Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig

Hej!

När jag stänger av datorn blir det som vanligt, windows avslutas. Sen blir skärmen svart, men datorn är fortfarande på i nån minut. Funderar på om det har något att göra med nya ram-minnen? Installerade dem igår och har inget minne av att det här har hänt innan det.
Tack på förhand!

EDIT: specs
i5 4670k oc 4.2 ghz
Msi gtx 980 4gb
Hyperx fury 16gb 1866mhz
Msi z87 g55
Corsair rm650 watt
Corsair 750D

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Skrivet av Äksol:

Hej!

När jag stänger av datorn blir det som vanligt, windows avslutas. Sen blir skärmen svart, men datorn är fortfarande på i nån minut. Funderar på om det har något att göra med nya ram-minnen? Installerade dem igår och har inget minne av att det här har hänt innan det.
Tack på förhand!

då ingen vet vilka delar du har så blir svårt svara på..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

då ingen vet vilka delar du har så blir svårt svara på..

Sorry, här finns specsen
i5 4670k oc 4.2 ghz
Msi gtx 980 4gb
Hyperx fury 16gb 1866mhz
Msi z87 g55
Corsair rm650 watt
Corsair 750D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk

@Äksol: nån gång använd ESD-armband ? dom skadorna kan ge massor med konstigt beteende, ibland kan det vara felfritt flera månader innan man märker av det.
inte rengjort datorn med dammsugaren osv

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Äksol: nån gång använd ESD-armband ? dom skadorna kan ge massor med konstigt beteende, ibland kan det vara felfritt flera månader innan man märker av det.
inte rengjort datorn med dammsugaren osv

Har aldrig använt esd-armband, inte heller dammsugit datorn, kör med tryckluft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på ramminnen så kan du prova att ta ut dem och prova olika RAM portar. Då kan du ta reda på om det är RAM minnena som är problemet

EDIT: Eller kör memtest. Kan också visa om RAM är problemet

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Om du är osäker på ramminnen så kan du prova att ta ut dem och prova olika RAM portar. Då kan du ta reda på om det är RAM minnena som är problemet

EDIT: Eller kör memtest. Kan också visa om RAM är problemet

Provar när jag kommer hem. Har kört stabilitetstest med aida64 och det såg bra ut. Får prova memtest också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk

@Äksol: då blir det till att testa del för del i nån annan dator

det är en billig försäkring har du ett chassi som är lackerat på insidan så skruva in en skruv i ex: hdd buren sätt klämman i skruven..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Äksol: då blir det till att testa del för del i nån annan dator

det är en billig försäkring har du ett chassi som är lackerat på insidan så skruva in en skruv i ex: hdd buren sätt klämman i skruven..

Tror inte att jag gett systemet en stöt, brukar se till att vara jordad genom att ta i chassit osv, men tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äksol:

Hej!

När jag stänger av datorn blir det som vanligt, windows avslutas. Sen blir skärmen svart, men datorn är fortfarande på i nån minut. Funderar på om det har något att göra med nya ram-minnen? Installerade dem igår och har inget minne av att det här har hänt innan det.
Tack på förhand!

Hej jag har precis samma problem som du. Har du haft problem med trojaner? Eller anti virus? Vad för kompeneter har du i datorn?

Link till min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1402531-datorn-ar-seg-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Hej jag har precis samma problem som du. Har du haft problem med trojaner? Eller anti virus? Vad för kompeneter har du i datorn?

Link till min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1402531-datorn-ar-seg-v...

Har inte haft problem med trojaner, kör med windows defender. Skulle inte tro att det har med virus att göra, men man vet aldrig
specs ser du i början av tråden

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera BIOS på moderkortet, kan behövas om du köpt nya minnen kanske? Jag har varit med om konstiga uppstarter, omstarter och avstängningar på datorer som löste sig vid en BIOS uppdatering.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Kolla om detta är på, stäng av om det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äksol:

Hej!

När jag stänger av datorn blir det som vanligt, windows avslutas. Sen blir skärmen svart, men datorn är fortfarande på i nån minut. Funderar på om det har något att göra med nya ram-minnen? Installerade dem igår och har inget minne av att det här har hänt innan det.
Tack på förhand!

EDIT: specs
i5 4670k oc 4.2 ghz
Msi gtx 980 4gb
Hyperx fury 16gb 1866mhz
Msi z87 g55
Corsair rm650 watt
Corsair 750D

Hej igen. Jag fick detta svar av R4 och poeman

''Samma sak hände mig. Visade sig bero på hybrid boot i Windows 10 som sparar delar av sessionen på hårddisken. Detta gör att fatta måste skriva till hårddisk och därmed tar mer tid. Funktionen går att stänga av i energialternativ och det vore snabbt och smidigt igen (uppstart tar något längre tid). Att stänga av funktionen minskar även antalet skrivningar på ssd. Jag rekommenderar dig alltså att stänga av detta ☺''
Som R4 skriver har det sannolikt med en hybrid boot att göra. Har tre Windows 10 maskiner som alla (efter senaste uppdateringar) tar lång tid på sig att avsluta.

''Som R4 skriver har det sannolikt med en hybrid boot att göra. Har tre Windows 10 maskiner som alla (efter senaste uppdateringar) tar lång tid på sig att avsluta.''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Hej igen. Jag fick detta svar av R4 och poeman

''Samma sak hände mig. Visade sig bero på hybrid boot i Windows 10 som sparar delar av sessionen på hårddisken. Detta gör att fatta måste skriva till hårddisk och därmed tar mer tid. Funktionen går att stänga av i energialternativ och det vore snabbt och smidigt igen (uppstart tar något längre tid). Att stänga av funktionen minskar även antalet skrivningar på ssd. Jag rekommenderar dig alltså att stänga av detta ☺''
Som R4 skriver har det sannolikt med en hybrid boot att göra. Har tre Windows 10 maskiner som alla (efter senaste uppdateringar) tar lång tid på sig att avsluta.

''Som R4 skriver har det sannolikt med en hybrid boot att göra. Har tre Windows 10 maskiner som alla (efter senaste uppdateringar) tar lång tid på sig att avsluta.''

Låter vettigt, med tanke på alla windowsuppdateringar nyligen. Ska prova detta och hållet tummarna att det inte är hårdvaran som spökar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingJ:

http://i.imgur.com/ZQclZTg.png
Kolla om detta är på, stäng av om det är det.

Det fungerade! Tackar och bockar

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB