Datorn tar långt tid på sig att stängas av

Permalänk
Medlem

Datorn tar långt tid på sig att stängas av

Hej. Jo det verkar vara något lurt med datorn. Datorn värkar fungera normalt men när den stängs av tar det evigheter för den att stängas av. För bara någon dag sedan så stängdes den av efter utlogning på bara några sekunder, och till och med stängdes av före mina skärmar. Nu av någon okänd anledning tar det ca en minut för datorn att stängas av så länge jag har varit inloggad på datorn, skärmarna stängs av snabbt precis som förut. Annars stängs datorn av snabbt pecis som förut om jag inte loggar in utan bara stänger av den efter uppstart. Har prövat med och utan internet, blir ingen skillnad.

Mina teorier vad kanske kan ha orsakat problemet...

Jag har märkt att min malwarebytes bråkar med min norton 360 på datorn. Norton blockerar malwarebytes som för söker att göra ändringar i norton. Har haft en trojan (en trojan som försöker avinstallera Anti-virus program) som hade gömts sig bland malwarebytes filer som norton hittade och tog bort. Kanske det orsakar problemet? Har sökt både med malwarebytes och norton 360 efter virus och malware, Hittar inget virus eller malware. Har märkt sedan förut att visa windows program har stört norton på liknade sätt. Hot nivån är medel står det.

Gjorde en stor windows 10 uppdatering för någon dag sedan, kanske därför datorn är seg vid avstängning?

Råkade misshandla datorn med armbågen... inte jätte hårt men datorn skakade till.

Min dator ser ut så här

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8870842/2015-12-02

Tusen tack för hjälp.

Permalänk
Medlem

Om du är rädd för trojaner och liknade så formatera och ominstallera windows.

Jag föredrar hellre att ominstallera win 10 än att uppgradera.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Om du är rädd för trojaner och liknade så formatera och ominstallera windows.

Jag föredrar hellre att ominstallera win 10 än att uppgradera.

Måste man inte installera om alla program om man ominstallerar windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Måste man inte installera om alla program om man ominstallerar windows?

Det stämmer men sen så är det alltid gött med ett nytt och fräscht system.
Ta backup på allt viktigt innan bara!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig. Visade sig bero på hybrid boot i Windows 10 som sparar delar av sessionen på hårddisken. Detta gör att fatta måste skriva till hårddisk och därmed tar mer tid. Funktionen går att stänga av i energialternativ och det vore snabbt och smidigt igen (uppstart tar något längre tid). Att stänga av funktionen minskar även antalet skrivningar på ssd. Jag rekommenderar dig alltså att stänga av detta ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det stämmer men sen så är det alltid gött med ett nytt och fräscht system.
Ta backup på allt viktigt innan bara!

Ok. Men mitt system är bara 2 veckor gammal... känns lite surt att behöva göra ominstallation. Men det kanske löser mitt problem.

Permalänk
Medlem

Som R4 skriver har det sannolikt med en hybrid boot att göra. Har tre Windows 10 maskiner som alla (efter senaste uppdateringar) tar lång tid på sig att avsluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Samma sak hände mig. Visade sig bero på hybrid boot i Windows 10 som sparar delar av sessionen på hårddisken. Detta gör att fatta måste skriva till hårddisk och därmed tar mer tid. Funktionen går att stänga av i energialternativ och det vore snabbt och smidigt igen (uppstart tar något längre tid). Att stänga av funktionen minskar även antalet skrivningar på ssd. Jag rekommenderar dig alltså att stänga av detta ☺

Skrivet av poeman:

Som R4 skriver har det sannolikt med en hybrid boot att göra. Har tre Windows 10 maskiner som alla (efter senaste uppdateringar) tar lång tid på sig att avsluta.

Tack för svar! Ska ta mig en titt på det när jag kommer hem sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Samma sak hände mig. Visade sig bero på hybrid boot i Windows 10 som sparar delar av sessionen på hårddisken. Detta gör att fatta måste skriva till hårddisk och därmed tar mer tid. Funktionen går att stänga av i energialternativ och det vore snabbt och smidigt igen (uppstart tar något längre tid). Att stänga av funktionen minskar även antalet skrivningar på ssd. Jag rekommenderar dig alltså att stänga av detta ☺

Skrivet av poeman:

Som R4 skriver har det sannolikt med en hybrid boot att göra. Har tre Windows 10 maskiner som alla (efter senaste uppdateringar) tar lång tid på sig att avsluta.

Ja det löste problemet. Datorn stängs av som den skall nu. Tusen tack till er två!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Hej. Jo det verkar vara något lurt med datorn. Datorn värkar fungera normalt men när den stängs av tar det evigheter för den att stängas av. För bara någon dag sedan så stängdes den av efter utlogning på bara några sekunder, och till och med stängdes av före mina skärmar. Nu av någon okänd anledning tar det ca en minut för datorn att stängas av så länge jag har varit inloggad på datorn, skärmarna stängs av snabbt precis som förut. Annars stängs datorn av snabbt pecis som förut om jag inte loggar in utan bara stänger av den efter uppstart. Har prövat med och utan internet, blir ingen skillnad.

Mina teorier vad kanske kan ha orsakat problemet...

Jag har märkt att min malwarebytes bråkar med min norton 360 på datorn. Norton blockerar malwarebytes som för söker att göra ändringar i norton. Har haft en trojan (en trojan som försöker avinstallera Anti-virus program) som hade gömts sig bland malwarebytes filer som norton hittade och tog bort. Kanske det orsakar problemet? Har sökt både med malwarebytes och norton 360 efter virus och malware, Hittar inget virus eller malware. Har märkt sedan förut att visa windows program har stört norton på liknade sätt. Hot nivån är medel står det.

