HTC Vive skjuts på framtiden

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive skjuts på framtiden

Efter mycket hattande tar HTC bladet från munnen och bekräftar att VR-glasögonen Vive skjuts på framtiden, vilket i praktiken innebär att Oculus Rift kan bli först ut på marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ah men va fa-an??? Jaha.. Adjöss goodbye.. Facebook-sponsrat skit som enda alternativ.. Nej tack. Det här var verkligen en tråkig nyhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

TBH så skulle jag inte bry mig om dem t.o.m sköt upp Vive:en till 2017.
Det finns inte ett riktigt behov av VR glasögon ännu och user experience och buggfixande är mycket viktigare än ett tidigt lanseringsdatum.
Oculus kommer ju knappast heller flyga av butikshyllorna; ganska få som har tillräckligt bra hårdvara och har ca 3.5-4k (om jag kommer ihåg rätt) extra att spendera på en sådan extra-produkt.

Visa signatur

Define r3 || 3930k || EVGA GTX 780 || 16GB Vengeance || Corsair HX750W || Samung 840 Evo 500GB + Corsiar Force 120GB + Samsung 840 250GB HDD 2x WD Blue 1TB + Seagate 2TB || Razer Blackwidow || Razer Deathadder 2013 || Asus MG279 || Sennheiser HD700 + Beyerdynamic T51p + Sennheiser ie80 || Rode Podcaster || Denon DA-USB300 + Schiit Valhalla

Permalänk
Medlem

Är det så att Vive är mycket bättre än Rift?

Ska köpa något av VR-headseten när de kommer men dåligt påläst.

Men surt när saker man väntar på försenas.

Permalänk
Medlem

@Ozzed Lite småtrött på dessa kommentarer faktiskt. Visst var det lite tråkigt att det var just Facebook av alla företag som köpte Oculus men det behöver inte betyda att allt med Oculus kommer bli dåligt bara för det...

Sen gör det ju inget med lite försening heller, då kanske grafikkorten hinner ikapp lite.

Permalänk
Medlem

Grinchen stal just julen

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ah men va fa-an??? Jaha.. Adjöss goodbye.. Facebook-sponsrat skit som enda alternativ.. Nej tack. Det här var verkligen en tråkig nyhet.

Lite dumt att anta att det är skit innan produkten finns och du har testat.
Att ett bolag med mycket kapital "sponsrar" kan väl dessutom knappast ses som en nackdel.
Det ser dessutom ut som att det "Facebook-sponsrade" alternativet och Vive kommer ut ungefär samtidigt så hela inlägget är ett enigma.

Permalänk
Medlem

Varken WhatsApp eller Instagram har väl blivit sämre för att Facebook köpte dom?
Jag har inte märkt något i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det som jag gillar med vive är att deras trackinglösning verkar bättre, och framförallt använder sig av steam Open source steamVR, vilket jag föredrar över oculus egna plattform.

Permalänk
Medlem

Bättre med försening än en buggig produkt.
Ingen vet om Oculus Rift eller HTC Vive blir det man ska satsa på, den som lever får se!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ah men va fa-an??? Jaha.. Adjöss goodbye.. Facebook-sponsrat skit som enda alternativ.. Nej tack. Det här var verkligen en tråkig nyhet.

Vadå sponsrat?
Facebook äger väl Oculus numera?
Det är inte direkt så att de kommer klämma in en massa reklam och Mark Zuckerbergs facebookflöde i ditt ansikte med ett par oculusbrillor på skallen då de vet att över halva kundbasen skulle vända sig till andra alternativ efter ett sådant förfarande.

Snarare var det riktigt bra att oculus köptes upp då facebook har groteskt stora resurser att lägga på hård- och mjukvaruutveckling.
Oculus själva hade bara allmosor och lån att röra sig med. Deras enda fördel var att vara tidiga på utvecklarmarknaden.

Dessutom skulle jag mer än gärna se möjligheten att integrera facebook i det hela så man slipper kränga av sig hela skiten och lorta ner linserna med luggen så fort någon skriver.
Att kunna skriva utan att se tangentbordet ska man ändå kunna om man är tillräckligt stor datorentusiast för att köpa VR-brillor för åtskilliga tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ah men va fa-an??? Jaha.. Adjöss goodbye.. Facebook-sponsrat skit som enda alternativ.. Nej tack. Det här var verkligen en tråkig nyhet.

Det är senarelagt, inte nedlagt.

