta efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Moderkortet jag kollat lite på har socket LGA1366 så isåfall är det en lite äldre i3'a man får leta efter

Då behöver du en xeon om du villa ha ecc då det inte finns någon i3 till dom utan bara i7. Motsvarande generation c* chipset som tog i3 (men ev inte ecc med i3 då jag misstänker att dev var först sandy/ivy bridge som hade ecc i i3) var 3400, 3420 and 3450 och hade socket-1156.

Permalänk
Medlem

Jag ville bara vara viktigpetter och säga att "2GB per TB lagring" eller andra påståenden är inte riktigt sanna, caching algoritmen i zfs är väldigt smart och mer minne betyder inte nödvändigtvis mer nytta. Om du har ett filsystem som servar exempelvis virtuella servrar så kommer du ha en annan användningsprofil än ett filsystem som bara lagrar lite media filer. Det finns en hel vetskap om detta, men ECC minnen är i princip A-och-O så mycket är nog alla överens om.

Så nu har jag fått det sagt.
https://www.youtube.com/watch?v=mLbtJQmfumI
https://www.youtube.com/watch?v=tPsV_8k-aVU
https://www.youtube.com/watch?v=wy6cJRVHiYU

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Ett äldre servermoderkort kan alltid vara roligt att leka runt med. Går ofta att hitta äldre xeon processor som passar till de på de diverse auktionssiter så som Ebay, tradera etc etc.
Men är du intresserad av att ha en så pass energieffektiv/tyst lösning som möjligt så skulle jag rekommendera ett moderkort med en Intel Avoton SoC så som jag har i min NAS. Riktigt bra lösning om jag får säga det själv.