Du har gjort ett stort misstag: Använd aldrig två anti-virus program samtidigt. De tar ut varandra och skapar bara problem, de kan till och med tolka varandra som trojaner, virus etc.

Ska du använda Malwarebytes så stänger du av Norton, sedan stänger du av datorn och startar den i felsäklert läge, SEN kör du malwarebytes scan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Du har gjort ett stort misstag: Använd aldrig två anti-virus program samtidigt. De tar ut varandra och skapar bara problem, de kan till och med tolka varandra som trojaner, virus etc.

Ska du använda Malwarebytes så stänger du av Norton, sedan stänger du av datorn och startar den i felsäklert läge, SEN kör du malwarebytes scan.

Jag håller inte med. Malwarebytes är inget klassiskt antivirus och brukar fungera fint att köra samtidigt som de flesta antivirusprogram.
Jag har däremot inte de bästa erfarenheterna av Norton men å andra sidan har jag inte använt det på flera år, så jag tänker inte rekommendera dig att byta till något annat antivirus på grund av det.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Du har gjort ett stort misstag: Använd aldrig två anti-virus program samtidigt. De tar ut varandra och skapar bara problem, de kan till och med tolka varandra som trojaner, virus etc.

Ska du använda Malwarebytes så stänger du av Norton, sedan stänger du av datorn och startar den i felsäklert läge, SEN kör du malwarebytes scan.

Jag har läst i många forumar att de ska funka bra ihop. Malwarebytes säger själva att de två programen ska kunna vara på samtidigt. Sen är ju malwarebytes ett anti malware och inte ett anti virus som norton. Vad som skiljer mellan de två typerna vet jag ej... sedan är ju även windows och bråkar med norton på sama sätt, så kanske konflikten mellan de tre inte är att oroa sig för. Det verkar vara normalt om jag fattar det rätt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni som installerar 3je part antimalware och antivirus är medvetna om att ni inte kan ta bort Windows defender från win10. och det programmet irriterar sig på ALLA 3je part. win10 har redan från start ett inbyggt skydd som uppdateras från windows update och bygger på fd Security Essentials ....

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Jag har läst i många forumar att de ska funka bra ihop. Malwarebytes säger själva att de två programen ska kunna vara på samtidigt. Sen är ju malwarebytes ett anti malware och inte ett anti virus som norton. Vad som skiljer mellan de två typerna vet jag ej... sedan är ju även windows och bråkar med norton på sama sätt, så kanske konflikten mellan de tre inte är att oroa sig för. Det verkar vara normalt om jag fattar det rätt.

Vilket år kom det forum inlägget ifrån?
De har redean i dina tidiga inlägg berättat att de klagar på varandras karantän mappar. Men om du nu tycker det är en bra ide att ha windows defender malware samt norton samtidigt så är det upp till dig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vilket år kom det forum inlägget ifrån?
De har redean i dina tidiga inlägg berättat att de klagar på varandras karantän mappar. Men om du nu tycker det är en bra ide att ha windows defender malware samt norton samtidigt så är det upp till dig.

När jag installerade norton så stängs windows defender av om jag fattar det korrekt. min malwarebytes är den free version och har ingen real time protection. om jag har rätt så har bara norton på min dator real time protection påslaget. när jag menade att windows är i konflikt med norton så menade jag inte windows defender utan t ex scvhost.exe och wmiprvse.exe det har blivit mindre konflikter med dem och mer med Malwarebytes mbamservice.exe den senaste tiden. jag tror det ska gå att lösa, det funkar ju bra för andra att ha dem två tillsammans. annars får jag välja mellan norton eller malwarebytes.

här är 5 av de forum som jag har läst.

http://community.norton.com/en/forums/malwarebytes-and-norton...
https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/148086-mbam-...
http://community.norton.com/en/forums/conflict-malwarebytes
https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/125465-confl...
http://community.norton.com/en/forums/malwarebytes-9

Permalänk
Medlem

Skapa en ny användare och installera INGET: Se sen om den användaren har samma problem.

Kuriosa:
scvhost.exe laddar andra filer. behöver inte vara från ms.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/what-is-svchost-ex...
ingen bra förklaring kanske men på xp tiden använde man den för att ladda allehanda dll filer till minnet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Jag hoppas ni som installerar 3je part antimalware och antivirus är medvetna om att ni inte kan ta bort Windows defender från win10. och det programmet irriterar sig på ALLA 3je part. win10 har redan från start ett inbyggt skydd som uppdateras från windows update och bygger på fd Security Essentials ....

Ta bort.... Stänga av är inte svårt. Men irriterande att man behöver. Vi vill öppna den locala GPO hanteraren.
win+x -> cmd admin -> mmc. (vi vill ha mmc som admin)
I mmc File -> add/remove snap-in

Computer configuration sen administrative templates, sen windows components sen Windows Defender. Så är vi i rätt map.
Du har en som heter Turn off windows defender. Ända den från inte vald till ENABLED. Starta om datorn och windows defender kommer stå som avstäng inte på i services.

Edit:
Vart off topic men ja...
Normalt är tanken att man ska göra det via domän och inte som hemanvändare, om jag fattat det hela rätt.
Verkar som uppdateringar till nya win10 builds nollar det gpo värdet alt så har jag ändrat något som jag inte minns. Men mitt värde har gått tillbaks till null efter uppdateringar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.