Permalänk
Medlem

Folk verkar tro att Oculus Rift kommer kräva facebookinloggning och så vidare, har svårt att se det för vad som i praktiken är en cool skärm. Visserligen finns det gamla skandaler med spionerande TVs men tror inte det kommer bli fallet här. Det är nog snarare så att Facebook inser att dom inte kommer existera för alltid i sin nuvarande form utan måste utvecklas och hitta nya kommunikationslösningar att erbjuda, ett samarbete med Oculus Rift som har oanad potential är då ovärderligt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@Ozzed Lite småtrött på dessa kommentarer faktiskt. Visst var det lite tråkigt att det var just Facebook av alla företag som köpte Oculus men det behöver inte betyda att allt med Oculus kommer bli dåligt bara för det...

Sen gör det ju inget med lite försening heller, då kanske grafikkorten hinner ikapp lite.

Skrivet av Yomster:

Lite dumt att anta att det är skit innan produkten finns och du har testat.
Att ett bolag med mycket kapital "sponsrar" kan väl dessutom knappast ses som en nackdel.
Det ser dessutom ut som att det "Facebook-sponsrade" alternativet och Vive kommer ut ungefär samtidigt så hela inlägget är ett enigma.

Skrivet av Ricerunner:

Vadå sponsrat?
Facebook äger väl Oculus numera?
Det är inte direkt så att de kommer klämma in en massa reklam och Mark Zuckerbergs facebookflöde i ditt ansikte med ett par oculusbrillor på skallen då de vet att över halva kundbasen skulle vända sig till andra alternativ efter ett sådant förfarande.

Snarare var det riktigt bra att oculus köptes upp då facebook har groteskt stora resurser att lägga på hård- och mjukvaruutveckling.
Oculus själva hade bara allmosor och lån att röra sig med.

Dessutom skulle jag mer än gärna se möjligheten att integrera facebook i det hela så man slipper kränga av sig hela skiten och lorta ner linserna med luggen så fort någon skriver.

Det beror väl på vad man föredrar. Jag gillar community-finansierade grejer. Om någon med stort kapital går in gör de ju inte det för att de vill vara snälla utan för att de vill klämma ut så mycket pengar som möjligt. Ser man till hur mycket facebook bryr sig om vad deras medlemmar tycker (inte alls), så tycker inte jag att det bådar gott. Visst.. Att ett bolag med mycket stort kapital och vinst som ända vision går in och köper upp ett eldsjälsprojekt behöver kanske inte vara dåligt bara för att det alltid varit det hittills.. Men ser man till hur det brukar vara så skulle jag inte bli förvånad alls. Jag håller mig hellre skeptisk och blir glatt överaskad än att hoppas att ett storföretag skall göra något av ren godhet och blir besviken senare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på vad man föredrar. Jag gillar community-finansierade grejer. Om någon med stort kapital går in gör de ju inte det för att de vill vara snälla utan för att de vill klämma ut så mycket pengar som möjligt. Ser man till hur mycket facebook bryr sig om vad deras medlemmar tycker (inte alls), så tycker inte jag att det bådar gott. Visst.. Att ett bolag med mycket stort kapital och vinst som ända vision går in och köper upp ett eldsjälsprojekt behöver kanske inte vara dåligt bara för att det alltid varit det hittills.. Men ser man till hur det brukar vara så skulle jag inte bli förvånad alls. Jag håller mig hellre skeptisk och blir glatt överaskad än att hoppas att ett storföretag skall göra något av ren godhet och blir besviken senare.

Det är sant när det gäller produkter och tjänster som redan finns på marknaden.
Nu har dock Facebook alldeles för mycket att vinna/förlora för att våga snåla på utvecklingen.
Slår Oculus igenom som den största marknadsaktören (vilket känns troligt då de de faco äger världens största mediakanal som människor från nästan alla samhällsklasser använder) och levererar en genuint bra produkt så kommer de i princip bli helgonförklarade som VR-pionjärer.

Permalänk
Medlem

Ok, nu kan dem lägga ner VR helt och hållet.
Vi har blivit lovade VR i över 2år och nu detta

Permalänk
Medlem

Synd. För min del är inget som kan ge Facebookulus fördelar positivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Ah, jag hade tyvärr rätt ändå. Jag förutsåg att även denna skulle skjutas upp. Räkna med att Occulus också skjuts upp då ingen verkar vilja lansera först.
De lägger tidpunkterna efter varandra, notera att Oculus nu påstås lanseras Q1 2016 vilket innebär fram till sista mars. Vive ska nu släppas i april, efter Oculus.

Hoppas ingen håller andan i väntan på att någon lanserar sin produkt bara. Trist hur som helst för de som väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det är sant när det gäller produkter och tjänster som redan finns på marknaden.
Nu har dock Facebook alldeles för mycket att vinna/förlora för att våga snåla på utvecklingen.
Slår Oculus igenom som den största marknadsaktören (vilket känns troligt då de de faco äger världens största mediakanal som människor från nästan alla samhällsklasser använder) och levererar en genuint bra produkt så kommer de i princip bli helgonförklarade som VR-pionjärer.

Eller så blir det så att produkten är kanon i början, tills alla har köpt den... Sen börjar de smyga in mer och mer skit, och då vill inte folk byta eftersom de redan lagt dyra pengar på den och "alla andra har".

Skall man koka en groda så kan man inte ha i den i en gryta med kokande vatten, då försöker den fly.. Det man gör är att man har en gryta med kallt vatten som man sedan värmer. På så sätt vänjer sig grodan vid temperaturen och kommer tillslut kokas till döds. Jag tror det är något liknande de har i pipen för Rift. Det vore inte direkt första gången som det händer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Är det så att Vive är mycket bättre än Rift?

Ska köpa något av VR-headseten när de kommer men dåligt påläst.

Men surt när saker man väntar på försenas.

De har väldigt lika specs, men man får med controller och positional trackingen är annorlunda, kanske till och med bättre då man inte kan blocka headsetet med armarna. Men och andra sidan så måste man placera ut två dosor (lighthouses) i rummet och oculus gör spel och finansierar utvecklare.

Permalänk
Medlem

Undrar om de har att göra med att de saknar titlas vs Coulus och vill vänta in titlarna för att inte göra en "löjlig" lansering.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Vat vet man/tror ni, kommer det bli titlar gjorda för Vive och titlar för Riften eller är spel/program "VR-komplatibla" och funkar med olika headset?

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Men eftersom de äger hela plattformen så behöver de inte smyga in skit för de kan ta betalt för saker som folk är beredda att betala för. Det behövs inger reklam finansiering i "Oculus store" eller vad det nu heter utan blir en konkurrent till Steam och eftersom det finns en konkurrent så kommer de att hålla sig på mattan. Sen ska vi inte glömma att Valve vet hur man tar betalt I steam också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Undrar om de har att göra med att de saknar titlas vs Coulus och vill vänta in titlarna för att inte göra en "löjlig" lansering.

Tänkte så med, men när jag kollade lite vad som är iaf kompatibelt med htc-vive hos valve så var det en ganska lång lista. Verkar dock som om det inte finns en killer-app / "det ska man fan ha"-grej än:

http://store.steampowered.com/curator/9738881-HTC-Vive-Compat...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Men ÖRK, har sett fram emot detta hela året. Fy fan jag vill ha min VR lösning NU.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

@Ozzed: Men eftersom de äger hela plattformen så behöver de inte smyga in skit för de kan ta betalt för saker som folk är beredda att betala för. Det behövs inger reklam finansiering i "Oculus store" eller vad det nu heter utan blir en konkurrent till Steam och eftersom det finns en konkurrent så kommer de att hålla sig på mattan. Sen ska vi inte glömma att Valve vet hur man tar betalt I steam också...

Önsketänkande säger jag. Det finns massor av sätt som de kan ta betalt för saker på det sociala nätverket men nog fan är det fullmögat med reklam där ändå. Jag är skeptisk till att de skulle hantera Rift på något annat sätt. Men som sagt.. Hellre positivt överaskad än negativt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köper helt enkelt det VR-headset som kommer ut först
Det är lika bra att anta att samtliga leveransdatum är lögn/hype, och helt enkelt bara ta dom som faktiskt, i slutändan, levererar.

Permalänk
Medlem

Jag är inte precis chockad att något som involverar Valve blir försenat.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på vad man föredrar. Jag gillar community-finansierade grejer. Om någon med stort kapital går in gör de ju inte det för att de vill vara snälla utan för att de vill klämma ut så mycket pengar som möjligt.

På vilket sätt skiljer sig Facebook mot Valve ur det perspektivet?
Båda är väl isåfall bolag med stort kapital som vill klämma ut pengar?

Facebook skrämmer mig, men även Vive:ns koppling till Steam oroar mig: jag vill inte ha ett VR-headset som på något sätt är knutet till att man måste köra alla sina VR-upplevelser via Steam.
(nu använder jag förvisso Steam till 99% av allt mitt spelande, men jag vill inte vara tvungen till det mer än nödvändigt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Vat vet man/tror ni, kommer det bli titlar gjorda för Vive och titlar för Riften eller är spel/program "VR-komplatibla" och funkar med olika headset?

Så kommer det garanterat bli. Det är för mycket att vänta sig att marknaden ska ha lärt sig något av 3D fadäsen.

Sorgligt men sant.. gissar jag på

Prove me wrong prove me wrong.

Jag är bara positiv till att Facebook är involverade. Bara att inse att vi som vill ha VR enbart för spel är för få, marknaden och potentiella kunder behövs också.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"